برگزاری آخرین نشست مشترک جلسه کمیته ماده 76 و دبیرخانه شورای گفت و گو: ارایه دستـاوردها

برگزاری آخرین نشست مشترک  جلسه کمیته ماده 76 و دبیرخانه شورای گفت و گو:  ارایه دستـاوردها
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 26 اسفند 1395

در آخرین نشست مشترک اعضای دبیرخانه شورای گفتگو و کمیته 76 در سال95 مطرح شد:

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در زمره پنج شورای اول کشور

 

اعضای دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیته استانی ماده 76  قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی، در آخرین نشست خود در سال 95 که به صورت مشترک برگزار می‌شد، به جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته و مرور برنامه‌های سال آتی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حسین محمودی خراسانی نایب رئیس اتاق بازرگانی استان، در این نشست، ظرفیت مطلوبی که در چهارچوب شورای گفتگو و همچنین کمیته استانی ماده 76 برای طرح مشکلات بخش خصوصی و چاره‌جویی برای آن‌ها فراهم آمده را یادآور شد و گفت: اتاق بازرگانی از مجرای همین نشست‌ها تعامل خوبی را با سازمان‎ها و نهادها، بدنه دولت، مجلس و قوه‌قضائیه برقرار کرده و به برکت این ارتباط موثر، گره از مشکلات بسیاری گشوده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال 96 نیز دو ساختار اشاره شده، جلسات خود را به صورت مستمر برگزار کرده و مصوبات را پیگیرانه دنبال کنند تا از این مسیر، تحولی در حوزه کسب و کار و اقتصاد کشور، به نفع بخش خصوصی رقم بخورد.

محمودی در پایان با تقدیر از اعضای دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیته استانی ماده 76  قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی، حضور و نقش‌آفرینی آن‌ها را منبع تحول دانست.

  • شورای گفتگو بستر سیاستگذاری و تصمیم‌سازی است

علی کبیر، دبیر اجرایی اتاق مشهد نیز در سخنانی با مهم ارزیابی کردن دستاوردهای حاصل شده در شورای گفتگو و کمیته استانی ماده 76، متذکر شد: فرصت شناسی محصول خردورزی است و گفتگو و تعامل این بستر را فراهم می‌آورد.

وی یادآور شد:شورای گفتگو تنها یک محفل برای گفتمان نیست و عملا بستر سیاستگذاری و تصمیم‌سازی محسوب می‌شود.

وی تنگنای توسعه را نظام تصمیم‌گیری و خردورزی دانست و توضیح داد: رویکرد و نحوه بهره‌مندی ما از این ظرفیت‌هاست که ماحصل کار را مشخص می‌کند و سرعت دسترسی به شاخصه‌های توسعه را رقم می‌زند. در حقیقت بهره‌گیری کافی از این ساختارهایی که امروز در اختیاز ما است، با ارتقای کارآیی و اثربخشی، ممکن خواهد بود.

کبیر خاطر نشان کرد: خوشبختانه شورای گفتگو و کمیته ماده 76 با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی و کمیسیون‌های اتاق، اتفاقات خوبی را رقم زده اند. گواه این مسئله هم این است که در راس دولت و مجلس، پیگیر خروجی‌های این دو ساختار هستند. از این منظر باید آن‌ها را مجرای سیاستگذاری و تصمیم‌سازی بدانیم و از آن‌ها بهره کافی بگیریم.

  • پیگیری مصوبات اجرا نشده شورای گفتگو در سال 96

اما در ابتدای این نشست، علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت خراسان رضوی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی پرداخت. وی گفت: در سال جاری، 22جلسه از سوی این دبیرخانه برگزار شد. مواردی که در این نشست‌ها مطرح می‌گردید، برگرفته از مسائل قانونی بود که عمدتا از سوی تشکل‌های بخش خصوصی مطرح می‌گردید و بهبود فضای کسب و کار را دنبال می‌نمود.

وی تاکید کرد: تلاش ما در این کمیته بر سه محور؛ اجرایی شدن مصوبات قانونی، اصلاح قوانین مخل و رفع برداشت‌های شخصی از نص قانون تمرکز داشت.

وی یادآور شد: در این راستا، مجموعه‌ای از قوانین مخل فضای کسب و کار در دو جلد احصاء شد که جلد اول آن در اختیار ارکان مختلف نظام قرار گرفت و با استقبال خوبی مواجه گردید. حتی بخشی از نکاتی که در این کتاب مطرح شده بود، در برنامه ششم توسعه مورد توجه و اصلاح قرار گرفت. 

لبافی به نشست‌های دبیرخانه شورای گفتگو هم اشاره کرد و گفت: در سال جاری 43جلسه دبیرخانه داشتیم که محصول آن 141مصوبه بود. منابع ارجاع موضوعاتی که بعدا به دستور کار ما تبدیل می‌شد، کمیته ماده 76، تشکل‌های بخش خصوصی و کمیسیون‌های اتاق بودند.

وی بیان کرد: از مجموع مصوبات این نشست‌ها، 46مصوبه ساختار اجرایی گرفت و 50مصوبه ماهیت دائمی یافت. همچنین 45دستور کار نیز احصاء شده که در نشست‌های سال آتی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی هم گفت و اینکه از 11جلسه این شورا، 72مصوبه حاصل آمده است.

لبافی توضیح داد: 23مصوبه این شورا، ساز و کار اجرایی یافت، 20مصوبه ماهیت پیگیری به خود گرفت و 14مصوبه هم هنوز اجرایی نشده‌اند. در این میان 15مصوبه نیز قابلیت پیگیری برای سال آینده را دارند.

وی از احصاء این مصوبات و ارجاع آن‌ها به دستگاه‌های مربوطه خبر داد و افزود: از آن‌ها خواستیم تا روند اجرایی شدن این مصوبات را به ما گزارش دهند که خوشبختانه 90درصد آن‌ها به این مطلب پاسخ گفته‌اند و پاسخ‌ها نیز در دست بررسی است.

وی به قرار گرفتن شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در زمره پنج شورای برتر کشور در سال 95 اشاره کرد و گفت: این افتخار ماحصل هم‌دلی مختلف بخش خصوصی و ارکان مختلف نظام در این خطه است.

لبافی در بخش دیگری از اظهارات خود، نیم‌نگاهی داشت به برنامه های سال 96 و عنوان کرد: برای تدوین این برنامه‌ کاری نظرات تشکل‌های بخش خصوصی و ساختارهای دولتی مربوطه را اخذ کردیم و در حال جمع‌بندی آن‌ها هستیم.

وی اعلام کرد: یکی از دستور کارهای دبیرخانه در سال آینده، پیگیری مصوباتی خواهد بود که در سال 95 اجرایی نشده است. در کنار آن پرونده‌های جدیدی که از منابع مختلف به ما ارجاع خواهد شد را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

او برگزاری چند عنوان همایش و راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی شورا را از دیگر برنامه‌های این حوزه عنوان کرد.  

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت خراسان رضوی همچنین خواستار ایجاد تالار گفتگویی در پورتال اتاق بازرگانی با هدف تبادل نظرات و آرای فعالان اقتصادی شد.

برگزاری همایش «ارتقای فرهنگ اقتصادی اخلاق کسب و کار»، شناسایی اطلاعات آماری فعالان اقتصادی، بررسی و اصلاح روند عقد قراردادهای یک جانبه دستگاه‌های اجرایی با فعالان بخش خصوصی، احصاء راهکارهای توسعه سوغات زیارت و... بخش دیگری از برنامه‌های این دبیرخانه را برای سال 96 تشکیل می‌داد.

در ادامه این نشست، اعضای دبیرخانه شورای گفتگو و کمیته استانی ماده 76، هر کدام دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص بهبود روند عملکرد این دو ساختار مطرح نموده و پیشنهاداتشان را برای دستور کارهای سال آتی نیز عنوان کردند.

در پایان این نشست از حضور و نقش‌آفرینی اعضای شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت وکمیته استانی ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی