نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد: قطعی برق صنایع در بخش سیاستگذاری کشور مستلزم توجه خاص است

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد:  قطعی برق صنایع در بخش سیاستگذاری کشور مستلزم توجه خاص است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 10 مرداد 1400

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد:

قطعی برق صنایع در بخش سیاستگذاری کشور مستلزم توجه خاص است

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد گفت: قطعی برق صنایع، در راهبرد مدیریت بحران ، نیازمند توسل به راهکارهای مناسب  در بخش سیاستگذاری کشور است و حتی به تبعات بلندمدت تصمیمات  بایستی توجه بیشتری شود .   

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛«جلال جوشش» که در دومین جلسه این کمیسیون سخن می‌گفت، متذکر شد: متاسفانه واحدهای صنعتی در حال حاضر در خط مقدم قطعی برق قرار دارند. به نظر می رسد که اتخاذ چنین راهبردهایی به واسطه بازخورد اجتماعی کمتری که دارد، در اولویت مسئولان امر است ، در حالی که چنین روندی در آتیه به بروز مشکلات جدی‌تر منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: شناسایی ظرفیت های تولید انرژی در استان، شناسایی موانع تولید در این بخش، توسعه سرمایه گذاری های در صنعت انرژی و ... از مهم ترین اهداف این کمیسیون از بدو تشکیل بوده است. در همین راستا کمیسیون انرژی نسبت به تشکیل 2 کمیته تخصصی بهینه سازی مصرف آب و انرژی و کمیته انرژی های تجدید پذیر و پراکنده اقدام کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد به بروز بحران آب و برق در کشور اشاره و عنوان کرد: حجم امروز منابع ما، اقتضا می‌کند تا در سیاستگذاری های تولید خود بازنگری نماییم. در گذشته این گونه عنوان می شد که «کشاورزی محور توسعه است» اما به نظر می رسد دیگر این شعار کارایی لازم را لااقل با توجه به ذخایر آبی کشورمان ندارد و باید کشاورزی با نگاه به مزیت هر منطقه و ظرفیت‌های آبی آن توسعه پیدا کند. در منطقه ای که استفاده هر متر مکعب آب برای بخش تولید، اشتغال و ارزش اقتصادی بیشتر رقم می زد، صنعت اولویت کار قرار بگیرد. آب کالای یکبار مصرف نیست به همین دلیل استفاده از الگوی کشت کارآمد و کشت های فراسرزمینی در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی به بحث مصرف برق نیز اشاره و عنوان کرد: نباید قطعی برق را به این بهانه که در بخش تولید حواشی کمتری رقم می خورد قطع کرد و سهم آن را به سایر بخش ها داد. اگر نگاه کلان و کارآمدی در سنوات گذشته وجود داشت و تولید برق را به نسبت مصرف آن افزایش می داد، امروز شاهد بروز چنین مشکلاتی نبودیم.

*مروری بر تلاش‌های مشورتی و پژوهشی کمیسیون انرژی اتاق مشهد

در ادامه این جلسه  تمیزی، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ارائه گزارشی از اقدامات این ساختار تخصصی-مشورتی در سال 99 پرداخت و گفت: در جلساتی که برگزار شد، راهکارهای موجود و ظرفیت‌های قانونی فراهم شده برای جهش تولید و تسهیل کسب و کارها اعلام گردید. کارشناسی های لازم در کمیسیون صورت گرفت و این موارد در قالب نامه‌ای به اتاق اعلام و ارجاع شد تا از مراجع ذی ربط پیگیری شوند. علاوه بر این دستورالعمل نحوه جبران آثار ناشی از افزایش نرخ ارز نیز کارشناسی و تدوین و ارائه گردید.

وی یادآور شد: همچنین در خصوص راهکارهای کاهش اثرات بحران ناشی از شیوع کرونا بر صنایع فعال در حوزه انرژی نیز بحث و بررسی صورت گرفت و نتایج آن منعکس شد.

تمیزی تصریح کرد: پیشنهادات مختلفی در خصوص قانون بهبود محیط کسب و کار و اهداف و سیاست های توسعه صادرات غیرنفتی کشور در برنامه هفتم توسعه، اهمیت زیرساخت های لازم جهت صادرات منسجم و برنامه ریزی شده کالاهای دارای اولویت به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و... در چهارچوب همین نشست‌ها جمع بندی و به مسئولین و مراجع ذی ربط منعکس گردید. علاوه بر این مسائل مربوط به گمرکات خراسان رضوی نیز مورد پیگیری قرار گرفت.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در کنار موارد مذکور، طرح های پژوهشی در رابطه با «بررسی وضعیت مصرف انرژی در 50 شرکت عضو اتاق بازرگانی مشهد» و «مطالعه و بازنگری سیاست های حوزه انرژی الکتریکال با توجه به رهیافت دموکراسی (مردمی سازی) انرژی» در دستور  قرار گرفت که امیدواریم نتایج حاصل از آن رضایت بخش باشد.

*وجود کالاهای غیراستاندارد  الکترونیکی یکی از چالش های حوزه انرژی است

در بخش دیگری از این نشست، مهدی سروری، نماینده شرکت ایران خودرو خراسان در رابطه با انتخاب واحد نمونه بهینه مصرف انرژی در استان یادآور شد: به پیشنهاد نمایندگان انجمن مدیران صنایع استان در کمیسیون انرژی و در راستای ماموریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برای صیانت از منابع انرژی این استان، نسبت به تشکیل کارگروهی برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی اقدام شده است. 

وی افزود: ارتقای فرهنگ مدیریت انرژی، توانمندسازی سازمان ها در حوزه مدیریت انرژی، ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات، افزایش قابلیت اطمینان در تامین انرژی، ایجاد فضای رقابتی جهت تعالی سازمان ها، افزایش مشارکت سازمان ها و .... از مهم ترین اهداف اعطای جایزه استانی انرژی به شمار می‌آیند.

سروری اظهار کرد: وجود کالاهای غیراستاندارد در حوزه الکترونیک یکی از چالش های اصلی کشور در حوزه انرژی است، به طوری که به همان میزان که لامپ استاندارد در کشور وجود دارد، محصولات مشابه اما فاقد شاخص های غیراستانداردی نیز موجود است. یکی از پیشنهادات ما در این رابطه خرید محصولات پربازده براساس معیارهای استاندارد است. تقاضا می شود، شرکت های تولیدکننده مجاز و دارای استاندارد که تولید کننده محصولات الکترونیک هستند توسط اتاق بازرگانی شناسایی و معرفی شوند تا گامی در جهت معرفی کالای ایرانی مرغوب و جلب اعتماد بازار داخلی، برداشته شود.

در بخش دیگری از نشست، سعید سالمی، رئیس هیات مدیره خانه هم افزایی انرژی در سخنانی عنوان کرد: خانه هم افزایی انرژی آمادگی خود را جهت انتخاب واحد نمونه در همکاری با کمیسیون انرژی اتاق اعلام می کند. درجه بندی واحدهای تولیدی و صنعتی براساس معیارهای علمی مصداقی برای این اقدام خواهد بود، لذا در شرایط که با خاموشی گسترده مواجه هستیم  می توان از واحدهایی که مصرف بهینه دارند، حمایت های ویژه به عمل آورد.

سالمی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ساختار نیروگاه های خورشیدی به نحوی چیده شده است که در شرایط قطعی برق تولیدشان متوقف می شود و باید برای این مهم تدبیری اندیشید همچنین از نظر عملی نیز می توان مشوق هایی را برای سازمان های دولتی جهت احداث نیروگاه های خورشیدی در نظر گرفت.

*در زمان بحران آب و برق، فشار بر واحدهای تولیدی بیش از کنترل تخلفات است

در ادامه محمدخوشحال، مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی ماشین ابزار و فن آوری های برتر به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: مصرف آب پنج شهرک صنعتی طوس، ماشین سازی، چرم شهر، جاده کلات و بینالود با اشتغالزایی بالا به 150 لیتربر ثانیه نمی رسد. فقط در منطقه شاندیز بالغ بر 250 لیتر بر ثانیه از چاه های غیرمجاز آب برداشت می شود و بر این روند رسیدگی و نظارت جدی تری باید انجام شود .در این خصوص مکاتبات با شرکت آب، فرمانداری شاندیز و ... ، صورت گرفته است. متاسفانه در زمان بروز بحران آب، صرفا بر صنایع فشار وارد آورده می شود، این در حالی است که از حفر چاه های آب غیرمجاز جلوگیری نمی شود.

وی یادآور شد: متاسفانه بیشترین قطعی برق را در کل کشور 5  شهرک صنعتی طوس، ماشین سازی، چرم شهر، جاده کلات و بینالود تجربه کرده اند، به طوری که شرکت توزیع برق مشهد به صورت روزانه اخطارهایی را مبنی بر کاهش  50 درصدی بار از ساعت 8 صبح تا 23 ارائه می کرد که متاسفانه در بسیاری از موارد برق این واحدها با وجود صرفه جویی، باز هم قطع می شد.

خوشحال خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته در حال حاضر قطع برق شهرک ها به یک روز در هفته رسیده است. با این حال متاسفانه بسیاری از واحدهای صنعتی به ویژه صنایع غذایی از این حیث بسیار متضرر شده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه برق نیز به واحدهای صنعتی فشار بسیاری اعمال می شود این در حالی است که مزرعه های ارز دیجیتال بسیاری در شهرک های صنعتی فعال هستند، به طوری که در شهرک صنعتی ما حدود 15 واحد صنعتی به دنبال استخراج ارز دیجیتال بودند.

در بخش دیگری از این نشست، کامیار عزیزیان، کارشناس سیستم های ایران خودرو خراسان در ادامه این بحث متذکر شد: انتخاب واحد نمونه مصرف انرژی در استان قطعا به بحث توانمندسازی و فرهنگ سازی سازمان در خصوص مصرف بهینه انرژی کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در مدل انتخابی واحد نمونه در حوزه انرژی می توان  مصرف آب را نیز به عنوان یکی از شاخص ها لحاظ کرد. همچنین توصیه می شود مدل به گونه ای طراحی شود که واحدهای خدماتی را نیز شامل این بحث شوند.

عزیزیان با بیان اینکه باید از ظرفیت اساتید دانشگاه در به سرانجام رساندن طرح های پژوهشی استفاده کرد، افزود: کمیته و کارگروه های تخصصی کمیسیون نیز باید شاخص هایی را از لحاظ کارآیی و اثربخشی برای خود در نظر بگیرند، چرا تنها در این صورت است که نقشه راه کمیسیون به صورت دقیق تر و مشخص تر ترسیم خواهد شد.

*قطعی برق در تولید انرژی خورشیدی خلل ایجاد می کند

در بخش دیگری از این نشست حمید اسماعیلی نصرآبادی، رئیس کمیته انرژی های تجدیدپذیرو تولید پراکنده پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دولت در سال 95 بخشنامه ای ابلاغ کرد که براساس آن 20 درصد مصرف سازمان ها باید از انرژی خورشیدی صورت بگیرد که این طرح هنوز در مراحل اولیه خود است. لذا باید پیگیری های اساسی از سازمان های مربوطه به ویژه شهرداری و شورای شهر در خصوص اجرای طرح انجام بگیرد. به طور مثال باید شهرداری تمهیداتی بیاندیشید که در قبال احداث نیروگاه های خورشیدی،  میزانی از عوارض شهری کاسته شود.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی نیز می توانند به نیروگاه های خورشیدی مجهز باشند تا در مواقع قطعی برق دیگر با چالش خاصی مواجه نشوند. این اقدام صرفا هماهنگی شرکت برق را برای دریافت مجوز می طلبد.

اسماعیلی  ادامه داد: نیروگاه خورشیدی در سطح استان وجود دارد اما متاسفانه قطعی برق در روند تولید انرژی خورشیدی مشکل ایجاد می کند به طوری که از طریق نرم افزار اخطار داده می شود که نیروگاه خورشیدی تولیدی ندارد ، چرا که قطعی برق در روند تولید انرژی پاک اختلال ایجاد می کند. در زمان قطعی برق که توام با تابش خورشید است، انرژی تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی بلااستفاده است. لذا از شرکت برق منطقه ای تقاضا داریم که قطعی برق در زمانی انجام بگیرد که نورخورشیدی وجود نداشته باشد تا انرژی تولید شده به هدر نرود.

درپایان جلسه جوشش ، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد با تاکید بر اینکه باید مکاتبه ای با شهرداری به منظور پیگیری اجرای مصوبات پیشین این کمیسیون انجام بگیرد ، تصریح کرد : واحدهای مجهز به انرژی خورشیدی باید به یک یا دو شبکه مجاور برق متصل باشند که اگر برق منطقه ای قطع شد بتواند از محل دیگری ، برق تامین کنند تا بدین ترتیب در تولید انرژی خورشیدی خلل وارد نشود. وی با بیان اینکه آب کالای یکبار مصرف نیست خاطر نشان کرد : باید با استفاده از الگوی کشت مناسب و کاشت محصولاتی که با اقلیم استان سازگاری بیشتری دارد ، درصرفه جویی آب کوشید . جوشش با اشاره به اینکه باید مطالبات کمیسیون به اتاق بازرگانی ارجاع داده شود تا در اسرع وقت این مطالبات مورد پیگیری قرار بگیرد ، افزود : حفر چاه های غیر مجاز دغدغه جدی برای فعالان اقتصادی است اما به دلیل گستردگی مسئله شاید برخورد قابل قبولی با آن صورت نمی گیرد باید در این رابطه پژوهشی در اتاق مشهد انجام بگیرد تا مسیر مهار چنین تخلفاتی از منظر کارشناسی بررسی شود. این مقوله در موضوع رمزارزها نیر که شبکه توزیع برق ما را به چالش دچار کرده و بحران در بخش مصرف ایجاد نموده نیز قابل بحث است .

 وی ادامه داد: مسئولین دولتی باید در جلساتی که مقرر است در خصوص ذی نفعان تصمیم گیری کنند ، از بخش خصوصی نیز دعوت به عمل آورند تا در صورت اتخاذ هر تصمیمی، مشارکت مطلوب ذی نفعان را در اجرای سیاست ها شاهد باشم . ضعف سیاستگذاری ها در مرحله اجرا از عدم مشارکت جویی بخش خصوصی در روند اخذ این جنس تصمیمات نشات می گیرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی