رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد: ضرورت ایجاد سازمان معدن در راستای پیگیری و رفع مشکلات و چالش‌های این بخش

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:  ضرورت ایجاد سازمان  معدن در راستای پیگیری و رفع مشکلات و چالش‌های این بخش
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 21 مهر 1397

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد سازمان معدن با پیگیری و رفع مشکلات و چالش‌های این بخش

 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در کمیسیون معدن اتاق ایران پیشنهادی در رابطه با ایجاد سازمان معدن ارائه کردیم، چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دلیل تعدد مسئولیت های خود توجه چندانی به حوزه معدن ندارد و پیگیری چالش‌ها و مشکلات این بخش و گره‌گشایی از آن‌ها نیازمند وجود ساختاری متمرکز است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی‌اصغر پورفتح الله در سی و پنجمین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی استان، عنوان کرد: تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به نفع معدن‌کاران بود که متاسفانه چنین لایحه ای مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت. بر همین اساس کمیسیون معدن اتاق مشهد پیشنهاد ایجاد سازمان معدن و صنایع معدنی ایران را به عنوان یک سازمان کوچک و چابک ارایه کرد.این سازمان دارای دفاتر و ادارات کل مستقل استانی با توجه به ظرفیت های معدنی هر استان خواهد بود.

وی با اشاره به نامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خطاب به رئیس جمهور و سران اقتصادی کشور تصریح کرد: در نامه مذکور تنگناهای مختلف ذکر شده، اشتباهات گذشته یادآوری گردیده و عدم مشورت با تشکل ها و فعالان بخش خصوصی به مسئولان دولتی گوشزد شده و علاوه بر این  پیشنهادات طی 12 بند ارائه گردیده است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی و اثرپذیری بخش معدن از آن، یادآور شد: پیشنهاد ما در شرایط فعلی، انجام اصلاحات اقتصادی است تا بدین طریق مشکل بانک ها و بدهی دولت به تامین اجتماعی کاهش یابد.

پورفتح الله ادامه داد: با توجه به سفر کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در جلسه شهریور ماه پیشنهادات کمیسیون معدن اتاق مشهد و تشکل های مرتبط دوباره به مجلس ارایه شد تا  پیشنهادات مطروحه  در این کمیسیون مورد توجه  وکلای مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت ایمنی معادن استان، متذکر شد: تقاضای رسیدگی و توجه به این مقوله باید به صورت کتبی به دبیرخانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال شود. همچنین مباحث مرتبط با این حوزه باید در قالب کلینیک عارضه‌یابی معدن بررسی شود که زیرمجموعه شورای معادن استان است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ضمن تقدیر از فعالیت تشکل های معدنی استان اظهار کرد: خوشبختانه تشکل های معدنی استان فعالانه عمل می‌کنند که از جمله آن ها می توان به سازمان نظام مهندسی معدن، خانه معدن و انجمن تخصصی معدن اشاره کرد .و ی تاکید کرد اقدامات موثری در این تشکل ها در حال انجام است

*برگزاری همایش استارتاپ معدن در آذرماه

در ادامه، آریوبرزن مافی، دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری همایش استارتاپ در حوزه معدن یادآور شد: این همایش آذرماه با همکاری استانداری برگزار خواهد شد، لذا انتظار می رود تشکل های معدنی استان حمایت‌های لازم را از این رویداد مهم به عمل آورند.

وی با بیان اینکه از سال 92 تاکنون شاهد 24 حادثه معدنی در سطح استان بودیم، عنوان کرد: در سال 92، دو حادثه، در سال 93، چهار حادثه، در سال 94، پنج حادثه، در سال 95، شش حادثه، در سال 96، پنج حادثه و در سال جاری تاکنون شاهد دو حادثه جانی در این بخش بودیم که بسیاری از این حوادث مربوط به معادن حادثه خیز استان می باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از این حوادث مربوط به سنگان بوده است، افزود: از میان 24 حادثه مذکور، در دو معدن مسئول فنی وجود نداشته، یک حادثه مربوط به سال 93 و دیگری مربوط به سال جاری بوده است.

دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی، آمار معادن بدون مسئول فنی را ارائه کرده است، حال هر چند که این آمار به اطلاع مسئولان استانی رسیده اما این معادن هنوز تعیین تکلیف نشده اند. به طور مثال در شهرستان گناباد، 23 معدن سنگ تزئینی، 9 معدن فلزی، 24 معدن غیرفلزی، 11 معدن سنگ ساختمان فاقد مسئول فنی هستند.

مافی یادآور شد: برهمین اساس باید راهکارهای جدیدی برای ارتقای ایمنی در این بخش های خاص معدنی استان تعریف کنیم.

وی ادامه داد: علی رغم آموزش ها و پیگیری ها شرایط ایمنی معادن همچنان نامساعد است، حال امید می رود از طریق همکاری سازمان صمت با تشکل های بخش معدن بسیاری از این معضلات تخفیف یابد.

*سازمان صمت و نظام مهندسی موارد ایمنی و فنی را بر تمامی معادن اعمال کند

درادامه، محمدرضا بهشتی پور، نماینده شورای بازرسی و ایمنی نظام مهندسی عنوان کرد: ریاست سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی، دکتر ترشیزیان باتوجه به مصوبه 28 اردیبهشت‌97 هیات مدیره سازمان، کمیته ای را تحت عنوان شورای بازرسی سازمان نظام مهندسی معدن استان تشکیل داد که این کمیته کار خود را از اوایل تیر ماه 97 و با محوریت آموزش و آگاه سازی مسئولان فنی معادن آغاز کرد و مهم تر اینکه از مسئولان فنی معادن تحت پوشش خواسته شده تا در قبال موارد غیر ایمن و غیرفنی معادن زیرنظرشان پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: در این راستا از 48 معدنی که مورد ارزیابی ریسک پذیری قرار گرفته بودند، 10 معدن کمترین امتیاز را کسب کردند و در ادامه با مسئولان فنی آن ها مکاتبه انجام گرفت و از آن‌ها خواسته شد با همکاری بهره بردار، نسبت به رفع موانع و نواقص در بازه زمانی مشخصی اقدام کنند و نتیجه کار را مرتبا به شورا اعلام نمایند. حتی در چند مورد جلساتی با مسئولان فنی و بهره بردار جهت بررسی نواقص ایمنی و ارائه راهکار برگزار شد.

نماینده شورای بازرسی و ایمنی نظام مهندسی یادآور شد: بازخورد این شورا پس از 3 ماه طوری است که علاوه بر معادنی که با آن ها مکاتبه و یا جلسه گذاشته شده و اقدام به رفع موارد خواسته شده نموده اند، چندین نامه و گزارش از مسئولان فنی معادن نیز به سازمان رسیده که اعلام کرده اند معادن زیر نظرشان از نظر ایمنی و فنی نواقص و مشکلاتی دارد و به بهره بردار گزارش شده اما وی به هر علت ایرادات و نواقص را برطرف نکرده است. با توجه به اینکه مسئولان فنی ما حقوق خود را از بهره بردار دریافت می کنند، این نامه ها و گزارشات با ارزش به نظر می رسد.

بهشتی پور با طرح این سوال که؛« سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مورد معادنی که بهره برداران آن نسبت به تذکرات و هشدارهای مسئول فنی معادن و نظام مهندسی توجه ندارد و یا نسبت به رفع نواقص و مشکلات گامی بر نمی دارد، چه راهکار و ابزاری دارد؟» افزود: سازمان صمت و نظام مهندسی چطور می توانند بر معادنی را که مسئول فنی ندارند نظارت نموده و موارد ایمنی و فنی را منعکس و اعمال کنند؟

*ارتباط مسئول فنی و بهره بردار یکی از ایراده وارده به مبحث ایمنی معادن است

در  بخش دیگری از نشست، حسین حسین زاده؛ رئیس هیات مدیره انجمن معادن و صنایع معدنی استان با تاکید بر نحوه پیگیری مبحث ایمنی معادن یادآور شد: چندین تشکل در سطح استان مبحث ایمنی معادن را با جزئیات آن پیگیری نمودند اما متاسفانه پاسخی دریافت نشده است. این موضوع باید با اختیارات بیشتری پیگیری شود. در واقع ارتباط مسئول فنی و بهره بردار یکی از ایرادات وارده در حوزه ایمنی معادن به شمار می‌آید، چنان که مسئول فنی حقوق خود را از بهره بردار دریافت می کند، لذا در صورت مشاهده برخی از نواقص از  گوشزد کردن آن به بهره بردار چشم پوشی می کند یا بر رفع نواق پافشار نمی نماید.

وی عنوان کرد: گویا مسئولان به آن درجه از توانایی نرسیده اند که مسئله را حل و فصل کنند وگرنه بهره بردار نیز قطعا از حل این مسئله خرسند خواهد بود.

*اشتغالزایی و رونق سرمایه گذاری؛ از مزایای به کارگیری استارتاپ در حوزه معدنی

در بخش دیگری از این نشست، علی بنی اسدی، مدیرعامل آریای کاو عنوان کرد: شرکت نوپا یا استارتاپ به یک شرکت و یا کسب و کاری گفته می شود که معمولا به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده است، رشد سریعی دارد و در جهت تولید، راه حلی نوآورانه و داوم پذیر برای رفع یک نیاز در بازار ارائه می کند.

وی افزود: استارتاپ یک سازمان موقت می باشد که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر به وجود آمده است. استارتاپ ها، معمولا پیرامون ایده های نوآورانه و خلاقانه بنا می شوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده های نو، در جست و جوی روش هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارتاپ ها به شکل نوآوری در بازار و نوآوری درمحصولات و خدمات خود را نشان می دهد.

مدیرعامل آریای کاو با طرح این سوال که؛« چرا استارتاپ های معدنی برای بخش معدن اهمیت دارند؟» تصریح کرد: اکثر دولت های جهان دریافته اند که سرمایه گذاری در بخش کارآفرینی و استارتاپ ها و رشد و توسعه این بخش ها برای ورود  دانش، نوآوری و آخرین تکنولوژی ها اهمیت بسیار بالایی دارد. تنها در کشور اسپانیا، سرمایه گذاری در استارتاپ ها فقط برای سال جاری معادل 845 میلیون یورو بوده است. این مقدار 6 برابر میزان آن سرمایه گذاری در سال 2011 بوده است.

بنی اسدی خاطرنشان کرد: یک استارتاپ می تواند در تمامی بخش های مختلف اقتصادی ایفای نقش کند اما ما می خواهیم در مورد یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی سخن بگوییم، بخش معدن و صنایع معدنی، این بخش بودجه های بسیار بالا، امور ساخت و ساز بسیار مهم و مصارفی منابع طبیعی را دارد. بخش معدن و صنایع معدنی به طور مداوم با چالش هایی رو به رو بوده است که استارتاپ ها می تواند مقوله نوآوری و توسعه این بخش را فراهم کنند تا همواره کسب و کارهای معدنی بتوانند به رده های بالاتری رشد و توسعه پیدا کنند.

وی عنوان کرد: در زمینه استارتاپ های معدنی و زمین شناسی در دنیا اقدامات بسیار زیادی انجام شده، بنابراین اتفاقی نیست که حدود 200 استارتاپ معدنی در دنیا در حال فعالیت هستند و به مفهوم معدنکاری پایدار شتاب می بخشند.

مدیرعامل آریای کاو با بیان اینکه استارتاپ های معدن و زمین شناسی در سال 2012 شروع به کار کردند، بنابراین این میزان از رشد آن ها فقط در 6 سال اتفاق افتاده است، افزود: این استارتاپ ها دانش خود را بر شش حوزه تکنولوژی، زیرساخت ها، محیط زیست، تامین مالی، منابع انسانی و عملیات تمرکز داده اند اما در ایران هنوز راه بسیار طولانی داریم که زمینه گسترده تری را جهت ایجاد استارتاپ های معدنی و زمین شناسی فراهم می کند.

بنی اسدی عنوان کرد: فناوری های توسعه یافته در این بخش ابعاد گوناگون دارد که شامل  کنترل از راه دور معادن از فاصله هزاران کیلومتری، استفاده از کامیون ها و ترن های خودکار، نظارت بر هر بخش جزئی از کارخانه ها و فرآیند فرآوری آن ها به شکل زنده، اتوماسیون و مکانیزاسیون گسترده برای سیستم های نمونه برداری، اکتشاف، تصویربرداری، سیستم های نقشه برداری و همچنین هواپیمای بدون سرنشین می شود.

وی با طرح این سوال که آیا این فناوری می تواند باعث نگرانی کسانی باشد که در بخش استخراج معادن کار می کنند و به حذف برخی مشاغل می انجامد؟، افزود: جواب این پرسش می تواند مثبت باشد، اما به این بستگی دارد که از چه کسی آن را بپرسید.

مدیرعامل آریای کاو ادامه داد: هم اکنون کارشناسانی که پیش بینی هایی انجام می دهند و تصمیم گیرنده هستند، باور نمی کنند یک ماشین بتواند کاری انجام دهد که آن ها نیز می توانند انجام دهند اما این فناوری برای روسای آن ها پیشنهاد جالبی است، زیرا  می توانند به راحتی نتایج را ارزیابی و مقایسه کنند. علاوه بر این حتی اگر اپراتور انسانی به طور کامل قابل اعتماد باشد همیشگی نیست و صاحبان شرکت ها همیشه از این که باید افراد جدید را به کار بگیرند، نگران هستند. بنابراین این فناوری می تواند منجر به حذف مشاغل شود، اما لزوما به معنای حذف حتمی آن ها نیست و ما همچنان به افرادی نیاز داریم که نتایج را بیازمایند.

بنی اسدی عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر 150 فارغ التحصیلان این دو رشته در ایران فعالیت دارند که 40درصد از این جمعیت در شغل های غیرمرتبط مشغولند. با ایجاد استارتاپ های جدید معدنی می توان از نیرو متخصص بخش عمده ای از این جمعیت به بهترین شکال استفاده کرد.

وی تصریح کرد: اشتغالزایی، ایجاد ثبات قیمت، حذف واسطه گری، ایجاد فضای رقابتی، افزایش بهره وری و رونق سرمایه گذاری از مزایای به کارگیری استارتاپ های معدنی است.

در ادامه، حبیب الله ترشیزیان؛ رئیس نظام مهندسی معدن استان عنوان کرد: پیشنهاد می شود مسائل مبنایی همچون موضوع ایمنی در معادن که جان انسان ها را تهدید می کند، در شورای معادن استان مطرح شود، چرا که در این شورا راهکارهای برنامه ریزی شده وجود دارد، به طوری که یک تیم 30 الی 40 نفره بر روی این مباحث فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان دوره های آموزشی را برای جوانان متخصص حوزه معدن برگزار کرده، افزود: سازمان نظام مهندسی معدن برای حل مشکلات این حوزه، برنامه ریزی های زیادی انجام داده اما از قدرت اجرایی لازم برخوردار نیستیم. با این حال می توان با جیب خالی بسیاری از مشکلات معادن استان را حل و فصل کرد.

در بخش دیگری از نشست، سید رضا ابراهیمی؛ مدیرعامل بوکان با اشاره به اینکه متاسفانه به مقوله اقتصادی کردن معادن در کشور ما توجه ویژه ای صورت نمی گیرد، افزود: علی رغم اینکه سرمایه گذاری در حوزه معدن بسیار سنگین است اما در برخی مواقع مشخص نیست که برخی افراد چرا وارد حوزه معدن شدند، حال سوالی مطرح است که آیا معدن‌داران دارای صلاحیت فنی و یا مالی هستند که به حوزه ورود پیدا کنند؟

وی افزود: شرکت هایی که برای اقتصادی کردن حوزه معدن به این عرصه ورود پیدا می کنند باید  علاوه بر علم کافی باید دارای توان مالی نیز باشند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی