در تحقق قانونی که به نفع فضای کسب و کار است، تعلل صورت گرفت

در تحقق قانونی که به نفع فضای کسب و کار است، تعلل صورت گرفت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 22 آذر 1397

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:

در تحقق قانونی که به نفع فضای کسب و کار است، تعلل صورت گرفت

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد از تعلل دولت در اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما عدالت در اجرای قوانین رعایت نمی‌شود و این یک رویه غلط است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدحسین روشنک در ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار گفت: چگونه است که وقتی حرف از دریافت مبالغی از فعال اقتصادی به میان می‌آید، حتی پیش از ابلاغ قانون، شاهد اجرا شدن آن هستیم اما با گذشت چندین سال از تصویب قانونی به نفع فضای کسب و کار، در تحقق آن کوتاهی می شود.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که اگر یک تاخیر 10روزه در پرداخت بدهی‌ برای ما منجر به  جریمه می‌شود، اما اگر دولت به بخش خصوصی بدهکار باشد کاری از آن ساخته نیست و در تسویه مطالباتش با چالش مواجه می شود.

روشنک به دلایل ضعف ایران در حوزه تجارت پرداخت و تاکید کرد: بخش عمده ای از قانون بهبود محیط کسب و کار کشور به حوزه تجارت مربوط است اما بندهای مذکور اجرایی نشده اند و نمی دانیم که باید این موضوع را از چه کسی مطالبه کرد؟

وی درباره نیازهای امروز حوزه تجارت اظهار کرد: ما در تجارت نیازمند زیرساخت و تولید هستیم البته این بخش ها در حال حاضر ما خوشبختانه پاسخگوی تجارت ما هستند اما در حوزه حمل و نقل هنوز به مشکلاتی دچاریم، چالش هایی که 20 سال است از آن ها سخن می گوییم و برای رفع آن ها تلاش می کنیم اما هنوز نتوانسته ایم مثلا بحث تامین واگن را در حوزه حمل و نقل کالای تجاری رفع و رجوع نماییم.

روشنک با اشاره به اهمیت اتخاذ دیپلماسی تجاری در رفع مشکلات حمل و نقل تجاری، تصریح کرد: ما زیرساخت شرقی در راه  آهن نداریم، راه آهن ایران یک مسیر غربی با عرض کم ریلی است اما راه آهن آسیای میانه از نوع راه آهن شرقی با عرض زیاد است و واگن های ایرانی توان سیر در مسیر مذکور را ندارند؛ همین باعث شده تا راه آهن ایران مستاجر راه آهن آسیای میانه باشد. سال هاست که درخواست قرارداد بستن از سوی ایران را داریم اما هیچ اتفاقی از سوی مسئولان صورت نگرفته و هیچکس در راه آهن جمهوری اسلامی به دنبال حل ریشه ای این مشکل نرفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد تاکید کرد: باید اذعان کنیم که از تحریم های ایران در حوزه حمل و نقل دریایی، اطلاع وجود داشت و به بیان بهتر، می دانستیم از سمت دریا تحریم می شویم و بهترین راه حمل کالا با واگن و در مسیر ریلی و یا جاده ای است اما کدام مسئول به این فکر کرد که مقدمات لازم را فراهم کند تا بتوانیم بار را از طریق واگن جابه جا کنیم. اگر واگن ها می رسید امسال حجم صادرات بسیار بیشتر بود.

وی خاطر نشان کرد: برای افزایش میزان صادرات باید یک بار برای همیشه مشکل 20 ساله کمبود واگن در حوزه حمل ونقل ریلی برطرف شود.

روشنک در پایان از دولت خواست تا به جای مداخله گری، فضا را برای بخش خصوصی باز کند و مجال حضور به فعالان این بخش بدهد؛« دولت کاری به کار ما نداشته باشد بگذارد ما کار خود مان را بکنیم و می دانیم چه باید در این حوزه انجام بگیرد.»

 عکس:محسن اسماعیل زاده

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی