طرح جدید توسعه کیوسک های راهنمای زائر، به بخش خصوصی صدمه وارد خواهد کرد

طرح جدید توسعه کیوسک های راهنمای زائر، به بخش خصوصی صدمه وارد خواهد کرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 23 بهمن 1398

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد:

طرح جدید توسعه کیوسک های راهنمای زائر، به بخش خصوصی صدمه وارد خواهد کرد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد با اشاره به طرح شهرداری مشهد به منظور توسعه فعالیت کیوسک های راهنمای زائر خاطرنشان کرد: این کیوسک پیش از این در معابر پیرامونی حرم رضوی مستقر بودند ولی طرح گسترده جدید، در قالب آژانس های گردشگری است که به نظر این موضوع به بخش خصوصی صدمه وارد خواهد کرد، چرا که به حیطه فعالیت های این بخش ورود می کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر علیزاده قناد در نشست این کمیسیون با تاکید بر اینکه ضروری است بخش خصوصی، خود پیگیر مسائل خویش باشد و منتظر طرح های جامع نماند، گفت: به عنوان نمونه برای حل مشکل اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فعالان صنعت گردشگری اقدامات لازم انجام شد و دستورات لازم را از مسئولان گرفتیم. پیشنهاد می‌شود هر مشکلی که در هر حوزه از کار کمیسیون گردشگری مطرح می شود، به ما نیز اعلام گردد تا بتوان این مسائل را بررسی و پیگیری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح شهرداری مشهد برای استفاده از کیوسک های راهنمای زائر به عنوان مجموعه هایی شبیه آژانس های مسافرتی و تورهای گردشگری گفت: در این دفاتر تنها قرار نیست مسائل مربوط به راهنمای گردشگر دنبال شود بلکه فروش بلیط و فعالیتهای موازی با دفاتر خدمات مسافرتی را دنبال خواهند کرد.

علیزاده قناد اضافه کرد: نباید از یاد برد که تورهای مشهدگردی درحال حاضر ضعیف عمل می‌کنند چراکه کار تبلیغی مناسب در این خصوص انجام نگرفته است.

سیدمحمدرضا هاشمی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به فعالیت های این کمیسیون طی یک ماه و نیم گذشته خاطرنشان کرد: کمیسیون طی این مدت فعالیت‌های خوبی را پشت سر گذارده و دومین جلسه کمیته سرمایه گذاری توسعه گردشگری با محوریت طرح ایجاد و توسعه واحدهای اقامتی برگزار شد و مقرر شد جلسه ای با جامعه حرفه ای هتل داران برگزار کنیم و خروجی طرح را با همراهی آنان احصا نماییم تا به چارچوب مشخصی برسیم.

وی افزود: همچنین طی این مدت دومین نشست کمیته گردشگری سلامت برگزار شد. در این نشست طرح مربوط به ساماندهی گردشگران خارجی که از سوی استانداری ارائه شده، مورد بررسی قرار گرفت. به نظر می‌رسد این طرح، پیشنهاد مناسبی است که قرار است این موضوع در شورای تامین استان ارائه و تصویب شود و فرصت خوبی است که بخش خصوصی درباره این طرح نظرات خود را ارائه دهد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این در طول یک ماه و نیم گذشته سومین جلسه کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون گردشگری اتاق برگزار شد. باید توجه داشت یکی از اهداف کمیسیون گردشگری اتاق بررسی قوانین مخل حوزه گردشگری است. اعضای کمیته آموزش و پژوهش توانسته اند نکات خوبی در این خصوص احصا و بررسی کنند. نتیاج این بررسی ها طی نامه ای به دبیرخانه شورای گفت و گوی استان ارسال شد که قرار است در جلسه ای این قوانین و مقررات بررسی شده و طی یک فرایند اصلاح شود.

وی با اشاره به موضوع شرکت های تسهیل گر گردشگری سلامت و آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: مساله این بود که این آیین نامه کمی با توافق پیشین وزارت بهداشت با وزارت میراث فرهنگی مغایرت داشت. با اقدامات خوبی که  صورت گرفت، نهایتا طی برگزاری جلسه ای در استانداری، مقرر شد مکاتبه ای با امضای استاندار با وزارتخانه های گردشگری و بهداشت و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گیرد تا دستور اصلاحیه در مورد این آیین نامه صادر شود.

هاشمی گفت: موضوع بعدی که طی این مدت بررسی شد، آیین نامه مربوط به معافیت مالیات بر ارزش افزوده واحدهای اقامتی 3 ستاره و کمتر بود که مقرر شد کمیسیون گردشگری اتاق نماینده ای به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید و در کمیسیون اقتصادی مجلس این مساله مطرح شود. نهایتاً موضوع معافیت مالیات بر ارزش افزوده واحدهای اقامتی 3 ستاره و کمتر به تصویب رسید.

  • به دنبال برنامه ریزی لازم برای اقامتگاه های بوم گردی در سطح استان هستیم

مژگان ثابت تیموری، نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز در این نشست بیان کرد: به دنبال این هستیم که در سطح استان برنامه ریزی های لازم در مورد اقامتگاه های بوم گردی صورت گیرد و به ساماندهی کل اقامتگاه های بوم گردی استان بپردازیم. در حال حاضر تب راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی فراگیر شده و اگر قرار باشد این موضوع توسعه بی رویه داشته باشد، موجب می شود جمیعت گردشگری که به اقامتگاه های بوم گردی وارد می شوند، کاهش یابد و تقاضا پایین تر بیاید و نتیجه همان چیزی خواهد بود که امروز در بخش هتلینگ شاهد آن هستیم.

*اقامتگاه های بوم گردی به سمت اداره براساس مدل هتلینگ پیش می رود

ثابت تیموری با تاکید بر اینکه باید توجه داشت براساس بندهای مربوط به قوانین توسعه اشتغال روستایی کسی که در یک روستا ساکن است، باید پیگیر فعالیت اقتصادی باشد، عنوان کرد: اما بعضا شاهد هستیم برخی افراد از شهر در روستا یک ملک را خریداری کرده و برخی افراد که بعضا روستایی نیستند را نیز استخدام می کند و اقامتگاه بوم گردی راه اندازی می کند که این موضوع عملا از قاعده اقامتگاه بوم گردی نیز خارج است. 

نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: باید برنامه ریزی شود که قرار است چه تعداد اقامتگاه با چه تنوعی و در چه اماکنی راه اندازی شود؟

وی خاطرنشان کرد: طرح جامعی برای این موضوع نداریم. طرح جامع کشور نیز که چندی پیش رونمایی شد، طرح جامع به معنای آنکه عملیاتی بشود، نیست. البته شاید وزارتخانه شدن سازمان سابق میراث فرهنگی کمک کند که برخی پیشنهاداتمان را بتوانیم پیش برده و عملیاتی کنیم.

ثابت تیموری با اشاره به طرح شهرداری برای استفاده از کیوسک های راهنمای گردشگر به عنوان آژانس های گردشگری گفت: شرح وظایف این کیوسک ها در همکاری با آستان قدس به عنوان راهنمای زائر در حال تغییر به سمت آژانس های گردشگری است. ضروری است که آژانس ها به طور جدی تری وارد فعالیت مشهدگردی شوند.

وی همچنین از آغاز دوره های زبان آموزی برای لیدرهای تور در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: در حوزه IT نیز حدود 3 شرکت در برنامه تولید نرم افزار با ما وارد همکاری شده اند که قرار است در خصوص همکاری خود به ما اطلاع دهند. در این خصوص نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

نمونه هایی از قواعد مخل کسب و کار در حوزه گردشگری

ابراهیم محرابی، مدیر خانه مسافر خراسان رضوی، با اشاره به بررسی قوانین و مقررات مخل کسب و کار در حوزه گردشگری اظهار کرد: طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی، زمانی که کاری به صورت مقاطعه کار انجام می شود بایستی پیمانکار یک پیمانی را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد که بر مبنای آن به عدد ناخالص درآمدی که در قرارداد مزبور طی می‌شود، 16.67 درصد از این درآمد ناخالص به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می یابد. سازمان تامین اجتماعی این مساله را به همه مشاغل بسط داده است که یکی از این موارد آژانس های مسافرتی است. زمانی که یک آژانس مسافرتی با طرف دولتی چنین قراردادی منعقد کند، بررسی حساب ها نیز توسط کارکنان تامین اجتماعی صورت می گیرد، این رقم برای آژانس لحاظ می شود. باید توجه داشت اجرای این قاعده موجب عدم توسعه بخش خصوصی می شود و باعث می شود جهت انعقاد با بخش دولتی رغبتی نشان ندهد چراکه 16.67 درصد از درآمد ناخالص خود را باید به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

محرابی عنوان کرد: براساس ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری «ایجاد و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی، تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌های اجرائی ممنوع می‌باشد». ولی علی‌رغم پیگیری‌های انجام گرفته چندین سال است که مجموعه‌های مذکور این موارد را اجرا نکرده و در حال توسعه و ساخت و ساز این واحدها در مجموعه های خود هستند.

وی همچنین با اشاره به تبصره 2 ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی گفت: این ماده تاکید دارد که همه کسانی که نسبت به ایجاد دفاتر خدمات مسافرتی و تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و ایجاد تأسیسات گردشگری اقدام می‌کنند، باید مجوز بگیرند و براساس تبصره 2 این ماده کسانی که اقدام به اخذ مجوز نکنند، از 5 تا 10 میلیون تومان باید جریمه بپردازند. معضل بزرگ ما این است که بسیاری از واحدها مجوز ندارند ولی اقدام به اسکان مسافر می کند. پس از برخورد تعزیرات، تعزیرات نیز به جای جریمه دنبال ارزش گذرای روی خدمات ارائه شده توسط واحد فاقد مجوز مذکور است. در واقع این ماده به هیچ وجه اجرایی نشده است.

مدیر خانه های مسافر خراسان رضوی بیان کرد: ماده 8 قانون مدیریت پسماند به شهرداری و شورای شهر اختیار می دهد که عوارضی را تحت عنوان بهای جمع آوری پسماند در نظر بگیرد در حالی که این موضوع خلاف قانون مالیات بر ارزش افزوده است. نباید این قاعده دومرتبه کسب شود.

وی درباره تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها بیان کرد: این تبصره تصریح دارد شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر در آن تهیه شدهف مکلف است براساس ضوابط نقشه مذکور نوع ساختمان را قید کند؛ یعنی اعلام کند کدام ساختمان مسکونی و کدام مورد تجاری یا اداری است. امروز در شهرها مشاهده می شود که خانه ای براساس ضوابط مسکونی محسوب می شود ولی به آن مجوز فعالیت تجاری ارائه می شود.

اختصاص 100 کیوسک راهنمای زائر توسط شهرداری برای ارائه خدماتی مشابه آژانس های گردشگری و مسافرتی

محرابی بیان کرد: طبق خبرهای واصله شهرداری 100 کیوسک در سطح شهر ایجاد می‌کند که خدماتی نظیر رزرو هتل، اجرای تور، صدور بلیط و... ارائه می دهد و موجب ایجاد 100 آژانس غیرمجاز در سطح مشهد می‌شود. این کیوسک با مشخصات موجود که از امکانات لازم برخوردار است، در مناطق پرتردد مستقر می‌شود، آن زمان چه کسی به آژانس‌های تخصصی مراجعه می‌کند و تکلیف بیش از 500 آژانسی که در سطح شهر اشتغال ایجاد کرده اند، چه می شود؟

حمیده روح بخش، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، نیز در این نشست با اشاره به طرح شهرداری مشهد برای استفاده از کیوسک های راهنمای زائر به عنوان آژانس های مسافرتی و گردشگری تصریح کرد: باید توجه داشت براساس این طرح تنها تورهای مشهدگردی نیم روزه و یک روزه به این آژانس ها واگذار شده که اصلا مساله نگران کننده ای نیست. مساله دیگر این است که این موضوع ناشی از کم کاری برخی آژانس‌ها است که به طور جدی وارد حوزه مشهدگردی نشده اند و حتی برخی مشهد را نیز نمی شناسند.

وی ادامه داد: کانترهای گردشگری که در هتل ها هستند اکثراً به صورت غیر حرفه‌ای اداره می‌شوند و تحت نظارت آژانس‌ها نیستند و بعضاً افرادی که حتی تخصص گردشگری ندارند میزی را اجاره کرده‌اند و به مسافران تور گردشگری ارائه می‌دهند که نتیجه عدم نظارت صحیح می‌باشد. در حالیکه این فضا بایستی در اختیار آژانس‌های مسافرتی باشد و از راهنمای مجاز استفاده نمایند.  

راه اندازی سامانه پایش بیماران خارجی افغان از مبدا تا مرحله درمان

حسین نیکونام، مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری اتاق استان بیان کرد: با پیگیری شورای گفت‌وگو، اتاق و انجمن و حمایت استانداری به این نتیجه رسیدیم که جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ساماندهی ورود گردشگران خارجی از حوزه افغانستان به شهر مشهد و استان را در اختیار بگیرد که پیرو این موضوع 4 جلسه با سرکنسول ایران در افغانستان و نمایندگان وزارت خارجه برگزار شد که ماحصل آن نرم افزاری بود که از بدو تشکیل پرونده در افغانستان، بیمار رجیستر می شود و تا مرحله درمان ادامه پیدا می کند.

مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه 2 ماه است که وزارت خارجه صدور ویزای تی برای گردشگران سلامت افغان را بسته است. در عین حال پیگیر این موضوع هستیم و براساس آخرین پیگیری ها، استاندار نامه ای به وزیر میراث فرهنگی صادر کرد و نامه ای مشابه نیز به وزیر بهداشت ارسال کرد. معاون استاندار نیز به هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی نامه ای جهت پیگیری موضوع صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین مرتبه بعد از چندین سال در نمایشگاه بین المللی گردشگری 8 بیمارستان با برند گردشگری سلامت مشهد 112 متر غرفه در اختیار خواهد داشت که بروشور و کاتالوگ مشترکی با همکاری آژانس های سلامت و مراکز درمانی دارای مجوز IPD طراحی کرده اند.

مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی با اشاره به موضوع ساماندهی مدیریت گردشگری زائران خارجی در بخش گردشگران غیرافغان گفت: با هماهنگی های انجام گرفته در کمیته گردشگری سلامت استانداری قرار شد انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی پیشخوان موضوع با نظارت اداره میراث باشد؛ به همین منظور سامانه‌ای طراحی شد و حدود 2500 لیدر شناسایی شدند که تاکنون ثبت نام نهایی و اخذ مشخصات 1200 تن از این تعداد انجام شده است که 2 دوره کلاس آموزشی برای حدود 250 تن از این تعداد به صورت فشرده برگزار شده است.

نیکونام افزود: دانشگاه علوم پزشکی و سازمان میراث نیز با ما همکاری خوبی داشته و کلاس‌ها مسیر خوبی داشته است. یک رسید ثبت نام مترجمی 3 ماهه برای تمام کسانی که مراجعه داشته اند، صادر شده که امکان راستی آزمایی دارد و بعد از برگزاری کلاس ها، کارتهای یک ساله ای در حوزه گردشگری سلامت برای این افراد صادر می شود که به مدت یک سال امکان فعالیت در مراکز بهداشتی درمانی و سایر مراکز گردشگری دارند. بیش از 90 درصد این متقاضیان عرب زبان هستند.

مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی بیان کرد: با تفاهم با سازمان نظام پزشکی طرحی تهیه کرده ایم که تمام پزشکان فعال در قالب این طرح مجوز IPD سازمان نظام پزشکی باید دریافت کنند. از طرف دیگر دانشگاه علوم پزشکی این مجوز را برای مراکز درمانی و بیمارستان های خود صادر کرده است. شرکت های گردشگری سلامت به هیچ عنوان با افراد بدون IPD همکاری نخواهند داشت و کل لیدرها زیر مجموعه 34 شرکت و آژانس گردشگری مستقر در استان هستند.

تاکسی گردشگری در مشهد راه اندازی می شود

شهریار ناظری، معاون بازرسی و نظارت سازمان تاکسی رانی مشهد، نیز در این نشست اظهار کرد: تاکسی های موجود در شهر به دلیل عدم تخصص رانندگان در حوزه های مد نظر گاهاً نتوانسته اند به خوبی بازخوردهای لازم در حوزه گردشگری را دریافت کنند. برای همین منظور پیگیر طرح تاکسی گردشگری برای مشهد هستیم و تمایل داریم سرمایه گذار در این حوزه ورود کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که در مجموعه استان و مشهد نیز کسی متمایل به سرمایه گذاری باشد، از او استقبال می کنیم و امیدواریم برای این حوزه رانندگان تخصصی تربیت کنیم.

رسول کریمی، نائب رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد، نیز در این نشست تصریح کرد: اگر بتوان در زمینه IT نرم افزار جامع گردشگری برای مشهد و استان داشت و آن را در ورودی های شهر به افراد انتقال داد، می توان از این بستر برای حضور همه بخش های دست اندرکار در حوزه گردشگری بهره برد.

حسین نمائی، قائم مقام شرکت آتی، در خصوص طرح شهرداری مشهد برای توسعه فعالیت کیوسک های راهنمای زائر گفت: متاسفانه در ارائه پیشنهاد و طرح این کیوسک ها کسی از انجمن های صنفی حوزه گردشگری حضور نداشته است. مشهدگردی یکی از پارامترهای آژانس های مسافرتی است که آن را در دستور کار دارند. چطور می توان گفت آژانس ها در این حوزه کاری نمی کنند؟ چه احتیاجی به این کیوسک هاست؟ براساس آمار 400 تا 500 آژانس گردشگری و مسافرتی در مشهد فعالیت می کنند، که قطعا تعداد زیادی از این آژانس ها در حوزه مشهدگردی نیز فعال هستند.

در انتهای این نشست آقای سید باقر غفوریان، مدیر هتل الغدیر مشهد به عنوان رئیس کمیته سرمایه گذاری و توسعه گردشگری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی منصوب شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی