مساعدسازی شرایط برای توسعه کارآفرینی در گرو پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه

مساعدسازی شرایط برای توسعه کارآفرینی در گرو پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 22 آذر 1397

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

مساعدسازی شرایط برای توسعه کارآفرینی در گرو پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغالزایی کارآفرینان در بخش خصوصی بیش از دوبرابر اشتغالزایی دولت است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ هادی قوامی در ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار اظهار کرد: تنها مولفه‌ای که در میان عوامل تولید، بدیل ندارد کارآفرین است؛ کارآفرین کسی است که بازارهای جدید پیدا می‌کند، محصول و سازمان صنعتی خود را به روزرسانی می نماید. اگر کارآفرین را به شکل محصول ببینیم، باید بررسی شود که تعداد آن ها چگونه در اقتصاد می‌تواند افزایش یابد؟

وی از خوداشتغالی به عنوان ساده ترین شکل کارآفرینی نام برده و افزود: اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران مناسب باشد تعداد کارآفرینان افزایش می یابد؛ شمار این قشر در سال 1384 یک میلیون و 230 هزار نفر بوده و در یک دهه بیش از 400 هزار کارآفرین را در اقتصاد ایران از دست دادیم که نامناسب بودن شرایط اجتماعی در اقتصاد ایران، عامل این موضوع تلقی می شود.

قوامی شرایط اجتماعی را تابع نسبت بازده به دستمزد دانست و گفت: هر چقدر شرایط برای سود مناسب باشد، شرایط اجتماعی اقتصاد ایران مناسب تر است و در نتیجه تعداد کارآفرینان افزایش می یابد و اندازه آن ها در طول زمان بزرگتر می شود. اما سیاست های دستوری که قاعده ای بدون فایده در اقتصاد ایران هستند، مسیر فعالیت را ویران می کنند و یکی از عوامل نامناسب کردن شرایط اجتماعی اقتصاد کشور به شمار می آیند.

وی اظهار کرد: از 22 میلیون و 588 هزار و 52 نفر شاغل در اقتصاد ایران، 812 هزار نفر کارآفرین هستند؛ این تعداد کارآفرین 8 میلیون و 680 هزار نفر را مشغول به کار کرده اند و این درحالیست که دولت با این همه هزینه برای کارمندان دولتی، 3 میلیون و 824 هزار نفر را در استخدام خود دارد. در این شرایط پُر مخاطره و پُر هزینه برای کارآفرینان، باز هم آن ها بیش از دو و نیم برابر دستمزدبگیران دولتی، حقوق بگیر دارند و این نشان دهنده نقش مهم آنها در اقتصاد و اشتغال کشور دارد.

نماینده مردم اسفراین در خانه ملت تاکید کرد: اگر می خواهیم کاری را درست انجام دهیم و شرایط اجتماعی را برای کارآفرینی مساعد کنیم، باید از تصمیمات و اقدامات خلق الساعه جلوگیری کنیم. قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را در مجلس نوشتیم و آقای روحانی در انتخابات دور اول ریاست جمهوری اش، قول اجرای آن را داد اما در عمل، قانون مذکور آن طور که باید محقق نشد.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی