استاندار خراسان رضوی: تعیین معین های اقتصادی برای استان با هدف کمک به مدیریت توسعه انجام می پذیرد

استاندار خراسان رضوی:  تعیین معین های اقتصادی برای استان با هدف کمک به مدیریت توسعه انجام می پذیرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 بهمن 1397

استاندار خراسان رضوی گفت: تعیین معین های اقتصاد مقاومتی در استان تنها به منظور محرومیت زدایی نیست بلکه در این راستا، مدیریت توسعه مدنظر است و در این چارچوب موضوع محرومیت زدایی نیز محقق می گردد. شرکت ها و موسساتی که به عنوان معین انتخاب می‌شوند، باید ابتدا قابلیت های اقتصادی هر منطقه را استخراج کنند سپس شش ماه مردم و دهیاران و... را برای ایجاد کسب و کار آموزش دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی که در نشست مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان سخن می گفت، با اشاره به گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این سال‌ها علی رغم مشکلاتی همچون جنگ تحمیلی، تحریم و تبعات ناشی از آن، کارنامه درخشانی در ایجاد زیرساخت ها داشته ایم. اما در ابتدای دهه پنجم انقلاب باید بگوییم هنوز کاستی هایی وجود دارد؛ اولین کاستی، نسبت روستائیان به شهرنشینان است. براساس آمارها، در پنج سال اخیر جمعیت شهرنشین ما سه برابر شده و نسبت روستانشینان در قیاس با شهرنشینان، 26 به 74 درصد است.

وی ادامه داد: این آمارها معانی متعددی را القا می کند. البته ما به دنبال مذموم خواندن شهرنشینی نیستیم اما باید اشکالات را در آغاز دهه پنجم انقلاب حل کنیم وگرنه توسعه را تجربه نخواهیم کرد.

وی به نظام تمرکزگرایی به عنوان یکی از مهم ترین گرفتاری های کنونی کشور اشاره و اظهار کرد: در راستای اصلاح این وضعیت و کمک به توسعه متوازن اقتصادی در خراسان رضوی، مناطق ویژه ای را تعریف کرده ایم تا روند توسعه آن ها را به کارآفرینان مجاهد، ساختارهای اقتصادی توانمند و سرمایه گذاران بسپاریم چرا که آن ها را عامل ایجاد اشتغال و بسترساز توسعه هستند.

مقام عالی دولت در استان تاکید کرد: مجاهد اقتصادی یک ضلع مهم توسعه یافتگی کشور است و کلید توسعه سرمایه ها به شمار می آید.

وی افزود: با وجود بازسازی 250 هزار واحد مسکونی در روستاها، باز هم شاهد تخلیه این بافت های جغرافیایی هستیم. نمی توان خشکسالی را به تنهایی بهانه کرد و عامل متروک شدن روستاها دانست چون در واقع این ما بودیم که نتوانستیم آب را به درستی مصرف کنیم و امروز نیز به همین دلیل شاهد گسترش حاشیه نشینی در شهر مشهد هستیم.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: میخواهیم نظام ارباب- رعیتی گذشته به روستاها بازگردد زیرا در گذشته اربابان وضعیت مصرف آب را مدیریت می کردند و حضور دهیارانی که در این زمینه متخصص نیستند، نمی تواند اثرگذار باشد. همه این حرف ها از سر دلسوزی است و باعث تضعیف بنیان ها نمی شود زیرا ما می خواهیم استان خراسان را با کارآفرینان اداره کنیم. بر این باوریم، آنچه که نظام و انقلاب را تضعیف می کند رفاه طلبی ، مصلحت اندیشی و عدم شفافیت در گفتمان و عمل با جامعه و مردم است.

رزم حسینی با بیان اینکه ما در استان خراسان رضوی از دولت پول نمی خواهیم بلکه خواهان اختیارات هستیم، تصریح کرد: چرا باید 48 درصد سپرده های بانکی خراسان رضوی از استان خارج شود، آن هم در حالی که نیازهای فراوانی به آن ها در این خطه وجود دارد. فضای کسب و کار استان باید بهبود یابد و منزلت این شهر و استان به خاطر وجود امام رضا(ع) باید افزایش یابد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت کارگزار است و مردم کارفرما، تصریح کرد: چه زمانی می خواهیم به این رویه مهم عمل کنیم؟ اگر اختیارات اقتصادی (نه حتی سیاسی) به ما داده شود، همه شاخص های توسعه را ارتقا می بخشیم و نیازی هم به پاداش و تقدیر نداریم. اجازه بدهید ما در استان تنفس کنیم و حرف های تکراری نزنیم؛ در چنین شرایط و با چنین رویکردی است که مردم به این نظام وفادار خواهند ماند و این نظام می تواند 500 سال تداوم پیدا کند و الگویی برای مردم دنیا شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی