خسارت ۲۸ هزار میلیاردی بارندگی‌ و سیل به کشاورزی خراسان رضوی

سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

خسارت ۲۸ هزار میلیاردی بارندگی‌ و سیل به کشاورزی خراسان رضوی

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان خسارت‌های وارد شده بر بخش کشاورزی طی سه هفته اخیر ۲۸ هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال برآورد شده که این میزان خسارت مربوط به حوادثی مانند برخورد ساعقه، سیل و بارندگی‌های شدید، تگرگ، باد و طوفان است.

به گزارش ایسنا، مجید یزدی در خصوص خسارت‌های بارندگی، سیل، تگرگ و... به کشاورزی استان اظهار کرد: میزان اراضی خسارت دیده در خراسان رضوی بر اثر حوادث طبیعی در بخش زراعی ۲۱ هزار و ۹۷۹ هکتار و در بخش باغی ۴۶ هزار و ۴۲۳ هکتار است. همچنین میزان خسارت وارد شده به بخش آبزیان شامل ۶۰۰۰ قطعه، طیور و کندوی زنبور عسل ۳۷۰ قطعه و دام سبک و سنگین ۸۳۷ راس است.

وی افزود: علاوه بر این به ۳۸ هزار و ۳۳۵ متر مربع از تاسیسات و ساختمان‌های کشاورزی استان اعم از واحدهای دامداری روستایی، پوشش گلخانه و... نیز خسارت وارد شده است.  

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به خسارت‌های وارد شده بر منابع آبی استان نیز عنوان کرد: طول قنات‌های آسیب دیده از سیل اخیر شامل ۳۲۵ کیلومتر است. همچنین یک حلقه چاه کشاورزی، ۶۱ باب استخر، ۲ بند خاکی و ۵۰ کیلومتر کانال بتنی نیز تحت تاثیر حوادث اخیر مورد خسارت قرار گرفته است.

یزدی با اشاره به بیشترین حجم ورود خسارت‌ در شهرستان‌های استان تصریح کرد: بیشترین میزان خسارت به ترتیب مربوط به شهرستان‌های بردسکن با ۷۷۶۰ میلیارد ریال، نیشابور با ۴۲۷۶ میلیارد ریال و تربت جام با ۳۷۱۷ میلیارد ریال است.

وی با اعلام این موضوع که بیش از ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خسارت‌های وارده ناشی از حوادث غیرمترقبه تنها از محل صندوق بیمه کشاورزی جبران می‌شود. بنابراین کلیه بهره‌برداران بخش کشاورزی استان باید محصولات زراعی، باغی و همچنین فعالیت‌های مربوط به پروش دام، طیور و آبزیان را تحت پوشش صندوق بیمه قرار دهند. همچنین تاکنون ۱۰ درصد از سطح باغات و ۳۴ درصد از سطح زیر کشت محصولات زراعی استان تحت پوشش صندوق بیمه گرفته است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی