نمایشگاه ها مهم‌ترین دریچه برای ورود فعالان اقتصادی این بخش به بازارهای خارجی

نمایشگاه ها مهم‌ترین دریچه برای ورود فعالان اقتصادی این بخش  به بازارهای خارجی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 03 تير 1397

 

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: خدمات فنی و مهندسی می تواند ظرفیت اقتصادی مطلوبی در کشور فراهم آورد، از سویی بازارهای این حوزه در جهان در حال رشد هستند و نظر به توانمندی های موجود در ایران، باید بر روی این حوزه سرمایه گذاری های موثری صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدرضا رئیسی که در جمع اعضای این کمیسیون سخن می گفت، تاکید کرد: باید تجارب شرکت های موفق در این حوزه رصد شود تا در اختیار فعالان این عرصه قرار گیرد.

او شرکت مپنا را یکی از نمونه‌های موفق در ارائه این جنس خدمات دانست.

*ظرفیت های مپنا برای اجرای پروژه در خارج از ایران

در ادامه تریبون در اختیار معاون مهندسی گروه برق شرکت مپنا قرار گرفت تا وی از ظرفیت های این مجموعه بگوید. پیمان آذر مینا در این رابطه اظهار کرد: گروه مپنا توانسته است تاکنون پروژه‌های زیادی را در حوزه تخصصی خود  در خارج از ایران به ثمر برساند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک نیروگاه سیکل ترکیبی 40 مگاواتی در سوریه را که در 10.5 ماه به اتمام رساندیم و این مسئله سبب شد که طرف سوری برای سایر نیروگاه‌های مورد نیاز خود نیز به گروه مپنا مراجعه کند و هم اکنون در حال انجام کار برای تأسیس نیروگاه‌های سیار و موبایلی در این کشور هستیم.

معاون مهندسی گروه برق شرکت مپنا بیان کرد: علاوه بر این، یک پروژه نیروگاه 3000 مگاواتی نیز در دست اجرا داریم که مقرر شده در حوزه نصب تجهیزات و راه‌اندازی گروه شرکت‌های مپنا ورود داشته باشد و از محل فروش برق مبلغ قرارداد به این گروه بازگردانده شود.

آذرمینا تأکید کرد: تاکنون در آسیای میانه پروژه‌ای نداشته‌ایم اما تلاش بر این است که در این کشورها ورود پیدا کرده و حتی برای ورود در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای شمال آفریقا نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به مطالبات شرکت مپنا از دولت، خاطرنشان کرد: شرکت مپنا هم در بخش فروش برق و هم در بخش ساخت نیروگاه از دولت مطالباتی دارد البته باید این را در نظر داشت که گرچه شرکت‌های بخش خصوصی زیادی فروش برق را انجام می‌دهند اما ظاهرا در بین پرداختی‌های دولت مپنا در ردیف آخر قرار گرفته و هم اکنون در حدود 5000 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد.

معاون مهندسی گروه برق شرکت مپنا با بیان اینکه هزینه فعالیت در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر امکان نقدشوندگی بیشتری دارد ، اظهار کرد: این شرکت هم اکنون در قزوین در حال ساخت یک نیروگاه بادی است و علاوه بر این با کشورهای دیگری مانند سوریه، لبنان و پاکستان که آنها هم به دنبال ساخت نیروگاه بادی هستند، وارد مذاکره شده است.

آذرمینا خاطرنشان کرد: همچنین گروه شرکت‌های مپنا به غیر از حوزه برق و نیروگاه به موضوعات دیگری از جمله حمل و نقل ریلی و بخش نفت و گاز نیز وارد عمل شده اما باید این را در نظر داشت که ورود به بخش نفت و گاز در داخل کشور نیز مسائل و موضوعات ویژه خود را دارد و کارکردن در کشورهای دیگر نیز در این حوزه بسیار سخت است.

*سکته صادراتی

 

این گزارش حاکیست، ادامه این نشست به بررسی نحوه مشارکت و حضور فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی در نمایشگاه های خارجی اختصاص داشت.

در همین رابطه، منوچهر سلطانی مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی مشهد با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ازبکستان، گفت: اتفاق ویژه‌ای به غیر از افزایش قیمت‌ها نیفتاده و با توجه به تفاوت نرخ دلار در بازار آزاد و دولتی برخی از مشکلات برای فعالان اقتصادی این حوزه به وجود آمده است. با این وجود فرصت های ما برای حضور در رویدادهای بین المللی نباید از دست برود.

وی ادامه داد: همه تولیدکنندگان به خوبی به این مسئله واقفند که هیچ رویدادی به اندازه برگزاری نمایشگاه نمی‌تواند در حوزه بازاریابی مؤثر باشد اما اگر روند بازار به همین صورت ادامه پیدا کند ما در برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های خارجی دچار مشکل می‌شویم.

مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی مشهد با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی هم اکنون علاقه‌ای به فروش کالاهای خود ندارند، خاطرنشان کرد: علت اصلی این مسئله نیز افزایش لحظه‌ای قیمت کالاهاست و تولیدکنندگان از فروش کالاهای خود امتناع می‌کنند.

سلطانی تأکید کرد: همچنین صادرات نیز به علت برخی از مشکلات دچار سکته شده و یکی از علل آن هم سیستم پیمان سپاری ارزی است، امید می‌رود دولت همان طور که کالاهای کشاورزی را از سیستم پیمان سپاری ارزی خارج کرده بقیه کالاها را نیز شامل این موضوع کند و البته کشورهای آسیای میانه را نیز مانند عراق و افغانستان از شمول این قانون خارج نماید.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ازبکستان در تاریخ 25 تیر ماه، خاطرنشان کرد: برآورد ما برای برگزاری نمایشگاه ازبکستان در مهر ماه بوده اما از ما درخواست شده که با توجه به این سفر برگزاری نمایشگاه زودتر صورت گیرد که اجرایی شدن این امر قدری سخت است.

مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین‌المللی مشهد ادامه داد: در طول حدود 14 سال گذشته ارتباطات ایران با ازبکستان آن گونه که باید خوب نبوده و مجموع صادرات ایران به این کشور 85 میلیون دلار و مجموع صادرات خراسان رضوی به ازبکستان 25 میلیون دلار برآورد می شود اما با تغییراتی که رخ داده امید می‌رود روابط به سمت بهبود حرکت کرده و در پی آن، مراودات اقتصادی افزایش پیدا کند.

سلطانی با اشاره به صادرات 200 میلیون دلاری ایران به تاجیکستان، تصریح کرد: روابط با این کشور به همان شکل قبلی و با فضایی لطیف‌تر ادامه دارد و برای صادرات محصولات صنایع غذایی به این کشور سختگیری‌هایی از نظر  استاندارد و سایر مواردی از این دست وجود دارد.

مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به کمبودهایی که در حوزه سرمایه‌گذاری و نقدینگی در کشور ما وجود دارد، تأکید کرد: با وجود کمبود منابع نمی‌توان انتظار داشت که افراد در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری داشته باشند اما اگر این قصد را داشته باشند برای مرحله نهایی که کار بسته‌بندی تولیدات خود را صورت می‌دهند ازبکستان یکی از بازارهای بسیار خوب است.

*رغبت کم تولیدکنندگان محصولات معدنی برای صادرات

در ادامه این نشست فضل ا... احتشام نیا نایب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: متأسفانه در مورد صادرات کالاهای معدنی نیز مشکلاتی وجود دارد و اینکه ما باید کالا را با قیمت 7100 تومان خریداری کنیم اما با قیمت 4200 تومان در سامانه نیما ثبت نماییم، رغبت بسیاری از افراد را به صادرات از بین برده و در صورت ادامه این روند تعداد زیادی از واحدهای معدنی با مشکل مواجه می‌شوند.

*نمایشگاه مهم‌ترین دریچه ورود به بازارهای خارجی

هادی حقیقی نماینده استانداری خراسان رضوی در این نشست گفت: برگزاری نمایشگاه یکی از مهم‌ترین دریچه‌های ورود به بازارهای کشورهای هدف و معتبرترین راه بازاریابی است، به همین علت رویدادهای نمایشگاهی باید با آمادگی کامل برگزار شوند.

وی با بیان اینکه ارتباطات ایران با روسیه وارد مرحله تازه‌ای شده است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی به نمایندگی از تمام کشور به جمهوری تاتارستان ورود پیدا کرده و ارتباطات ما در حال رسیدن به سطح مطلوبی است.

نمایند استانداری خراسان رضوی در این نشست ادامه داد: در آینده نزدیک نیز وزیر کشور به همراه استاندار خراسان رضوی به قرقیزستان سفر می‌کنند تا برای بهبود مراودات جلساتی داشته باشند و این سفر هم می‌تواند بسیار مهم باشد، چراکه اگرچه مراوده ما با آن ها کم است اما چند شرکت فنی و مهندسی قوی در این محدوده فعالیت دارند که در صورت بهبود وضعیت می‌توانند فرصت خوبی برای تدوام فعالیت مشترک فراهم کنند.

*جایگاه ایران در آسیای میانه و اهمیت توسعه روابط اقتصادی با همسایگان

رئیسی رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در جمع بندی مباحث مطرح شده؛ گفت: کشور ایران در منطقه و در تعامل با کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان دارای جایگاه خاصی است. از این منظر می‌توانیم هم در بخش تولید و هم در بخش کشاورزی فراسرزمینی همکاری های مطلوبی با بعضی همسایگان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه فرامرزی خدمات فنی و مهندسب کشور، نظر به ظرفیت های موجود داخلی، بیان کرد: پروژه‌های زیادی در کشور تاجیکستان با همکاری شرکت‌های ایرانی ساخته شده‌اند و به همین علت اگر توسعه این ظرفیت در راهبردهای سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و دیگر مجموعه های توانمند کشور، قرار گیرد می‌تواند فواید اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی