ضرورت کسب بعضی امتیازات و معافیت‌ها به منظور کاهش آسیب های وارده به صنعت گردشگری

ضرورت کسب بعضی امتیازات و معافیت‌ها به منظور کاهش آسیب های وارده به صنعت گردشگری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 16 ارديبهشت 1399

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خواستار شد:

ضرورت کسب بعضی امتیازات و معافیت‌ها به منظور کاهش آسیب های وارده به صنعت گردشگری

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالان اقتصادی باید به جای اصرار بر دریافت تسهیلات کم‌بهره، بر اخذ بعضی حمایت ها، امتیازات و تسهیلگری‌ها تاکید کنند تا بتوان از این مسیر، آسیب های وارده به صنعت گردشگری در بحران کرونا را کاهش داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر علیزاده قناد» در نخستین جلسه این کمیسیون در سال جدید اظهار کرد: اخذ معافیت های مالیاتی، استمهال در بدهی های بانکی، ایجاد ظرفیت هایی برای تامین سرمایه در گردش و... می تواند به مطالبات بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری بدل شود و ظرفیت حمایتی موثرتر را فراهم آورد. این موضوعات را می توان از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اتاق ایران پیگیری نمود. توامان از شهرداری نیز درخواست داریم تا برای مدتی اخذ عوارض های مربوطه را لغو کند. 

وی ادامه داد: کمیسیون گردشگری باید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آورد تا پیشنهادات به طور خاص در مجلس مطرح شود، چرا که پیشنهاداتی همچون معافیت های مالیاتی قابلیت اجرای بیشتری دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد تصریح کرد: براساس آمار موجود، حدود 50 درصد اقتصاد مشهد مربوط به حوزه خدمات و گردشگری است که ظاهرا این صنعت در شرایط شیوع کرونا صد درصد متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چندین جلسه به صورت آنلاین با فعالان حوزه گردشگری برگزار شده است و نظرات و پیشنهاداتشان را اتخاذ کردیم، خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری اتاق باید مشکلات و مسائل فعالان این حوزه را به صورت مدون تا شنبه هفته آتی به مسئولین ذی‌ربط ارسال کند تا این مسائل در شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی استان مطرح شود و این مشکلات حل و فصل گردد. 

علیزاده قناد یادآور شد: متاسفانه بیمه بیکاری پرسنل صنعت گردشگری با چالش هایی مواجه بوده و علی رغم ثبت نام آنان در سامانه مربوطه هنوز شاهد اتفاق خاصی نیستیم و مسئولان ذی‌ربط به دلیل فقدان بودجه وعده های واهی می دهند.

*ضرورت تدوین تقویم سفر

در ادامه «مژگان ثابت تیموری»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد اظهار کرد: در ایام نوروز از فعالان حوزه گردشگری تقاضا کردیم تا خسارت های وارده را ارزیابی کنند و به استناد موارد جمع آوری شده، در حال حاضر مشغول تجمیع و تدوین این اطلاعات هستیم تا این مسائل به صورت گزارش رسمی مستند و به مجموعه های مرتبط ارسال شود. برای این منظور پیگیری های لازم باید از سوی اتاق بازرگانی ایران و دستگاه های متولی دولتی صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: در خصوص برگزاری دوره های آموزشی ویژه پرسنل مجموعه های گردشگری، به دنبال اخذ مجوزات لازم هستیم تا فعالیت مجازی به طور رسمی در اتاق آغاز شود، چنان که تاکنون یک دوره آموزش مدیریت دوران کرونا و پساکرونا برگزار کرده ایم.

ثابت تیموری یادآور شد: پس از اتمام این بحران و عادی شدن امور، شاهد موجی از سفرها به مقاصد مختلف و به ویژه کانون های گردشگری خواهیم بود، لذا پیشنهاد کردیم تا تقویم سفر تدوین شود و حجم سفرها در طول سال مدیریت و توزیع گردد. معتقدیم بازگشایی مقاصد گردشگری بدون تدوین تقویم سفر اشتباه بزرگی خواهد بود چون احتمال دارد حجم سنگین سفرها در بازه های مشخص، خدمات رسانی گردشگری را با چالش مواجه سازد.

*زیان 220 میلیاردی شرکت رجا تا پایان خرداد ماه

در بخش دیگری از این نشست «علیرضا هاشمی»، مدير شركت حمل و نقل ريلي رجا در خراسان عنوان کرد: متاسفانه از ابتدای اسفندماه 98، بیش از 85 درصد سفرهای شرکت رجا به مقصد مشهد و بالعکس کنسل شده است و این رقم در اواخر اسفندماه تقریبا به صد درصد رسید و عملا سفری صورت نمی گرفت و حتی بعضا به صورت حاکمیتی دستور رفت و برگشت قطارها صادر می‌شد.

وی ادامه داد: خسارت های وارده به شرکت رجا به شدت نجومی است، چنان که فقط 50 میلیارد تومان هزینه بلیت به مردم عودت داده شد البته بخشی را هنوز به آژانس همچنان بدهکار هستیم. با این حال قریب به 85 درصد هزینه بلیت به مردم عودت داده شده است. 

هاشمی یادآور شد: تاکنون 3 میلیارد و 300 میلیون تومان بابت برگشت هزینه بلیت به مسافران، به شرکت رجا خسارت وارد آمده است. طی روزهای اخیر که طرح فاصله گذاری اجتماعی را مطرح کردند در هر کوپه قطار تعداد کمی مسافر بایستی حضور داشته باشند که این مسئله نیز مزید بر علت شده است و هزینه هایی را به شرکت های ریلی وارد می کند.

مدیر شرکت قطارهای رجا با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان طبق روال سال های گذشته سفرها به شدت کاهش پیدا کرده و این مسئله بر خسارت ها افزوده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود شرکت رجا تا پایان خرداد ماه، صرفا از محل درآمدهای خود حدود 220 میلیارد تومان زیان را تجربه خواهد کرد. علاوه بر درآمد از دست رفته شرکت، از محل صورت وضیعت شارژ پیمانکاران نیز آسیب های وارده به شرکت افزایش خواهد یافت. در حال حاضر شرکت رجا باید هزینه حقوق و مزایای 4800 نفر پرسنل خود را تامین و پرداخت کند.

*بسیاری از ایرلاین های خارجی از وضعیت شیوع کرونا سوء استفاده کردند

در ادامه محمد سعید ولی زاده، رئیس صنف دفاتر خدمات مسافرتی عنوان کرد: از اسفندماه دفاتر خدمات مسافرتی نیز با تعطیلی و بحران مواجه شده اند و تاکنون 35 درصد از آن ها ناگزیر از تعطیلی کامل بوده اند.

وی با بیان اینکه بیش از 450 آژانس مسافرتی در خراسان رضوی فعال هستند، افزود: با توجه به وضعیت فعلی، بسیاری از ایرلاین های خارجی از این وضعیت سوء استفاده کرده و از استرداد هزینه بلیت مسافران و پرداخت پول آژانس ها سر باز می زنند و ما را با مشکلات جدی مواجه کرده اند.

وی ادامه داد: هزینه بلیت ها باید به آژانس های داخلی عودت داده شود تا بتوانند مطالبات افرادی که سفرشان به واسطه این بحران کنسل شد را بپردازند. تاکنون چندین میلیارد تومان پول آژانس های داخلی در خارج از کشور بلوکه شده و خارجی ها از این شرایط سوء استفاده می کنند.

«ناصر غفران»، رئیس کمیته گردشگری سلامت ذیل کمیسیون نیز در سخنانی عنوان کرد: ما در کمیسیون گردشگری سلامت در جلسات قبل از سال جدید، در حال پیگیری وضعیت تورهای ورودی بودیم، چرا که تمامی ارگان هایی که در این حوزه فعالیت دارند باید نظمی را برای پذیرایی از مسافر ورودی داشته باشند. موضوع مهم این است که آیا پس از کرونا می‌توانیم این ذهنیت را در حوزه گردشگری سلامت ایجاد کنیم که وضعیت درمانی ما در وضعیت پاک به سر می‌برد و این اطمینان را به گردشگران سلامت بدهیم که مراکز پزشکی ما از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد. وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی از امروز بایستی تبلیغات رسانه ای را در این خصوص آغاز نمایند و به  گردشگران سلامت این اطمینان را دهند که تنها برخی از مراکز پزشکی ما درگیر موضوع کرونا هستند و نه همه‌ی حوزه ها.

وی با بیان اینکه برخی از شرایطی که دولت در نظر گرفته است از جمله ثبت نام بیمه بیکاری تا آخر اردیبهشت بوده است، افزود: آیا بخشنامه‌ای مبنی بر تمدید شرایط حاضر صادر شده است یا خیر.

غفران با اشاره به اینکه، تاکنون هیچ گونه پشتیبانی از هیچ یک از مجموعه های گردشگری توسط دولت صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: آیا وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای ویزای ورود به کشور آغاز کرده است تا در دوران پساکرونا گردشگران خارجی تمایل به سفر به ایران داشته باشند؟ 

*ضرورت برنامه ریزی برای سفرها در دوره پساکرونا

در ادامه حسین نیکونام، رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان با بیان اینکه متاسفانه مجموعه های بانکی نرخ بهره بالایی را از فعالان اقتصادی دریافت می کنند، عنوان کرد: دولت برای کمک و حمایت از فعالان حوزه گردشگری اما و اگرهای بسیاری را تعیین کرده است. این همه در حالی است که حمایت از واحدهای فعال در این بخش باید باید با نگاهی به تعداد پرسنل آن ها انجام بگیرد و حفظ اشتغال در این بخش، در اولویت دستگاه های متولی باشد.

وی یادآور شد: پیگیری موضوع تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای رونق مجدد گردشگری در داخل کشور کند. همچنین با توجه به اینکه 80 تا 85 درصد گردشگران سلامت مشهد از کشورهای عراق و افغانستان هستند، با بازگشایی مرزهای این دو کشور می‌توان مجدد این حوزه از گردشگری را فعال نمود.

اگر در حال حاضر بتوانیم دبیرخانه ای را برای دوران پساکرونا تشکیل دهیم و جشنواره هایی را با قیمت های بسیار مناسب و تخفیف های مطلوب، با همکاری تمامی بخش های صنعت گردشگری طراحی نماییم، این ظرفیت فراهم می شود تا حداقل سرمایه لازم به چرخه اقتصادی صنعت گردشگری بازگردد.

در بخش دیگری از این نشست «مهدی آجیلیان»، نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمانداران و مهمانپذیران با بیان اینکه صنعت گردشگری در کلانشهر مشهد چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درمی آورد، عنوان کرد: متاسفانه شهر ما بیش از سایر شهرها از بحران شیوع کرونا متاثر شده است و زمانی با این بحران مواجه شدیم که بازه اوج سفرها بود و همین امر نیز خسارت های وارده به مجموعه های گردشگری را دو چندان نمود. متأسفانه در کنار بحران کرونا وارد بحران دیگری شده ایم که آن موضوع امنیت در حوزه اقامتگاهها است به گونه ای که آمار سرقت از واحدهای اقامتی در این مدت افزایش داشته است. همچنین مشکلات معیشتی که به فعالان این حوزه تحمیل شده است شدید است.

وی با ابراز نگرانی نسبت به طولانی شدن این بحران و تشدید آثار آن بر صنعت گردشگری کشور و استانمان، خاطرنشان کرد: هتل ها باید در حوزه آموزش پرسنل اقداماتی را در دستور کار قرار دهند. برگزاری سمینارها و نشست ها با مسئولان دولتی به منظور مدیریت مطلوب سفر در شرایط خاص نیز باید در کانون توجه قرار گیرد.

آجیلیان یادآور شد: باید کمیته ای ویژه ذیل کمیسیون گردشگری اتاق مشهد برای بحث مدیریت سفرها در ایام پساکرونا تشکیل شود و دیدگاه ها و پیشنهادات کارشناسی را مود بررسی قرار دهد.

 

*انتقاد از عملکردهای جزیره ای در بحران کرونا

امیر سزاوار، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی عنوان کرد: نباید به گلایه کردن بسنده شود. آنچه باعث می شود در میانه این بحران، بخش خصوصی نتواند نتایج مطلوب را در اخذ حمایت های کافی و موثر کسب کند، عملکرد جزیره ای در این حوزه است. حتی دستگاه های متولی نیز دچار این عارضه هستند. تا به امروز شاهد برگزاری جلساتی در اتاق بازرگانی، اصناف، استانداری و... بودیم اما همچنان دغدغه های بخش خصوصی به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: برای حصول نتیجه، نیازمند همگرایی جدی هستیم و یک ساختار باید راهبری امور را در دست بگیرد و مطالبات بخش خصوصی را پیگیری نماید.

سزاوار یادآور شد: تسهیلات بانکی با سود 12درصد، چه گرهی را از مشکلات فعالان حوزه گردشگری خواهد گشود؟ مگر مجموعه های گردشگری در این شرایط 12 درصد سود دارند تا بتوانند این نرخ بهره را بازگردانند؟ امیدواریم با پیگیری های اتاق بازرگانی، شاهد حصول نتایجی مثبت به نفع بخش گردشگری باشیم.

*3 میلیارد و 600 میلیون تومان به راهنمایان گردشگری خسارت وارد شده است

در بخش دیگری از این نشست، حمیده روح بخش، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تصریح کرد: انجمن راهنمایان حدود 115 نفر راهنمای عضو دارد. براساس ارزیابی های انجام گرفته تاکنون سه میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت وارده به جامعه راهنمایان بوده است. ما به سازمان میراث فرهنگی عنوان کردیم که تعداد راهنمایان گردشگری بیش از این تعداد است که عضو این انجمن نیستند و درخواست کردیم تا توجه لازم را نسبت به این گروه نیز مبذول دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فعالیت راهنمایان گردشگری فصلی است و تقریبا فعالان این حوزه 3 الی 4 ماه در سال حضور دارند، لذا حفظ کردن این افراد در بازار نیازمند تلاش بیشتری است. همچنین بیمه نبودن راهنمایان گردشگری و عدم امکان استفاده از مزایای بیمه بیکاری موضوعی است که در این ایام بیشتر به چشم آمده است و بایستی تصمیمی جدی در خصوص بهره‌مندی فعالین این حوزه از بیمه گرفته شود.

ابراهیم محرابی، مدیریت خانه مسافر استان نیز در سخنانی تصریح کرد: عوارض های سنگین شهرداری که در سال جاری چندین برابر شده است، باید کاهش پیدا کند. لذا اگر فعالان حوزه گردشگری به سمت اخذ بعضی از معافیت های خاص حرکت کنند، نتایج بهتری حاصل خواهد آمد و کارآمدتر از بعضی تسهیلات و وام ها خواهد بود.

*هزینه تاسیسات گردشگری نسبت به سودشان بسیار پایین است

در بخش دیگری از نشست، فریدالدین عطار، مدیر هتل تارا با بیان اینکه در دوران کرونا به این نتیجه رسیدیم که هزینه تاسیسات گردشگری نسبت به سودشان بسیار پایین است و همگان به این مساله واقف شدند، ادامه داد: فعالین اقتصادی در بحران کرونا متوجه شدند که نباید صرفا در یک حوزه سرمایه گذاری کنند. درغیر این صورت بحران های این چنینی برای کسب و کارهای بسیار بزرگ، معضل بسیار جدی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طی یکسال آینده باید بر کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگانمان به عوان بازار هدف تمرکز کنیم، خاطرنشان کرد: قطعا بعد از این بحران، باید رویکردها و نگرش های فعالان صنعت گردشگری، در حوزه مدیریت و کسب درآمد، تغییر کند و از همه ظرفیت ها برای جذب گردشگر بهره بگیرند.

در پایان محمد معصومی رودمعجنی، مسئول دفاتر فروش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خراسان با بیان اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی سعی کرده تمامی مشکلاتی را که تاکنون وجود داشته را با پیگیری و تعامل، حل و فصل کند، عنوان کرد: طی یک الی دو هفته اخیر با فعالان آژانس های مسافرتی تماس هایی حاصل شده است و کسانی که هزینه استرداد بلیت هایشان بیش از فروششان بوده است، مورد شناسایی قرار گرفته اند. حال با توجه به آنکه پولی که به خزانه دولت واریز می شود، استرداد آن کمی زمانبر است، با این حال مکاتبات لازم با مسئولین ذی ربط انجام گرفته است و امید می رود طی 1 الی 2 هفته آتی چک ها به حساب بخش مالی آژانس ها واریز شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی