«مسئولیت اجتماعی» باید سرلوحه اقدامات فعالان اقتصادی قرار بگیرد

«مسئولیت اجتماعی» باید سرلوحه اقدامات فعالان اقتصادی قرار بگیرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 24 خرداد 1399

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد:

«مسئولیت اجتماعی» باید سرلوحه اقدامات فعالان اقتصادی قرار بگیرد

 

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالان اقتصادی باید مسئولیت اجتماعی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. نام نیک صرفا با تولید انبوه و برندهای فراوان حاصل نمی شود، خوش نامی یک شرکت و صاحبان آن در گرو مسئولیت هایی است که به نفع جامعه بر دوش می کشند.

به گزارش روابط عمومی بازرگانی، صنایع، معادن، مهندس رضا حمیدی در تازه ترین نشست این کمیسیون که در محل سالن اجتماعات بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، بیان کرد: سازمان استاندارد ایران، مسئولیت اجتماعی را به عنوان یکی از اصول ISO26000 که شامل 7 بند حاکمیت سازمانی، حقوق انسان ها، فعالیت های مرتبط با محیط کار کارکنان، مسائل محیط زیستی، فعالیت های اقتصادی عادلانه، رعایت حقوق مصرف کنندگان و مشارکت در توسعه مفید جامعه می باشد؛ مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه، بررسی های نشان می دهد مشکلات مالی و فقر ریشه ی بخش عمده ای از تخلفات و جرایم هستند، یادآور شد: رفع فقر و فساد در جامعه از جمله مسائلی هستند که در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی باید بر آن ها تمرکز شود.

حمیدی ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را یک گام مهم و یک مسئولیت بزرگ برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برشمرد و متذکر شد: متاسفانه سیستم آموزشی ما به ارزش های مبتنی بر مدرک‌گرایی آلوده شده و همین امر کمیت در این بخش را بر کیفیت آموزش اولویت داده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد یادآور شد: سهم آموزش فنی و حرفه ای در مجموع سیستم آموزشی کشور، طی سال های گذشته مکرر رو به کاهش بوده و این امر رویکرد مهارت پروری را در میان محصلان تقلیل داده است. ماحصل این روند، انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی است که مدرک دارند اما اشتغالی برای آن ها موجود نیست.

* رابطه بین بخش خصوصی و دولت باید بازسازی شود

در ادامه ناصر صادقی، دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد در سخنانی عنوان کرد: اتاق در زمانی وارد حوزه مسئولیت های اجتماعی شده که مردم به دغدغه های فراوانی دچار شده اند. مشکلات بیکاری و معیشتی، خسارات وارد شده به کسب و کارها، گرانی و تورم، سیل جابجایی نقدینگی در بازار سرمایه و بورس و نوسانات شدید و کوتاه مدت آن، عملکرد رسانه ها، شیوه بی ثبات اداره امور اقتصای کشور، عملکردهای سیاست زده، افت استانداردهای خدمات سنتی و اقبال به حوزه اقتصاد دیجیتال و سایر مسائل آموزشی، فرهنگی و سنت های اجتماعی، جایی را برای تدبیر در امور مختلف باقی نگذاشته و اگر نتوانیم در کوتاه مدت رویه ها و شیوه های اداره کار و زندگی در سطوح شخصی و اجتماعی و روابط داخلی و خارجی را به درستی اصلاح کنیم، آینده خوشایندی در انتظار فرزندانمان نخواهد بود.

وی یادآور شد: باید به هر شکلی ثابت کنیم که به اندازه کافی در قبال جامعه مسئولیم. باید با شورای شهر و نمایندگان مردم در مجلس گفتگو کنیم و از انجام هرگونه کار اخلاقی و درست مضایقه نکنیم و هر کسی با هر شكل فساد که مبارزه کند، به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است.

 صادقی ادامه داد: همه مسئولیت ما آن است که جایگاه اخلاق استوار بشود. اخلاق در حوزه های محیط زیستی، اجتماعی، آموزشی و کار حرفه ای باید به عرصه کسب و کار بازگردانده شود و چون در فضای بی اعتمادی نتیجه ای بدست نمی آید، باید رابطه بین بخش خصوصی و دولت و رابطه بخش خصوصی با مردم و رابطه مردم با دولت بازسازی شود و ایده های خلاقانه برای برون رفت از این وضعیت ارائه گردد و نهایتا باید برای هر حرف یا شعاری، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه شود.

دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد یادآور شد: اکنون باید از خودمان بپرسیم توان ما برای کنترل بیماری کرونا کی بهبود پیدا می کند؟ بخشی از پاسخ به این سوال، متوجه پیشرفت علم و بخشی از آن نیازمند تغییر رفتار است.

وی تغییر رفتارها را در گرو عمل‌گرایی ها و عبور از حرف و شعار دانست.

*ابراز نگرانی از موج دوم شیوع بیماری کرونا

در بخش دیگری از این نشست، علی خورسند، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با بیان اینکه از زمانی که بحران کرونا آغاز شد بسیاری از خیرین با ما تماس گرفتند و کمک های بسیاری داشتند، عنوان کرد: همراهی هایی که از سوی بخش های مختلف در ایام شیوع کرونا با کادر درمانی برای تامین نیازهای این بخش انجام گرفت، قابل تحسین و تقدیر است.

وی تاکید کرد: تقریبا تا دو هفته پیش آمار بیماران بستری کاهش یافته بود اما مجددا شاهدیم که موج دوم کرونا آغاز شده است. در برخی از استان ها نیز پیک شیوع کرونا شروع شده و سیر صعودی آن نیز کاملا مشهود است.

وی یادآور شد: متاسفانه عادی انگاری مردم در مواجهه با ویروس کرونا به یک دغدغه تبدیل شده است، برخی از مسئولان نیز دچار این توهم شده اند و بر این باورند که شرایط عادی است. این در حالی‌ست که شیوع کرونا ویروس به اتمام نرسیده و امکان ابتلا به این بیماری همچنان بالا است.

در بخش دیگری از نشست، سید حسن هاشمی، عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تغییر در کسب و کارها بعد از کرونا را به نوعی یک جهش ژنتیکی در بازارها و کسب و کارها یا یک قدرت تخریب خلاقانه در اقتصاد توصیف کرد.

بنیانگذار هلدینگ گرین وب تصریح کرد: ضروری است تا همه فعالان اقتصادی با نگاه و برنامه ریزی برای بحران فعلی، آینده پس از بحران را نیز تصویر کنند، زیرا با عبور از این شرایط، بازگشت به روال عادی کسب و کار برای بسیاری از آن ها دیگر یک گزینه نخواهد بود و شرایط جدیدی در محیط رقابتی حاکم خواهد گردید.

این عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد به نکات قابل تاملی اشاره و بیان کرد: امروز شاهدیم که اگر بیش از هزار نفر اینفلوئنسر اینستاگرام هستند، شاید چند هزار نفر نیز در تلاشند تا مانند این اقلیت از این طریق به درآمد برسند. چند هزار جوان به صورت اختصاصی شغل گردانندگی کانال تلگرامی را انتخاب کرده اند و در سال جمعا چند میلیارد تومان درآمد دارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در ایران 665 نفر مالک پیج اینستاگرام با فالوئرهای بین 1 تا 5 میلیون نفر هستند که برای هر تبلیغ در این پیج ها تا حدود 10 میلیون تومان دریافت می کنند.

 وی یادآور شد: جهان دست کم به زمانی معادل دو سال احتیاج دارد تا دوباره به شرایط پیش از کرونا بازگردد و این متضمن فرصت های بیشتر از تهدید برای ایران است. فرصت خرید تکنولوژی، فرصت خرید شرکت های کوچک و متوسط و فرصت خرید سهام مدیریتی شرکت های بزرگ.

*شیوع کرونا، تقویت خدمات تله مدیسین را ضروری کرد

در بخش دیگری از این نشست، احمد دستجردی، رئیس هیات مدیره شرکت ابرسلامت هوشمند سینا گفت: استفاده از تکنولوژی های جدید مانند اسمارت فون ها ارتباط بین پزشک و بیمار بر روی بستر اینترنت را بر مبنای زیرساخت های موجود فراهم کرده است. امروزه ابزارهای نه چندان گران برای گرفتن داده ها از سمت بیمار و سهولت استفاده از این ابزارها موجب گسترش سریع این موضوع شده است. برخی از این ابزارها عبارتند از: دوربین موبایل، استتوسکوپ و اتوسکوپ دیجیتال، دستگاه های مانیتورینگ دیجیتال علائم حیاتی و ابزارهای پوشیدنی.

وی با اشاره به تله مدیسن های نسل 3 خاطرنشان کرد: هم اکنون دستورات پزشکی را از سمت پزشک به ابزارهای IT متصل به بیمار می توان ارائه داد. به عنوان مثال، می توان دوز داروی بیمار را از طریق ربات ها از راه دور کنترل کرد یا می توان جراحی هایی را از راه دور انجام داد.

دستجردی تصریح کرد: در اولین روزهای بروز بیماری کوید 19 در ایران و قبل از اقدام وزارت بهداشت، «همراه دکتر» به طراحی پرسشنامه غربالگری کرونا پرداخت و با دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت و درمان در خصوص لزوم استفاده از ساختارهای تله مدیسین در کنترل بیماری جلساتی برگزار شد.

عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: با استفاده از پلتفرم همراه دکتر می توان بیماران را از راه دور کنترل  و هدایت کرد و از مراجعه غیرضروری آن ها به مراکز درمانی پیشگیری کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت ابرسلامت هوشمند سینا  با اشاره به اینکه با ورود کووید 19 نگرش جامعه جهانی به تله مدیسین یکبار دیگر دستخوش تغییر شده، خاطرنشان نمود: بیماران در معرض خطر از جمله بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی- عروقی و سایر افرادی را که ورودشان به مراکز پُرخطر تهدید محسوب می شود می توان از راه دور کنترل و راهنمایی کرد.

وی با اشاره به تاکید وزیر بهداشت بر لزوم تقویت خدمات تله مدیسین عنوان کرد: در واقع لزوم تقویت خدمات تله مدیسین، عدم مراجعه حضوری بیماران مزمن به مراکز درمانی، اتکا به پرونده الکترونیک سلامت، تقویت خدمات هوم کِر یا پرستاری در منزل، جلوگیری از اشغال غیرضروری تخت های مراقبت های ویژه و انجام خدماتی مانند تصویر برداری از راه دور برای بیماران اوژانسی توسط پرستار یا فرد آموزش دیده و ارسال نتیجه برای پزشک متخصص از جمله مهم ترین مواردی هستند که لزوم تقویت خدمات تله مدیسین را گوشزد می کنند.

*تحریم ها و مشکلات بیماری های مادرزادی قلب کودکان برای تامین تجهیزات

در ادامه بهزاد علیزاده، عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: بخش بیماری های مادرزادی قلب کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین سال است که فعالیت خود را آغاز کرده اما این بخش در قالب یک دپارتمان مجزا از سال 96 فعالیت داشت. بخش مذکور شامل خدمات بستری، ICU  ، بیماری های مادرزادی قلب کودکان، اتاق عمل جراحی قلب کودکان، پیوند قلب و... است.

وی تصریح کرد: در این مدت تعداد زیادی از بیمارانی که مبتلا به بیماری مادرزادی قلب هستند، در این مرکز بستری شده اند و درمان هایی که زمانی به عنوان بیماری های لاعلاج شناخته می شدند، در حال حاضر به خوبی انجام می گیرد. طی این دوره با معضل های مختلفی دست به گریبان بودیم، چرا که این بخش فوق تخصصی است و نیاز به تجهیزات خاصی در اتاق های عمل و آنژیوگرافی ها داریم که تمامی این تجهیزات تولیدات خارج از کشور هستند و حال با توجه به تحریم ها در این عرصه با چالش مواجه شده ایم. 

علیزاده خاطرنشان کرد: با تمام حمایت هایی که از سمت وزارت بهداشت انجام می گیرد هزینه تامین تجهیزات فراوان است، علاوه بر این بیماران نیز عمدتا بی بضاعت هستند و توان پرداخت این هزینه ها را ندارند.

عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: بیمارستان امام رضا (ع) به عنوان مرکزی که این بیماری ها را پوشش می دهد تا حد امکان از ظرفیت خیرین استفاده کرده تا بتواند این کمبودها را پوشش دهد اما همچنان نیازهایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بایستی با کمک اعضای اتاق بازرگانی چه به صورت انفرادی و چه در قالب کمیسیون مسئولیت های اجتماعی نسبت به تجهیز این مرکز اقدام کنیم، تصریح کرد: ما  به عنوان بنیاد نیکوکاری بیماری های مادرزادی قلب، بایستی از ظرفیت های اتاق و با همکاری استانداری نسبت به ثبت این بنیاد اقدام نماییم.

 علیزاده ادامه داد: با توجه به این که بخش بیماری های مادرزادی قلب کودکان در شرق کشور نمونه ای ندارد، از مراکز مختلف حتی از غرب کشور نیز بیمار داریم. علاوه بر این از کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق و ... پذیرش بیمار داریم که الببته شیوع بیماری کرونا در این بخش خلل هایی ایجاد کرده است.

در بخش دیگری از نشست، طیبی، جانشین فرمانده ستاد بحران کرونا عنوان کرد: از تاریخ 5 فروردین ماه با اعمال قرنطینه تا نیمه ماه مبارک رمضان با روند کاهشی شیوع کرونا ویروس مواجه بودیم و تعداد مبتلایان در 24 ساعت به کمتر از صد مورد رسید  و تمام فعالیت های تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) که در پی شیوع کرونا تعطیل شده بود، از سر گرفته شد.

وی افزود: متاسفانه از دو هفته پیش شاهد روند رو به افزایش شیوع کرونا هستیم، به طوری که تعداد بستری ها افزایش پیدا کرده است و در اکثر موارد بیماران نیازمند مراقبت در بیمارستان و غیر قابل ترخیص می باشند، بنابراین به راحتی این ویروس می تواند تک تک افراد جامعه را مبتلا کند البته در صورتی که نکات بهداشتی را رعایت نکنیم.

*به منظور مقابله با شیوع کرونا باید بر بحث آموزش تاکید بیشتری صورت بگیرد

سید حسن خدادادیان حسینی، رئیس روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان خراسان رضوی نیز در همین رابطه عنوان کرد: به نظر می رسد بایستی به منظور مقابله با شیوع کرونا بر روی آموزش تاکید بیشتری صورت بگیرد، چرا که این مسئله پیش نیاز اصلی به ثمر نشستن مسئولیت های اجتماعی است.

وی افزود: اگر بتوانیم برای این منظور از جامعه شناسان و کارشناسان مجربی که در حوزه های اجتماعی و پژوهش های اخلاقی فعالیت دارند، استفاده کنیم؛ به تبیین بهتر این موضوع رای جامعه کمک کرده ایم. این امر نیازمند همگرایی و همراهی تمامی بخش ها است.

*تقدیر رئیس اتاق ایران از حماسه آفرینان سلامت

لازم به ذکر است؛ در این نشست بیانیه مهندس غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران به منظور قدردانی از تلاش کادر درمانی و پزشکی به عنوان مجاهدان خط مقدم درمان کرونا قرائت گردید.

در متن این پیام آمده است:

«تو نوری، نور با ظلمت نخوابد

طبیب از دردمَندان رخ نتابد

زندگی مدرسه ای است با درس های سخت و آزمون های دشوار امّا سودمند برای همه. هرکدام از ما با هر سن و سال و با هر میزان تجربه، یقیناً روزهای خوب و بد را تجربه کرده ایم، شادی و اندوه و خوشی و ناخوشی و درد، از انسان جدایی ندارد ولی آنچه باعث شکوفایی و رشد و بالندگی می شود، چگونگی رو در رو شدن با مصائب و شکلِ تحمل و میزان مقاومت در برابر آن است.

در بحرانی که شاید یک نمونه در تاریخ بشر است، هرچند هنوز چند ماه از آغاز آن نگذشته، اما بسیاری دانسته ها  در مورد زندگی به چالش کشیده و دچار تغییر شد. این آزمون طبیعت، که فراتر از محدوده ی یک گروه و منطقه و ملّیت است، نوع انسان را به اندیشه در مورد فلسفه‌ی هستی و بازتعریف دوباره‌ی روابط انسانی واداشته است.

تعریف دوستی و دشمنی، صلح و نبرد، غنا و فقر، زیبایی و زشتی و هرآنچه از مشخصه های زندگی بشری است و با نیروی عقل سنجیده می شود، امروز دستخوش تغییر شده است اما در این میان، تنها چیزی که نه تنها تغییر نکرد بلکه هرچه بحران بیشتر شد او نیز با قوت بیشتر رخ نمود و خودش را تثبیت کرد، مهربانی و فداکاری است. محبت که جایگاهش در دل است، تنها ثروتی است که هرچه از آن ببخشند، نه تنها از مقدارش کاسته نمی شود که به نحوی اسرارآمیز افزایش نیز می یابد.

در هنگامه ای که از بلای سرزده ی کرونا آغاز شد، جامعه پزشکی و پرستاری کشور، یک‌باره به سرداران دلداده به مِهر بدل شدند که نه تاریکی شب از تلاش بازشان داشت و نه روشنی روز را به چشم دیدند، تا پای جان کوشیدند تا امنیت در شهرها و آرامش در خانه ها برقرار مانَد و اگر نبود فداکاری و ازخود گذشتگی جامعه بزرگ پزشکی کشور، معلوم نبود امروز وضعیت سلامت شهروندان درچه میزانی از خسارت قرارداشت.

هرچند اندک خسارتِ جانی و درگذشتِ حتی یک همنوع مایه اندوهی سخت گزاف است، چه رسد به از دست دادن تعدادی قابل توجّه از بهترین پزشکان و پرستاران عزیز این مرز و بوم، امّا از داشتن جامعه ای پزشکی با این مقدار مسئولیت انسانی و گذشت و دلسوزی و وفادار به شأن حرفه ای، به خود می بالیم و از این بایت مفتخر و شادمانیم.

امروز را که نشست اعضای کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق در بیمارستان امام رضا(ع) برگزار می شود، فرصت مناسبی دانستم تا با بزرگداشت یادِ رادمردان عرصه ی طبابت که پیشتازانِ بهداشت و سلامت کشور بودند و حق بزرگی بر مردم دارند، از جامعه پزشکی استان که در بحران کرونا سرسختانه به مقابله با آن پرداختند و به مردم خدمت نمودند ستایش و سپاسگزاری نمایم.

بیمارستان بزرگ امام رضا(ع) که قلب پزشکی و پرستاری مشهد است، یکی از معتبرترین و مردمی ترین مراکز خدمات درمانی و تأمین سلامت کشور است که همواره منشاء برکات معنوی و مرجع تأمین آرامش نیازمندان بوده است.

بزرگ پزشکانی چون شادروانان دکتر مرتضی شیخ، دکتر سامی راد، دکتر زابلی نژاد، دکتر صراف و بسیاری دیگر که نام های محترم و ارزشمندشان در اینجا نمی گنجد، همه افتخارات جامعه پزشکی استان و کشور بودند که توانستند شاگردان و اساتید برجسته کنونی را تربیت کنند و برای نسل های بعدی به یادگار بسپارند.

اینجانب به نمایندگی از جامعه ی بزرگ فعّالان اقتصادی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و خراسان رضوی از یکایک پزشکان ارجمند و پرستاران عزیز و مهربان و تمامی سایر همکارانشان در کادرهای پیشگیری و درمان، اعم از بیمارستانی و مجموعه های وابسته و تأمین کنندگان نیازهای بهداشت و سلامت تشکّر و قدردانی می کنم و از کمیسیون مسئولیت های اجتماعی انتظار دارم با تقویت ارتباط بین اتاق و جامعه  محترم پزشکی استان زمینه های ارائه خدمات متقابل که بتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد را فراهم نماید.

برای همه‌ی اعضای جامعه بزرگ پزشکی استان خراسان رضوی آرزوی سلامت، موفّقیت و سربلندی دارم.» 

*غلامحسین شافعی- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی