ظرفیت توسعه تعاملات ایران و قزاقستان در بخش های شهرسازی و کشاورزی

ظرفیت توسعه تعاملات ایران و قزاقستان در بخش های شهرسازی و کشاورزی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 14 آذر 1397

در دیدار سرکنسول جمهوری قزاقستان با عضو هیات رئیسه اتاق مشهد تاکید شد:

ظرفیت توسعه تعاملات ایران و قزاقستان در بخش های شهرسازی و کشاورزی

 

آیداجان آیداشف، سرکنسول جمهوری قزاقستان در ایران با عضو هیات رئیسه اتاق مشهد دیدار و پیرامون ظرفیت های موجود برای توسعه تعاملات اقتصادی با خطه خراسان رضوی، گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ آیدجان آیداشف در این ملاقات گفت: من از گذشته با خراسان و شهر مشهد آشنایی داشته ام و به همین واسطه می دانم که این خطه در زمره مهم ترین استان های کشور قرار می گیرد و ظرفیت های اقتصادی فراوانی دارد.

وی آینده تعاملات دو کشور در بخش های مختلف و به ویژه در حوزه اقتصادی را «روبه رشد» توصیف کرد و یادآور شد: من برای تعاملات آتی تجاری دو کشور، افق مثبتی را متصورم. شرکت های خوبی از ایران در حال حاضر در کشور قزاقستان فعال هستند و مشتاقیم تا فعالان اقتصادی ایرانی به عرصه های سرمایه گذاری و توسعه ای در کشورمان ورود پیدا کنند.

وی حوزه های شهرسازی و راه سازی، کشاورزی و دامداری قزاقستان را دارای ظرفیت و نیاز کافی برای سرمایه گذاری و ورود نیروهای متخصص ایرانی دانست و اذعان کرد: هم در بحث مهارت و هم در حوزه فناوری و تکنولوژی، ظرفیت های مطلوبی در ایران فراهم است که می توان آن ها را در کشور قزاقستان نیز به کار گرفت.

وی ادامه داد: به طور مثال، زیرساخت های شهرسازی در استان جدیدالتاسیس ترکستان به منظور احداث شهر جدید ترکستان در حال توسعه است که می توانیم در این بخش از خدمات و دانش فنی شرکت های ایرانی در زمینه راه، ساختمان و شهرسازی برای کمک به پیشبرد این پروژه ها استفاده نماییم. در تدارک هستیم تا استاندار ترکستان، سفری به ایران داشته باشد و اگر پیش از آن پیشنهادات خود را در این رابطه ارائه کنید، می توانیم تفاهم نامه ای در این زمینه تدارک ببینیم که در این سفر به امضا برسد.

آیداشف در بخش دیگری از اظهارات خود، از روابط رو به رشد اقتصادی با ایران گفت و تاکید کرد: به رغم تحریم های موجود مسیر این روابط همچنان گشوده است. البته در حال حاضر با مشکلاتی نظیر انتقال پول مواجه هستیم که می توان برای آن چاره ای پیش بینی کرد.

این مقام قزاقستانی بار دیگر بر ظرفیت همکاری دو جانبه در بخش های مختلف تاکید کرد و گفت: یکی از ظرفیت های موجود در حوزه کشاورزی است. استان قزل اوردا قزاقستان پیش از این مرکز کشت برنج بود که به دلایلی این بحث در این استان کم رنگ شده است اما شرکت ها و فعالان بخش کشاورزی می توانند به این خطه بیایند و ظرفیت موجود را احیا کنند.

وی در ادامه شرحی از پتانسیل های سرمایه گذاری در کشورش را برشمرد و تاکید کرد که اطلاعات مربوط به این بخش را در اختیار اتاق مشهد قرار خواهند داد تا به فعالان اقتصادی منتقل نمایند.

آیداشف همچنین خاطر نشان کرد: برای تسهیل خدمات صدور ویزای تجاری، تفاهمی را تدوین کردیم که در آن مقرر است، روند صدور روادید برای فعالان اقتصادی با نامه و تایید اتاق های بازرگانی کوتاه تر شود و در انتظار دریافت نظر وزارت امور خارجه ایران در این خصوص هستیم.

محمدرضا توکلی‌زاده، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد ضمن خوشامدگویی و ابراز خوشوقتی از این ملاقات، ابتدا اطلاعاتی در خصوص توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی استان توضیحاتی ارائه داد و در ادامه افزود: در کشور قزاقستان و ایران، در سنوات گذشته تعاملات و روابط همسایگی خوبی داشته اند که همان می تواند بستر رشد روابط اقتصادی را فراهم آورد. قزاقستان کشوری با منابع بسیار غنی و بسیار حاصلخیز و آباد است و حتی به لحاظ مساحت با قاره اروپا برابری می کند.

وی تاکید کرد: نظر به محدودیت منابع آبی در ایران، تلاشی در کشورمان آغاز شده تا طرح کشت فراسرزمینی را پیگیری و اجرایی شود. برای منظور از ظرفیت اراضی حاصلخیر کشور قزاقتان می توان بهره برد و شرکت های زیادی از خطه خراسان رضوی و کشور ایران مایل به سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

عضو هیات رئیسه اتاق مشهد خاطر نشان کرد: ظرفیت همکاری های مشترک و سرمایه گذاری در هر دو کشور  فراهم است و برای ارتقای هرچه بیشتر تعاملات باید نقاط قوت همدیگر را به خوبی بشناسیم.

وی بر آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برای کمک به توسعه این همکاری ها و ایجاد ارتباط با بخش خصوصی توانمند استان تاکید کرد و قول مساعد جهت پیگیری موارد و پیشنهادات مطرح شده توسط سرکنسول قزاقستان را داد.

 

 

 

 

 

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی