گلایه فعالان اقتصادی از محدودیت های صادراتی در بخش خدمات فنی و مهندسی

گلایه فعالان اقتصادی از محدودیت های صادراتی در بخش خدمات فنی و مهندسی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 02 آذر 1399

در کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

گلایه فعالان اقتصادی از محدودیت های صادراتی در بخش خدمات فنی و مهندسی

در تازه ترین جلسه کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی، فعالان این حوزه از محدودیت های به وجود آمده پس از تحریم ها، تبعات ناشی از شیوع کرونا و شرایط اقتصادی کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و نبود تدبیر لازم برای حل این محدودیت ها انتقاد کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محسن خندان دل، رئیس این کمیسیون در ابتدای این با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: حال و روز کشور خوب نیست و دولتمردان توجهی به توصیه های کارشناسان ندارند. باید بپذیریم که دولت با کسری بودجه بزرگی مواجه است اما متاسفانه صداقت و صراحتی در ادبیات امروز اقتصاد ما وجود ندارد و این جای تاسف است که دولتمردان حاضر به شرح بیان مشکلات با جامعه نیستند.

وی تصریح کرد: حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز از شرایط اقتصادی موجود تاثیر زیادی پذیرفته است. در بخش خدمات با توجه به تورم ایجاد شده، افراد سعی می کنند تا از طریق واسطه گری کار خود را پیش ببرند.

خنداندل تاکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از شرکت های خدماتی وابسته به واحدهای تولیدی هستند و اغلب این واحدها در تولید ناتوان عمل می کنند و در اولین گام تلاش دارند تا از بخش های تحقیق و توسعه و آموزش و نگهداری بکاهند.

* افغانستان؛ مقصد عمده خدمات فنی و مهندسی ایران

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نمی دانیم کشورهای هدف مان کدامند و هر روز از یک کشور نام می بریم؛ البته در این زمینه آن قدر محدود شده ایم که جز افغانستان نمی توانیم اسم دیگری ببریم و آن هم با مشکلات عدیده ای برای ما همراه است. هم اکنون عراق، سوریه و ونزوئلا و ... از لیست صادرات خدمات فنی و مهندسی حذف شده اند و فقط افغانستان مانده که به تناسب صادرات کالا، خدماتی هم به این کشور صادر می شود.

خندان دل یادآور شد: به دفعات و ار تریبون های مختلف مشکلات را مطرح کرده ایم اما متاسفانه عقلانیتی در روش های اجرایی کشور نمی بینم. متاسفانه شاهدیم مولفه های بیرونی فراوانی بر اقتصاد کشورمان اثرگذار هستند و این امر نگران کننده است. باید بازنگری های اساسی در رویه ها و سیاستگذاری های اقتصادی انجام بگیرد تا شاهد چالش های مشابه در آینده نباشیم.

وی ادامه داد: پیشنهادی به کمیسیون رسیده مبنی بر اینکه کمیته ای تحت عنوان کمیته حقوقی ذیل کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق تشکیل شود و مقرر است تا این موضوع بررسی شود.

*شروط دانش بنیان شدن شرکت های خدمات فنی و مهندسی

آذر کیانی نژاد، مدیرعامل شرکت سامانه ساز صنایع خراسان نیز در این جلسه ابراز کرد: در بحث دانش بنیان شدن شرکت های خدمات فنی و مهندسی باید گفت که این شرکت ها در سرفصل تجاری سازی می توانند دانش بنیان شوند اما شرایط در حال حاضر به گونه ای است که فقط باید در بازار نامطلوب داخل کار کنیم و نمی توانیم تجاری سازی انجام دهیم و دانش بنیان شویم و فقط دو شرکت در تهران و اصفهان اجازه ممیزی ها در این زمینه را دارند که به نوعی وابسته به دولت هستند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های خراسان رضوی، جا دارد برای دانش بنیان شدن شرکت های خدمات فنی و مهندسی متقاضی، تدبیری اندیشیده شود.

کیانی نژاد افزود: هم اکنون بازار در اختیار شرکت های دانش بنیان است و اگر این مشکل حل شود و بتوان از معاونت ریاست جمهوری برای دانش بنیان شدن شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان پیگیری کرد، بخشی از مشکلات این حوزه در استان مرتفع می‌گردد.

پورقاسمی، عضو این کمیسیون نیز در همین رابطه ابراز کرد: شرکت های فنی و مهندسی بی انگیزه شده اند و رمق حرکت برای مذاکره در جهت ورود به بازارهای بین المللی را ندارند و مسائل مالیاتی و بیمه ای آنچنان فعالان این بخش را در تنگنا قرار داده که مجالی برای توسعه فعالیت خود نمی بینند.

وی افزود: بسیاری از شرکتها در موضوع رفع تعهد ارزی مشکل دارند. صادرات خدمات فنی و مهندسی به ارتباط دو کشور ربط دارد اما همتی در این زمینه از سوی مسئولان نمی بینیم درحالی که صادرات این حوزه ارزآوری و اشتغال قابل توجهی به دنبال دارد. وقتی نگاه و دغدغه ای برای این موضوع وجود ندارد، نم یتوانیم امید به رونق گرفتن این حوزه و بازار آن داشته باشیم.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی