گره کور صنایع محور غرب باز می شود

گره کور صنایع محور غرب باز می شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 16 ارديبهشت 1400
ابلاغ مصوبه کارگروه امور زیربنایی استانداری درباره صدور پایان کار برای صنایع محور غرب
گره کور صنایع محور غرب باز می شود
با ابلاغ مصوبه هفت‌بندی کارگروه امور زیربنایی استان به دستگاه‌های ذی‌ربط صنایع محور غرب مشهد از بن‌بست 30 ساله خارج خواهند شد و واحدهای تولیدی این محور موفق به دریافت پایان کار در عرصه و اعیان می‌شوند البته دارا بودن شرایط تعیین‌شده شرط است.
به گزارش خراسان رضوی، چندین دهه است که صنایعی در محور غرب مشهد مستقر شده‌اند و با توسعه شهر مشهد به سمت این محور، این صنایع در حریم و محدوده این شهر اختلاط پیدا کردند اما کار زمانی گره خورد که این صنایع برای  دریافت پایان کار باید از طریق شهرداری مشهد اقدام می‌کردند و شهرداری مشهد صدور مجوز را منوط به پرداخت حق و حقوق شهری کرده  و مدیران این صنایع مدعی‌اند که شهر به سمت آن‌ها توسعه پیدا کرده است و نباید عوارضی پرداخت کنند. این  نبود اختلاف باعث شده بود عملاً صنایع غرب مشهد قفل‌ شود و نه توان توسعه داشته باشد و نه توان  دریافت تسهیلات بانکی، از سویی دیگر این صنایع روی مخازن آبی حیاتی در غرب دشت مشهد مستقر شده‌اند که امروز با بحران مواجه است، شهرداری مشهد نیز به دلیل استقرار این صنایع در این محور در خدمات‌رسانی به ساکنان غرب مشهد با مشکل مواجه شده است. با ورود دبیرخانه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت استان به مسئله محور غرب در سال 98 توافقاتی انجام و بنا شد شهرداری مشهد درخصوص صدور پایان کار برای عرصه و اعیان واحدهای تولیدی این محور اقدام کند اما به دلیل شرط‌هایی که از سوی شورای شهر و شهرداری برای این موضوع تعیین‌شده بود عملاً پایان کاری برای واحدهای تولیدی صادر نشد. سال گذشته با ورود دستگاه قضا به این موضوع و پیگیری‌های انجام‌شده از سوی دبیرخانه شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در استان سرانجام زمستان سال گذشته توافق‌نامه 7 بندی برای حل بحران صنایع محور غرب به امضای ذی‌نفعان  آن  رسید و در شورای گفت وگوی استان نیز مصوب و برای تصویب نهایی به کارگروه امور زیربنایی استان که تصمیم‌گیرنده اصلی در این خصوص است ارجاع شد. روزهای پایانی سال گذشته بود که معاون عمرانی استانداری از تصویب شیوه‌نامه‌ای برای حل مشکلات صنایع محور غرب در کارگروه امور زیربنایی خبر داده بود.
ابلاغ مصوبه کارگروه امور زیربنایی به دستگاه‌ها
مسئول دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی استان در این‌ باره به خراسان رضوی می‌گوید: بر اساس توافق‌نامه 7 بندی شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در استان، کارگروه امور زیربنایی استان با حضور نماینده دستگاه قضا در استان شیوه‌نامه  دستورالعملی مصوب کرد و به دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرای آن ابلاغ شد.
بهاره بزرگمهر می‌افزاید: این مصوبه به این معنی نیست که قرار است برای حل مشکلات این صنایع حقوق شهروندی را زیر پا بگذاریم و طبق مفاد این توافق‌نامه عمل خواهد شد.
 دبیر شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در استان در گفت وگو با خراسان رضوی در این باره  اظهار می کند: چندین سال پیش شرکت‌هایی با  دریافت مجوز درخصوص احداث واحدهای صنعتی در محور غرب مشهد اقدام کردند و طی سال‌های اخیر با توسعه شهر به سمت این صنایع، ما با معضل صنایع محور غرب روبه رو شدیم. مشکل عمده این واحدها این بود که در اراضی کشاورزی واقع‌ شده و نمی‌توانستند پایان کار صنعتی  دریافت کنند به همین دلیل برای  دریافت تسهیلات بانکی و دیگر خدمات دولتی با مشکل مواجه شده‌اند و 20 سال است که با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
مصوبه 7 بندی کارگروه 
علی‌اکبر لبافی می‌گوید: سال 98 با ورود شورای گفت وگو به موضوع، توافق‌هایی بین شهرداری و مدیران این صنایع منعقد شد که بنا بود در عرصه و اعیان برای واحدهای واجد شرایط پایان کار صادر شود و بعداً اگر واحدها قصد تغییر کاربری داشتند حق‌وحقوق شهرداری را پرداخت کنند اما عملاً این توافق‌نامه اجرایی نشد تا این که در سال گذشته با توافق همه ذی‌نفعان توافق‌نامه 7 بندی بین اعضا امضا و سپس با تصویب در شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در استان و سپس کارگروه امور زیربنایی استان عملاً راه برای حل بحران صنایع غرب مشهد باز شد.
وی ادامه می دهد: هفته گذشته کارگروه امور زیر بنایی استان مصوبه خود را به دستگاه‌های ذی‌ربط  ابلاغ و از سازمان صمت درخواست کرد که واحدهای واجد شرایط بر اساس 7‌ بند تعیین‌شده را معرفی کند تا مراحل اجرایی کار عملیاتی شود.
دبیر شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت استان درباره این مصوبه می‌گوید: بر  این اساس ‌همه واحدهای صنعتی که دارای مجوز فعالیت از دو دستگاه سازمان صمت و جهاد کشاورزی هستند به‌شرط این که هم اکنون فعال و در محور غرب مشهد واقع‌ شده‌ باشند مشمول  دریافت پایان کار در عرصه و اعیان صنعتی می شوند و این  موضوع مشمول واحدهای صنفی نمی‌شود.
صلح‌نامه باید با حضور نماینده بخش خصوصی تنظیم شود
دبیر انجمن مدیران صنایع استان نیز درباره این مصوبه به خراسان رضوی خاطر نشان می کند: بنا بر ابلاغیه کارگروه امور زیربنایی استان و شیوه‌نامه تعیین‌شده، مدیران صنایع محور غرب باید نقشه‌های یو تی ام محدوده را تهیه کنند، واحدهایی که تقاضای  دریافت پایان کار را دارند نیز باید اسناد مثبته خود را تحویل دهند و صلح‌نامه‌ای نیز باید بین شهرداری و مدیران صنایع محور غرب منعقد شود.
مهدی مرادی می‌گوید: درخواست مدیران صنایع محور غرب این است که در تنظیم سند صلح‌نامه نماینده حقوقی مدیران صنایع این محور حضور داشته باشند و این صلح‌نامه به‌صورت یک ‌طرفه از سوی شهرداری تهیه و تنظیم نشود زیرا ما سال‌های گذشته نیز درگیر این موضوع بوده‌ایم. بنابراین خواست جدی ما این است که تنظیم این صلح‌نامه با حضور دو طرف ذی‌نفع یعنی شهرداری مشهد و نماینده مدیران صنایع محور غرب انجام شود.
معضل صنایع محور غرب حل خواهد شد
وی با بیان این که حدود یک‌سوم صنایع استان در محور غرب مشهد مستقر هستند،می افزاید: هر چند برآوردها حاکی از آن است که بیش از دو هزار واحد صنعتی در این محور واقع‌شده‌اند اما واحدهای تولیدی که درخواست دریافت پایان کار صنعتی  دارند حدود هزار واحد هستند که اگر صلح‌نامه با حضور نماینده بخش خصوصی و بر اساس چارچوب‌های تعیین‌شده تنظیم شود شاهد حل معضل صنایع محور غرب خواهیم بود. در صلح‌نامه مثلاً برخی واحدها باید بخشی از عرصه خود را برای ارائه خدمات به شهرداری واگذار کنند و عقب‌نشینی داشته باشند و در مقابل شهرداری پایان کار صنعتی می‌دهد. مدیران صنایع محور غرب آمادگی کامل دارند و موافق هستند که سازه‌ها باید استحکام بنا داشته باشد و مسائل زیست‌محیطی نیز رفع شود اما درخواست جدی ما این است که صلح‌نامه به‌گونه‌ای تنظیم نشود که شهرداری بخواهد موضوع ورود به محدوده را مجدد در آن بگنجاند.دبیر انجمن مدیران صنایع استان می‌گوید: بخش خصوصی از مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان کاملاً استقبال می‌کند و نظر ما با این مصوبه کاملاً تأمین می‌شود و این که  واحدهای تولیدی بتوانند تثبیت شوند و پایان کار صنعتی  دریافت کنند تمام خواسته ای است که مدیران صنایع محور غرب دارند.
با اجرای مصوبه موافق هستیم
محمدرضاحسین نژاد معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد نیز در این‌ باره به خراسان رضوی می‌گوید: هرچند هنوز مصوبه کارگروه امور زیربنایی به ما ابلاغ نشده اما بدون شک وقتی توافق‌نامه‌ای امضا شده و نماینده شهرداری در آن جلسه حضور داشته و آن را قبول کرده است یعنی با اجرای آن موافق هستیم.
 
 ****
مفاد مصوبه 7 بندی کارگروه امور زیربنایی استان برای سامان دهی صنایع محور غرب مشهد
الف: توافق اولیه مزبور شامل همه واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری داخل محدوده و حریم قانونی شهر از سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌شود 
( ولو این‌که اعتبار آن به پایان رسیده باشد ولی واحد فعال باشد و تقاضای تمدید آن را داشته باشد) .
ب : تثبیت کاربری صنعتی عرصه و اعیان توسط کمیسیون ماده 5‌ تا زمان تقاضای مالک جهت استفاده از تثبیت کاربری پیش‌بینی‌ شده و اصلی مندرج در طرح تفصیلی
ت : توسعه اعیان صرفاً در عرصه مورد تثبیت کاربری پس از اخذ مجوز از شهرداری بلامانع است .
ث : موضوع عوارض ورود به محدوده فعلاً مسکوت و اختلاف طرفین در لزوم پرداخت یا عدم لزوم آن پابرجا خواهد بود تا زمان تقاضای مالک جهت استفاده از کاربری اصلی از سوی طرفین مورد ادعا و انکار قرار نگیرد.( متن این بند در صلح‌نامه تنظیمی فی‌مابین طرفین درج گردد و این مسکوت ماندن عوارض به محدوده صرفاً برای واحدهای مشمول بند الف و ج خواهد بود که پروانه داشته باشند و در حریم باشند.)
ج : محدوده توافق مزبور مشمول تمامی صنایع دارای پروانه داخل در محدوده شهر(محور غرب و داخل محدوده شهر کمیسیون ماده 5) و حریم آن (کارگروه امور زیربنایی) است (صنایع مستقر در روستا و بیرون از محدوده شهر و حریم آن خارج از این توافق است) .
چ: صاحبان صنایع مستقر در جبهه جلو بزرگراه که در مسیر محور مصوب از سوی مراجع قانونی ذی‌صلاح واقع‌شده‌اند، متعهد می‌شوند تا نسبت به واگذاری (حق انتفاع آن بخش از ملک خود که در مسیر قرار گرفته)، به شهرداری جهت اجرای طرح اقدام نمایند و در زمان تقاضای استفاده از کاربری اولیه پیش‌بینی‌شده (طرح تفصیلی نه آن چه در کمیسیون ماده 5 تصویب خواهد شد)، میزان در مسیر را که فعلاً حق انتفاعش را واگذار کرده‌اند به شهرداری انتقال قطعی نمایند و در محاسبات فی‌مابین، این انتقال به قیمت روز لحاظ گردد.
تبصره) واگذاری میزان در مسیر و صدور پایان کار همزمان خواهد بود و سازوکار اجرای آن این‌گونه است که شهرداری پیش‌نویس پایان کار صنعتی نسبت به عرصه و اعیان را صادر و پس از واگذاری میزان در مسیر توسط واحد تولیدی پایان کار پیش‌گفته را به‌صورت قطعی صادر خواهد کرد.
ج : ضمن تایید و تأکید بر لزوم نظارت آتش‌نشانی و اداره کل محیط‌زیست، اخذ تأییدیه از آتش‌نشانی منوط به رعایت ضوابط زمان صدور جواز تأسیس با تأکید بر رعایت حداقل‌ها خواهد بود.
در طرح توسعه واحدهای صنعتی رعایت ضوابط سازمان حفاظت محیط‌زیست و عدم ارتقای رده استقرار رده صنعتی الزامی است.
تبصره: توسعه واحدهای صنعتی صرفاً در محدوده ثبت کاربری صنعتی مجاز خواهد بود و استقرار جدید در پلاک‌های مجاور ممنوع است.
 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی