انتقادات صریح رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی استان از عملکرد سازمان امور مالیاتی: قوانین مالیاتی و روش های اخذ مالیات قدیمی و مشکل‌ساز هستند

انتقادات صریح رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی استان از عملکرد سازمان امور مالیاتی: قوانین مالیاتی و روش های اخذ مالیات قدیمی و مشکل‌ساز هستند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 25 مهر 1397

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: قوانین مالیاتی و روش های اخذ مالیات قدیمی هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مجتبی بهاروند در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در کشور ما علاوه بر قدیمی بودن روش های اخذ مالیات، قوانین مالیاتی نیز کهنه هستند، شاهد این مدعا آن است که در دریافت مالیات دو سال عقب هستیم، به طوری که در سال جاری، هنوز مالیات های سال 93 و 94 اخذ نشده است، لذا باید روش های اخذ مالیات به روز رسانی شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در واقع مالیات باید در پایان هر سال مالی اخذ شده و حداقل ظرف 6 ماه، اخذ مالیات از مودیان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه نمی توان فرار مالیاتی بخش محدودی از بنگاه های اقتصادی را به تمامی فعالان اقتصادی و کل بخش خصوصی تعمیم داد، متذکر شد: عمده محاسبات و معاملات بخش خصوصی به خوبی شفاف است و معاملات این بخش ثبت می شود، از این رو فرار مالیاتی بسیار دشوار است. به صراحت می توان عنوان کرد، 95 درصد بخش خصوصی مالیات خود را پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: در برخی مواقع سازمان امور مالیاتی بیش از سال های گذشته از مودیان و صاحبان واحدهای صنعتی مالیات اخذ می کند؛ در حالی که در تمامی کشورهای دنیا زمانی که رکود و یا بحران اقتصادی حاکم است، از فشار مالیاتی کاسته می شود.

بهاروند با بیان اینکه متاسفانه فعالیت هایی همچون دلالی سود کلان تری نسبت به بخش تولید دارند، یادآور شد: فرار مالیاتی مربوط به بخش هایی است که هیچ شناسنامه ای ندارند و سازمان امور مالیاتی باید برای شفاف سازی در آن حوزه وارد عمل شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات بایستی به سراغ بنیادها و نهادهایی برود که بسیار بیشتر از بخش خصوصی سود حاصل می کنند، افزود: برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی از پرداخت مالیات معاف هستند؛  اما نه تنها به این قوانین نمی شود بلکه گاها از این واحدها مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد نیز اخذ می شود.

بهاروند با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر عمده بار مالیاتی در کشور بر دوش فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است، ادامه داد: از سویی شاهدیم با توجه به انتقال دفاتر مالی بعضی شرکت های بزرگ به تهران، باز مالیات تعیین شده بر استان به سایر ارکان بخش خصوصی فعال در این خطه تحمیل می شود.

وی با طرح این سوال که چرا واحدهای ورشکسته باید مالیات بیشتری بپردازند، افزود: سازمان امور مالیاتی صرفا از شرکت های شناسنامه دار که به صورت علنی و رسمی فعالیت می کنند، مالیات اخذ می کند و گرنه کسانی که فعالیت های زیرزمینی و دلالی انجام می دهند، سودهای کلانی کسب می کنند و به سادگی از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند. به نظر می رسد سازمان امور مالیاتی باید بیش از همه برای مهار این بخش وارد عمل شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی