رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی: مسئولان هنوز به اهمیت صنعت گردشگری پی نبرده اند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی:  مسئولان هنوز به اهمیت صنعت گردشگری پی نبرده اند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 16 دي 1397

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی:

مسئولان هنوز به اهمیت صنعت گردشگری پی نبرده اند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد گفت: مسئولان همچنان به اهمیت صنعت گردشگری پی نبرده اند و از ظرفیت هایی که این صنعت در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه در بحث ارزآوری و اشتغال دارد، غافل‌اند.

به گزارش اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمد قانعی در یکی دیگر از نشست های این کمیسیون با موضوع «بررسی فرصت های سرمایه گذاری گردشگری شهر مشهد» ، به تاثیر رویکردهای سیاسی بر صنعت گردشگری پرداخت و عنوان کرد: بعضی اقدامات در گذشته، جریان ورود گردشگر به کشور و شهر مشهد را دستخوش تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: از آن جایی که فاصله نزدیکترین هتل های ما به فرودگاه کم تر از 10 دقیقه است و فاصله مراکز اقامتی موجود با واحدهای تجاری و مقاصد بسیار کم است، لذا ساخت هتل های بیشتر، بازدهی و جذابیت کافی را ندارد و به نظر می رسد در این بخش با اشباع مواجه شده ایم.

قانعی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 230 هتل فعال در مشهد وجود دارد، خاطرنشان کرد: 286 پروژه نیز در دست احداث است، آن هم در حالی که اشغال بخشی از هتل های ما در ایامی از سال کمتر از 30درصد است و این مسئله می تواند به چالشی برای سرمایه گذاری ها در این بخس تبدیل شود.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سندیکای هتلداران شهرآنتالیا ترکیه، یادآور شد: در شرایط فعلی 190 هتل 5 ستاره در شهر آنتالیا و بیش از هزار و 400 هتل آپارتمان در این شهر وجود دارد. این در حالی است که مشهد فضاهای اقاماتی به مراتب بیشتری ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد در ادامه از هزینه های بالا و مشکلات اجرا و تکمیل پروژه های گردشگری در بخش خصوصی گفت و افزود: درشرایط فعلی چالش ها، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که سبب قفل شدن پروژه ها می گردد، حل این مسائل منوط به همکاری و تعامل شهرداری، شورای شهر، سرمایه گذاران و ... است.

*شهرداری تعامل لازم را با فعالان بخش گردشگری خواهد داشت

در ادامه، سید مهدی نعمتی خیرآبادی؛ مدیر سرمایه گذاری های نوین شهرداری مشهد عنوان کرد: رهیافت های مختلفی برای توسعه صنعت گردشگری وجود دارد، چنان که برخی از ظرفیت های قانونی و برخی دیگر از تقاضاهای خاص، به طرح پیشنهاداتی در حوزه گردشگری رسیده اند. حال سوال این جاست که کدام یک از موارد می تواند توسط فعالان حوزه گردشگری در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه برخی از هتل سازان مشهد با ذهنیت قبل از ساخت پروژه ثانویه که شرایط خوب و مساعدی بوده، نسبت به ساخت پروژه دوم اقدام می کنند که متاسفانه با شکست مواجه می شوند. با این حال از آن جایی که برخی از فعالان اقتصادی توانایی توسعه در حوزه گردشگری را دارند و ریسک پذیر هستند، می توانند با احداث پروژه هایی ضریب ماندگاری گردشگران را افزایش دهند.

نعمتی خیرآبادی یادآور شد: شهرداری مشهد به منظور افزایش ضریب ماندگاری زائر پیشنهادات بسیاری دارد و تعامل لازم را با فعالان بخش گردشگری انجام خواهد داد و تمام ظرفیت ها را در اختیار این بخش قرار می دهد؛ به طوری که سازمان پارک ها طی چندین فراخوان عنوان کرده است که سرمایه گذاران بخش گردشگری، خود می توانند ارائه دهنده پیشنهاداتی در این حوزه باشند و ابعاد و چند و چون اجرای پروژه هایشان را خود ارائه کنند.

مدیر سرمایه گذاری نوین شهرداری مشهد تصریح کرد: خوشبختانه ضوابط و مقررات بالادستی و نحوه تعامل حقوقی شهرداری با بقیه نهادها مشخص است، مدل های حقوقی نیز تقریبا باز است و برای انعقاد قرارداد با فعالان حوزه گردشگری راهکارهای جایگزین بسیاری وجود دارد.

وی عنوان کرد: یکسری از موضوعات را باید در قالب مستندات علمی، اجرایی و به عنوان برنامه ریزی و سرمایه گذاری پیگیری کرد. لذا اگر فعالان اقتصادی حوزه گردشگری نظر انتقادی دارند و بر این باورند که اموری از نظر شهرداری پنهان مانده می توانند انتقادات خود را منتقل کنند تا موضوع را پیگیری نماییم.

نعمتی خیرآبادی خاطرنشان کرد: از سرمایه گذاران انتظار می رود، برندهای بعدی شان را با نگاه به اقتصاد کلان شهر مشهد پایه گذاری کنند. در واقع معتقدیم، اگر گام های بعدی در مسیرهای صحیح برداشته نشوند؛ باز هم نگرانی درباره بازدهی سرمایه از سوی بخش خصوصی وجود دارد.

مدیر سرمایه گذاری نوین شهرداری مشهد یادآور شد: در شرایط فعلی 90 هتل آماده فروش هستند که این مسئله تاسف بار است و نشان می دهد در حوزه نیازسنجی برای هدایت سرمایه ها به بخش های مختلف خدمات گردشگری، کم کاری صورت گرفته است. حال اگر ظرفیت های موجود را برابر با امکانات و پتانسیل شهر مشهد برای اجرای موفق یک پروژه با بخش خصوصی اشتراک بگذاریم قطعا موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تعداد اراضی باقی مانده در اختیار شهرداری که قابلیت عرضه دارد، بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: تمامی معابر، فضای سبز و فضای پایانه ها، مربوط به شهرداری مشهد است که برای اجرای بعضی طرح ها می توان از آن ها استفاده کرد اما متاسفانه به این فضاها آن چنان که باید و شاید توجهی صورت نمی گیرد این در حالی است که می توان در این مکان ها پروژه های مشارکتی اجرا کرد.

وی با تاکید بر اینکه سهم، آورده و همکاری شهرداری به نوع طرح بستگی دارد، افزود: شورای شهر پای کار قراردادهای 30 ساله نیز هست که مستلزم طی یک سری رویه ها نظیر تصویب در شورا، اخذ تاییدیه وزارت کشور و... هستند.

مدیر سرمایه گذاری نوین شهرداری مشهد با اشاره به اینکه صدور پروانه در زمره خدمات سنتی شهرداری است، عنوان کرد: در حال حاضر دستورالعملی در حال پیگیری برای تصویب است که اگر سرمایه گذاران در بخش های کم برخوردارتر شهر - برای ایجاد ظرفیت های خدماتی، تفریحی و گردشگری- سرمایه گذاری کنند، شهرداری تخفیف هایی را بر روی پروانه ساختمانی شان لحاظ می کند.

در بخش دیگری از نشست، حمید بلبل عنبران؛ رئیس اتحادیه رستورانداران طرقبه و شاندیز با انتقاد از عملکرد شهرداری در حوزه ایجاد و توسعه پارکینگ ها یادآور شد: متاسفانه در شرایط فعلی تمام خیابان های شهرمان به پارکینگ تبدیل شده است و ازدحامی از ماشین ها مشکلات عدیده ای را برای گردشگران به وجود آورده اند. استهلاک ماشین، مصرف بنزین، آلودگی هوا و آلودگی صوتی از جمله این مسائل هستند.

*تعدد شرکت های هواپیمایی یکی از مهم ترین مشکلات بخش خصوصی است

در ادامه، محمد اسدی؛ عضو هیات مدیره و مسئول کمیته حقوقی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان تصریح کرد: در حال حاضر تعداد بیش از حد شرکت های هواپیمایی یکی از مهم ترین مشکلاتی است که ما با آن دست به گریبان هستیم. این در حالی است که دنیا به سوی ایجاد شرکت های واحد حرکت می کند تا از اتلاف سرمایه، نیروی انسانی و ... جلوگیری کند.

اسدی در رابطه با ایجاد مناطق آزاد تجاری عنوان کرد: ایجاد مناطق آزاد تجاری از همان ابتدای ایجاد در مملکت چالش هایی را رقم زده است، چرا که تبدیل به کانالی برای فروش اجناس خارجی شده است. مناطق آزاد تجاری هیچ منفعت و سودی برای ما نداشته اند.

 عضو هیات مدیره و مسئول کمیته حقوقی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که سرمایه های هموطنان از کشور خارج نشود و شرایطی فراهم آید که حتی تا سرمایه های رفته نیز دوباره به کشور باز گردند.

*شهرداری به رسالت خود در حوزه گردشگری به خوبی عمل نکرده است

در بخش دیگری از نشست، عباس قلی زاده؛ مدیرعامل CCIR (مركزمشاوره، نوآوري وپژوهش) نیز در سخنانی تصریح کرد: متاسفانه شهرداری به رسالت خود در حوزه مجوزدهی، مشارکت و سهم آورده به خوبی عمل نکرده است و نتوانسته به عنوان مدیر شهر جایگاه خود را به درستی نشان دهد. به طور مثال؛ تعیین سهم آورده در برخی از پروژه ها غلط است و بخش خصوصی نیز توان اجرای مناسب آن را ندارد. علاوه بر این شهرداری در حوزه مشارکت نیز عملکرد خوبی از خود بر جای نگذاشته است. تمامی این مسائل موجب می شود که پروژه ها بعضا قفل شوند.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد حتی اگر تنعاد در زمینه عوارض تخفیفات لازم را ارائه کند، دیگر نیازی به انجام کار بیشتر برای بخش خصوصی نیست. شهرداری اصفهان برای مجموعه های گردشگری خود بلیت رایگان ارائه می کند، الگو گرفتن از این رویه ها سبب می شود تا ضریب ماندگاری زائر در شهر مشهد افزایش یابد.

قلی زاده خاطرنشان کرد:: توسعه صنعت گردشگری همدلی و همراهی می طلبد. با همدلی و همراهی بسیار راحت می توانیم به رونق گردشگری کمک کنیم و ضریب ماندگاری زائریم را افزایش دهیم. در حقیقت همدلی شاه کلید توسعه پایدار گردشگری است.

*عدم تناسب سرمایه گذاری با نیازهای موجود و چالش های جدی بخش گردشگری

هادی رفیعی؛ رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد افزود: در شرایط فعلی در حوزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری خلاءهایی وجود دارد که ناشی از فقدان یک نقشه راه هستند.

وی عنوان کرد: متاسفانه شهرداری در حوزه گردشگری 57 درصد در حال زیان دادن است. باید توجه داشت که شهرداری ابتدا باید برای رونق خود و تشکیلاتش بکوشد و سپس به رونق شهر بیاندیشد.

وی با طرح این سوال که؛« چرا سرمایه گذاری ها در شهر مقدس مشهد شکل نمی گیرد؟»، یادآور شد: یکی از گام هایی که شهرداری مشهد باید نسبت انجام آن اقدام کند، اصلاح و بهبود فضای سرمایه گذاری است. متاسفانه فضای سرمایه گذاری ما از بوروکراسی عجیب و غریبی رنج می برد.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت ها به خوبی فراهم باشد و شفافیت لازم در اقدامات انجام گیرد، مشکلات سرمایه گذار خود به خود حل خواهد شد.

رفیعی با تاکید بر اینکه متاسفانه عدم تناسب سرمایه گذاری با نیازهای موجود مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است، افزود: اگر بخواهیم ماندگاری زائر را افزایش دهیم تحقق این مهم منوط ایجاد زنجیره ای از امکانات تفریحی، اقامتی و غذایی است. در حقیقت باید خلاء ناشی از عدم تناسب سرمایه گذاری با نیازهای موجود مرتفع شود؛ در غیر این صورت این شکاف مکرر بزرگ می شود و سرمایه گذاری های انجام شده را ضررده می نماید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی