ظرفیت طرح «معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان» در توسعه صنایع این بخش

ظرفیت طرح «معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان» در توسعه صنایع این بخش
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 22 مهر 1396

در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بررسی شد:

ظرفیت طرح «معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان» در توسعه صنایع این بخش

 

ارائه طرح «بررسی و معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های معدنی و صنایع معدنی استان» و تبیین رویکردهای آن محور بحث در تازه‌ترین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود. اعضا حاضر، پیشرفت و پیشبرد این طرح را گامی در مسیر توسعه ظرفیت‌های معدنی این خطه برشمردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در ابتدای این نشست نکاحی نایب رئیس این کمیسیون با اشاره به ضرورت‌های تدوین این طرح، از ضرورت داشتن نگاهی جامع و اتخاذ رویکردی واحد در این حوزه گفت و خواستار همراهی تمامی بخش‌ها در جهت به ثمر رساندن آن شد.

*تدوین طرحی جامع با هدف ارائه تصویری دقیق‌تر از شرایط موجود بخش معدن استان

در ادامه جعفر طاهری، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق در این نشست به ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح پرداخت و عنوان کرد: فاز نخست آن شامل کادرسازی و سازماندهی، برنامه‌ریزی و پیگیری منابع، هدف‌گذاری و نظارت، جلب مشارکت تمامی دست‌اندرکاران، گردآوری اطلاعات، تدوین و ویرایش موارد ذکر شده در قالب چهار فصل خواهد بود.

وی ادامه داد: فاز دو نیز شامل گردآوری اطلاعات کامل‌تر و تدوین نهایی فصل‌های قبلی، جلب مشارکت فعالان بخش معدن استان جهت ارائه اطلاعات به‌روز و متقن جهت چاپ خواهد بود.

وی متذکر شد: بعضی فصول این طرح که شامل بازاریابی، بازرگانی و تجارت مواد معدنی (صادرات و واردات)، سایر ظرفیت های زمین شناختی استان و همچنین نقش آن در توسعه  بخش های مختلف نظیر ژئوتوریسم است، در زمره مهم ترین مباحث این طرح می باشند.

وی همچنین از برگزاری جلسات کمیته فنی ، گردآوری اطلاعات در دسترس، تدوین بخشی از فصول و تهیه پیش نویس برای فصول بعدی، پیگیری منابع طرح و مکاتبه با صاحبان معادن و صنایع معدنی برتر استان، به عنوان بخشی از اقدامات صورت گرفته یاد کرد و گفت: از تمامی متولیان بخش معدن استان می خواهیم تا حداکثر همکاری را برای جمع آوری اطلاعاتی جامع به عمل آورند چرا که محصول این کار ، به ارائه تصویری دقیق تر از شرایط موجود، کمک می کند.

صفار دبیر شورای پژوهشی اتاق بازرگانی استان نیز عدم وجود اطلاعات مستدل و مستند برای ارائه به سرمایه‌گذاران را از مشکلات بخش معدن استان عنوان کرد و از متولیان امر خواست تا در مسیر گردآوری این اطلاعات همکاری لازم را به عمل آورند.

وی تاکید کرد:در صورت محقق شدن اهداف این طرح و تدوین ساختارهای آماری و اطلاعاتی موجود در بخش معدن، آیندگان از نفحات آن بهره‌مند خواهند شد و تبعا اتخاذ تصمیمات درست‌تر و جامع تر با استناد به همین منابع انجام می پذیرد.

این گزارش حاکیست در ادامه هر کدام از اعضا آرا و نظرات خود را در خصوص این بحث مطرح کردند. آن‌ها خواستار تعریف فازهای مشارکت در فن‌آوری، بازار و ... علاوه بر فاز مشارکت مالی در این طرح شدند. حمایت بخش دولتی از بخش معدن به جهت در اختیار قراردادن اعتبارات لازم و کافی به ویژه در حوزه اکتشاف معدنی، حضور نمایندگانی از دستگاه های دولتی در این گونه نشست ها، ضرورت ورود شرکت‌های خصوصی استان به پروژه‌های اکتشافی استان، مشارکت بخش معدن با شرکت‌های تامین سرمایه و ایجاد صندوق و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن توسط اتحادیه‌ها و تشکل های معدنی استان و... از دیگر مباحث و تاکیدات صورت گرفته در این موضوع بود.

*ضرورت همکاری دو کمیسیون برای تدوین «مدل تامین سرمایه در بخش معدن»

در بخش دیگری از این نشست، حسین نکاحی، نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به عدم وجود شرکت های بزرگ و صاحب‌نام معدنی در استان به رغم فعالیت های اقتصادی عظیم در این حوزه، آن را یکی از مشکلات موجود برشمرد و یادآور شد: برگزاری این‌گونه جلسات، تعاملات کمیسیون معدن با سایر کمیسیون های اتاق، تشکیل خانه معدن، رفع مشکل سرمایه‌گذاری در استان با اجرای قانون ثبت شرکت‌های معدنی در محل معادن به استناد برنامه ششم توسعه و... گامی در جهت ایجاد تحول به شمار می آیند.

در ادامه تریبون در اختیار خانم بصیری دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق قرار گرفت و وی گزارشی از «نحوه تأمین مالی شرکت‌ها با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه » ارائه کرد. وی گفت: باید جلسات مشترکی میان دو کمیسیون برگزار شود تا با طرح مسئله و تعیین نیازها و تبیین ضرورت ها؛ مدلی برای تامین سرمایه در بخش معدن طراحی گردد.

در ادامه اعضای حاضر در این نشست، دیدگاه های خود را در موضوعاتی همچون، ایجاد و تقویت شرکت‌های کنترل کیفیت که به بحث ارائه کالا در بازار بورس نظارت می کنند،  نیاز بخش معدن به ایجاد شرکت‌های مادرتخصصی، تعامل با مسئولان امر در جهت جذب سرمایه در داخل استان و سازوکار ایجاد گرید برای شرکت‌های معدنی استان و ... مطرح نمودند.

در پایان، مهندس مافی دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، از برگزاری همایش  فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در نیمه اول آبان‌ماه سال جاری به میزبانی اتاق خبر داد و گفت: در این همایش شاهد رونمایی از طرح معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های معدنی و صنایع معدنی استان خواهیم بود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی