معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران: در مراودات با کشورهای همسایه و بخشی هم از کشورهای اروپایی موفق عمل کردیم

معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران: در مراودات با کشورهای همسایه و بخشی هم از کشورهای اروپایی موفق عمل کردیم
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 25 ارديبهشت 1397

 

محمدرضا کرباسی معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگارروابط عمومی اتاق مشهد در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان سراسر کشور در مشهد، پیرامون نتایج سفر هیئت های خارجی بعد از برجام گفت: دقیقا بعد از برجام ، ما شاهد یک هجوم عظیم از هیئت های خارجی از کشورهای آسیایی و اروپایی به جمهوری اسلامی ایران بودیم و اتاق طی یک سال پس از برجام حدود 185 هیئت خارجی را در اتاق میزبان بود و جلسات مفصلی را بین طرف های خارجی با هیئت هایی از ایران از تشکل ها و فعالین اقتصادی ترتیب داد که نتایج اولیه آن برای طرفین مثمرثمر بود . این سفرها عمدتا پس از برجام برای ارزیابی بازار داخلی ایران و توانمندی هایی که به هر حال طی هفت، هشت سال قبل از آن بی خبر بودند و نیاز بود که بیایند از نزدیک پیشرفت های اقتصادی ایران را ببینند ، با عاملین اقتصادی مذاکره کنند که این با آمدن این هیئت ها حادث شد.

وی ارزیابی خود از آمدن این حجم از هیئت ها طی مدت یک سال پس از برجام را چنین بیان کرد: 50 درصد هیئت ها به نتیجه اولیه دست پیدا کردند، توافقات اولیه را با شرکت های طرف خودشان در ایران انجام دادند حتی بعضا به موافقت نامه های تجاری هم منجر شد  و 50 درصد بقیه در واقع به عنوان ارزیابی بازار تولیدی ، صادراتی و وارداتی ایران آمدند و برگشتند. از آن 50 درصدی که در توافقات موفق بودند اگر بخواهیم در سال دوم برجام نگاه بکنیم حدود 20 تا 30 درصد رسوب پیدا کردند و ما امروز شاهد آن هستیم شرکت های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اتریشی، شرکت های چینی ، کره و شرکت ترک در این زمینه موفق عمل کردند و توافقات آنها در چارچوب دو جانبه اکنون در حال انجام است.

محمدرضا کرباسی در ادامه با بیان اینکه بخشی از همان 50 درصد به واسطه تنگناهای مالی و مشکلاتی که به هر جهت آمریکا بر نظام بانکداری کشور تحمیل کرد و اجازه نداد مبادلات مالی به سهولت انجام بگیرد نتوانستند موفق عمل بکنند، افزود: ما در مراودات خود معمولا با کشورهای همسایه موفق عمل کردیم ، یک بخشی هم از کشورهای اروپایی بوده که خوب بوده است .

معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد دنیا  و امریکا می دانند که اگر تنگناهای مالی که پس از برجام ، ظالمانه بر اقتصاد ما تحمیل شد برداشته شود به راحتی می توانم ظرف دوتا سه سال یکی از کشورهای پیشرو در صنعت ، تولید و صادرات در جهان تبدیل شویم. چون زیرساخت ها کاملا مستعد ، بومی و توانمندی هایمان متکی به خودمان است .

وی افزود: ممکن است برای تولید کالاهایمان نیازمند تکنولوژی باشیم ولی توانمندی مهندسین ایرانی ، فعالین اقتصادی در داخل کشور به راحتی می تواند نیازهای داخل کشور را برطرف کند که ما بتوانیم سریع در بازارهای جهانی خودمان را نشان دهیم .

کرباسی کفت: به نظرم می رسد انشاالله ظرف مدت یکی دو ماه آینده با توجه به توافقاتی که در حال انجام بین ایران و پنج کشور اروپایی است ، ادامه روند برجام کاملا مشخص می شود  ولی من معتقدم اگر برجام کاملا هم ملغی شود دنیا به آخر نرسیده ما همان طور که قبل از برجام توانستیم هم از نظر تکنولوژیکی و هم از نظر اقتصادی در موقعیت و شرایط خوبی قرار بگیریم تا جایی که در بخش نانو تکنولوژی و بایوتکنولوژِی علی رغم همه تحریم ها جزء ده کشور اول جهان شدیم.

وی پیرامون عملکرد اتاق هشتم نیز گفت: قاعدتا بعد از دوره چهارساله که تمام می شود باید ارزیابی جامعی داشته باشیم . ولی من به نوبه خودم عرض می کنم طی این یک سال و نیمی که من مسئولیت معاونت بین الملل اتاق ایران را بر عهده گرفتم رابطه خیلی خوبی بین این معاونت و استان های سراسر کشور ایجاد شده است و اقدامات خیلی خوبی با همکاری اتاق های شهرستان ها شکل گرفته است . در حال حاضر ما برای هر یک از اتاق های شهرستان ها، یک کشور معین تعیین کردیم و خوشبختانه یک همراهی و هم افزایی مناسبی بین اتاق های شهرستان ها و اتاق های مشترک برای حضور در بازارهای کشورهای هدف ایجاد شده است .

معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران  با بیان اینکه ارزیابی من در بخش فعالیت های بین المللی بالای 80 است، گفت: اتاق های شهرستان ها فعالیت های خیلی مناسبی در فعالیت های بین الملل داشته اند و ما هم کمک کردیم اتاق های شهرستان ها در این فرایند بتوانند با استقلال برای ورود به بازارهای کشورهای مختلف جهان مخصوصا کشورهای همسایه گام بردارند .   

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی