ضرورت تعریف نقشه راهی در حوزه معدن و صنایع معدنی

ضرورت تعریف نقشه راهی در حوزه معدن و صنایع معدنی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 19 مهر 1398

در نخستین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

ضرورت تعریف نقشه راهی در حوزه معدن و صنایع معدنی

 

نخستین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد با حضور جمعی از فعالان این عرصه و به منظور تعامل بیشتر و تبادل نظر برای گره‌گشایی از مشکلات این بخش، در محل این اتاق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حسین احمدی سلیمانی، رئیس این کمیسیون، در ابتدا با اشاره به نقش کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، اظهار کرد: کمیسیون های اتاق، ساختارهایی مشورتی- تخصصی هستند که رسالت آن‌ها پایش مشکلات، انجام تحقیقات میدانی و کمک به روند اصلاح قوانین و مقررات مخل است. تاکید بر برگزاری جلسات به صورت ماهانه و پیگیری مستمر و موثر مشکلات بخش خصوصی مرتبط است. ظرفیت و فرصت برای تلاش در حوزه کاری کمیسیون معدن و صنایع معدنی زیاد است. در حال حاضر در ترکیب جلسات ما به صورت آزمایشی تلاش شده تا از همه بخش‌های مرتبط، دعوت به عمل آید.

وی در خصوص ظرفیت‌های معدنی استان نیز گفت: در حال حاضر در منطقه سنگان خواف بالغ بر 3 میلیارد دلار بودجه تعریف شده که بخشی از آن احیا شده است. این سرمایه‌گذاری‌ها ایجاب می‌کند تا اتاق نگاهی ویژه به بخش معدن داشته باشد و از همین جهت است که ارتباط صنایع معدنی با واحدهای سنگان امری مهم به شمار می آید. یکی از مسائل مهم ما در کمیسیون رسیدگی به همین مسئله است.

احمدی سلیمانی خاطرنشان کرد: ما مصمم به برگزاری منظم جلسات هستیم. این کمیسیون می‌تواند از کمیسیون‌های مشابه در اتاق ایران، تجربه کسب کند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات مربوط به صنایع معدنی با بخش حمل و نقل بیان کرد: در دنیا حمل و نقل سیستمی مالیات‌محور دارد. در کشور ما متاسفانه این بخش راننده‌محور است. صنایع معدنی بزرگترین مصرف‌کننده خدمات ریلی و جاده‌ای است و مشکلات ما در این بخش باید در چارچوب تعامل با کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد انجام بگیرد.

*کمیسیون معدن با دانشگاه وارد تعامل شود

پس از وی «راضیه علیرضایی»، مدیر بومی‌سازی شرکت اپال پارسیان سنگان، اظهار کرد: حدود 6 سال گذشته رویکرد ما توسعه صنایع معدنی بود و نقشه راه در این حوزه وجود داشت. وقتی قرار است سرمایه‌گذاری به استان بیاید، این برای استان چالش‌های بیشتری ایجاد می‌کند. حال اگر پروژه‌ها بزرگتر باشند، سطح مسائل نیز متفاوت خواهد شد. در دوره قبل نیز تلاش‌های زیادی در این کمیسیون صورت گرفت. من خوشحال هستم که رئیس کنونی سازمان صنعت، معدن و تجارت تخصص معدنی دارد و بقیه اعضای کمیسیون نیز تلاش دارند به این بخش کمک کنند.

وی ادامه داد: معمولا یکی از نکاتی که جلسات را کسالت‌بار می‌کند، این است که تقسیم کاری نداریم. کمیسیون باید نقش بالاسری خود را داشته باشد و تشکل‌های پایین‌تر وارد بررسی مشکلات جزئی نظیر پهنه‌ها شوند. کمیسیون باید بین هیات رئیسه و روسای تشکل‌ها تعامل برقرار کند و تقسیم کار صورت بگیرد. نکته دیگر این است که امروز ما توانسته‌ایم که یکی از قطب‌های معدنی کشور شویم. باید کاری کرد که اتاق نیز به این حوزه کمک کند چون معمولا رویکرد بخش خصوصی این است که از دولت گلایه می‌کنند. باید اتاق متقاعد شود تا در یک کار زیربنایی و زیرساختی در حوزه معدن به استان کمک کند.

علیرضایی با بیان اینکه دانشگاه باید خیلی جدی به ما کمک کند و احتیاج داریم کمیسیون تفاهم مناسبی با دانشگاه داشته باشد، خاطر نشان کرد: برخی مواقع لازم است نیازهای دانشی حوزه معدن و صنایع معدنی از سوی کمیسیون معدن اعلام شود. ما همیشه در بازارهای دسته دو یا دسته سه دنبال تکنولوژی می‌گردیم و باید اذعان کنیم که دانش ما در برخی حوزه‌های معدنی بسیار ناچیز است.

*سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آماده تفویض اختیارات در حوزه معدن است

در ادامه مجتبی ترکشاوند، معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: این استان در حوزه زمین از برکات خوبی برخوردار بوده و معادن فوق‌العاده‌ای در آن وجود دارد. خراسان رضوی جزو سه استان برتر مواد معدنی است، با این حال حوزه معدن استان چالش‌های زیادی دارد. اعتراضات زیادی در این حوزه وجود داشته که امیدواریم بتوانیم چالش‌های آن را کاهش دهیم تا تولید ثروت و اشتغال در استان صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: مکاتبات موجود خیلی دست و پا گیر هستند. می‌توانیم تفویض اختیارات انجام دهیم تا معدن کاران راحت‌تر و بدون دغدغه به کار خود برسند.

*تفویض 10 اختیار به خانه معدن استان از سوی سازمان صمت

در ادامه غلامرضا نازپرورد، نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد، با بیان اینکه در حال حاضر بهترین فرصت در استان ما وجود دارد چراکه اکثر مسئولان فعال و متخصص حوزه معدن هستند، گفت: می توان با استفاده از این فرصت مطالبات این بخش را مطرح کرد. در حال حاضر موضوع بیمه در بخش معدن یک دغدغه مهم به شمار می‌آید. در واقع معادن باید ارزیابی ریسک شود و نمی‌توان همه معادن را در قالب یک چارچوب بیمه کرد. در همین راستا توافق‌نامه‌ای با بیمه منعقد شده که کارشناسان آن با بازدید از معدن، آن را بیمه می‌کنند.

وی افزود: در ابتدای کار 10 مورد تفویض اختیار از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گرفتیم که می‌توان از آن در جهت تحقق اهداف حوزه معدن استان استفاده کرد. نمایشگاه‌های مربوط به بخش معدن نیز رویدادهای مهمی هستند که خانه معدن تلاش دارد تا در آن شرکت داشته باشد. نکته دیگر راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی در خانه معدن است. در حال حاضر پیگیر راه‌اندازی کمیته اکتشاف هستیم چون در این بخش معضلاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ضعیف کار کرده‌ایم. داشتن دستور کار از اولویت‌های ماست و نباید باری به هر جهت حرکت کرد.

محمدهاشم صفار، دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز با اشاره به اهمیت ارتقای نتایج و خروجی های کمیسیون های اتاق، عنوان کرد: این مسئله شاید ناشی از ضعف در مشارکت فعالان هر عرصه تخصصی باشد. به همین منظور تلاش ما مشارکت جویی حداکثری بوده است. یکی از برنامه‌های ما نیز ایجاد کارگروه‌های مربوط به مسائل معدنی به صورت خاص و موردی می باشد. در واقع برای بررسی این مشکلات باید از سطح بالاتری به مسائل ورود پیدا کرد.

*زیرساخت‌ها نتوانسته همراه با نقشه راه توسعه معادن پیش برود

محمدناصر احمدزاده، سرپرست مجتمع پارسیان سنگان نیز در سخنانی تصریح کرد: در نقشه راهی که دولت برای بخش معدن دیده شده است، بر تولید 55 میلیون تن مواد فولادی در سال 1404 تاکید شده است. مسئله اصلی این است که در این نقشه به خاطر تعجیلی که صورت گرفته، بخشی از مسئولیت‌ها بر عهده دولت گذاشته شده است اما آنچه که نتوانسته به صورت همگام با این نقشه راه پیش برود، زیرساخت‌هاست. در واقع راه، آب، برق و گاز به تناسب همت بخش خصوصی پیش نرفته است، یعنی توازن بین عرضه و تقاضای واحدهای صنعتی و معدنی در رابطه با صنعت فولاد هنوز جا نیفتاده است.

سیدرضا زیارت نیا، رئیس هیات مدیره گروه صنعتی، معدنی زرمهر، نیز گفت: در حال حاضر پهنه معدنی استان در اختیار شرکت ایمیدرو است. باید پرسید ما کجای کار هستیم؟ مجددا بزرگترین پهنه کشور به ایمیدرو داده شده است اما لازم است این فضا شکسته شود. مگر ما توان کار نداریم؟ من در خارج از کشور روی پهنه‌های معدنی کار کرده‌ام. چرا اینجا نمی‌توانیم کار کنیم؟ باید توجه داشت بخش خصوصی استان دارای توانمندی زیادی است؛ پس چرا باید شرکت‌های تهرانی به استان بیایند و فرصت ها را به نفع خود مصادره کنند؟

در ادامه آریوبرزن مافی، نایب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی ، اظهار کرد: در این سال‌ها ما هیچ نقشه راهی برای معدن نداشته‌ایم و بعضا با قوانین ابن‌الوقت جلوی کار معدنی گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ما 3 سال تلاش کردیم تا در کمیسیون اتاق ایران و در کمیسیون صنایع مجلس نقشه راهی را برای این بخش مطرح کنیم که متاسفانه موفق نبوده‌ایم. با توجه به سرمایه‌گذرای عظیم بخشی از صنایع در این استان، لازم است در این 3 سال تلاش شود تا تسهیلات و هدفگذاری لازم برای بخش معدن صورت بگیرد. اگر نیاز را در نظر بگیریم، می‌توان بستر این صنایع را جهت‌دهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: معضل دیگر در استان ما این است که تمام شرکت‌های بزرگ پیمانکار در حوزه معدن، تهرانی و اصفهانی هستند. ما در استان شرکتی برای فعالیت در این بخش نداریم. به همین منظور از استانداری خراسان رضوی درخواست شد تا گرید و رتبه بالاتری به این استان تعلق بگیرد و شرایطی ایجاد شود که با کوچک کردن پروژه‌ها، پیمانکاری پروژه‌های معدنی در اختیار شرکت‌های استانی قرار بگیرد.

در ادامه مسعود فولادکار، مدیرعامل مجموعه کاشی فیروزه، با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی ما مربوط به قیمت تمام شده است، گفت: کیفیت هم دارای اهمیت فراوانی است و این مقوله در معدن یکنواخت است. در حال حاضر قیمت خاک روی قیمت تمام شده و هزینه حمل و نقل تاثیرات مستقیمی دارد و مجبور هستیم قیمت را به همین دلیل افزایش دهیم. از مشکلات اخیر ما قیمت خاک و هزینه حمل و نقل است.

رضا رحمانی، معاون برنامه‌ریزی مجتمع سنگ آهن سنگان، نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: کمیسیون معدن و صنایع معدنی از ظرفیت خوبی برخوردار است. در مورد اصلاح قوانین و مقررات نیز پیشنهاداتی مطرح شده که اگر کمیته‌های خاصی در این خصوص ایجاد شود، می‌توان مسائل مربوط به معدن را دسته‌بندی کرد. امروز مشکلات ما در حوزه بیمه و مسائل زیرساختی است که کمیسیون می‌تواند به رفع این مسائل نیز کمک کند.

علی اصغر پورفتح‌الله که در دوره گذشته سکاندار کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد بود، نیز به عنوان سخنران دیگر این نشست گفت: سال گذشته در همین کمیسیون، بنا بر این گذاشته شد که با مشارکت تشکل‌های معدنی برای پویاسازی آن ها گام برداریم. اگر در دوره گذشته توفیقاتی برای کمیسیون معدن و صنایع معدنی حاصل و به عنوان یک کمیسیون کارآمد شناخته شد، نتیجه حضور فعالانی بود که در جلسات آن حضور داشتند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در گذشته دنبال آن بودیم، ایجاد ارتباط تنگاتنگ با کمیسیون معدن اتاق ایران بود و چندین بار از متولیان آن برای حضور جلسات دعوت به عمل آوردیم.

پورفتح‌الله تصریح کرد: امیدواریم در طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش معدن در تشکیلات جدید جایگاه خود را پیدا کند. در حال حاضر سیاست دولت حرکت به سمت بورس است ولی آنچه در بورس ارزش واقعی و ذاتی دارد، صنایع معدنی است و نقش آن در تحریم‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید هلدینگ‌های قدرتمندی توسط بخش خصوصی در این استان ایجاد شود. این زمینه فراهم است و نیازمند عزم بخش های مختلف هستیم.

پس از وی اسماعیلی، از مجموعه چینی مقصود نیز تریبون را در اختیار گرفت و بیان کرد: عدم اصلاح مسائل فعالان بخش معدن در بحث حمل و نقل، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید بالا برود و قیمت‌ها افزایش پیدا کنند. کسی نوسانات را نمی‌بیند ولی افزایش قیمت مورد توجه همگان است.

نصیر نادری، معاون اکتشاف اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق نیز بیان کرد: وظیفه ذاتی ما اکتشاف است. معادن وقتی به نتیجه می‌رسد که در آن اکتشاف خوب صورت بگیرد. در استان استطاعت خوبی در حوزه معدنی داریم ولی اکتشاف خوب نداریم.

وی به طرح چند سوال مهم پرداخت و از مسئولان خواست تا پاسخگوی آن باشند:«چرا در استان بخش خصوصی قوی نداریم؟ چرا در تهران شرکت‌های کنسرسیومی راه‌اندازی می‌کنند و آهن کشور را در اختیار گرفته‌اند؟ چرا ایمیدرو پهنه‌ها را در اختیار گرفته است؟ این شرکت 3 سال پیش نیز یک پهنه را در اختیار گرفت. تهرانی ها به اکتشافات سازمان منابع طبیعی و بخش خصوصی اعتماد می‌کنند. ثروت از همین رویکرد به وجود می‌آید. به هر حال اکتشاف هزینه‌های بالایی می‌خواهد و نیازمند یک بخش خصوصی قدرتمند و حمایت های بخش دولتی است.»

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی