تلاش برای برای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، با هدف حمایت از هویت بین‌المللی فرش ایرانی

تلاش برای برای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، با هدف حمایت از هویت بین‌المللی فرش ایرانی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 30 مهر 1399

رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست «بررسی چالش‌های فراروی صنعت فرش دستباف»:

تلاش برای برای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، با هدف حمایت از هویت بین‌المللی فرش ایرانی

 

«بررسی چالش‌های فراروی صنعت فرش دستباف»، محور نشستی با حضور مسئولان دستگاه های ذی‌ربط و جمعی از فعالان این حوزه، به دعوت دفتر مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «فرحناز رافع»، رئیس مرکز ملی فرش ایران در این جلسه با تقدیر از نقش اتاق بازرگانی در مسئولیت‌شناسی اجتماعی و حمایت از صنعت فرش دستباف، بیان کرد: خراسان رضوی همواره در عرصه طرح و تولید فرش پیشگام بوده است. امروز این خطه برای حفظ اصالت و هویت فرش دستباف و پاسداری از اعتبار برند فرش ایران پیشگام است و ظرفیت‌های ارزشمندی در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: مرکز فرش با کمک وزارت گردشگری در کمیسیون فرهنگی دولت در حال تدوین آیین نامه ای برای تقویت بخش خصوصی و استانداردسازی صنعت فرش است و در این راه از حمایت دستگاه قضایی نیز بهره گرفته شد. مقرر است آیین نامه مذکور پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.

وی تاکید کرد: تلاش مرکز ملی فرش ایران جمع آوری فرش‌های بی‌گره و با رنگ تقلبی است. پس از تصویب این آیین نامه، برخورد با تقلب در تولید فرش کیفری خواهد شد و هرآنچه خارج از استاندارد تعریف شده فرش دستی ایرانی بافته و فروخته شده باشد، باید جمع‌آوری گردد.

*ضرورت برندسازی در سایه قانون حمایت از مالکیت معنوی

رافع خاطر نشان کرد: برندسازی و توجه به نشان تجاری برای فرش ایرانی باید همواره در سایه قانون حمایت از مالکیت معنوی مورد توجه قرار بگیرد تا کارآمدی لازم برای آن ایجاد شود.

این مقام مسئول متذکر شد: مرکز ملی فرش برای شناسنامه‌دار کردن فرش و صدور گواهی اصالت آن، درحال برنامه‌ریزی است تا بتوان برای این کالای نفیس ارزش افزوده مناسب ایجاد کنیم و از هویت بین‌المللی فرش ایران دفاع نماییم.

وی با بیان اینکه، مشکلات مختلفی در صنعت امروز فرش ایران وجود دارد که برخی آسیب‌ها ممکن است آینده آن را تحت تاثیر قرار دهد، متذکر شد: بی‌گره بافی، استفاده از نخ مصنوعی و عدم رعایت کیفیت بافت از مهمترین چالش ها و دغدغه‌های دلسوزان صنعت فرش دستباف است که باید در این صنعت به صورت مجدانه مورد توجه و نظارت باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: فرش دستباف ایران قرن‌ها زنده مانده و از این پس نیز خواهد ماند ولی اینکه آیندگان چه قضاوتی در خصوص عملکرد امروز ما داشته باشند، مهم است.

* فرش دستباف به عنوان یک صنعت و هنر ملی، با تاریخ کشورمان گره خورده است

ناصر صادقی، سرپرست دفتر مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: سابقه فرش دستباف به عنوان یک صنعت و هنر ملی، با تاریخ کشورمان گره خورده است. هر نقش و هر سبک طراحی فرش دستباف، جایی ویژه در فرهنگ ایران دارد که در اعصار مختلف روح خودش را حفظ کرده و توانسته اعتباری جهانی برای کشورمان به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: شرایط کنونی از نظر روابط تجاری خارجی و مشکلات اشتغال، تولید داخلی و موانعی که بر سر راه پیشرفت صنعت فرش دستباف وجود دارد موقتی است و اگر با درایت تحمل شود، پس از گشایش هایی که باید اتفاق بیفتد، می‌توان افق روشنی را متصور بود.

وی تاکید کرد:لازمه این امیدواری حفظ استعدادها، تعلیم و آموزش، کنترل کیفیت تولید، شبکه‌سازی و اعمال مدیریت عالمانه در زنجیره تولید تا عرضه فرش دستباف است.

 

صادقی خاطر نشان کرد: دلسوزان صنعت فرش، امروز نباید از تکنولوژی های مدرن بازاریابی و اقتصاد دیجیتال غافل شوند، قطعاً استانداردسازی و استفاده از شناسه دیجیتال می‌تواند در این صنعت یک تحول شگرف را رقم بزند.

در ادامه این جلسه دست اندرکاران تولید و صادرات فرش دستباف، به بررسی چالش ها و گفتگو و تصمیم‌گیری برای یافتن راهکارهای فنی به منظور رفع مشکلات صنعت فرش پرداختند.

جمع بندی این جلسه، مصوبات ذیل بود:

  1. مجموعه تشکل های صنفی، ادارات فرش و تمامی دست اندرکاران این کالای نفیس در استان ها، تمامی تلاش خود را به جهت آموزش و اطلاع رسانی و همچنین بیان عواقب زیان بار استفاده از بی گره بافی به عمل آورند.
  2. بی گره بافی (استفاده از گره U)، تخلف بوده و جایگاهی در فرش دستباف ندارد.
  3. سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ها و تشکل های صنفی متولی باید به صورت عاجل اقدامات پیشگیرانه ای را در جهت مبارزه با این پدیده مخرب (بی گره بافی) به عمل آورند؛ از جمله آن باطل نمودن پروانه ها و مجوزهای تولیدی، لغو بیمه، حذف معافیت های مالیاتی و... برای متخلفان در چهارچوب قانون.
  4. خرید و فروش این محصولات به عنوان فرش دستباف ممنوع بوده و بافنده، تولیدکننده و فروشنده فرش های بی گره در قبال خریدار این فرش ها پاسخگو خواهند بود. اتحادیه صنفی مربوطه نیز ملزم به پیگیری موضوع می باشد.
  5. اتحادیه های صنفی و ادارات فرش استان ها ملزم به بازرسی دقیق کارگاه های قالیبافی بوده و در صورت استفاده از سبک بی گره ملزم به انجام وظایف قانونی خود در قبال اینگونه کارگاه ها هستند.
  6. پیشنهاد شد تا کمیته کارشناسی فرش در استان ها برای بررسی و رسیدگی به سایر موارد مشابه با ترکیب نماینده دادستانی، نماینده مرکز ملی فرش ایران، نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران و نماینده اتحادیه ی استانی ایجاد گردد.

برهمین اساس مقرر گردید تا در ارتباط با سایر چالش های فراروی فرش دستباف از جمله آن، قاچاق فرش، استفاده از الیاف مصنوعی، روبات بافی و... هر چه سریع تر جلسات مشابه برگزار شود.

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی