رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی: دور زدن تحریم ها دیگر کار ساده‌ای نیست

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:  دور زدن تحریم ها دیگر کار ساده‌ای نیست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 28 شهريور 1397

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

دور زدن تحریم ها دیگر کار ساده‌ای نیست

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقد است: شاید راه های پیشین یعنی آنچه در تحریم های گذشته برای انتقال پول تجربه کردیم، دیگر جواب ندهد زیرا آن مسیرها شناخته شده‌اند و آن چیزی که ما به عنوان دور زدن تحریم استفاده می کردیم، اعمال و اجرای آن در این دوره، شاید دیگر ساده نباشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ جواد باقری شیروانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به عنوان یک فعال اقتصادی معتقدم اگر امریکا موفق شود مسیر تبادل پول را بر ما ببندد، قطعاً ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند و حتی اگر صادرات داشته باشیم، وقتی نتوانیم پول حاصل از آن را به کشور برگردانیم دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: به طور حتم باید روابط سیاسی و بین‌المللی خود را با بخش‌هایی از دنیا مثل اروپا و بخش‌هایی از آسیا بهبود بخشیده و حفظ کنیم و امیدواریم کشورهای مدنظر هم پای کار بمانند تا بتوانیم مراودات رسمی و قانونی در سطح بین‌الملل ایجاد کنیم؛ در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم و چه بسا مجبور شویم برای تامین نیازهی تهاتر (کالا در مقابل کالا) انجام دهیم و در این صورت حتماً اقتصاد ما دچار چالش می‌شود.

وی درباره اثرگذاری بازار ثانویه ارز در بهبود وضعیت اقتصادی و تامین مواد اولیه بخش تولید گفت: ظاهر قضیه نشان می دهد که بازار ثانویه، تا به امروز موفق به کنترل شرایط شده است و ارز در حال حاضر در محدوده 8هزار تومانی که پیش بینی می شد، عرضه می شود. اما باید صبر کنیم و ببینیم آیا به میزان نیاز، در بازار ثانویه ارز عرضه می شود، اگر این اتفاق بیافتد این بازار نسخه خوبی است اما اگر نتوانیم به اندازه نیاز، ارز را در بازار ثانویه عرضه کنیم، متاسفانه بازار سومی شکل خواهد گرفت که در آن قیمت ها حتماً چیزی غیر از قیمت عرضه کنونی است.

باقری خاطرنشان کرد: شرکت های بزرگ دولتی که عمدتاً پتروشیمی هستند و تامین کننده ارز در بازار ثانویه می باشند، باید کاملاً شفاف و سالم در این بازار کار کنند و ارز خود را عرضه نمایند تا شرایط بدتر نشود و افزایش نرخ ارز را در خارج از این بازار نداشته باشیم.

*کنترل واردات؛ نقطه قوت بازار ثانویه ارزی

وی رصد و کنترل وضعیت واردات را نقطه قوت طرح بازار ثانویه ارزی دانست و تصریح کرد: این کنترل بسیار ارزشمند است، اینکه ما بی دلیل و در این شرایط خاص هزینه های مازاد به کشور تحمیل نکنیم و نیاز کشور را وارد کنیم، بسیار مهم است. متاسفانه در ماه های ابتدایی سال با بی توجهی به این مهم، اشتباه رخ داد و ارز زیادی از کشور خارج شد. اگر بتوانیم از شرایط سخت کنونی به سلامت عبور کنیم و سرمایه‌گذاری روی تولید رقابت پذیر صورت بگیرد، وضعیت بهتری خواهیم داشت. صنایع ما باید نوسازی شود و تکنولوژی و ماشین آلات جدید را وارد کنیم. اگر این اقدامات را در گذشته انجام می دادیم امروز مثل بعضی از کشورهای همسایه تولید صنعتی ایران هم در سطح بین المللی رقابت پذیر بود. در شرایط کنونی هیچ راهی بهتر از سرمایه گذاری بر حوزه تکنولوژی، دانش فنی، نوسازی صنایع و تامین ماشین آلات مدرن نداریم تا از این مسیر، نیاز داخلی تامین و بستر رشد صادرات فراهم آید.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیش بینی خود از نتایج برگزاری سمینار بانکداری اسلامی که آذرماه در مشهد برگزار خواهد شد را این گونه بیان کرد: درست است که سمینارهای مختلفی در حوزه بانکی در گذشته برگزار شده و نتایج قابل توجهی نداشته اما اشکال کار این است که بخش خصوصی در این موضوعات تصمیم‌گیر و تصمیم ساز نیست. در حال حاضر موفقیت ما در این حد بوده که تقاضای میزبانی دادیم و پذیرفته شده و قرار است سرفصل های سمینار را اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی تعیین کند. ما این همایش را فرصت مغتنمی برای طرح چالش های بخش خصوصی با سیستم بانکی می دانیم و درصدد استفاده از این موقعیت هستیم زیرا مدیران ارشد ملی به مشهد می آیند و این یک مجال مناب برای هم اندیشی موثر است.

وی ادامه داد: ما تلاش می کنیم محورهای همایش کاملا مبتنی بر مباحث علمی و کاربردی برای امروز استان و کشور باشد و بتوانیم بعد از سمینار برای تعدادی از مشکلاتی که امروز مخاطبان و مراجعان و ذی نفعان سیستم بانکی با آن گرفتار هستند، راه حلی پیدا کنیم و مراودات مشتریان با بانک ها را شفاف تر، پُربازده تر و اثربخش تر نماییم؛ ما به دنبال این نیستیم که از در این مراودات تنها مشتری نفع ببرد بلکه معتقدیم بانک هم در مراوده شفاف و سالم با مشتری به طور حتم منفعتی بیشتر از امروز خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: آرزوی من این است که استقلال ساختار بانک مرکزی در مجموع افزایش یابد و ارتباطش با بخش خصوصی نیز قوی تر شود و نهیتا اینکه، بانک مرکزی به کارشناسی های بخش خصوصی بیشتر توجه کند. در مجموع امیدوارم انگیزه های بیشتری در این شرایط برای بانک مرکزی جهت حضور موثرتر در ساختار پولی کشور به وجود آمده باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی