ابلاغ دستورالعمل صدورگواهی فعالیت تولید بدون کارخانه

ابلاغ دستورالعمل صدورگواهی فعالیت تولید بدون کارخانه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 15 ارديبهشت 1400

با پیگیری اتاق بازرگانی و دبیرخانه شورای گفت وگوی خراسان رضوی، محقق شد:

ابلاغ دستورالعمل صدورگواهی فعالیت تولید بدون کارخانه

 

 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ دستورالعمل صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه خبر داد و گفت: به‌منظور بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی موجود در کشور و افزایشِ بهره‌وری سرمایه، این دستورالعمل توسط وزیر صنعت ابلاغ شد.

«سعید زرندی» ضمن اعلام این مطلب افزود: پس از تدوین پیش‌نویس اولیه، با هم‌فکری و هم‌اندیشی با صاحب‌نظران، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی این دستورالعمل نهایی شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: این دستورالعمل به‌منظور ایجاد وحدت رویه در صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه برای اشخاص حقوقی با تاکید بر الکترونیکی بودن فرآیندها، به‌کارگیری شناسه کسب‌وکار و یکپارچه‌سازی اطلاعات مجوزها تدوین شده است.

وی هدف از تهیه این دستورالعمل را ایجاد وحدت رویه در چگونگی صدور گواهی فعالیت واحدهای تولید بدون کارخانه و زمینه‌سازی برای بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی همه امور مرتبط با صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه دانست.

زرندی تصریح‌کرد: تولید بدون کارخانه، توانمندی مهندسی- بازرگانی برای تولید برون‌سپاری شده با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی موجود کشور توسط اشخاص حقوقی که نسبت به طراحی محصول، بازاریابی و عرضه محصولات با نشان تجاری(برند) خاص اقدام می‌کنند، تعریف شده است.

برپایه این گزارش، همه فرایند صدور این مجوز در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.behinyab.ir)  انجام می‌شود.

*تولید بدون کارخانه با پیگیری‌های اتاق بازرگانی و شورای گفتگوی خراسان رضوی به ثمر نشست

اما چند سال گذشته اتاق بازرگانی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سطوح مختلف، مجدانه تحقق این طرح را پیگیری و مطالبه کرده اند. در همین رابطه رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به روابط اتاق مشهد گفت: صدور مجوز «تولید بدون کارخانه» از طریق اتاق بازرگانی و دبیرخانه شورای گفت و گوی خراسان رضوی به وزارت صمت پیشنهاد شده بود و این طرح از امروز به استان ها ابلاغ شده است.

علی اکبر لبافی اظهار داشت: نخستین بار صدور مجوز «تولید بدون کارخانه» از طریق تشکل های بخش خصوصی استان خراسان رضوی مطرح شد و این مبحث سپس در کمیسیون های تخصصی و در ادامه در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان طی چندین جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با پیشنهاد و تصویب و درخواست شورای گفت و گوی استان به وزارت صمت منعکس شد. پس از پیگیری های مستمر، از امروز مجوز «تولید بدون کارخانه» از طریق وزارت صمت ابلاغ شده و قابل اجرا در سراسر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: مزیت این مجوز آن است که می توان از ظرفیت ها و سرمایه گذاری های موجود بیشترین بهره برداری را کرد؛ به طور مثال یک کارخانه ممکن است به دلیل عدم تامین مواد اولیه، فقدان بازار فروش، کاهش سرمایه در گردش نتواند از تمامی ظرفیت خود استفاده کند اما در مقابل کسی که مجوز «تولید بدون کارخانه» اخذ کرده، می تواند با همسویی با صاحب بنگاه اقتصادی از این ظرفیت خالی استفاده کند. در واقع صاحب مجوز «تولید بدون کارخانه» می تواند با تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه، بازار فروش و بدون نیاز به تامین زمین، ماشین آلات و ...  و صرفا با برند خود از ظرفیت های خالی این کارخانه بهره بگیرد. قطعا این مهم قیمت تمام شده محصول را کاهش و ضریب اشتغال را افزایش خواهد داد و امکان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را بیش از پیش فراهم خواهد کرد و علاوه بر این قطعا کیفیت نیز ارتقا خواهد یافت.

لبافی یادآور شد: تاکنون بنگاه اقتصادی در سطح استان وجود نداشته که بتواند با چند برند فعالیت کند اما با این مجوز می توان از ظرفیت خالی کارخانه ها به نحو احسن استفاده کرد. هر چند که ممکن است نهادینه شدن این طرح در استان قدری زمان ببرد اما در عین حال قطعا تحقق این مهم از یکسو برای بنگاه های اقتصادی و از سوی دیگر برای صاحبان مجوز تولید بدون کارخانه مفید واقع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته یک بنگاه اقتصادی در شبانه روز 19.5 ساعت فعالیت می کند اما این رقم در کشور ما به 5.5 ساعت کاهش پیدا می کند. به بیان دیگر بنگاه های اقتصادی در کشور ما صرفا با 40 درصد ظرفیت (و چه بسا کمتر) فعالیت می کنند و این مسئله سبب می شود تا قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند و سرمایه گذاری بلااستفاده نیز به مرور مستهلک شود. با اجرای این طرح قطعا ظرفیت استفاده از بنگاه های اقتصادی از 5.5 ساعت به 8 الی 10 ساعت در شبانه روز افزایش خواهد یافت.

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که با اطلاع رسانی و حمایت لازم، زمینه استفاده از این فرصت برای بنگاه های اقتصادی و تولیدی و ایجاد بهره وری در سرمایه گذاری های انجام شده، فراهم آید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی