مسئولان در بحث قاچاق پوشاک از ازبکستان، تدبیری بیاندیشند

مسئولان در بحث قاچاق پوشاک از ازبکستان، تدبیری بیاندیشند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 13 آذر 1398

رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد:

مسئولان در بحث قاچاق پوشاک از ازبکستان، تدبیری بیاندیشند

 

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: قاچاق پوشاک، همچنان یکی از دغدغه های جدی تولیدکنندگان این بخش است و امروز بیش از آنکه نگران واردات غیررسمی و قاچاق پوشاک از ترکیه باشیم، باید برای ازبکستان تدبیری بیاندیشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامعلی رخصت که در دومین کمیسیون صنعت اتاق مشهد با محوریت نمایشگاه پوشاک، نساجی، منسوجات خانگی و صنایع وابسته سخن می گفت، متذکر شد: خراسان نزدیک‌ترین مقصد قاچاق از کشور ازبکستان به شمار می آید و مسئولان و دستگاه های متولی باید نسبت به این موضوع هشیار باشند.

وی عنوان کرد: ظرف یک دهه گذشته، از صنعت نساجی و پوشاک غافل مانده‌ایم، در این زمینه پتانسیل‌های زیادی در عرصه صادرات و بازار داخل وجود دارد. موتور محرکه صنعت نساجی نیز بخش پوشاک به شمار می آید. نگران غفلت مسئولان و به ویژه مقامات وزارت صمت در حوزه نساجی و پوشاک هستیم که تبعاتش، از دست رفتن سرمایه ها خواهد بود.

وی بیان کرد: البته بر این باور نیستیم که تمام عقب‌ماندگی‌های این صنعت مربوط به بخش دولتی است اما ضعف موجود در بخش های مختلف دست به دست هم داده تا صنعتی که دارای توان بسیار است، با مشکلات عدیده دست به گریبان باشد.

رخصت خاطرنشان کرد: به روز نبودن تکنولوژی و حتی ضعف رویکردها در نگاه به بازار این بخش از سوی تولیدکننده ، باعث شده تا کیفیت محصولات داخلی در قیاس با رقبای خارجی، نظر مصرف کننده را تامین نکند و از این منظر، فعالان این بخش باید در رویکردهای خود اصلاحاتی ایجاد نمایند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد تصریح کرد: برای توسعه در این صنعت باید واحدهای بزرگ ایجاد کنیم و با واحدهای خرد نمی‌توانیم به رقابت اقتصادی با کشورهایی نظیر ترکیه، ازبکستان و چین برویم و گام مهم ما در این راستا باید اصلاح زیرساخت ها و توسعه تکنولوژی در این بخش باشد.

*چالش نبود نیروی انسانی متخصص در صنعت پوشاک

در ادامه امیر مهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: صنعت نساجی دارای مزیت های ارزشمندی است که اهمیت توسعه آن را دو چندان می کند. صنایع کوچک به راحتی با سرمایه کم در این بخش شکل می گیرند و توسعه می یابند و از سوی دیگر ظرفیت های ایجاد اشتغال مطلوبی نیز در این بخش فراهم است و پایداری این مشاغل نیز خوب است.

وی بحث برندسازی در صنعت نساجی را دارای سابقه ای دیرینه‌ دانست و بیان کرد:شاید بخشی از مشکلات و عقب ماندگی های امروز ما متوجه ضعف در پرداختن به این بخش باشد.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان بیان کرد: البته چالش عمده‌ دیگر ما در حوزه نیروی انسانی و عدم تربیت نیروی متخصص است که این امر بهره‌وری را کاهش و قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد. کشورهایی همچون بنگلادش و ترکیه گام‌های توسعه را از حوزه پوشاک برمی دارند و در حال حاضر ترکمنستان به صورت کاملا برنامه‌ریزی شدهبه تکمیل زنجیره تولید خود در این بخش مشغول است.

وی اضافه کرد: روند صادرات پوشاک کشور طی سال های 91 تا 95 منفی بوده و تنها در سال 96 شاهد رشدی 26 درصدی بوده‌ایم. در سال جدید نیز نرخ دلار مزیتی برای این صنعت به شمار می آید. همچنین ظرفیت گردشگری زیارت برای مشهد و خطه خراسان رضوی، مجالی مغتنم برای این صنعت به شمار می آید.

مرادی گفت: برپایی دومین نمایشگاه پوشاک، نساجی، منسوجات خانگی و صنایع وابسته، فرصتی است تا ظرفیت های موجود معرفی و مشکلات فعلی احصاء شوند و باید از آن به نحو مطلوب بهره ببریم.

*فضای مجازی بستر عرضه پوشاک قاچاق

در بخش دیگری از این نشست کاظم بیاتی، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی به ارائه آمارهایی از این بخش پرداخت و گفت:در حال حاضر، هفت هزار و 900 واحد نساجی در کشور فعال هستند که سهمی11 درصدی از بخش صنعت دارند. همچنین 110 هزار میلیارد تومان یا به عبارتی 12 درصد از کل سرمایه‌گذاری بخش صنعت در اختیار این بخش است.

وی افزود: نساجی و پوشاک مجموعا یک میلیارد دلار یا به عبارتی دو درصد از صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می‌دهند. صادرات پوشاک 64 میلیارد دلار و میزان واردات 1.6 دهم میلیارد دلار بوده است و در مجموع عدم توازن ارزی و ریالی در دو بخش مذکور برای ما نگرانی هایی را رقم زده است.

 دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی بیان کرد: واردات غیررسمی و قاچاق تا به امروز بیشترین ضربه را به صنعت نساجی وارد کرده است. براساس برآوردهای موجود، حدود 59 میلیارد دلار در سال 96 واردات غیر رسمی پوشاک داشته‌‌ایم.

بیاتی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات موجود در صنعت پوشاک می‌توان به عدم تمایل به سرمایه‌گذاری اشاره کرد، توامان فعالان این بخش گرانی و مشکل تامین مواد اولیه را از چالش های خود عنوان می کنند. براساس آمار وزارت صنایع 85 درصد تولید پوشاک به صورت صنفی و 15 درصد صنعتی است.

وی فضای مجازی در کشورمان را بستری برای عرضه کالای قاچاق در بخش منسوجات و پوشاک عنوان کرد و خواستار ورود نهادهای متولی به بحث نظارت و کنترل در این بخش شد.

این فعال اقتصادی در ادامه تصریح کرد: صنعت پوشاک بر پایه نیروی انسانی استوار است و اتوماسیون در این صنعت کمتر مشاهده می‌شود. وابستگی این صنعت به نیروی کار خود، این ضرورت را ایجاد می کند تا موضوعاتی نظیر بهره‌وری، قوانین کار و نحوه سیاست‌گذاری در این بخش مورد توجه قرار بگیرد.

*برگزاری نمایشگاه،‌ یکی از راه‌های معرفی و توسعه ظرفیت ها در صنعت نساجی است

در ادامه تریبون در اختیار سیدحسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قرار گرفت. وی به تاریخچه این صنعت در کشورمان را تشریح و در ادامه بیان کرد: بسیاری از زیرساخت های امروز توسط فعالان این بخش فراهم آمده اما دولت به موازات آن فضای کسب و کار را ایجاد نکرده تا این صنعت به قواره ظرفیت هایش رشد کند. در روند تولید پوشاک، نباید صرفا ذائقه و نیاز داخلی مدنظر باشد و بازارهای بین المللی نیز باید توسط تولیدکنندگان ما هدف قرار بگیرد.

وی به چالش های متعددی پرداخت که پیش روی فعالان این صنعت است و گفت: در بخش صادرات موانع فراوانی وجود دارد که فضای رقابت را برای تولیدکنندگان ایرانی محدود کرده است. از سویی دغدغه ورود ارز حاصل از صادرات برای فعالان این بخش به قوت خود باقی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: صنعت نساجی در ایران، امروز از ظرفیت های خوبی برخوردار است اما امکانات و فضای کسب و کار برای آن فراهم نشده است. نمی‌توانیم سلیقه مردم و مصرف‌کننده را در این بخش نادیده بگیریم. معتقدیم برگزاری نمایشگاه ها و حضور فعالان این بخش در رویدادهایی از این دست می تواند به معرفی پتانسیل های موجود کمک کند.

*مشهد دومین قطب تولید پوشاک است

در ادامه سید مهدی لسان طوسی، رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد گفت: مشهد دومین قطب تولید پوشاک کشور است اما حمایتی از سوی دولت از این بخش انجام نمی گیرد و همین مسئله بر رونق آن اثرگذار بوده است.

وی برپایی نمایشگاه در حوزه صنعت نساجی و پوشاک را فرصتی برای معرفی توانمندی های این بخش و تقویت تولید داخلی عنوان کرد و متذکر شد: امیدوارم دولت نگاه بهتری به تولیدکنندگان داشته باشد تا توسعه در این صنعت ایجاد شود. در زمینه برندسازی نیز تلاش هایی انجام گرفته، در واقع به واسطه ممنوعیت واردات پوشاک این مجال وجود دارد که برندهای داخلی تقویت شوند.

در ادامه محمود بنا نژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در سخنانی اظهار کرد: در بخش خصوصی عادت کرده‌ایم که نتیجه سرمایه‌گذاری انجام شده را در یک زمان معین برداشت کنیم، به نظر بنده این الگویی برای دوستان در دولت است تا متوجه شوند که برای رسیدن به نتیجه کار باید قدری صبر پیشه کنند.

وی افزود: در بسیاری از حوزه‌های مالیاتی و تامین اجتماعی این نگرش وجود ندارد و فرد در ابتدای فعالیت خود باید به تمام بخش‌ها پاسخگو باشد. در حال حاضر عمده ترین گلایه صنوف مختلف در بحث بی‌عدالتی‌های مالیاتی آن هم در بزنگاه تحریم های سخت و فشارهای اقتصادی است.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: حوزه پوشاک مزیت های نسبی خوبی در مقایسه با به دیگر بخش‌ها دارد و باید به صورت ویژه از این بخش حمایت شود. در حوزه مد و لباس ضعف وجود دارد و در کمیسون صنعت اتاق باید کارگروهی پیرامون این حوزه ایجاد شود که به برندسازی موفق در این بخش منجر گردد.

بنانژاد، برپایی نمایشگاه ها را مجالی برای صنوف مختلف همچون نساجی و پوشاک دانست و ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه پیش رو، به حصول نتایج مثبتی برای فعالان این بخش منجر شود.

* ضرورت همگرایی بخش خصوصی فعال در حوزه پوشاک و نساجی

در پایان محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی به جمع بندی نکات مطرح شده پرداخت و بیان کرد: بخشی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر حوزه نساجی و پوشاک ما است، متوجه بخش دولتی بوده که طبیعتا باید با پیگیری نهادهای متولی و مطالبه گری مستمر بخش خصوصی، مرتفع شوند. ۵۶ درصد گردش و درآمد مالی خراسان رضوی مربوط به حوزه صنعت است و در این میان صنعت پوشاک و نساجی پس از صنایع غذایی بیشترین اشتغالزایی و مصرف را از سوی مردم دارد.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که بخشی از فرصت های ما در حوزه نساجی و پوشاک از دست رفته و رقبا و همسایگان در بعضی از بازارهای هدف، از ما سبقت گرفته اند و حتی خراسان به عنوان به مقصدی برای محصولات قاچاق این بخش، از کشورهای دیگر تبدیل شده است. تاکید ما این است که با تشدید نظارت ها و همکاری بخش خصوصی، باید مانع از این بحث در سطح کشور و به‌ خصوص در مشهد بشویم.

وی بر ضرورت همگرایی بخش خصوصی فعال در حوزه پوشاک و نساجی تاکید و خاطر نشان کرد: قیاس کشور ترکیه و ایران در زمینه نساجی مناسب نیست و ما باید کشورمان را با موارد مشابه مقایسه کنیم تا نقاط ضعف بهتر شناسایی و احصاء شوند. ۱۲ هزار واحد صنفی که امروز در حوزه پوشاک در مشهد فعالند باید نقش خود را در حوزه مطالبه گری برای حصول نتیجه و رفع موانع، ایفا کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی