بی‌ثباتی قیمت‌ها و سیاست‌ها، بدترین مولفه‌های کسب و کار

بی‌ثباتی قیمت‌ها و سیاست‌ها، بدترین مولفه‌های کسب و کار
نویسنده خبر : دبیرخانه همایشها تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 17 بهمن 1398

اتاق ایران ضمن اشاره به بهبود فضای کسب و کار در پاییز امسال گزارش کرد

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در پاییز ۱۳۹۸ را منتشر کرد که از بهبود این شاخص نسبت به فصل قبل حکایت دارد. در این فصل شاخص کسب‌وکار به رقم ۶٫۰۳ رسیده که‌اندکی بهتر از نمره ۶٫۰۷ در تابستان است. سه مولفه دسترسی به آب و انرژی و استقبال از نوآوری بهترین امتیازها را کسب کردند و مولفه‌های غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها، بی ثباتی سیاست‌ها و دشواری تامین مالی از نظام بانکی، بدترین شرایط را داشتند. با وجود این بهبود، هنوز فضای کسب و کار از متوسط سال ۹۶ بدتر است. فضای کسب و کار کشور، طبق این پایش، در پاییز ۹۷ با نمره ۶٫۵ بدترین شرایط را داشته و از آن زمان به تدریج در حال بهبود است.
به گزارش اتاق ایران، این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، در اکثر استان‌ها، وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب‌وکار ایران در پاییز ۱۳۹۸، تا حدودی مساعدتر شده است. گفتنی است پیشتر، دشواری تامین مالی از نظام بانکی به عنوان بدترین مولفه فضای کسب و کار، از سوی فعالان اقتصادی، گزارش می‌شد اما در ۹ دوره اخیر از پاییز ۹۶ تا پاییز ۹۸ مولفه غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها بدترین شرایط را داشته است.

بدترین فضای کسب و کار  در چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز


بر اساس یافته‌های این طرح در پاییز ۱۳۹۸، استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به دیگر استان‌ها ارزیابی شده‌اند. همچنین وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات در مقایسه با بخش‌های صنعت و کشاورزی نامناسب‌تر ارزیابی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه»، «اطلاعات و ارتباطات» و «آموزش» به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های «سایر فعالیت‌های خدماتی، مالی و بیمه» و «فعالیت اداری و خدمات پشتیبانی» به ترتیب بهترین وضعیت کسب‌وکار را در مقایسه با دیگر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.
خوب‌ها وبدهای محیط کسب و کار
از منظر عوامل و مولفه‌های مختلف، بی ثباتی قیمت‌ها و تامین مالی مهم‌ترین موانع کسب و کار هستند اما بررسی این موضوع از منظر نهادها هم جالب است. طبق بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران،  بانک‌ها و دولت بدترین نهادها در مسیر کسب و کار هستند و در واقع مهم‌ترین موانع کسب وکارند، اما در سوی دیگر، نهادهای “محیط جغرافیایی و زیرساخت ها”،  محیط فناوری  و نوآوری و محیط علمی و آموزشی بهترین نمرات را از منظر فعالان اقتصادی داشته‌اند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی