نقشه راه معادن کوچک در حال تدوین است

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : 220

دنیای نوین کسب وکار : عضو هيات‌رئيسه اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان محصولات معدني ايران:نقشه راه معادن كوچك در حال تدوين است
پس از چند ماه كش‌وقوس بر سر تعيين وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن بالاخره دولت به درخواست بهره‌برداران معادن سنگ آهن پاسخ مثبت داد و اين موضوع تا بررسي كامل و انجام كار كارشناسي به تعويق افتاد. در اين رابطه سجاد غرقي، مديرعامل شركت توليد متما و عضو هيات‌مديره اتحاديه توليدكنندگان محصولات معدني به «كسب‌وكار» مي‌گويد: اتحاديه در حال بررسي دقيق و تهيه گزارش از معادن كوچك مقياس كشور است كه براساس آن نقشه راه معادن به دولت ارائه خواهد شد. وي بيان كرد: اين كار كارشناسي در ۲ طرح ساماندهي معادن كوچك مقياس و بررسي استراتژي توسعه معدني كشور در حال اجراست كه به محض اتمام گزارش مدون و آماري به همراه نقشه راه معادن به دولت ارائه خواهد شد. غرقي همچنين درباره اينكه وضعيت عوارض بر صادرات سنگ آهن به كجا انجاميد، پاسخ داد: با ارائه ادله كارشناسي از سوي تشكل‌هاي صنفي در جلسات مشترك با دولت؛ موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن تا بررسي كامل و انجام كار كارشناسي به تاخير افتاده است.
وي افزود: دولت اذعان دارد از اين محل قصد درآمدزايي ندارد و تنها به فكر ساماندهي معادن كشور است به همين دليل ادله كارشناسي ارائه شده باعث شد تا دولت براي بررسي كارشناسانه، اجراي آن را به تاخير بيندازد. اين عضو كميته كارشناسي سنگ آهن ادامه داد: اگر دولت قصد افزايش درآمد خود از اين محل را داشت با وضع عوارض نه تنها افزايش درآمدي از اين محل به دست نمي‌آورد بلكه قطع به يقين با كاهش توليد و صادرات هزينه‌هاي مضاعفي هم به دولت تحميل مي‌شد. وي درباره وضعيت بازار جهاني سنگ آهن گفت: در حال حاضر قيمت جهاني سنگ آهن با افت شديدي روبه‌رو شده به همين دليل سياست بزرگان در اين بازار تغيير پيدا كرده و رقبا سعي در حذف همديگر و افزايش سهم خود در اين بازار هستند. در چنين شرايطي با وضع عوارض بر صادرات
سنگ آهن در كشور از توان رقابتي ما به‌شدت كاسته مي‌شد. وي افزود: با وضع عوارض و كاهش صادرات، توليد اين ماده معدني نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌گرفت و باعث مي‌شد اشتغال در صنعت سنگ آهن كشور به مخاطره بيفتد. عضو هيات‌مديره اتحاديه يكي ديگر از دلايلي كه دولت خواهان وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن بود راافزايش ارزش افزوده در صنعت دانست و ادامه داد: در عين حال اين ادله مطرح شد كه دولت براي سوق دادن توليدكنندگان به راه‌اندازي واحدهاي كنسانتره و گندله‌سازي اقدام به اين كار كرده است؛ اين در حالي است كه وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن راهكار مناسبي براي نيل به اين مقصود نيست و اين سياست تنبيهي نتايج مثبتي در بر نخواهد داشت. غرقي اضافه كرد: با وجودي كه معادن كوچك و متوسط امكان و ظرفيت لازم براي راه‌اندازي واحدهاي فرآوري را ندارند؛ از نظر تامين منابع مالي مشكلاتي متوجه آنهاست به همين دليل نمي‌توان انتظار داشت واحدهاي فرآوري در اين معادن راه‌اندازي شوند.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر تامين منابع مالي براي راه‌اندازي اين واحدهاي فرآوري از طريق سيستم بانكي نيز ممكن نيست و دولت نيز منابع كافي براي ارائه تسهيلات در اين بخش را ندارد. عضو كميته كارشناسي سنگ آهن ادامه داد: همچنين امكان تامين اعتبارات خارجي نيز فراهم نيست و راهي جز تامين سرمايه از طريق فروش صادراتي وجود ندارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی