بقای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در گرو جبران خسارت های وارده ناشی از شیوع کرونا به آن هاست

بقای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در گرو جبران خسارت های وارده ناشی از شیوع کرونا به آن هاست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 31 مرداد 1399

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:

بقای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در گرو جبران خسارت های وارده ناشی از شیوع کرونا به آن هاست

 

هفتمین کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، به بررسی گزارش کمیته جاده ای و ترانزیت در موضوع بارنامه های داخلی، اخذ نظرات اعضا پیرامون آیین نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و طرح و بررسی موضوعات مرزی به ویژه در حوزه ترکمنستان اختصاص داشت و اعضای تشکل ها و فعالان این بخش، پیشنهادات و دغدغه های خود را پیرامون این مباحث، به اشتراک گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «احمد زمانیان» در ابتدای این جلسه با اشاره بحرانی که به واسطه شیوع کرونا گریبانگیر فعالان این بخش شده است، بیان کرد: به منظور پیگیری و گره‌گشایی از پاره ای از مشکلات موجود، موضوع را به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ارجاع دادیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در آن جلسه، بخش حمل‌ونقل بین الملل نیز به رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا اضافه شد و علاوه بر آن، از بخش دولتی خواسته شد تا در رابطه با هزینه‌های انبارداری و کانتینرها که در این دوران به شرکت‌های حمل‌ونقل تحمیل شده است، تخفیفی اعمال کند. در نهایت به استناد مصوبات این جلسه، استاندار نامه‌ای را خطاب به معاون اول رئیس جمهور مرقوم کرد که از طریق اتاق بازرگانی پیگیر آن هستیم.

وی تاکید کرد: وجود 250 شرکت حمل و نقل بین المللی با ظرفیت 3هزار اشتغال مستقیم در استان فعال هستند. با شیوع کرونا عمده مرزهای کشور از سوی همسایگان بسته شد و مسیر ترانزیت متوقف گردید. همین امر خسارات جدی به این شرکت ها وارد کرد. مشکلات در مرز ترکمنستان فراوان بود و همچنان نیز با چالش هایی در این بخش مواجهیم.

زمنیان تاکید کرد: در حال حاضر حدود 40 درصد شرکت های حمل و نقلی ما در حوزه آسیای میانه فعالیت می کنند و برخی رانندگان آن ها نیز ویزای تردد خود را دریافت کرده اند اما به سد ممانعت های این کشور همسایه برخورد کرده ایم.

وی خواستار همراهی بیشتر دستگاه های دولتی به منظور جبران خسارات وارده به شرکت های حمل و نقل بین المللی ناشی از شیوع کرونا شد و توضیح داد: درخواست ما اعمال تخفیفاتی از سوی دولت در این شرایط برای شرکت های حمل و نقل بین المللی است؛ سازمان راهداری هزینه تن-کیلومتر را از کامیون ها اخذ می کند و انتظار داریم در این زمینه تخفیفاتی را اعمال کند تا هزینه های فعالان این بخش کاهش پیدا کند.

 

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد خاطر نشان کرد: همچنین از دولت می خواهیم تا در هزینه های انبارداری نیز مساعدت هایی به عمل آورد و کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز مجاب شود تا هزینه دموراژی را که روز به روز اخذ می کند، کاهش دهد. بقای شرکت های حمل و نقل بین المللی در گرو دیده شدن خسارات وارده به آن هاست.

* مخالفت با صدور پروانه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی توسط انجمن‌ها

در ادامه این جلسه، اعضا وارد دستور کارهای جلسه شده و در آغاز بررسی آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی به بحث گذاشته شد. زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، در همین خصوص توضیح داد: کارگروهی متشکل از ده نفر از نمایندگان کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد و انجمن های شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و ایران به منظور بررسی این آیین‌نامه تشکیل شد و فصل اول آن که شامل تعاریف مرتبط با این بحث است، با اضافه شدن دو مبحث جدید به تصویب رسید اما فصل دوم آن که شامل قوانین مهم و حساسی برای شرکت‌های حمل و نقل است که همچنان در دست بررسی می باشد.

وی ادامه داد: در کمیسیون ماده 10 آیین‌نامه فعلی (که در آیین‌نامه جدید به کمیسیون ماده 9 تبدیل می‌شود)، 4 نفر از نمایندگان دستگاه های دولتی و یک نفر نماینده اتاق بازرگانی، اعضای آن را تشکیل می دهند و تصمیم گیرنده امور به شمار می آیند اما در آیین‌نامه جدید، کمیسیون متشکل از سه نفر از نمایندگان دستگاه های دولتی، نماینده شورای عالی ترابری کشور، نماینده سازمان راهداری، نماینده گمرک، نماینده اتاق بازرگانی و نماینده انجمن مربوطه است.

وی ادامه داد: سایر موارد مربوط به فصل دوم آیین‌نامه در حال بررسی و تدوین است و به همین جهت از اعضا درخواست می کنیم تا نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارند.

در ادامه ابراهیم عطایی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی گفت: تلاش داریم تا به مدد این آیین‌نامه شرکت‌های حمل و نقل را به سمت خروج از رویکردهای سنتی هدایت کنیم و توامان بستری فراهم شود تا زمام امور به دست موسپیدان این حوزه و افرادی که در آن تخصص دارند، واگذار شود.

وی بر اخذ نظرات و پیشنهادات اعضای حاضر تاکید کرد و متذکر شد: بازنگری در این ساختار، مجالی برای اصلاح نقایص فراهم آورده و باید آن را مغتنم بدانیم و اصلاح گری را سمت و سوی ارتقای این ساختار، هدایت کنیم.

وی تاکید کرد: در این آیین‌نامه به مواردی همچون سهامی عام یا خاص و یا مسئولیت محدود بودن، میزان سابقه اجرایی اعضای هیئت مدیره، مدرک تحصیلی آن‌ها، گذراندن حداقل 120 ساعت از دروس معرفی شده توسط سازمان‌ها و انجمن‌ها و انجام مصاحبه از اعضای هیئت مدیره در کنار آزمون نیز اشاره شده و تمامی این موارد، در جهت غنا بخشیدن به رویه مذکور و ارتقای نتایج کار بوده است.

در ادامه این جلسه نامه مخالفت انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان با موضوع صدور پروانه فعالیت توسط انجمن‌ها قرائت شد. خواجوی، «مدیرعامل شرکت دور آسیا یگانه دی» در این خصوص بیان کرد: در این مرحله باید متولی واحد در رابطه با شرکت‌های حمل و نقل مشخص شود و اگر هرکدام از سازمان‌ها که در صورت بروز خطا، خواستار لغو پروانه یک شرکت حمل و نقل باشند، این امر را از سازمان مطلوب آن شرکت بخواهند.

وی تاکید کرد: صدور پروانه توسط انجمن‌ها، فسادزا بوده و گلوگاهی برای تخلف بسیاری از آن‌ها به شمار می آید.

زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در پاسخ به این نکته توضیح داد: در جلسه کارگروه بررسی این آیین نامه، مطالب مورد مطالبه بخش خصوصی، بیان و این گونه پاسخ داده شد که کمیسیون ماده 9 به تخلفات مربوط به فعالیت شرکت‌ها در چهارچوب آیین‌نامه می‌پردازد و در رابطه با سایر تخلفات همانند مباحث کمرگی، آیین‌نامه نمی‌تواند ورود کند ولیکن نماینده گمرک در بین اعضای کمیسسیون حضور دارد. در این آیین‌نامه، تغییر مدت زمان پروانه از 3 به 5 سال نیز پیشنهاد شده است.

*بررسی رفتار دوگانه ترکمنستان در رابطه با کامیون‌های ایرانی و ترک

در ادامه جلسه، تریبون در اختیار «علی خیاط»، دبیر کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد قرار گرفت. وی با اشاره به بند 6 صورتجلسه کمیته پایش تجارت خارجی زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، بیان کرد: در این بند، به رفتار دوگانه ترکمنستان نسبت به کامیون‌های ایرانی و ترک، مستقر در مرز این کشور اشاره شده و از نماینده امور خارجه درخواست شد تا برای بررسی صحت این امر اقدامات لازم را به عمل آورده و پیگیر موضوع شود.

وی ادامه داد: همچنین در نامه دیگری که توسط مهندس کبیر، دبیر اجرایی اتاق مشهد، موضوع کمبود واگن های تجاری و درخواست صدور مجوز اجاره واگن از کشورهای همجوار توسط صادرکنندگان مطرح و به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شده است. عدم پذیرش واگن‌های ایرانی و روسی توسط ترکمنستان که خود کاهش صادرات محصولات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همجوار را در پی داشته، از جمله مطالب مورد اشاره در این نامه مرجوعی بوده است.  

حسن آریافر، مدیرعامل شرکت حمل و نقل پارت ترابر خراسان در پاسخ به مطالب مطرح شده، ابراز کرد: هیچ کامیونی در داخل ترکنستان اجازه تردد ندارد و این امر تنها مربوط به کشور ایران نیست.

همچنین، داوود سپهرفر، «رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه ترابری تات» نیز راه آهن را یکی از نهادهای همراه با بخش خصوصی در دوران شیوع کرونا خواند و عنوان کرد: در تمام این چند ماه که واگن‌ها پشت مرزها نگه داشته شدند، راه‌آهن جمهوری اسلامی هیچ هزینه‌ای از ما بابت توقف دریافت نکرد در حالیکه بخش های دولتی دیگر در حوزه های مختلف، هزینه های گزافی را به فعالان اقتصادی تحمیل نمودند.

خواجوی، «مدیرعامل شرکت دور آسیا یگانه دی» نیز در رابطه با رفتار ترکنستان افزود: باید در این خصوص تمهیدات دیگری همچون تعیین مسیر جایگزین و یا راه حل سیاسی جدید اندیشیده شود. ایران دارای مزیت های ارزشمندی در مسیرهای ترانزیتی خود است اما همسایه ما ترکامنستان، در این سال ها به دفعات موانعی را ایجاد کرده که چالش برانگیز بوده اند و مسیر توسعه ظرفیت های ترانزیتی کشورمان را با دشواری مواجه نموده اند. 

وی افزود: انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین الملل خراسان، خود یک پایه اساس در حوزه حمل و نقل به شمار می آید و در زمان مناسب، قادر به سیاست‌گذاری در این بخش است. به همین استناد درخواست داریم این انجمن از تمامی ظرفیت های خود برای رایزنی موثر و توامان هدایتگری تشکل ها و اعضا بهره بگیرد.

عطایی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانیت اتاق مشهد نیز متذکر شد: عمدتا از بحث جایگزینی مسیر افغانستان به جای ترکمنستان سخن گفته می شود اما این کشور به علت عدم امنیت و فقدان زیرساخت های بیمه ای، فعلا برای این نوع برنامه ریزی مناسب نیست.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، رانندگان نیز تمایلی به عبور از این مسیر ندارند. متاسفانه هر مشکلی که بر سر مسائل دیگر بین دو کشور ایران و ترکمنستان پیش می آید، بهانه ای فراهم می کند تا این کشور همسایه، اهرم فشار را بر حوزه حمل و نقل قرار ‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: قدرت هر انجمنی، اعضای آن هستند. در صورت هماهنگی و یکپارچگی همه اعضا، به نتیجه دلخواه می‌رسیم اما چنانچه در مسیر مطالبه گری، منافع شخصی افراد درگیر شود دیگر خبری از یکپارچگی نیست و بخش خصوصی باز هم در مسیر دستیابی به حقوق خود، ناکام می ماند.

صباغی، عضو هیات مدیره شرکت خاور زمین طوس نیز در بخش دیگری از این جلسه به بیان مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل ریلی و به ویژه مانع تراشی های کشور ترکمنستان پرداخت و یادآور شد: دریافت هزینه گزاف بابت هر واگن، از مشکلات جدیدی ما در این بخش است. پیشنهاد داریم کمیته‌ای جهت رسیدگی به مشکلات حوزه حمل و نقل ریلی تشکیل شود تا در رابطه با این مسائل تصمیم‌گیری نماید.

پریسا میرزایی، مدیرعامل شرکت آل تین ترابر خورشید نیز در این جلسه با اشاره به مرجوع کردن ماشین‌ها، بدون هماهنگی از مرز میلک، درخواست کرد: حداقل کاری که می‌شود در این رابطه پیگیری کرد این است که انتخاب ماشین‌های مرجوعی را برعهده ما بگذارند. این اقدام می تواند تا حدی مشکلات ما را در این بخش مرتفع کند. درخواست داریم کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد، این پیشنهاد را در مجامع موثر، طرح و پیگیری کند.

* نقش تشکل ها در این بزنگاه، مطالبه گری موثر و کارآمد است

زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در ادامه به دستور کار دیگر این جلسه در موضوع بارنامه های داخلی اشاره و عنوان کرد: چندین جلسه در رابطه با بارنامه‌های داخلی در کمیسیون و کمیته برگزار شد و پیگیری‌های مستمر کمیته جاده ای و ترانزیت و انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ، به سلسله نامه نگاری هایی با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منجر گردید و همچنان نیز پیگیر این موضوع هستیم.

در ادامه این جلسه، رئیس هیئت مدیره شرکت حمل‌ونقل بین المللی ستاره یاران زمین عنوان کرد: در طی شش ماه گذشته، حوزه حمل و نقل بین المللی شرایط سختی را سپری کرده و به واقع خود مبتلای دردی بزرگ شده است. عبور از چالش های فعلی جسارت زیادی نیاز دارد. از سوی دیگر، متاسفانه بخش دولتی کما فی السابق نتوانسته اند همراهی و حمایتگری موثری از بخش خصوصی در این ایام داشته باشد. نقش تشکل ها در این بزنگاه، مطالبه گری موثر و کارآمد است و باید این مهم را مجدانه پیگیری کنند.

دین محمد فیض محمدی با تاکید بر اهمیت حمایتگری با هدف تداوم فعالیت شرکت های حمل و نقل بین‌المللی در سطح کشور که تنها 20 درصد آن فعال است، ادامه داد: در شرایط فعلی به دلیل تلاش برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت حمل، عمده بار تجاری به صورت حمل متوالی منتقل می‌شود. علاوه بر این، هماهنگی کافی بین اعضای تشکل های حمل و نقل بین الملل در خصوص مسائلی همچون بیمه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خراسان، قطب ترانزیت کشور است، باید به مسائل و مشکلات فعالان این حوزه که پیشگامان صنعت ترانزیت کشور به شمار می آیند نیز به طور جدی رسیدگی شود. یک همگرایی موثر را میان تشکل ها و شرکت های فعال در استان، در این رابطه نیازمندیم.

اما در ادامه، محتوای نامه نگاری های انجام گرفته با دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به بحث و بررسی گذاشته شد. اعضای حاضر بر پیگیری و مذاکره رودر رو در این حوزه تاکید کردند.

شهریار شیخ، مدیرعامل شرکت «آسا ترابر شرق» در همین خصوص عنوان کرد در نامه باید قید شود که بار ما در این بخش از نوع ترانزیت است و همچنین قرارداد به نوعی بین دو کشور مختلف بسته شده پس کاملا بر کنوانسیون CMR منطبق است. ضمنا، همان طور که گفته شد مفاد  این نامه حق مسلم بخش حمل و نقل بوده و نباید اجرای آن به عنوان لطفی در قبال این بخش تلقی شود.

در همین رابطه مجید خواجوی، مدیرعامل شرکت دور آسیا یگانه دی نیز تشریح کرد: ما به عنوان یک شرکت حمل و نقل، تحت پوشش یک کنوانسیون بین‎‌المللی قرار داریم. این کنوانسیون در ابتدا تمام مناطق جغرافیایی را در نظر گرفته و اینکه در یک کشور مثل ایران برای آن بخش‌بندی صورت می گیرد، خود با اصل کنوانسیون مغایرت دارد.

پس از بررسی های انجام شده، مفاد پاسخ فعالان بخش حمل و نقل بین المللی جمع بندی شد و مقرر گردید در قالب نامه ای، به دستگاه مربوطه ارسال شود.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی