رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی: تشکل های بخش کشاورزی، صدای واقعی و مطالبه‌گر برای کشاورزان باشند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:  تشکل های بخش کشاورزی، صدای واقعی و مطالبه‌گر برای کشاورزان باشند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 21 تير 1398

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

تشکل های بخش کشاورزی، صدای واقعی و مطالبه‌گر برای کشاورزان باشند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اهمیت مطالبه گری در بخش کشاورزی گفت: از انجمن ها، خانه ها و نظام های تخصصی در بخش کشاورزی انتظار داریم تا به معنای واقعی صدای کشاورز باشند و در موضوعات مرتبط با این حوزه در سطح ملی، اعلام موضع کرده و مطالبه گری نمایند. این صدا در حال حاضر ضعیف است و این رویه جای گلایه دارد.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، احمدعلی کیخا در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد، افزود: در مجلس هشتم عده ای از نمایندگان و برخی از بیرون مجلس با توجه به احساس نیاز در کشور به دنبال تاسیس اتاق کشاورزی به صورت مستقل بودند؛ اما دکتر نهاوندیان در در آن برهه پیشنهاد کرد تا به جای شکل گیری ساختاری مستقل که قوت گرفتن آن نیازمند صرف زمان بود، بخش کشاورزی را با اتاق بازرگانی ادغام کنیم تا ذیل این ساختار رشد لازم برای این حوزه رقم بخورد و از این ظرفیت تجمعی، برای توسعه بخشی بهره بگیریم. در آن مقطع، این مسئله مورد پذیرش قرار گرفت اما امروز باید بپرسیم که آیا از ادغام بخش کشاورزی با مجموعه اتاق به آنچه می خواستیم رسیدیم؟ گمان می کنم هنوز تا نقطه ایده آل فاصله است و سهم و اثری که این بخش در سیاستگذاری های اتاق دارد، در نقطه مطلوب آن نیست.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات اتاق باید این باشد که کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به صورت یکپارچه در عنوان این کمیسیون پارلمان بخش خصوصی دیده شود چون ساختار متناظر آن در مجلس فعال است.

این نماینده مردم در خانه ملت، با تاکید بر اهمیت آغاز فعالیت کمیسیون های کشاورزی در دوره نهم اتاق های سراسر کشور، اظهار کرد: از اتاق ایران درخواست داریم تا دبیرخانه ای را برای این کمیسیون ها ایجاد کند و آن را با کمیسیون کشاورزی مجلس مرتبط سازد. توامان این بستر وجود دارد که تفاهمی برای همکاری دو جانبه پیش بینی شود تا من و همکارانم حرف های بخش خصوصی را بشنویم و بدانیم تبعات احتمالی تصمیماتی که در مجلس اخذ می کنیم، برای این حوزه چه خواهد بود؟

وی اعلام آمادگی کرد که نشستی میان روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق ایران با کمیسیون متناظر آن در مجلس و حتی با حضور رئیس قوه مقننه برگزار شود و عنوان کرد: به دنبال این هستیم که این موضوع در کشور جا بیافتد که در کنار مجلس، در پارلمان بخش خصوصی هم چنین کمیسیونی هست و حرفهایی برای گفتن دارد.

وی اضافه کرد: هر کاری قرار است در این کمیسیون و ذیل اتاق انجام شود، باید از برنامه های اتاق باشد و از این مسیر خارج نشود و یکی از ماموریتهای اصلی کمیسیون کشاورزی ساماندهی به سایر تشکلهای این بخش باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اهمیت توسعه بازارهای هدف و ضرورت تشویق تولیدکنندگان برای گرایش به بازارهای نو، از نقش اتاق بازرگانی در این حوزه سخن گفت و یادآور شد: پارلمان بخش خصوصی باید در این عرصه فعال تر عمل کند؛ به ویژه در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی.

وی یادآور شد: رویکرد کشور در امر توسعه کشاورزی طی سنوات گذشته اشتباه بوده و عمده منابع مالی در بخش آب و خاک صرف شده؛ بدون آنکه در عرصه بازار، تبدیل و فرآوری اقدام موثر و بلندمدتی صورت بگیرد و طبیعتا امروز باید جبران مافات کنیم و وقت آن است که به فکر بهبود بازار باشیم. کشاورزی که محصولش بازار خوبی داشته باشد، حاضر نیست ذره ای از آن را دور بریزد و یا منابعی که صرف تولید این محصول می کند، هدر بدهد.

کیخا خاطر نشان کرد: برای قریب به 40 سال نرخ ارز به صورت تصنعی پایین نگه داشته شد و این امر عاملی بود که فعالیت های کشاورزی را از جنبه انتفاع و وجه اقتصادی بودن خارج کرد. امروز اتاق بازرگانی باید با تعریف بازارهای جدید و هدایت کشاورزان و تولیدکنندگان، این مسیر را به شکل بهتری راهبری کند.

وی استخراج لیست اسامی اتاق های مشترک ایران با سایر کشورها برای بررسی اهداف آن ها در بخش کشاورزی و اقداماتی که برای شناسایی بازارهای هدف بخش کشاورزی صورت می دهند را ضروری خواند و گفت: حاضریم ظرفیت مجلس را در خدمت این تشکل ها قرار دهیم تا خروجی مطلوبی در این عرصه حاصل شود.

کیخا تاکید کرد: روسای کمیسیون های کشاورزی باید در سطح ملی با توجه به سند چشم انداز توسعه، اسناد بالادستی و برنامه ششم، مجموعه ای از سیاسته ا و خط مشی اتاق را مشخص کنند تا همه کمیسیون های کشاورزی اتاق در سطح کشور در آن چارچوب کار کنند.

وی به اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد توصیه کرد تا در تحقیقات و پژوهش های خود صرفا به مراکز علمی داخل کشور اکتفا نکنند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی