در کمیسیون صنعت اتاق مشهد مطرح شد: یک سوم نقدینگی و سرمایه استان، قفل شده است

در کمیسیون صنعت اتاق مشهد مطرح شد: یک سوم نقدینگی و سرمایه استان، قفل شده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 10 خرداد 1395

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با انتقاد از ضعیف بودن روحیه مطالبه‌گری در میان فعالان بخش صنعت، گفت: پایان گرفتن رکود موجود، به ویژه در بخش‌های تولید و صنعت، نیازمند افزایش تعاملات و ارتقای سطح مطالبه‌گری فعالان این بخش است و یک گام اساسی در این راستا باید مذاکره با بانک‌ها باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی، حسین احمدی سلیمانی در یکی دیگر از نشست‌های کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به بررسی عمده‌ترین مشکلات سرمایه‌ای در بخش پرداخت و در تشریح وضعیت موجود، عنوان کرد: ورود بانک‌ها به عرصه سرمایه‌گذاری صنعتی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات این بخش را حل کند، از سوی دیگر سرمایه‌های سپرده شده به بانک‌های در بخش‌های تولیدی جریان می‌یابد و در بلندمدت سوددهی خوبی را برای بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند.

*وزنه بازار به نفع اجناس خارجی سنگین است

وی در ادامه یادآور شد: افت تقاضا در بازار صنایع داخلی، به واسطه ورود کالای خارجی در حجم بالاست که عملا توازن را عرضه به نفع اجناس خارجی بهم می‌زند. تولید کالای داخلی نیازمند هزینه و سرمایه گذاری است تا بتواند بازار را به دست بگیرد و در عرصه رقابت بر رقبای خارجی پیشی بگیرد.

حسینی با بیان اینکه عمده فروشگاه‌ها به نمایندگی عرضه محصولات خارجی بدل شده‌اند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازاری برای عرضه محصولات نداریم و اگر فکری برای این بحث نشود، تزریق مالی هم به بدنه صنعت، سودی نخواهد داشت.

*خطر رسوب سرمایه برای بخش صنعت

اما یک عضو دیگر کمیسیونصنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی هم در سخنانی نبود سرمایه را عامل رکود صنعت دانست و گفت: یک سوم نقدینگی استان قفل شده است.

حمید طیبی اظهار کرد: یک بررسی ساده نشان می‌دهد که فقط هفت هزار میلیارد تومان از نقدینگی استان در پروژه پدیده قفل شده است، در حال حاضرشاهد انباشتگی و رسوب سرمایه ای و در پی آن اعمال فشار به بخش صنعت هستیم.

وی خاطر نشان کرد: همین امر باعث شده تا در سطح کشور هم سهم استان ما در بخش تولید کاهش پیدا کند. فعالیت و احیای صنایع صرفا با حمایت میسر خواهد شد و این مهم باید به لیست دستور کار مسئولان افزوده شود.

 طیبی با طرح سوال اینکه چرا بانک‌ها به صنعت‌گران پول نمی‌دهند، بیان کرد: بخشی از این مسئله از نبودن روحیه مطالبه گری در میان فعالان بخش صنعت، نشات می‌گیرد.

 گفتنی است، در بخش دیگری از این جلسه، اعضای کمیسیون به بررسی دلایل تعلق نگرفتن بعضی اعتبارات وعده داده شده بخش صنعت استان پرداختند و با تشریح بعضی تجارب خود، خواستار پیگیری این موضوع در مراجع بالاتر شدند اما یکی دیگر از دغدغه‌های فعالان بخش صنعت، عدم اذعان بخش دولتی به بحرانی بودن شرایط تولید بود که به اذعان ایشان، باعث شده تا سیمای واقعی مشکلات به تصویر کشیده نشود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی