ضرورت مشارکت جویی از فعالان عرصه خدمات فنی- مهندسی با هدف توسعه این عرصه مهم اقتصادی

ضرورت مشارکت جویی از فعالان عرصه خدمات فنی- مهندسی با هدف توسعه این عرصه مهم اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 27 تير 1398

 

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد تاکید کرد:

ضرورت مشارکت جویی از فعالان عرصه خدمات فنی- مهندسی با هدف توسعه این عرصه مهم اقتصادی

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی استان گفت: خدمات فنی، مهندسی و عمران در ایران دارای ظرفیت های فراوانی به ویژه در عرصه اشتغال و توسعه اقتصادی است اما مسیر دشواری پیش روی فعالان این عرصه وجود دارد و از این منظر، ساختار تخصصی – مشورتی این کمیسیون تلاش خواهد کرد تا با مشارکت جویی حداکثری در این حوزه، گره از مشکلات فعالان عرصه مذکور باز کرده و بستر توسعه را فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محسن خندان دل در نخستین جلسه این کمیسیون بر اهمیت همگرایی فعالان و نخبگان این عرصه تاکید کرد و افزود: کمیسیون ها برای مجموعه اتاق، به مثابه بازوهای مشورتی و تخصصی عمل کرده و پیگیر منافع فعالان حوزه های مختلف به صورت تخصصی هستند. توامان در این چارچوب تلاش می شود تا مسائل و مشکلات احتمالی، به مدد ظرفیت های موجود نظیر هیات نمایندگان، شورای گفتگو و... پیگیری و حل و فصل شود.

خندان دل ضمن تقدیر از اقدامات اعضای کمیسیون در دوره هشتم اتاق مشهد، عنوان کرد: ما باید دو مقوله انجام وظایف و ماموریت هایی را که هیات نمایندگان به کمیسیون محول کرده و همچنین پیگیری مطالبات فعالان حوزه فنی، مهندسی و عمران را در دستور کار این دوره قرار دهیم.

وی ادامه داد: اگر به این موارد عمل کنیم، می توانیم از دو مسیر اهداف خودمان را پیگیری کنیم، نخست می توانیم از توان و قدرت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی بهره بگیریم که تنها نهاد قانونی برای مطالبه گری خواسته های بخش خصوصی از دولت و ارکان دیگر حاکمیت است، دوم طرح های پژوهشی را برای رسیدن به اهدافمان به وجود بیاوریم و آن ها را پیگیری کنیم. در همین راستا استراتژی راهبردی کمیسیون خدمات فنی و مهندسی را نیز طراحی کنیم  که تحقق این مهم نیازمند آن است که ما خواست های اعضای کمیسیون را دسته بندی و پایش کرده و براساس آن خط مشی و استراتژی مان را تعریف و تبیین نماییم.

خندان دل با تاکید بر بهره گیری از خرد جمعی عنوان کرد: قصد داریم مباحث تحلیلی را با استفاده از اظهار نظر فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی دسته بندی کرده و به تمامی اعضای کمیسیون اعم از غایبان و حضار ارسال کرده و خط مشی کمیسیون را به شکل ابتدایی آماده نماییم که این چارچوب به مثابه مقدمه ای برای استراتژی های عملیاتی ما خواهد بود.

*اهمیت هماهنگی کمیسیون های تخصصی-مشورتی با هدف پرهیز از موازی‌کاری

در ادامه این جلسه علیرضا عزیزی، مدیر مرکز خدمات بازرگانی اتاق مشهد در سخنانی عنوان کرد: قانون اتاق بازرگانی و آیین نامه کمیسیون ها باید برای اعضای کمیسیون ها ارسال شود تا از جایگاه و ظرفیت های پارلمان بخش خصوصی مطلع شوند و بدانند که حوزه عملکردی این نهاد چیست، چرا که تجربه چند ساله ما نشان می دهد که برخی از افراد خواسته های به حقی دارند اما پیگیری این خواسته ها جز وظایف اتاق نیست.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می شود تمامی اعضای کمیسیون به عضویت اتاق بازرگانی نیز در بیایند، تصریح کرد: همچنین آن دسته از کمیسیون هایی که کمیته های تخصصی فعالی دارند، موفقیت بیشتری کسب نموده اند. طبیعتا اگر کمیته تخصصی در هر حوزه ای شکل می گیرد، باید رئیس آن در کمیسیون نیز حضور داشته باشد.

 مدیر دفتر خدمات بازرگانی اتاق مشهد خاطرنشان کرد: اگر بار فعالیت های کمیسیون نیز میان اعضا تقسیم شود، موفقیت این ساختار تخصصی به مراتب افزایش خواهد یافت. 

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی میان کمیسیون های مختلف اتاق مشهد عنوان کرد: اگر این ساختارهای تخصصی- مشورتی با یکدیگر هماهنگ باشند، قطعا موازی کاری به وجود نخواهد آمد.

عزیزی اظهار کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار را در اختیار اعضای کمیسیون قرار بدهید، ساماندهی تشکل های اقتصادی یک بند از نص این قانون است و این وظیفه بر عهده اتاق بازرگانی گذاشته شده است. همچنین توصیه می شود تشکل های موجود در حوزه خدمات فنی و مهندسی را احصاء کرده و وظایف آن را شناسایی کنید.

در بخش دیگری از این نشست محسن سعادت، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی عنوان کرد: باید اقدامات گذشته کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران به‌روز رسانی شود و از تجربیات گذشته اعم از مزایا و معایب اقدامات درس بگیریم.

وی ادامه داد: بحث صدور خدمات فنی و مهندسی نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، چرا که نیرو و انرژی زیادی در این حوزه سرمایه گذاری شده است.

*ضرورت توجه به بخش اهمیت صدور خدمات فنی و مهندسی

منصور آذرین فر، معاون مهندس و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان نیز در همین رابطه عنوان کرد: بنده پیشنهاد می کنم دو اولویت در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد، نخست آنکه پتانسیل خدمات فنی و مهندسی به ویژه در بخش آب و فاضلاب بیش از نیاز استان و کشور است، لذا نیاز به صدور خدمات در سطح استان و کشور وجود دارد. برهمین اساس تاکید داریم که این مقوله  باید جزو اولویت های کمیسیون قرار بگیرد، چرا که مشاورین و پیمانکاران بسیاری در بخش صنعت آب و فاضلاب حضور دارند و این پتانسیل به مراتب بیشتر از نیاز استان و کشور است. خوشبختانه طی 2 الی 3 دهه اخیر در این حوزه به خودکفایی رسیده ایم و نیازمند دریافت و ورود خدمات فنی و مهندسی از خارج کشور نیستیم.

وی ادامه داد: مسئله دیگر، توجه به اقتصاد صدور خدمات فنی و مهندسی است و تاثیری که این مقوله در سطح استان و کشور باقی خواهد گذاشت که این مسئله نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

*صدور خدمات فنی و مهندسی جایگزین صدور کالا شده است

در ادامه محمدجعفر عین القضات؛ نائب رئیس انجمن شرکت های فنی، مهندسی و مشاوره ای عنوان کرد: نقش واحدهای فنی و مهندسی در توسعه کشور یک امر بی بدیل و بلامنازع است، این توان به عنوان پیشران حرکت توسعه کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر قلمداد می شود. واحدهای فنی  و مهندسی به عنوان بازوان توانمند شرکت های تولیدی همواره در کنار آن بوده اند و گام به گام کار را با این شرکت به پیش برده اند.

وی یادآور شد: به کمیسیون پیشنهاد می شود، جایگاه شرکت های فنی، مهندسی و مشاوره ای را به عنوان همکاران نزدیک واحدهای تولیدی ارتقا دهند که بتوانند علاوه بر رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه تولید، به جایگاه خودشان در عرصه تولید و مقابله با کالاهای خارجی دست یابند.

عین القضات تصریح کرد: خدمات فنی و مهندسی توسعه نخواهد یافت مگر آنکه جایگاه این مقوله را در کشورمان ارتقاء دهیم و واحدهای فنی و مهندسی و مشاوره ای را در کنار واحدهای تولیدی بتوانیم جایگاهشان را ارتقا بدهیم.

در ادامه، مجید محمدنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: کمیسیون های تخصصی می توانند تغییرات اساسی و در واقع ایده های ذهنی خودشان را به هیات نمایندگان ارائه دهند و به عنوان تصمیم ساز، هیات نمایندگان را یاری دهند تا هیات نمایندگان بدین ترتیب بتوانند بهترین راهکارها را در جهت توسعه صادرات و زیرساخت های کشور داشته باشیم.

وی یادآور شد: نقش صدور کالای تجاری به تدریج کمرنگ شده و صدور خدمات فنی و مهندسی چه در حوزه صنعت و چه در حوزه خدمات جایگزین آن شده است. 

محمدنژاد تصریح کرد: ما بایستی دیدگاه مان را نسبت به وضعیت مهندسی استان و کشورمان تغییر دهیم. کشور ما در جنگ نابرابر اقتصادی قرار دارد و این مهم مستلزم آن است که تلاش و برنامه ریزی مطلوب تری در حوزه خمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان عنوان کرد: همایش اقتصادی کشورهای همسایه دریای خزر نیز با حضور ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در 20 و 21 مردادماه همایشی را در کشور ترکمنستان برگزار می شود که نخستین همایش اقتصادی است که می تواند بسیار موثر باشد و نقش کشورها را در جهت تعامل با یکدیگر تقویت کند.

محمدنژاد تصریح کرد: علاوه بر این همایش، نمایشگاه  فناوری های نوین نیز برگزار خواهد شد که اطلاع رسانی آن از امروز از طریق اتاق ایران، اتاق مشترک و اتاق مشهد صورت خواهد گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان تصریح کرد: بنده تقاضا دارم با توجه به اینکه عنوان نمایشگاه فناوری های نوین است، بایستی شرکت های دانش بنیان در این حوزه به صورت جدی وارد شوند. این مساله می تواند برای کشور ما یک فرصت باشد، چرا که ایران به اضافه 4 کشور همسایه دریای خزر می تواند در جهت توسعه اقتصادی گام بردارد.

*صدور فرهنگ تنها با ارائه خدمات باکیفیت، در بلندمدت امکان پذیر است

در بخش دیگری از نشست محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی عنوان کرد: صادرات اساس و بقای اقتصادی ما است. ما باید مبادله اقتصادی داشته باشیم، صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از روش های مبادله ابه شمار می آید.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی عنوان کرد: در صدور خدمات فنی و مهندسی از توان و تخصص علمی که ایجاد فرهنگ می کند، استفاده می کنیم. اگر ما بخواهیم فرهنگ مان را صادر کنیم، باید خدمات با کیفیت را در بلندمدت به سایر کشورها ارائه دهیم، در غیر این صورت ایجاد فرهنگ در سایر کشورها با صدور کالاهای یارانه ای امکان پذیر نیست.

رئیسی با طرح این سوال که آیا صدور خدمات فنی و مهندسی به اندازه صادرات مواد غذایی دارای جایگاه است، یادآور شد: از نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد تشکر می کنم، چرا که این ارگان در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی با ما بسیار همکاری کردند.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی خاطرنشان کرد: بعضی از خدماتی که ما می توانیم در کشورهای دیگر انجام دهیم، با جذب سرمایه امکان پذیر است، هر چند که سرمایه از کشور خارج می شود اما با ارزش افزوده بالاتر به کشور باز می گردد.

*خراسان رضوی بعد از تهران دارای دومین جمعیت مهندسی کشور است

در بخش دیگری از نشست، حسن پورحسینی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی عنوان کرد: حدود 100 هزار مهندس در رشته های مختلف در استان وجود دارند به طوری که این خطه بعد از تهران دارای دومین جمعیت مهندسی کشور است. پیشنهاد می شود به طور مکتوب از کل تشکل ها و اعضای کمیسیون درخواست کنیم تا نظرات، مسائل و مشکلات را به صورت جامع منعکس کنند و پس از دسته بندی این نظرات، حل این مسائل را در دستور کار قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: صادرات و واردات فلسفه وجودی اتاق بازرگانی است، در داخل کشور در بحث های مختلف مهندسی هر کدام دارای متولی هستند، لذا تقاضا داریم بیشتر بر مبحث صدور خدمات تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط با اتاق های مشترک و با تشکلات سایر استان ها بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: مشابه تشکلات استانی در سایر استان های دیگر نیز وجود دارد و این ایراد وارد است که متاسفانه ما جزیره ای عمل می کنیم و تاکنون هیچ ارتباطی بین این تشکل ها در کل کشور برقرار نشده است.

در ادامه، محسن پورقاسمی؛ دبیر اجرایی اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که کمیته تخصصی IT به عنوان یکی از اجزای این کمیسیون ایجاد شود، چرا که ما باید از فناوری اطلاعات در راستای بهتر دیده شدن استفاده کنیم. شرکت های خدمات فنی و مهندسی باید به نحو احسن در ایران و خارج از کشور خدمات خود را ارائه، تبلیغ و معرفی کنند.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات مانند خون در شریان های صنعت است، خاطرنشان کرد: حال باید از طریق فناوری اطلاعات، صدور خدمات فنی و مهندسی را تسریع کرد.

این گزارش حاکیست در این نشست، رضا احدیان به عنوان نایب رئیس این کمیسیون و یونس شعاع حسینی به عنوان دبیر آن معرفی شدند. توامان مصوبات جلسه بدین شرح قرائت شد: ارائه و جمع بندی نقطه نظرات فعالان اقتصادی جهت تبیین استراتژی، پیگیری تصمیمات ناتمام کمیسیون دوره قبل، اعلام آمادگی اعضا جهت عضویت در کمیسیون، تسهیل عضویت اعضای کمیسیون در اتاق بازرگانی، تهیه تقویم سالانه برگزاری جلسات و پیشنهاد عناوین کارگروه های ذیل کمیسیون.

لازم به ذکر است؛ در پایان نشست از اعضای این کمیسیون در دوره هشتم فعالیت اتاق بازرگانی مشهد تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی