100مصوبه، ماحصل تعامل دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی

100مصوبه، ماحصل تعامل دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 19 مهر 1400

در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی بررسی شد:

100مصوبه، ماحصل تعامل دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی

 

 

در بیست و ششمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، مصوبات ۲۵ جلسه دبیرخانه و ۴جلسه شورای گفتگو بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس این دبیرخانه در ابتدای این نشست اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 26 جلسه دبیرخانه شورای گفتگو با حدود 100 مصوبه و توافق برگزار نمودیم. همچنین، 4 جلسه شورا در سال جاری برگزار شده و حدود 30 مصوبه ملی و استانی به تصویب رسیده است؛ بخشی از مصوبات شورا، تکالیف استانی دستگاه‌ها بوده و برخی مصوبات هم تکالیف ملی بوده که دستگاه های استانی باید آنها را پیگیری می کردند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مصوبات مربوط به اصلاح رویه ها و دستورالعمل ها بوده که زمانبر است و مسیری که باید برای بیان آن و طرح موضوع طی می شد، آغاز گردیده است. برخی از مصوبات استانی بود و با استفاده از ظرفیتهای موجود در استان باید دنبال و پیگیری میشد.

لبافی تصریح کرد: موضوع جلسه به لحاظ بررسی و پایش مصوبات از نظر هر دو بخش دولتی و خصوصی مهم است؛ زیرا اگر مصوبات پیگیری نشود و به نتیجه نرسد، موضوع مغفول می ماند و برگزاری جلسات در طول سال بی نتیجه خواهد بود. در این میان، برخی از مصوبات بدون پاسخ از دستگاه ها باقی مانده و مشخص نیست چه اقدامی انجام شده است.

وی اذعان کرد: ما در شورای گفتگو 30 مصوبه داشته ایم که یکی از موضوعات، بحث خشکسالی های پیش رو و وضعیت آبی استان بود که مقرر شد تشکل های کشاورزی و دستگاه های دولتی مرتبط با موضوع، نظرات و پیشنهادات خود را ظرف 20 روز به دبیرخانه شورا ارائه نمایند تا با برگزاری جلسات کارشناسی، پیشنهادات دوباره‌ای به شورا ارائه گردد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان افزود: قرار شد با ایجاد هسته های مطالعاتی تخصصی، از ظرفیتهای کارشناسی دستگاه ها و بخش خصوصی استفاده نماییم که برخی از تشکل ها و دستگاه ها در این زمینه همکاری نمودند اما برخی از دستگاه ها و تشکل ها تاکنون کارشناسان خود را به ما معرفی نکرده اند.

لبافی با اشاره به اهمیت هسته های تخصصی برای ارائه پیشنهادات گفت: این هسته ها پیشنهادات تخصصی در حوزه های معدن، صنعت، کشاورزی و... را ارائه می دهند.

وی در ادامه به بیان برخی از برنامه های شورای گفتگوی استان در سال جاری پرداخت و گفت: طراحی و استقرار فرایندهای مطالعاتی، اجرایی و تدوین برنامه آموزشی به منظور ارتقای توان کارشناسی در دبیرخانه و نمایندگان بهبود دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی، یکی از برنامه های کاری شورای گفتگوی استان در سال جاری است.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگو به حل و فصل توافقی حداقل 70درصد موضوعات مطروحه در دبیرخانه به عنوان یکی دیگر از برنامه ها اشاره کرد و گفت: ارائه پیشنهاداتی برای تسهیل مراودات تجاری با کشورهای همسایه، استفاده از ظرفیت نمایندگان استان برای اصلاح قوانین مخل کسب و کار و ایجاد تفاهم برای استفاده از ظرفیت خراسانی های خارج از کشور در چارچوب ماموریتهای شورا، از دیگر برنامه های کاری شورا در سال 1400 می‌باشد.

*بسته پیشنهادی شورای گفت‌وگوی استان در موضوع خشکسالی به کجا رسید؟

شهرام عیدی زاده، سرپرست دفتر مطالعات و پژوهشهای اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: اتاق بازرگانی استان با مشورت با تشکلهای بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی، بسته ای شامل 12 پیشنهاد درباره موضوع خشکسالی را تهیه نمود و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که بسته را در جلسه شورا ارائه نماییم؛ اما نکته این است که در جلسه شورا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در واکنش به بسته پیشنهادی ما اعلام نمود که طرح همیاران آب وجود دارد و بر همان اساس، پیشنهادات جدیدی ارائه خواهند کرد اما تاکنون اتفاقی مبنی بر پیشنهاد جدیدی از سوی شرکت آب منطقه ای رخ نداده است.

جوادی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان  در این خصوص ابراز کرد: طرح سازگاری با کم آبی در سال 1398 در سطح ملی تصویب شد و مقرر گردید استانهای مختلف طرح خود را مطابق با این طرح ارائه نمایند. در آذرماه سال 1398 نیز، طرح سازگاری با کم آبی خراسان رضوی مصوب شد. در آن طرح، برنامه شرکت آب منطقه ای نیز ارائه شده است و دبیرخانه ای برای اجرای آن در دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شده است. ما به جد به دنبال اجرای آن طرح هستیم و تمامی دستگاه ها نیز مکلف شدند برنامه خود را منطبق با آن طرح اجرا نمایند.

وی ادامه داد: طرح ما در سطح ملی تصویب شده و وزارت نیرو نیز آن را پذیرفته است. تیمهای ارزیاب نیز در شهرستانها برای برررسی چندوچون اجرای این طرح تشکیل شده است تا صحت سنجی لازم درباره اقدامات دستگاه های شهرستانی صورت گیرد.

عیدی زاده اذعان کرد: ما منکر مفید بودن برخی بخش های طرح سازگاری نیستیم؛ اما این طرح در برخی جهات موفق نبوده و بهتر است شرکت آب منطقه ای نظرات خود را درباره بسته پیشنهادی شورای گفتگو ارائه دهد.

در ادامه این نشست، لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوص استان به طرح یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در جلسات شورای گفتگو پرداخت و ابراز کرد: اعتبار پروانه اکثر چاه های آب کشاورزی استان علیرغم فعال بودن به پایان رسیده و قرار بود با فعال سازی سامانه ساماب که برای تسهیل ارائه خدمات به بهره برداران آب کشاورزی و سنجش و اندازه گیری آب برداشتی در شرکت آب منطقه ای راه اندازی شده است، طبق قول مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، کشاورزان مستندات نقل و انتقال را به این شرکت ارائه دهند تا براساس سامانه ساماب، موضوع حل و فصل گردد (این موضوع حسب تایید تشکلهای بخش خصوصی و دولتی اجرایی شده است.) .

وی افزود: پیشنهاد دیگری درباره پرورش ماهی تیلاپیا ارائه گردیده بود و مقرر شد مجوز پرورش این نوع ماهی در استان خراسان اخذ گردد که طبق اعلام استانداری، این مصوبه اجرا شده است. (این بحث نیز حسب اعلام تشکل های بخش خصوصی و دستگاههای اجرایی گردیده است.)

*بررسی نتیجه مصوبه صدور مجوز عبور موقت گندم برای خراسان رضوی

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: بحث ظرفیت خالی کارخانجات آرد استان یکی دیگر از موضوعات پیگیری شده در دبیرخانه شورای گفتگوی استان بوده است که مقرر شد استانداری از طریق دستگاه ها پیگیری نماید تا با توجه به ظرفیت خالی کارخانجات، مجوز عبور موقت گندم برای استان ما صادر شود. نکته دوم، موضوع مربوط به تفویض اختیار استانی در زمینه واگذاری و توزیع آرد بود.

قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صمت خراسان رضوی در خصوص موضوع مجوز عبور موقت گندم گفت: متولی صدور مجوز برای عبور موقت، وزارت جهاد کشاورزی است و این کار باید از سوی دستگاه متولی در استان پیگیری گردد.

وی پس از بررسی تلفنی موضوع با مسئولان بالادستی سازمان متبوعش گفت: سازمان صمت استان مکاتبه ای با تهران انجام داده و گفته اند منعی برای صدور مجوز ورود موقت گندم وجود ندارد و کارخانه ها در این زمینه درخواست خود را به سازمان ارائه دهند. این موضوع برای چند تقاضا انجام شده است. نکته دیگر اینکه مجوز فعالیت کارخانجات آرد از وزارت صمت جدا شده است و ما متولی این موضوع نیستیم و در سالهای اخیر مجوزی در این زمینه ای صادر نشده است.

اما سیدعلی احمد موسوی، معاون مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان در این خصوص ابراز کرد: تاکنون مجوزی درباره عبور موقت از سوی جهاد کشاروزی صادر نگردیده است و این موضوع در گذشته نیز اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر با توجه به نوع فعالیت کارخانجات آرد که به عنوان طرح صنعتی مطرح میگردد، جهاد کشاورزی مجوزی برای عبور موقت صادر نمی کند. و در حوزه سازمان صمت است

*سبوس کافی در اختیار کارخانجات خوراک دام قرار نمی گیرد

در همین بخش، فریدون کافی، مدیر انجمن کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: هم اکنون30 کارخانه آرد در استان با 30درصد ظرفیت خود کار میکنند. در خراسان رضوی ماهانه بیش از 16هزار تن سبوس گندم مصرف می شود و از میزان استحصال سبوس در استان، 6000 تا 6500 تن، با انتخاب دامدار به کارخانجات خوراک دام برای تولید خوراک دام ارسال میگردد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 17هزار تن سبوس در کارخانجات استان دپو شده است، افزود: به خاطر قیمت بالای این سبوس ها نمیتوانیم آنها را خریداری کنیم و کارخانجات خوراک دام در این زمینه به شدت دچار مشکل شده اند. برای حل این مشکل باید از همه ظرفیت کارخالنجات آرد استفاده نمود و این مشکل با وارد کردن گندم از خارج مرتفع می گردد. امروز هر کیلو سبوس را به صورت آزاد به قیمت 4200 تومان خریداری میکنیم که رقم بالایی است و سوال این است که وقتی به سبوس نیاز داریم، چرا دست کارخانجات آرد استان برای واردات گندم باز نمی شود؟ ما باید کرایه حمل بدهیم و سبوس را از تهران و کرج و... خریداری کنیم که گاها دارای ناخالصی هستند و کیفیت لازم را ندارند. تقاضای ما صدور مجوز برای واردات گندم از سوی کارخانجات آرد استان است تا بتوانیم از این ظرفیت استانی استفاده نماییم.

حسین خانی زاده، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در همین خصوص تصریح کرد: در هر مرحله فقط برای ورود موقت هزار تن گندم میتوان اقدام نمود که این رقم بسیار کم است و حداقل باید مجوز ورود موقت گندم برای وزن تا 10هزار تن صادر شود. (که برابر تایید بخش خصوصی تا ده هزار تن اجرایی شده است.)

چند پیشنهاد دیگر برای کارخانه‌های آرد استان

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در توضیح موضوع دیگری که در در ماه های اخیر در دبیرخانه شورای گفتگو بررسی شده، گفت: با توجه به اینکه همه فرایندهای خرید و واگذاری و نظارتها در تامین آرد مورد نیاز به طور متمرکز در مرکز انجام میشود و دستگاههای استانی مرتبط هیچگونه اختیاری در این زمینه ندارند، مقرر شد دستگاههای مربوطه اموری که موجب تسریع و کاهش هزینه ها در این خصوص میشود را، برای تفویض به استان ظرف مدت یک هفته به دبیرخانه شورا برای پیگیری های بعدی اعلام کنند.

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان نیز در این خصوص اذعان کرد: استانی که جمعیت زیادی دارد و از کارشناسان خوبی برخوردار است باید اختیار لازم در این زمینه را داشته باشد و ظرفیت برای این کار وجود دارد. نهایتا میتوان پیشنهاد داد نظارت از سوی مرکز بر اجرای این امور در استان اعمال گردد اما اقدام اصلی در استان صورت پذیرد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان درباره یکی دیگر از پیشنهادات دبیرخانه برای کارخانجات آرد استان گفت: با توجه به افزایش هزینه های آسیابانی کارخانجات آرد که متاثر از الزامات دولتی، عدم تغییر قیمت های طی سنوات اخیر و در سمت دیگر، رشد هزینه دستمزد و حمل و نقل بوده؛ در شورا پیشنهاد شد تا موضوع جبران هزینه ها از سوی دولت در قالب تامین اعتبار و محاسبه سطح هزینه ها از سال 1397 (که نرخ آزاد تغییر ننموده است) پیگیری شود. همچنین، در زمینه عدم تطابق آرد یارانه ای با کیسه های آرد و افزایش هزینه های ناشی از خرید کیسه های آرد و عدم آنالیز قیمت، مقرر شد استانداری پیگیری کند وزارت صمت مواد اولیه مورد نیاز کیسه ها برای کارخانجات آرد استان را از طریق تشکل مرکزی کارخانجات آرد درخواست نماید که این موضوع باید از سوی استانداری پیگیری شود.

لبافی گفت: چالش های مربوط به بخش کشاورزی و بخشنامه سازمان امور اراضی درباره دیوارکشی یکی دیگر از موضوعاتی بود که در شورای گفتگو بدان پرداختیم. طبق قانون، حداقل مساحت باغ برای فنس کشی و دیوارکشی باید دو و نیم هکتار با ارائه سند ششدانگ باشد که همه این شرایط را ندارند و باغات بیش از 1500 هکتار نیازمند دیوارکشی هستند. در این زمینه مسئله را در سطح ملی مطرح و پیگیری نمودیم.

موضوعات تعاونی، بیمه‌ای و مالیاتی بررسی شده در شورای گفتگو

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به بررسی تکالیف بخش تعاون در جلسه هشتاد و دوم دبیرخانه شورا گفت: در سیاستهای کلی اصل 44 دولت ها مکلف شده اند که هم در واگذاری های املاک مازاد اولویت را به بخش تعاون بدهند و هم زمینه و بستر برای رشد و ارتقا بخش تعاون برای نقش آفرینی در حدود 25درصد اقتصاد فراهم گردد.

شریفیان دبیر اتاق تعاون نیز در این خصوص توضیح داد:  آثار پیگیری ها مشهود است ولی هنوز اتفاقی در زمینه اولویت دادن بخش تعاون در واگذاری‌های دولتی مشاهده نکرده ایم. همچنین، معافیت های بیمه ای و قوانینی که قبلا برای مشوق سرمایه گذاری مصوب شده، هنوز اجرایی نگردیده است.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به بررسی موضوعات تامین اجتماعی در دبیرخانه شورا نیز گفت: درباره نمایندگان کارفرمایان در کمیته نظارت بر درمان تامین اجتماعی، مقرر بود نماینده ای از اتاق بازرگانی در این کمیته حضور یابد که ظاهرا در این زمینه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: در بحث مالیات و تراکنش های بانکی مشکوک نیز مقرر شد برای رفع ابهام و شفاف سازی مواد 11 و 17 بخشنامه سال 1399، در زمانی که مودی اعلام نماید تراکنشها مربوط به درآمد نیست، ارائه ادله و اثبات این موضوع باید از سوی دستگاه مالیاتی پیگیری گردد.

مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان نیز در این خصوص ابراز کرد: گزارشی مبنی بر اینکه دستگاه مالیاتی استان به این مصوبه عمل نموده است، از سوی واحدها به دست ما نرسیده است.

راهکارهایی که برای حل مشکل کمبود زمین در شهرک های صنعتی مطرح شد

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درباره موضوعات مربوط به شرکت شهرک های صنعتی استان نیز گفت: موضوعی که مطرح شد اینکه در شهرکهای صنعتی مشهد زمینی برای واگذاری به سرمایه گذاران وجود ندارد؛ لذا چند پیشنهاد مطرح گردید تا از ظرفیتهای موجود استفاده شود. مقرر شد از طریق دستگاههای قضایی و اجرایی موضوع خلع ید مالکین اراضی (دارندگان واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل) در کوتاهترین زمان ممکن در قالب یک برنامه زمانبندی دو ماهه انجام و اراضی خلع ید شده به سرمایه گذاران جدید واگذار شود. همچنین، لازم است دستگاههای مسئول با همکاری تشکلها نسبت به شکل گیری بانک اطلاعاتی از وضعیت صنایع استان حداکثر ظرف دو ماه اقدام و نتایج را به شورای گفتگو اعلام نماید.

کیومرثی، معاون سازمان صمت خراسان رضوی نیز در این خصوص ابراز کرد: بحث تامین اعتبار و بودجه برای اختصاص اراضی به شرکتهای دانش بنیان هنوز صورت نگرفته است. اما بانک اطلاعاتی برای شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و فعال با ظرفیت کم در شهرکها و خارج از شهرکها در حال تهیه است تا بتوان برنامه ریزی بهتری برای واگذاری اراضی به متقاضیان انجام داد. ضمن اینکه شناسایی اولیه ای صورت گرفته است.

اما خانی زاده در این خصوص اذعان کرد: سامانه جامع اطلاعات و آماری که سازمان صمت و شرکت شهرکها دارد، به روز نیست. اگر به روزرسانی صورت گیرد، بهتر میتوان راهکار ارائه نمود.

کیومرثی بار دیگر تصریح کرد: بانک های اطلاعاتی ما قدیمی است. ممکن است میزان سرمایه یک شرکت در سامانه بهین یاب مربوط به 30 سال قبل باشد و این ارقام به روزرسانی نشده است. در به روزرسانی اطلاعات بسیاری از واحدها قابل شناسایی نیستند. این امر نیازمند ایجاد تیمی برای اخذ اطلاعات و وارد کردن آنها به سیستم است.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درباره یکی دیگر از موضوعات مطروحه در جلسات گذشته دبیرخانه گفت: در شهرکهای صنعتی مشهد و چناران، صدور پروانه فعالیت و بهره برداری در یک پلاک ثبتی توسط چند متقاضی سرمایه گذاری به صورت تضامنی با توجه به نبودن زمین مناسب وجود داشته که در این زمینه بحث خلع ید و واگذاری به متقاضیان جدید مطرح است. همچنین، صدور مجوز برای چند فعالیت صنعتی در یک پلاک ثبتی مطرح شد.

کیومرثی در این خصوص گفت: برنامه هایی برای این موضوع پیش بینی شده و آیین نامه در حال اجراست. در بحث واگذاری به شرکت های دانش بنیان یا واگذاری به واحدهای مجاور و... در زمینه صدور پروانه برای چند فعالیت در یک پلاک نیز در حال انجام است.

 لبافی خاطرنشان کرد: در بحث موانع موجود برای امکان بهره مندی بنگاه های اقتصادی از تسهیلات بانکی، قرار شد کمیسیون هماهنگی بانکها به تمامی بانکها اعلام نماید تا نسبت پرداختها در هر یک از بخشهای اقتصادی را رعایت کرده و گزارش آن را هر شش ماه یکبار به شورا ارائه نمایند.

وی در جمع بندی موضوعات مطروحه در این نشست گفت: جمع بندی مصوبات و میزان اجرا و تاثیرگذاری مصوبات در استان و پایبندی دستگاه اجرایی به عمل به مصوبات  نشان میدهد، حدود  بیش از هفتاد درصد مصوبات  اجرایی گردیده است و ما در یک جلسه دیگر باقی مانده مصوبات شورا مورد بررسی قرار خواهیم داد و انگاه مصوبات دبیرخانه به بحث گذاشته خواهد شد و جمعبندی  به لحاظ ارزیابی دستگاه  اجرایی برای پیگری مصوبات و نتیجه بخش بودن  ان را تهیه خواهیم نمود و در جلسه شورای گفتگو ارائه خواهیم کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی