نوسازی ناوگان و تقویت زیرساخت ها؛ مهم ترین مطالبه فعالان حوزه حمل و نقل‌ بین‌المللی است

نوسازی ناوگان و تقویت زیرساخت ها؛ مهم ترین مطالبه فعالان حوزه حمل و نقل‌ بین‌المللی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 01 خرداد 1400

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

نوسازی ناوگان و تقویت زیرساخت ها؛ مهم ترین مطالبه فعالان حوزه حمل و نقل‌ بین‌المللی است

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نوسازی ناوگان و تقویت زیرساخت های حمل و نقل بین‌المللی از مهم ترین مطالبات فعالان این بخش است. توامان ناپایداری قوانین و رویکردهای مانع‌ساز، اسباب نگرانی فعالان این حوزه را فراهم آورده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «احمد زمانیان یزدی» در چهاردهمین جلسه این کمیسیون که به منظور بررسی مشکلات فعالان این حوزه برگزار شده بود، اظهار کرد: امسال به نام «تولید؛ مانع زدایی ها و پشتیبانی ها» نامگذاری شده و اتاق در مقام پارلمان بخش خصوصی، تلاش دارد تا از مسیر کمیسیون های تخصصی خود، به بررسی و احصاء موانع در هر بخش اقدام کند و توامان برای هر کدام از این حوزه‌ها، مجموعه‎‌ای از پیشنهادات تخصصی بنا به آرای صاحبنظران هر حوزه جمع بندی و ارائه شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه حمل و نقل تجاری و ترانزیت موانع بسیاری وجود دارد که مانع از تعالی ظرفیت‌های این حوزه شده است. بخشی از آن‌ها متوجه ضعف زیرساخت‌ها بوده و شماری نیز در متاثر از ضعف قوانین است.

زمانیان یزدی تصریح کرد: موانع حوزه حمل و نقل بسیار است، به عنوان مثال یکی از مهم ترین چالش ها آن است که هر پرونده تخلفی در استان ها به کمیسیون ماده 10 تهران ارجاع داده می شود که به نظر می رسد که این اقدام کاری عبث است. در واقع این موارد ابتدا باید در داخل استان مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و در صورت لاینحل بودن موضوع، پرونده به تهران ارجاع داده شود. این مسئله در راستای شعار مانع زدایی باید حل و فصل شود.

*ظرفیت های اقتصادی در حوزه حمل و نقل تجاری، باید مغتنم دانسته شود

در ادامه ابراهیم عطایی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی متذکر شد: موانع حوزه حمل و نقل باید در یک بازه زمانی 6 ماهه در قالب یک بسته مورد پیگیری قرار بگیرد تا موانعی که در سطح استان حل و فصل می شود در استان و مابقی موارد در سطح ملی مورد پیگیری قرار بگیرد. این مسائل باید سریع تر در دستور کار قرار گیرد تا پایان سال بتوانیم به نتایج درخوری دست یابیم.

وی با بیان اینکه، احتمال دارد که با کاهش شیوع ویروس کرونا، فعالیت در مرز ترکمنستان و سرخس به حالت سابق خود بازگردد، اظهار کرد: متاسفانه شکایت های بسیاری در خصوص گذاشتن بار در مرز توسط راننده مطرح شده. در واقع راننده در موعد مقرر برای برداشتن بار بازنمی گردد و این خود به چالشی بدل می شود. در این رابطه باید مطالعه و اقدام اصلاحی انجام پذیرد و زمینه فرهنگسازی درست فراهم آید.

عطایی در بخش دیگری از اظهارات خود به ظرفیت‌های بخش حمل و نقل تجاری و ترانزیت اشاره و تاکید کرد: اگر موانع متعددی که در حوزه های مختلف به ویژه در موضوعات قانونی وجود دارد، مرتفع شوند؛ این بخش توان درآمدزایی و رشد خوبی برای اقتصاد کشور دارد. تقاضای ما، مغتنم دانستن ظرفیت هایی از این دست است.

نایب رئیس این کمیسیون، یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که بخشی از فعالان حوزه ترانزیت در حوزه تعزیرات داشتند، از فعالان حوزه ترانزیت تقاضا داریم تا در این حوزه پیشنهادات خود را ارائه دهند تا مطالبات مربوطه به جدیت دنبال شود.

*حوزه حمل و نقل بیشترین آسیب را از تحریم ها دیده است

 در بخش دیگری از این نشست دین محمد فیض محمدی، مدیریت شرکت ستاره یاران زمین در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه حوزه حمل و نقل یکی از عرصه‌هایی است که بیشترین آسیب را از تحریم ها متحمل شد. علاوه بر این تغییر مدیران ارشد کشوری و به تبعیت از آن، ایجاد تغییر در رویه ها از مشکلات جدی ما در این حوزه است. نبود سیاست‌های پیوسته و نگاه بلندمدت به این بخش باعث می شود تا برای پیگیری مطالبات و گره‌گشایی از مشکلاتمان، در چرخه باطلی در حرکت باشیم. متاسفانه هزینه این گونه سیاست ها را کسب و کارها باید پرداخت کنند و این مسئله منافع اقتصادی کشور را به طور جدی آسیب می زند و بخش خصوصی را تضعیف می کند.

وی خاطرنشان کرد: بخشنامه ریاست جمهوری در سال گذشته به صراحت اشاره دارد که کارشناسان فعال حوزه حمل و نقل باید در تمامی تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت داشته باشند و بدون مشارکت آنان، هیچ گونه سیاست و اقدام جدیدی اتخاذ نشود.

فیض محمدی با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته در خصوص بحث ورود موقت کامیون های خارجی به جای مانع زدایی، مانع تراشی شد؛ افزود: ما نیاز به استفاده از کامیون های افغانستانی نداریم، اما از آن جا که دستورالعمل ها و بخشنامه ها اجرا نمی شود، نیاز به استفاده از کامیون های افغان افزایش یافته است. اما همین بحث هم موانع خاص خودش را دارد و نمونه آن هم اخذ این تصمیم است.

مدیریت شرکت ستاره یاران زمین تصریح کرد: بحث دیپلماسی سازنده یکی دیگر از مطالبات فعالان حوزه ترانزیت است. ضعف در این بخش، عرصه حمل و نقل ما را با مشکلات فراوانی روبه رو کرده است.

وی افزود: متاسفانه به بهانه شیوع کرونا ترکمنستان یک سالی است که مرزهای خود را مسدود کرده و تلاش بسیاری صورت گرفت تا از دیگر مسیرها ترانزیت صورت بگیرد، حال علی رغم برگزاری جلسات پی در پی و حتی تعریف مسیرهای جایگزین، باز هم این ورود به این روند جدید، خطرات و ریسک های خاص خود را دارد و بهای ان را بخش خصوصی باید بپردازد، در حالی که شرکت ها به کفایت دچار خسارت و زیان دهی هستند.

فیض محمدی به ظرفیت های فراهم شده برای حمل دریایی در بخشی از مسیر صادرات کالا به آسیای میانه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه عدم ارائه تسهیلات از سوی دولت در رابطه با کشتی های رو_رو و همچنین نبود امکانات لازم برای زمانبندی عبور و مرور در کنار مشکلات دیگر، باعث شد تا در خصوص این مسیر تجدیدنظر کنیم.

حسن آریافر، مدیریت شرکت پارت ترابر خراسان نیز در همین رابطه با بیان اینکه نوسازی ناوگان برای شرکت های حمل و نقلی، با توجه به افزایش هزینه ها عملا امکان پذیر نیست، عنوان کرد: تقاضا داریم تا بستری فراهم شود جهت آنکه کامیون ها بتوانند 2 الی 3 تریلر دیگر برای تردد داشته باشند، چرا که کالاهای حمل شده باید برای مدت زمانی طولانی در مرز متوقف بمانند و لذا کامیون ها باید بتوانند از تریلر دیگر خود استفاده کنند. این مهم در سایر کشورها عملیاتی شده اما متاسفانه در کشور ما محقق نشده است. بلغارستان بعد از ترکیه بزرگترین شرکت های حمل و نقل بین المللی را دارد که از همین الگو تبعیت می کند.

*مدیران نسبت به مشکلات حوزه ترانزیت آگاه نیستند

 در ادامه محی الدین صبوحی، مدیرعامل ریلی سپهر زاوه در سخنانی بیان کرد:  در حوزه ترانزیت ریلی به ترکمنستان در یک سال گذشته، شاهدیم که بیش از 2 هزار واگن به صورت پیوسته در سرخس متوقف شده اند. علی رغم اینکه راه آهن در حد توان خود در این حوزه سیاستگذاری می کند اما باز بسیاری از افراد که در این حوزه فعال هستند نسبت به مشکلات حمل و نقل و ترانزیت کالا آگاهی چندانی ندارند.

 

وی ادامه داد: لذا تقاضا می شود که کمیسیون حمل و نقل ترانزیت به خوبی به این مساله ورود پیدا کند و در خصوص مواردی همچون سهمیه بندی واگن ها، الزام راه آهن به واردات واگن، ورود انواع واگن ها، تعداد واگن های ایرانی که در این مسیر باید به کار گرفته شود و ... نقش موثر خود را ایفا کند.

صبوحی افزود: متاسفانه واگن های بسیاری در مرز متوقف هستند که این مسئله بهره وری را کاهش داده و هزینه صادرات را بالا برده است. این مسائل باید در اتاق فکر اتحادیه های مربوط حل و فصل شود.

*مدیریت واحد مرزی یکی ازدستاوردهای مهم کمیسیون بود

در ادامه محمود امتی، رئیس شورای راهبردی کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: طی 2 الی 3 دهه اخیر حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با حرکت های سینوسی بسیاری مواجه بوده است. در واقع این مسئله ناشی از نوع نگرش و بینش مدیران به حوزه ترانزیت است.

وی افزود: در سال جاری نیز هجمه های بسیاری به حوزه ترانزیت وارد آمده که این هجمه ها و نگرش ها قطعا در رفتار مدیران دولتی ارگان های گمرک، تعزیرات و ... تاثیرگذاربوده است.

رئیس شورای راهبردی کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: هر چند که مدیران اذعان دارند که ترانزیت یک منبع درآمدزایی خوب برای کشور است اما علی رغم میل باطنی، در رفتار، تصمیم گیری ها و سیاست ها ان‌ها تنقضات جدی را شاهدیم. لذا تقاضا می شود که بخشی از فعالیت کمیسیون به این حوزه معطوف شود و رایزنی و تعامل بیشتری با مدیران دولتی صورت بگیرد تا هجمه های وارده به این حوزه خنثی شود و نگرش ها اصلاح گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی تمام قاچاقچیان کشور را به حوزه ترانزیت منتسب می کنند، تصریح کرد: کمیسیون بحث دوغارون را با ارائه طرح بسیار خوب پیگیری کرد و با برنامه و پیشنهاداتی که به مسئولان کشوری منعکس شد، نتایج خوبی در خصوص برخی از اهداف کمیسیون حاصل آمد. مدیریت واحد مرزی یکی از دستاوردهای مهم این طرح بود، همچنین بحث منطقه ویژه (یک مرز و دو قانون) نیز از بین رفت.

امتی خاطرنشان کرد: اجرای طرح جامع دوغارون از دیگر مسائلی است که در این حوزه دیده شود. حال اگر ما بتوانیم در دوغارون تعامل خوبی با طرف افغان داشته باشیم، به جای 200 الی 300 کامیون، ظرفیت عبور 600 الی 700 کامیون از مرز وجود دارد. استانداری مبلغی را به طرح توسعه محیطی دوغارون و ورودی و خروجی های آن اختصاص داده و کمیسیون باید بررسی این ظرفیت را در دستور کار قرار دهد و پیگیری های لازم را برای تحقق هرچه سریع تر آن به کار ببندد.

در بخش دیگری از این نشست حمید دشتی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: کامیون داران یکی از حلقه های زنجیره حمل و نقل هستند و نباید آن ها را در برنامه ریزی ها و اقدامات اصلاحی نادیده گرفت.

وی ادامه داد: تمامی قوانین و مقررات بین المللی به گونه ای تدوین شده که راننده صرفا کارمند است اما این مسئله در خصوص کشور ما صدق نمی کند. لذا از آن جا که یکسری از تشکل های رانندگان نیز شکل گرفته و قانونمند شده است باید با آنها تعامل لازم را داشته باشیم و از آنان برای حضور در جلسات دعوت به عمل کنیم.

*برای تشکیل دادگاه های تخصصی و تجاری در حوزه حمل و نقل، کوتاهی شده است

قاسم حسینی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: ساختار حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی مشکل دارد، چنان که در آیین نامه تاسیس شرکت ها راننده و مالک به عنوان سرمایه گذار مدنظر قرار نگرفته اند.

وی یادآور شد: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 1390 فعلا به درستی اجرا نمی شود وگرنه بسیاری از مشکلات برطرف می شود، مثلا ماده 3 قانون بهبود محیط کسب وکار اشاره دارد که برای اصلاح و تدوین هر قانون یا برای ابلاغ هر بخشنامه و آیین نامه باید نظر بخش خصوصی اخذ شود که متاسفانه این ماده در بسیاری از موارد رعایت نمی شود.

حسینی خاطرنشان کرد: ماده 28 قانون بهبود محیط کسب و کار نیز تاکید می کند که دولت با همکاری اتاق ها اقدامات قانونی لازم را برای تعیین «نحوه رسیدگی به اعتراض مؤدیان مالیاتی» و «نحوه رسیدگی به اعتراض پرداخت کنندگان حق بیمه تأمین اجتماعی» به عمل می آورد اما این مهم محقق نشده است. در حال حاضر ما به عنوان کارفرما 23 درصد حق بیمه می دهیم اما در جلساتی که علیه ما برگزار می شود، نماینده کارفرما را به هیچ وجه نمی شناسیم و نمی دانیم او را چه کسی انتخاب کرده است؟ باید برای تحقق این قانون پیگیری و مطالبه گری کافی انجام شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: ماده 29 قانون مذکور نیز رسالتی را بر ذمه قوه قضائیه و دولت به جهت تشکیل دادگاه های تجاری قرار داده است اما تحقق آن لااقل در حوزه حمل و نقل مغفول ماند و در این حوزه نیز نیازمند مطالبه گری موثر هستیم.

زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در همین خصوص توضیح داد: ما نیز بارها گفته‌ایم که کوتاهی های جدی در اجرای این قانون صورت می گیرد و بزرگترین مصداق آن نیز عدم نظرخواهی در بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: یکی از تاکیدات ما در سال جاری، پیگیری تحقق مفاد قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، در حوزه حمل و نقل خواهد بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی