قرار داشتن ایران در مراحل اولیه تولید یکی دلایل از بالا بودن نرخ ارز در کشور است

قرار داشتن ایران در مراحل اولیه تولید یکی دلایل از بالا بودن نرخ ارز در کشور است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 22 آذر 1397

مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست های بخش های تولیدی وزارت امور اقتصادی و دارایی:

قرار داشتن ایران در مراحل اولیه تولید یکی دلایل از بالا بودن نرخ ارز در کشور است

مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست های بخش های تولیدی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رتبه بندی که از سوی بانک جهانی در بحث محیط کسب و کار کشورها اعمال می شود، گفت: این ساختار امتیازدهی و رتبه بندی در ذات خود با مشکلات و نقایصی مواجه است. چرا امروز نیوزیلند رتبه نخست کسب و کار بانک جهانی را در اختیار دارد آن هم در حالی که اکثر سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در این کشور به سمت هند و امارات می روند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ سیف اله اسلامی در ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار، به دلایل بالا بودن نرخ ارز در کشور پرداخت و افزود:  علت این امر، قرار داشتن ایران در مراحل اولیه تولید است یعنی جایی که سهم سرمایه بالاست و سهم دستمزد پایین. از این منظر، در حال حاضر، نرخ مذکور در ژاپن که در اوج پیشرفت تولیدی قرار دارد، به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: اگر نرخ سود را با فشار پایین بیاوریم، همه پول ها از بانک ها خارج می شوند. اما برای کاهش نرخ ارز و توامان سود بانکی، راهکار را باید در افزایش تولید پیدا کنیم و در ادامه آن به نوآوری و خلق فرصت های جدید شغلی بیاندیشیم. هم اکنون شاهدیم کشورهایی که در اوج تولید قرار دارند، عمده تلاش خود را صرف ارتقای زیرساخت های نوآوری کرده تا سرمایه را حفظ نمایند. مصداق آن ژاپن است برای افزایش تولید و اشتغال خود، به صورت مستمر تکنولوژی خود را ارتقا می دهد و سعی می کند سرمایه گذار و فعال اقتصادی را به مدد این رویکرد حفظ نماید.

اسلامی تاکید کرد: علاوه بر این در بحث مدل های بلندمدت تولید، دو موضوع مطرح است؛ مصرف و پس انداز. اگر سهم دستمزد و سرمایه در کشور صرف سرمایه گذاری در کشور شود، کشور در مسیر رشد بلندمدت خود قرار می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار گفت: ارتقای شاخص سهولت انجام کسب و کار، توانمندسازی بخش خصوصی و بهبود شاخص رقابت پذیری از جمله فعالیت های عمده این مرکز بوده است.

نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی در حوزه بهبود محیط کسب و کار ادامه داد: با همکاری دیگر دستگاه ها لایحه حمایت از سرمایه گذاران خرد را تنظیم کرده ایم، همچنین لایحه اصلاح جایگاه کشور در تجارت فرامرزی را نیز تهیه شده و به زودی برای دولت ارسال خواهد شد.

وی از کمک به راه اندازی سامانه ثبت وثایق به صورت پایلوت با همکاری بانک صنعت و معدن توسط شرکت رتبه بندی ایرانیان، بررسی گزارش های سالانه شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی به لحاظ متدولوژی و ارائه راهکار برای بهبود نماگرهای ده گانه، تدوین بسته طراحی ساز و کارهای شاخص رقابت پذیری اقتصاد ایران، مشارکت فعال در کارگروه رفع موانع تولید به منظور رفع مشکلات بنگاه های تولیدی به صورت موردی و تدوین بسته الزامات امنیت سرمایه گذاری برای ارسال به شورای امنیت ملی و... به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در راستای بهبود محیط کسب و کار در کشورمان یاد کرد و بر ضرورت همگرایی بخش های مختلف برای پیشبرد این اقدامات و تلاش های آتی در این حوزه، تاکید کرد.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی