چالش ها و ظرفیت‌ها بندر چابهار برای تجارت و ترانزیت کالاهای خراسان رضوی

چالش ها و ظرفیت‌ها بندر چابهار برای تجارت و ترانزیت کالاهای خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 01 بهمن 1399

در جلسه مشترک چهار کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی مشهد با مسئولان اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان مطرح شد:

چالش ها و ظرفیت‌ها بندر چابهار برای تجارت و ترانزیت کالاهای خراسان رضوی

در جلسه مشترک کمیسیون‌های صنعت، کشاورزی، تجارت و حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ظرفیت‌های بندر چابهار برای ترانزیت، صادرات و واردات کالا و نیز راهکارهای حذف موانع برای سرمایه گذاری و حضور پُررنگ بخش خصوصی در این بندر به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «حسین شهدادی» معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این نشست به تشریح موقعیت و ظرفیت های بندر چابهار پرداخت و گفت: در بندر چابهار با دو رویکرد ترانزیت و اتصال افغانستان و کشورهای حوزه CIS (کشورهای مستقل همسود) از طریق دریا به بازارهای جهانی و نیز بحث صادرات و واردات برای استان های شرقی و جنوب شرق کشور، سرمایه گذاری‌هایی صورت گرفته است.

وی گفت: چابهار تنها بندر ایران است که در حاشیه اقیانوس قرار دارد و دارای موقعیتی ویژه است. 203 هکتار استحصال از دریا برای این بندر انجام شده و 1700 متر اسکله سازی نیز صورت گرفته است و به همین واسطه، هیچ محدودیتی برای ورود کشتی به این بندر وجود ندارد. در تمام طول سال امکان تخلیه و بارگیری کالا در چابهار وجود دارد.

شهدادی اظهار کرد: تاکنون حدود 350میلیون دلار سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت ها در این بندر صورت گرفته است و حدود 2هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی مثل تاسیسات زیربنایی و اطفاء حریق و... توسط بخش خصوصی اجرا گردید.

وی تصریح کرد: چابهار تنها بندری است که توسط اپراتور خارجی مدیریت می شود و شرکتی هندی در این حوزه فعالیت دارد. این شرکت نیز تجهیزاتی را به آنجا منتقل کرده و از آن استفاده می‌کند. همچنین، برای تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای افزایش تجهیزات برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

*امکان صادرات مواد معدنی خراسان رضوی از بندر چابهار

معاون امور اقتصادی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به امکان صادرات مواد معدنی از بندر چابهار گفت: خراسان رضوی و به ویژه منطقه خواف ظرفیت های زیادی برای صادرات مواد معدنی دارد و کشتی های ما با ظرفیت 100هزار تن هیچ محدودیتی برای بارگیری این محصولات ندارد و جرثقیل ها و تجهیزات جانبی نیز ظرفیت بزرگی برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی به شمار می آید. نکته مهم اینکه انبارداری مواد معدنی تا سه ماه در بندر چابهار مشمول معافیت از پرداخت هزینه های انبارداری خواهد بود و بخشی از این تخفیف ها به خاطر ظرفیت‌هایی است که در شرق کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: 20درصد جمعیت کشور در پهنه شرقی سکونت دارند و سالانه 25میلیون تن واردات کالاهای اساسی به کشور صورت می گیرد که 20 درصد از این میزان سهم استانهای شرقی کشور می باشد و بندر چابهار در راستای تامین این کالاها میتواند بسیار اثرگذار واقع شود. تجهیزاتی که در این بندر وجود دارد، در هیچ یک از بنادر جنوبی کشور فراهم نیست و چابهار، ظرفیت بزرگی برای واردات غلات به کشور محسوب می شود. در سال جاری یک میلیون و 600هزار تن غلات از طریق این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

معاون اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان گفت: این اطمینان را به فعالان اقتصادی می‌دهیم که امکان ارسال و واردات کالا از طریق بندر چابهار به تمام نقاط دنیا میسر است. در بحث ترانزیت هم که از کارکردهای مهم بندر چابهار است نیز، آمادگی همکاری با فعالان اقتصادی را داریم.

شهدادی خاطرنشان کرد: قابلیت نگهداری 40 تن کانتینر یخچالی در این بندر وجود دارد که برای محصولات باغی خراسان رضوی ظرفیت خوبی به شمار می‌آید.

وی گفت: بندر چابهار فاصله بسیار نزدیکی با بنادر غرب کشور هندوستان دارد و با حضور شرکت هندی در بندر چابهار، محدودیت‌های کمتری در چابهار برای مراوده با بنادر هندی ایجاد می شود. عمده کالاهای صادراتی از این بندر به غرب هندوستان ارسال می‌شود و از آنجا ترانشیپ به جنوب شرقی آسیا امکان پذیر است.

شهدادی با بیان اینکه مسیر ترانشیپی جدید باعث کاهش هزینه های حمل کالا شده است، افزود: این مسیر با هزینه کمتر و سرعت انتقال بیشتر ظرفیت خوبی برای جابه‌جایی کالا به شمار می‌آید و هزینه کانتینری را از 3000 به 1500 دلار کاهش داده است. همچنین، محدودیتی برای انتقال هیچ کالایی از طریق این بندر وجود ندارد.

وی با اشاره به توافق روسای جمهور هند و افغانستان و ایران برای ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار اظهار کرد: طی دو سال گذشته دولت هند اقدام به ارسال حدود 200هزار تن کالای ترانزیتی گندم از طریق بندر چابهار کرده و با انتقال به مرز میلک و ماهیرود، این کالاها به افغانستان انتقال یافته است.

*تخفیف 75درصدی هزینه های انبارداری

شهدادی در توضیح سایر ظرفیت های این بندر گفت: 75درصد هزینه های انبارداری در این بندر نسبت به سایر بنادر کشور دارای تخفیف است. همچنین هزینه تخلیه و بارگیری برای کالاهای کشورمان در این بندر دریافت نمی شود. در ظرفیت های معدنی سه ماه معافیت هزینه انبارداری وجود دارد و برای کالاهای ترانزیتی هم 30 درصد نسبت به سایر بنادر تخفیف قائل می شویم و علاوه بر تخفیفات تخلیه و بارگیری، تخفیفاتی برای سرمایه گذاری ها نیز وجود دارد. زیربناها و اسکله در این بندر ایجاد شده و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه لجستیک مثل ساخت انبار و کارخانه های فراوری و بسته بندی وجود دارد. ما در چابهار زمینی با هزینه بسیار پایین تحت عنوان اجاره ثابت و مبلغی برای اجاره متغیر در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم.

وی گفت: هند هم تخفیفاتی برای کالاهایی که از بندر چابهار وارد این کشور می شود، قائل است و 40 درصد در عملیات هندلینگ کالا تخفیف اعمال می‌گردد. علاوه بر هزینه های کالا، هزینه های کشتی مثل پهلوگیری و توقف کنار اسکله و... در این کشور مشمول 40 درصد تخفیف هستند که این امر، هزینه انتقال کالا از طریق دریا را کاهش می دهد. با این تفاسیر، ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و از شرکت های خراسان رضوی در این زمینه دعوت می کنیم.

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد در واکنش به این مطلب گفت: سوال اینجاست که از این ظرفیت تا چند درصد استفاده می شود و ظرفیت کل بندر چابهار چقدر است؟

شهدادی در پاسخ اظهار کرد: قبل از افتتاح فاز اول طرح توسعه، ظرفیت 2.5میلیون تن کالا در طول سال بود و در حال حاضر نیز به 8.5میلیون تن رسیده است پارسال 3.5 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا صورت گرفته و در تلاش هستیم که از همین ظرفیت موجود استفاده شود. امسال پیش بینی می شود که تا 4میلیون و 200هزار تن کالا برسیم. کل بنادر کشور 130میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری انجام می دهند که چابهار حدود 5 درصد آن را شامل می شود.

وی افزود: نکته اینکه بندر چابهار منطقه آزاد است و مناطق آزاد سهمیه 700میلیون دلاری واردات در طول سال را دارند. اگر کالاهای وارداتی از طریق این بندر وارد شود، غیر از تخفیفات ما، در عوارض گمرکی هم مشمول تخفیف می شوند. همچنین هزینه های مابه التفاوت سوخت برای کالاهایی که از بندر چابهار به مرز میلک صادر می شوند، مشمول 30درصد تخفیف هستند و در هزینه های متقابل ارزی هم 25درصد تخفیف برای شرکت های حمل و نقلی که کالای ترانزیتی را از طریق مرز میلک به نیمروز افغانستان انتقال می دهند، اعمال می کنیم.

مجتبی محمدزاده، مسئول بازاریابی اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سازمان منطقه آزاد تخفیفاتی را برای کالاهای وارداتی در بندر چابهار اعمال می کند؛ درباره کالاهایی که حقوق ورودی آن ها 19درصد است، حدود 5درصد از این مبلغ به صاحب کالا بازگردانده می شود. همچنین، تخفیفی بابت قرار داشتن چابهار در زمره مناطق محروم اعمال می‌شود؛ به طور مثال، کالایی که 26درصد حقوق پایه داشته، از 5.5 درصد تخفیف مربوط به مناطق محروم برخوردار می شود.

*نبود بار کانتینری، مشکل این روزهای چابهار

نصرت الله عیاری، مدیرعامل شرکت کشتیرانی «لین مکران» نیز در بخش دیگری از این نشست به بیان برخی از مشکلات شرکت های کشتیرانی در بندر چابهار پرداخت و ابراز کرد: نبود بار کانتینری، مشکل عمده ما در این بندر است. شرکت ما و دیگر شرکت های خصوصی آماده همکاری در این بندر هستند اما شرط کار، وجود بار برای واردات و صادرات و ترانزیت است. متاسفانه این زنجیره کامل نمی شود و دلیل آن این است که به مقدار کافی بار وارداتی به نسبت بار صادراتی وجود ندارد تا کانتینرها در برگشت، خالی نباشند. موضوع دیگری که دولت باید درباره آن تدبیری بیاندیشد، این است که بارهایی که به سمت چابهار می آید، باید برای تجار ارزش افزوده خوبی به همراه داشته باشد تا از صرفه اقتصادی برخوردار باشد.

وی افزود: باید برای توسعه فعالیت بندر چابهار هدف‌گذاری لازم انجام پذیرد؛ اگر قرار است کالای صادراتی از چابهار ارسال شود، باید در قبال آن، واردات هم داشته باشیم. همچنین چنانچه مقرر شود تا بستر ترانزیت فراهم آید، باید تخفیفاتی اعمال گردد تا هزینه های ترانزیت کالا از این بندر هم پایه با بندرعباس شود.

عیاری ادامه داد: کشتیرانی و بخش حمل و نقل می توانند با تعامل با یکدیگر هزینه های ترانزیت کالا را سرشکن کنند. ما سرویس مستقیم از همه جا به ویژه شرق آسیا داریم و می توانیم سرویس مستقیم از چین و بندر جبل علی (در امارات متحده عربی) داشته باشیم. قول می دهیم با قیمت بهتری بارها را از چابهار حمل کنیم و شرط آن این است که کالاها هم وارداتی و هم صادراتی باشد.

*ماندگاری کالاها در چابهار به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل

سپس تریبون در اختیار روسای کمیسیون های اتاق و فعالان اقتصادی خراسان رضوی قرار گرفت و آن ها به بیان سوالات خود درباره بندر چابهار پرداختند.

احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد گفت: در حوزه ترانزیت مشکلی اساسی وجود دارد؛ بحث ماندگاری کالاها در چابهار به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل موضوع مهمی است و ناوگان به خاطر اینکه باید خالی برگردند، تمایلی به فعالیت در این بندر ندارند. همچنین سوال این است که آیا برای دموراژ کانتینرها تخفیفی در چابهار صورت می‌گیرد؟

وی افزود: مشکل امروز ما در بحث ترانزیت کالا به افغانستان، در مرز میلک است؛ کامیون‌ها در این مرز توقف های طولانی دارند و تسهیلاتی هم برای رفع مشکل داده نمی شود. بنابراین، بیشترین ناوگانی که از میلک به چابهار می روند، افغانستانی هستند و سوال این است که سازمان راهداری آمادگی کاهش هزینه ها برای ناوگان ایرانی در این مسیر را دارد. بیش از 90 درصد ترانزیت از مرز میلک توسط شرکت های خراسانی صورت می گیرد و سوال این است که آیا تخفیف هایی برای این شرکت ها اعمال می شود؟

* جایگاه بندر چابهار به قواره ظرفیت هایش نیست

محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در همین رابطه گفت: با وجود اهمیتی که چابهار برای اقتصاد ما دارد و می توانست به عنوان گزینه جایگزینی برای بندرعباس تعریف شود اما همچنان این زمینه فراهم نشده تا جایگاه خود را به دست آورد و علی‌رغم تمام صحبت‌ها و شعارها و تحرکاتی که انجام گرفته است، آهنگ رشد و توسعه بندر چابهار در قیاس با سایر بنادر دنیا بسیار ضعیف بوده است. در حالی که می توانستیم ظرفیت چابهار را که 30 تا 40 درصد بندرعباس است، توسعه دهیم اما این اتفاق محقق نشده است. در واقع جایگاه فعلی بندر چابهار به قواره ظرفیت هایش نیست.

وی تاکید کرد: باید اذعان کنیم که این بندر آنچنان که باید نتوانسته به عنوان یک حلقه در زنجیره واردات، صادرات و ترانزیت کالا قرار بگیرد و به مسیرهای مهم تجاری ما بپیوندد.  بخشی از این مسائل متاثر از تعاملات بین المللی ماست.

مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد ادامه داد: هم اکنون برخی از کمپانی‌های هندی به دلیل برخی محدودیت ها حاضر به ارسال بار به چابهار نیستند. از طرفی، حدود 3 تا 4 میلیون تن کالا به افغانستان ترانزیت می شود اما نکته این است که مبدا و مقصد کالا در کرایه این بارها نقش بازی می کند. ما به عنوان فعالان حوزه حمل و نقل، کاهشی در هزینه ها نمی بینیم و معتقدیم که سازمان بنادر و کشتیرانی آن اهمیت لازم را برای بندر چابهار قائل نشد.

*لزوم ارائه سوبسید از سوی دولت به شرکتهای حمل و نقل

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و بیان کرد: هر ظرفیتی که بخواهد ایجاد و در ادامه رونقی بگیرید، باید از حمایت دولت بهره مند شود و بدان سوبسیدی تخصیص یابد تا انگیزه سازی لازم برای بخش خصوصی صورت بگیرد. دولت ما هم باید در این زمینه ورود کند و خدمات بیشتری به شرکت‌های حمل و نقلی جهت استفاده از ظرفیت بندر چابهار بدهد.

وی تاکید کرد: قطعا مقوله توجیه اقتصادی جهت استفاده از یک بندر برای فعالان اقتصادی مهم است و نمی توان برای رونق گرفتن یک ظرفیت، به شرکت های بخش خصوصی فشار وارد کرد تا متحمل هزینه های اضافه شوند. کشورهای منطقه در حال سبقت گرفتن از ما هستند. به جای آنکه از بخش خصوصی همراهی بخواهید، این دولت است که باید انگیزه سازی کند و مشوق ایجاد نماید. اگر دولت ورود نکند، به نتیجه لازم نمی رسیم.

مرتضی قندچی، عضو اتحادیه کارگزاران گمرکی هم در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: مجموعه های استان خراسان متوجه چابهار بوده اند و ما با این بندر به لحاظ اداری و کاری، سابقه دیرینه و قرابت خوبی داریم اما چابهار موضوعات مختلفی دارد؛ بخشی از این موضوعات مربوط به امکانات شهری و الحاق شهر به منطقه آزاد است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: 25درصد تخفیفی که برای حمل کالاها در این بندر اعمال می شود، در سود صادرات است. انبارداری در چابهار بسیار مهم بوده و همیشه درگیری پیدا و پنهانی با گمرک در این زمینه وجود دارد. از طرفی، هزینه های حمل و نقل به این بندر آنقدر زیاد است که تخفیفات را پوشش می دهد و در نتیجه هزینه ها برای حمل و نقل کنندگان بار بالاست. وضعیت چابهار برای سرمایه گذاران خارج از این استان همواره مطلوب نبوده و لازم است با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها انگیزه های لازم ایجاد شود.

علیرضا کرباسی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز ابراز کرد: آیا مقایسه ای صورت گرفته که هزینه ترخیص کالا از بندر چابهار با بندرعباس چقدر است؟ مسئله دیگر اینکه تراز تجاری بندر چابهار و مجموع واردات و صادرات و ترانزیت از این بندر چقدر است؟ همچنین در ترخیص و حمل و نقل کالا، زمان و سرعت بسیار مهم می باشد و مقایسه این موضوع با دیگر بنادر باید صورت بگیرد.

وی افزود: برای تکمیل زنجیره در حمل و نقل و ترخیص کالا، باید مجموعه ای از سازمان‌های محلی و ملی تسهیل این مسیر را مدنظر قرار دهند.

*درخواست کشتیرانی از شرکتهای حمل و نقل برای فعالیت از مسیر چابهار

در ادامه تریبون در اختیار علیرضا خزاعی، رئیس شعبه مشهد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی قرار گرفت. او ضمن درخواست از شرکت های حمل و نقل برای فعالیت در بندر چابهار، گفت: شرکت های حمل و نقل باید در این مسیر فعالیت داشته باشند تا ظرفیت های این بندر در مسیر تعالی قرار بگیرد؛ در غیر این صورت در چند سال آینده ترانزیت نخواهیم داشت. ما از طرف کشتیرانی، سعی میکنیم مشکلات موجود را تا حد ممکن برطرف کنیم. این مسیر با توجه به رقبایی که داریم باید از سوی تجار و فعالان اقتصادی انتخاب شود زیرا آینده خوبی برای آن شاهد خواهیم بود و این اتفاق در گرو انتخاب کردن این بندر است. ما هم در صورت استقبال بخش خصوصی برای انتخاب این مسیر، حاضر به همکاری و اضافه کردن خط جدید کشتیرانی هستیم.

فریدون کافی، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی هم ابراز کرد: بیش از 80 درصد نهاده های دامی از خارج از کشور تامین می شود و تا 4 سال پیش ما حداقل 600 الی 700 تن نهاده از مرز سرخس وارد می کردیم اما این مقدار تقریبا به صفر رسیده است؛ زیرا مدیران گمرک امیرآباد، واردکنندگان را ترغیب به واردات نهاده از این بندر کرده اند و هم اکنون بندر امیرآباد بیش از 50درصد نهاده های دامی را ترخیص می کند. در واقع، دست و پاگیر نبودن بروکراسی در این بندر، اشتیاق واردکنندگان را افزایش می دهد. تقاضای ما این است که اگر می‌خواهید بندر چابهار را توسعه دهید، مزیت‌هایی برای واردکننده و شرکت‌های حمل و نقلی ایجاد کنید.

وی افزود: تا وقتی که واردکننده و شرکت حمل و نقلی تشویق نشوند، نمی توان امیدی به افزایش ورود آن ها به این بندر داشت. کرایه حمل نهاده های دامی از بندرعباس و بندر امام(ره)، کیلویی 700 تا 750 تومان است؛ اما سوال اینجاست که در بندر چابهار برای کرایه حمل چه تدابیری اندیشیده شده است؟ حداقل 2 تا 2.5 میلیون تن نهاده دامی برای خراسان رضوی وارد می شود که ظرفیت بسیار بزرگی به شمار می آید و اگر انگیزه لازم برای واردکنندگان فراهم شود، می‌توان از ظرفیت بندر چابهار برای واردات این نهاده ها استفاده کرد. بندر امیرآباد تا 5 سال پیش، در زمینه ورود نهاده فعالیت چندانی نداشت اما امروز به بالاترین حد خود رسیده است.

*پیگیری برای تخفیف کل هزینه های مرزی برای ناوگان ایرانی

در ادامه این نشست، تریبون بار دیگر در اختیار مسئولان اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان قرار گرفت. شهدادی در پاسخ به بخشی از مسائل مطرح شده اظهار کرد: ما به جد به دنبال کاهش هزینه های ناوگان ایرانی و پرداخت مابه التفاوت نرخ سود هستیم و پیگیر تخفیف کل هزینه های مرزی برای ناوگان ایرانی هستیم و اگر پل دوم بر روی رودخانه در مرز میلک ایجاد شود، بهتر میتوان هزینه های ترانزیت کالا از مسیر چابهار را کاهش داد.

وی در پاسخ به موضوع لزوم الحاق بندر چابهار به شهر گفت: در حال حاضر هم بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و هم شهر به بندر چابهار الحاق شده است و به طور 24 ساعته ورود و خروج کالا از چابهار صورت میگیرد.

محمدزاده، مسئول بازاریابی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان نیز در خصوص قیمت تمام شده حمل کالا در بندر چابهار اظهار کرد: تخفیفات زیادی در این بندر برای کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی صورت گرفته است. ما تمام هزینه های دریایی، بندری و حمل و نقل جاده ای چابهار با بندرعباس را مقایسه نمودیم و هزینه های حمل و نقل جاده ای را 2 میلیون تومان بالاتر از بنادر دیگر درنظر گرفتیم و با این محاسبات باز هم بندر چابهار هزینه های کمتری نسبت به دیگر بنادر دارد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین قرار است نرخ ارز در محاسبات گمرکی از 4200 به 7000 تومان افزایش یابد و این موقعیت خوبی برای بندر چابهار خواهد بود و اختلاف قیمت‌های ما با بندرعباس بیشتر خواهد شد و بندرچابهار برای تجار به صرفه تر خواهد بود. در مجموع اینکه مسیر کالاهای وارداتی از بندر چابهار باشد، به نفع تجار خواهد بود.

*اهمیت توجه به موضوع تهاتر در بندر چابهار

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد نیز در جمع بندی مباحث مطرح شده در این نشست گفت: حتی اگر فضای کسب و کار ما متناسب با فضای جهانی باشد، باز هم در موضوعات ارزی دچار مشکلیم. اگر قرار است در چابهار سرمایه گذاری صورت بگیرد، باید به اهمیت بازاریابی در این میان توجه ویژه نمود. حجم تجارت می‌تواند هزینه های ترانزیت و جابه جایی کالا را کاهش دهد و توجیه کند. پیشنهادم این است که با مسئولیت کمیسیون حمل و نقل اتاق خراسان، کارگروهی تشکیل شود تا ابتدا آسیب شناسی لازم درباره هزینه های ترانزیت کالا از مسیر چابهار صورت بگیرد، در غیر این صورت به هدف مربوطه در خصوص توسعه مسیر چابهار برای تجارت دست نخواهیم یافت.

وی با اشاره به لزوم بررسی و تمرکز بیشتر بر موضوع تهاتر در بندر چابهار گفت: تهاتر محصولات کشاورزی ایران با هند یا کشورهای دیگر میتواند تاثیر مهمی در کارایی این بندر داشته باشد. همچنین توجه به بازاریابی باید در دستورکار قرار گیرد. ممکن است خدمات خوبی در این بندر ارائه شود اما نقاط ضعفی که وجود دارد، بعضا باعث عدم گرایش تجار و فعالان حمل و نقلی به چابهار می شود.

شریعتی مقدم تصریح کرد: موضوع کانتینرهای یخچالی یکی از مشکلات کشور ما در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می آید و بندر چابهار می تواند با معرفی ظرفیتش در این زمینه، افزایش حجم بار داشته باشد. همچنین، عملکرد دستگاه های دولتی در توسعه زیرساخت ها و تخفیفات در این بندر، می تواند در افزایش استفاده از این مسیر اثرگذار باشد.

*دولت و بخش خصوصی در توسعه چابهار لازم و ملزوم یکدیگرند

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد نیز درخصوص اهمیت بندر چابهار و ضرورت تقویت این بندر گفت: توجه به بندر چابهار در سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه ای محروم، تقویت این منطقه را به دنبال دارد و میت وان با استفاده از این مسیر، محرومیت زدایی در منطقه را آغاز کرد.

وی افزود: بندر چابهار در ارتباط دریایی بهترین نقطه برای ورود به دریای آزاد است و بهترین کشورهایی که می توانیم با آنها ارتباط تجاری داشته باشیم، با این بندر مرتبط هستند. از طرفی، ایجاد امنیت درازمدت برای جمهوری اسلامی در گرو تقویت آن منطقه است. در مجموع، بندر چابهار هم از بُعد تجاری برای بازرگانان مهم تلقی می شود و هم از منظر ایمن سازی و فقرزدایی برای آن منطقه دارای اهمیت بسیار است.

روشنک با بیان اینکه تقویت بندرچابهار از ابعاد مختلف برای ما مهم است، تصریح کرد: تقویت این بندر الزاماتی دارد و باید برای آن تلاش شود و زیرساخت های لازم فراهم گردد. در بندرعباس یا بوشهر و امام خمینی(ره) زیرساختهایی فراهم شده و انبارها و مخازن و... آماده گردیده و باعث فعال شدن آن بنادر شده است. این پایگاه و بندر نیز بسیار حیاتی بوده و تقویت آن هم ضروری است و مستلزم این است که دولت الزامات و ظرفیت هایی را برای چابهار فراهم کند.

وی تاکید کرد: حضور دولت و بخش خصوصی در چابهار لازم و ملزوم یکدیگر هستند. طرفین یعنی فعالان اقتصادی و دولت باید بپذیرند و بخواهند و اقدامات لازم را انجام دهند؛ همزمان که دولت زیرساخت ها را فراهم می کند، بخش خصوصی هم باید اقدام به سرمایه گذاری نماید. امتیازاتی که بندر چابهار برای تجار و شرکت های حمل و نقلی قائل شده، در نوع خود بسیار چشمگیر است و آنچه عدم رونق در این بندر را رقم زده، ناشناخته بودن و بعضا احساس ناامن بودن است که اگر مسئولان دولتی و محلی بتوانند این باور را ایجاد کنند که این بندر امن است و ویژگی ها و مزیت های آن را هم معرفی کنند، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ما باید قدردان مسئولان سیستان و بلوچستان باشیم. حوزه تجارت بخش خصوصی خراسان رضوی به جهت تقویت بندر چابهار تلاش خواهد کرد. باید به توسعه این بندر و رونق یافتن آن کمک کنیم و این همراهی به نفع خودمان و اقتصاد کشور است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی