ضرورت آینده‌نگری نسبت به ابعاد روابط اقتصادی ایران و افغانستان

ضرورت آینده‌نگری نسبت به ابعاد روابط اقتصادی ایران و افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 29 شهريور 1400

در سومین جلسه اتاق فکر تحولات افغانستان مطرح شد:

ضرورت آینده‌نگری نسبت به ابعاد روابط اقتصادی ایران و افغانستان

 

سومین جلسه اتاق فکر تحولات افغانستان با حضور صاحبنظران اقتصادی این حوزه در اتاق مشهد برگزار شد و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود و آتی و همچنین راه های افزایش تعاملات اقتصادی، به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمود امتی»، عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد) در این جلسه، اقتصاد این دو کشور را در پیوند با یکدیگر دانست و تدوام تعاملات مذکور را در گرو توجه به مولفه امنیت در روابط طرفین برشمرد. وی عنوان کرد: باید بپذیریم که اقتصاد، از جمله موضوعاتی است که برقراری امنیت را در روابط کشورها تضمین می نماید. روابط اقتصادی و تجاری ایران با افغانستان عمدتا بر پایه تعاملات بخش خصوصی دو کشور بوده است و فراتر از مسائل سیاسی تعریف می شود و همین موضوع نقطه قوتی برای تداوم این روابط به شمار می آید. 

وی ادامه داد: تاکید داریم که روابط حسنه دو ملت که بر پایه مشترکات فرهنگی و زبانی شکل گرفته و در سطوح بالاتر به روابط اقتصادی پیوند خورده، باید حفظ و تقویت شود. تلاطمات اخیر در افغانستان، بهانه کوچ شمار زیادی از سرمایه گذاران، کارآفرینان و نخبگان افغانستانی بود. اگر فرصت‌ها را غنیمت می دانستیم، از ظرفیت سرمایه و اندیشه این افراد در کشورمان بهره می گرفتیم.

وی شرحی از وضعیت موجود در روند صادرات کالا میان دو کشور ارائه کرد و گفت: عمده فعالیت های اقتصادی در افغانستان در دست فعالان اقتصادی و تجار است و رویکردها تا به امروز از روندهای و رویه های سیاسی و دولتی جدا بوده است و تداوم این تعامل سازنده مورد مطالبه بخش خصوصی افغانستان نیز هست.

او از حضور بازیگران جدید در آینده اقتصاد افغانستان سخن گفت و ضرورت برنامه ریزی ایران برای نقش آفرینی در این عرصه را متذکر شد.

امتی یادآور شد: در بخش معدنی، این کشور دارای ظرفیت های خوبی است. بعضی معادن افغانستان در نزدیکی خاک ایران، می تواند منبع تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات فولادی و... استان ما باشد و اشتغال، سرمایه و توسعه را برای دو ملت به ارمغان بیاورد. یکی از مشتریان عمده محصولات همین کارخانه ها، کشور افغانستان بوده و توجه به چنین ظرفیت هایی می تواند، مزیت های دوجانبه برای طرفین رقم بزند.

وی همچنین بر اهمیت توجه به ظرفیت های مرزی، تسهیلگری و تامین امنیت تجارت مرزی، در مذاکرات و تعاملات دیپلماتیک آتی دولتین دو کشور تاکید کرد.

مریم سراج احمدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و رئیس کانون زنان بازرگان این استان نیز در این نشست با ابراز تاسف نسبت به از دست رفتن ظرفیت هایی که در چهارچوب تعاملات کانون زنان بازرگان خراسان و کانون زنان بازرگان هرات ایجاد شده بود، عنوان کرد: امیدواریم زنان کارآفرین افغانستان بار دیگر در سپهر سیاسی و اقتصادی این کشور جایگاه خود را به دست آورند.

وی یکی از ظرفیت های ارزشمند در تعاملات دو کشور ایران و افغانستان را در شرایط جاری، بحث توریسم درمانی برشمرد و تقاضا در این حوزه را بالا و ظرفیتش را مهم برشمرد.

همچنین خواستار برنامه‌ریزی برای تعریف زیرساخت های لازم جهت پذیرش گردشگران حوزه درمان از افغانستان در خطه خراسان رضوی شد.

محمود سیادت، مشاور رئیس اتاق ایران در حوزه افغانستان نیز از لزوم توجه به روابط آتی دو کشور ایران و افغانستان، نظر به تغییر بازیگران خارجی در عرصه اقتصاد این کشور همسایه، سخن گفت و تاکید کرد: هر رویکرد و پیشنهادی که برای اصلاح وضع موجود از سوی بخش خصوصی ارائه شود، باید در سطح ملی و با مشارکت دستگاه های تصمیم ساز در این عرصه پیگیری شود. در عین حال انفعال در شرایط حاضر، یک رویکرد کاملا غلط است. طبیعتا در شرایط موجود هر نوع پیش بینی به شدت دشوار بوده و اخذ تصمیم یا اقدام موثر را پرچالش می سازد اما در شرایط موجود باید به آینده روابط اقتصادی دو کشور توجه شده و برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم.

نعمت الله طائفی شاندیز، عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد) نیز در این جلسه بر مسئله توجه به ظرفیت توریسم درمانی با محوریت جامعه هدف افغانستان تاکید کرد و ضمن ارائه پیشنهاداتی کارآمد در این حوزه، بیان کرد: می توان از ظرفیت نیروی متخصص حوزه درمان و مشارکت سرمایه گذاران افغانستانی برای ایجاد پتانسیل های نو و تقویت زیرساخت های موجود بهره بگیریم.

در بخش دیگری از این جلسه، شهرام عیدی زاده ، سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد به ارائه گزارشی جامع از شرایط موجود و پیش بینی های آتی صاحبنظران از آینده اقتصادی افغانستان پرداخت و مقرر شد جمع بندی نظرات و توامان پیشنهادات کمیسیون های تخصصی اتاق مشهد در این باره جمع بندی شده و به مراجع مربوطه در سطح ملی ارائه شود.

 

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی