مسئولیت‌شناسی فعالان اقتصادی استان، در عرصه‌‌های اجتماعی

مسئولیت‌شناسی فعالان اقتصادی استان، در عرصه‌‌های اجتماعی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 30 آبان 1398

در نخستین جلسه از کمیسیون «مسئولیت‌های اجتماعی» اتاق مشهد مطرح شد:

مسئولیت‌شناسی فعالان اقتصادی استان، در عرصه‌‌های اجتماعی

نخستین نشست کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، جمعی از فعالان اقتصادی، خیران، مسئولان اجرایی و مدیران شهری مشهد، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «ناصر صادقی»، دبیر این کمیسیون در ابتدای جلسه و در تشریح اهداف شکل‌گیری این ساختار تخصصی-مشورتی، گفت: وقتی از اجتماع سخن می‌گوییم، گروه بزرگی از انسان ها به ذهن می آید که افزودن واژه «مسئولیت» به این مفهوم، افرادی را در ذهن ما متبادر می‌کند که فراتر از خود، نسبت به همنوعان و زیستگاهشان دغدغه دارند. اینکه یک انسان نسبت به دیگران احساس مسئولیت داشته باشد و بدون اینکه قوه قهریه او را وادار به رعایت قانون برای حفظ محیط زیست نماید، در این زمینه احساس مسئولیت نماید، نشان از حس قوی او برای عمل به مسئولیت اجتماعی‌اش است.

او افزود: بخش بزرگی از مسئولیت‌های اجتماعی را کسانی عهده دار می شوند که دارایی بزرگی ندارند اما از مال، جان و آبرویشان در این زمینه مایه می‌گذارند.

صادقی با بیان اینکه مسئولان اجتماعی کسانی هستند که نمی‌توانند چشم بر اندوه و درد دیگران ببندند، اظهار کرد: تشکیل کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق خراسان رضوی از 20 تیرماه 98 در دستور کار قرار گرفت و هدف پارلمان بخش خصوصی استان از ایجاد این کمیسیون، توجه بیشتر به مسائل اجتماعی و نزدیکتر شدن اتاق اعم از سیاستگذاران و اعضای آن، به مردم و حوزه کسب و کارهای خرد است.

وی متذکر شد: آنچه به محیط زیست و حفاظت از آن مربوط است، موضوعات حوزه روابط اجتماعی که بر زندگی و محیط کسب و کار اثر دارند، ترویج فرهنگ صرفه جویی، تلاش برای کاهش ضایعات، توجه به خیریه ها و جوامع نیکوکاری، کمک به گسترش آموزش های کاربردی در کسب و کارهای مختلف، همکاری با نهادهای علمی و آموزشی داخل و خارج از کشور برای بهره بردن از تکنولوژی های نوین آموزشی و برگزاری مراسم معرفی فعالان نام آور و سختکوش در حوزه مسئولیت های اجتماعی، به عنوان مهم ترین موضوعات حوزه کاری این کمیسیون تعریف شده‌اند اما پذیرای دیدگاه اعضا برای تعمیق اهداف و رویکردهایمان نیز هستیم.

*میزان توجه به مسئولیت های اجتماعی، یکی از مزیت های رقابتی شرکت ها در دنیاست

در ادامه «رضا حمیدی»، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز در کشورمان واحدهای تولیدی متعددی داریم که جرات می کنند خانه کارگر خود را به سایرین نشان دهند و بگویند در عرصه مسئولیت های اجتماعی برای نیروی کار خود چه کرده اند. در مشهد خیران و صنعتگران، طی سال های گذشته اقداماتی را صورت دادند که شرکت های بزرگ جهان باید از آن ها بیاموزند.

وی نقبی به تلاش های خیران اقتصادی در مراکز و موسساتی نظیر فتح المبین، فیاض بخش و ... زد و متذکر شد: مسئولیت های اجتماعی در چند دقیقه قابل بیان و تفسیر نیست، فعالان این حوزه نباید اجازه ندهند که امید در جامعه ما کمرنگ شده و روحیه ناتوانی و نا امیدی از سوی استعمار در ذهن مردممان دمیده شود.

وی یکی از مزیت‌های رقابتی شرکت ها در جهان امروز را میزان توجه به مسئولیت های اجتماعی و اخلاقیات در کسب و کار خواند و بر لزوم گسترش هر چه بیشتر آن در ایران هم تاکید کرد.

حمیدی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی یکی از موضوعات مهمی است که عمدتا از ضعف عملکرد متولیان رنج می برد و گاه برخوردها در این زمینه، سلیقه ای و دور از واقعیت‌هاست.

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد گفت: غفلت از نیازهای جوانان، امروز زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی شده است که اعتیاد یکی از این موارد است. هزینه ای که برای جبران خسارت های اعتیاد در کشور می‌پردازیم، 20 درصد درآمد نفتی کشور را شامل می شود. به ابعاد این خسران، 55 درصد طلاق هایی که در کشور انجام می گیرند و انگیزه آن ها مواد مخدر است و همچنین آمارهای رسمی و غیررسمی از تعداد معتادان کشور را نیز باید افزود.

حمیدی گوشه چشمی به یکی از آسیب هایی داشت که گریبانگیر بخش صنعت و اقتصاد است و عنوان کرد: در سال 96 طبق آمارها، میزان قاچاق در کشورمان 5.5 میلیون دلار بوده اما برآوردها نشان می دهد که میزان واقعی 14 برابر رقم اعلامی است. مثلا، آمار قاچاق پوشاک، دو میلیارد و 700 میلیون دلار ارزیابی می شود، در حالیکه گمرک آمار این بخش را 60 میلیون دلار عنوان کرده بود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی در جهت گسترش اشتغال منجر به کاهش مفاسد اجتماعی می شود، افزود: تا حد امکان باید به دنبال ایجاد اشتغال مولد و ایرانی باشیم. اگر همین امروز، همه ما تصمیم بگیریم به جای پوشاک خارجی، اجناس تولید داخل را بر تن کنیم، ماحصلش تعداد زیادی اشتغال برای جوانان ایرانی خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با انتقاد از ضعف های موجود در سیستم آموزشی کشور، گفت: ناکارآمدی این سیستم آنجا آشکار می شود که می بینیم، آنچه را که می توان طی 4 ماه به یک جوان برای ورود به عرصه اشتغال آموزش داد، او در طول 18سال دوران تحصیلش نیاموخته است. نتیجه این رویه، آمارهای بالای فارغ التحصیلانی است که اگرچه از دانشگاه های معتبری مدرک گرفته اند، اما در پیدا کردن شغل، ناکام می مانند.

*یکی از مشکلات کنونی، برند نشدن فعالیتهای اجتماعی است

سپس تریبون در اختیار محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد قرار گرفت.

وی یکی از مشکلات موجود در کشور را عدم برندسازی در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی خواند و گفت: برای اکثر فعالیت‌هایی که در دنیا با محوریت عمل به مسئولیت های اجتماعی انجام می شود، برندسازی صورت می‌گیرد. همین رویه باعث می شود تا تاثیر این اقدامات دو چندان شده و جامعه همراهی بیشتری با متولیان این اقدامات داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورمان، این عادت بد نهادینه شده که مدام ضعف ها و بدی‌ها پُررنگ می شوند اما اقدامات خوب و فعالیت های ارزشمند، مورد غفلت قرار گرفته و کمتر بیان و دیده می شوند. باید برای تقویت امید در جامعه، آن دسته از فعالیت هایی که در مسیر عمل به مسئولیت اجتماعی انجام می گیرند را تبیین، ترویج و برندسازی کنیم.

روشنک با تقبیح اقداماتی که به ترویج ناامیدی در جامعه منجر می شوند، گفت: باید ببینیم، حرف هایی که می زنیم و تصویری که از جامعه ارائه می کنیم، چقدر فرزندانمان را نسبت به شرایط موجود و زندگی آینده‌شان امیدوار می‌سازد. تصویر غالبی که از جامعه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ارائه می شود، آیا گویای ضعف‌هاست یا نقاط قوت و دلگرمی؟ این روزها، هرکس کلمات بدتر و سخت تری برای شرایط جامعه داشته باشد، گوی سبقت را از دیگران می رباید و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. منکر ضعف های جامعه نیستیم اما به موازات آن، باید از خوبی‌ها و قوت‎ها نیز سخن گفته شود. امید، نیاز همه نسل های این جامعه است.

*مدیریت شهری آماده همکاری و هم افزایی با اتاق بازرگانی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی است

در ادامه «محمدرضا حیدری»، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به ایراد سخن پرداخت. او با بیان اینکه حاضران در این جمع از افتخارات شهر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی‌اند، افزود: خوشحالیم که پارلمان بخش خصوصی گامی در مسیر فرهنگ سازی برای عمل به مسئولیت های اجتماعی برداشته است تا آن هایی که در بخش های مولد و اقتصادی استان و شهرمان فعالند، قسمتی از ظرفیت و ماموریت خود را به این مهم اختصاص دهند.  

وی تاکید کرد: ما در مدیریت شهری برای افزایش تعامل با اتاق بازرگانی، به منظور هم افزایی و تجمیع ظرفیت ها، جهت دستیابی به اهداف مشترک آماده ایم.

حیدری گفت: مشکلات و نارسایی‌ها فراوان هستند اما در کنار آن شاهدیم که خیران اقدامات ارزشمندی را برای جبران این نقیصه‌ها انجام می دهند.

وی با تقدیر از فعالیت گروه‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های توانمند در شهر مشهد به منظور کاهش آسیب های اجتماعی، خاطر نشان کرد: مدیریت شهری مشهد نیز تلاش کرده تا طی سنوات اخیر، خدمات گسترده ای را در حاشیه شهر مشهد تدارک ببیند که اثرات آن امروز قابل مشاهده است. یک نمونه آن، مشارکت شهرداری در ساماندهی مسیر کشف رود است که اگرچه از محدوده خدمات شهری خارج می باشد و در زمره ماموریت های ما نمی گنجد، اما با تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار، کوشیدیم تا به رفع آسیب های آن کمک کنیم.

رئیس شورای شهر مشهد خاطر نشان کرد: ترویج مسئولیت اجتماعی باید در همه مجموعه های اقتصادی شهر نمود پیدا کند. در دنیا بخشی از درآمد بنگاه های اقتصادی به حوزه اجتماعی تخصیص می یابد و فعالان اقتصادی ما نیز باید در این زمینه نقش آفرین باشند.

حیدری با تاکید بر لزوم اولویت بندی مسائل در حوزه «مسئولیت های اجتماعی»، بیان کرد: هدفگذاری در این عرصه، کارآمدی بیشتری برای نتایج تلاش های ما ایجاد می کند. در همین راستا باید دو موضوع جدی مورد توجه ما باشد. اول، وجود حدود 29 هزار بیسواد در شهر است. ما در شورای شهر برای سوادآموزی و ریشه کن شدن بیسوادی، 6 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم و طبق برنامه ای که در همین رابطه تدوین شده، تا سال 1400 بیسوادی در این شهر ریشه کن خواهد شد. مشارکت خیران، می تواند به تسریع این رویه کمک شایانی کند. اما موضوع مهم دیگر، وجود معتادان متجاهر است که آسیب هایی را رقم می زنند. نمونه آن نیز انجام سرقت های خرد است که به ترویج ناامنی منجر می شود. در همه این عرصه ها، نیازمند مشارکت افرادی هستیم که دغدغه عمل به مسئولیت اجتماعی خود را دارند.

وی تاکید کرد: امید در این شهر باید زنده بماند. شهر پویا و در حال فعالیت است. ما در مدیریت شهری، مسئولیت‌های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی را که در زمره وظایف ما نیستند، برای توسعه شهر پذیرفته‌ایم و پذیرای مشارکت‌ها در این عرصه هستیم.

*ضرورت پرهیز از موازی کاری در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

شهناز رمارم، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد دیگر سخنران این نشست بود. او با اشاره به ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در حوزه فعالیت های خیرانه، گفت: احساس مسئولیت نسبت به دغدغه های اجتماع ارزشمند است اما اینکه هرکسی به همین بهانه موسسه‌ای ایجاد کرده و نهایتا اقدامات مراکز مختلف، موازی باهم انجام بگیرد، نتیجه مطلوبی را برای جامعه ایجاد نمی کند و چه بسا بعضی عرصه های مهم دیگر مورد غفلت قرار می گیرند. در همین راستا، کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد می‌تواند در کنار اداره کل بهزیستی استان، بانک اطلاعاتی را از این مراکز تهیه و تدوین کرده و موسسات مختلف را منسجم نماید تا از اقدامات موازی، پرهیز شود.

وی ادامه داد: عمل به مسئولیت‌های اجتماعی برای کارآفرینان هزینه‌زا نیست، بلکه نوعی از سرمایه گذاری محسوب می شود.

نیکتا حسین نیا، مدیر دفتر حوزه ریاست اتاق مشهد نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی یکی از ابعاد اصلی در حوزه کسب و کار است، ریاست اتاق مشهد نیز تاکید زیادی بر تشکیل این کمیسیون داشته اند. «مسئولیت های اجتماعی»، عرصه‌هایی گسترده را در بر می گیرد و ابعاد مختلفی را شامل می شود، پس ضرورت دارد تا طبقات مختلف جامعه به این حوزه ورود کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم در این کمیسیون راهکارهای مختلفی برای نهادینه شدن مسئولیت‌های اجتماعی در سطح جامعه و به ویژه در میان کارآفرینان و فعالان اقتصادی، تهیه شده و در قالب بسته ای پیشنهادی به هیات رئیسه اتاق ارائه شود. پارلمان بخش خصوصی همواره نقش پُررنگی را در این عرصه، از طریق مراکز تحت پوشش خود یعنی «جامعه نیکوکاری یاوری خراسان» و «جامعه نیکوکاری ابرار» داشته و در بحران ها، نقشی کلیدی را ایفا کرده است.

* هم‌افزایی و برنامه‌ریزی منسجم، به نتایج ماندگار در عرصه فعالیت های خیرانه منجر می شود

«علیرضا کیوانی»، مدیر انجمن دارندگان نشان استاندارد شعبه خراسان در این نشست اظهار کرد: در عرصه فعالیت‌های اجتماعی اقدامات زیادی در این استان انجام شده که به واسطه عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف، شکلی از موازی کاری بوده است. انگار در این عرصه، هرکسی راه خود را می‌رود اما اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم کارهای بزرگتر و ماندگاری‌تری را به انجام برسانیم. هم‌افزایی و برنامه‌ریزی منسجم، برکات بیشتری را در این عرصه رقم خواهد زد.

«حمیدرضا پوریوسف»، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز به بیان پیشنهاداتی در باب فعالیت این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: اعضای کمیسیون باید سرفصل‌هایی را متاثر از دیدگاه اجتماعی خود، به دبیرخانه آن ارائه کنند و این ساختار نیز سرفصل‌ها را اولویت بندی کرده و برای آن‌ها، فراخوان طرح اعلام کند.

وی افزود: یکی از نقیصه‌هایی که باعث می شود تا تلاش‌ها در چنین عرصه‌هایی راه به جایی نبرد، وجود برنامه های متعدد و متکثر است. اعضای این کمیسیون باید اولویت‌های کاری خود را احصاء کرده و با عبور از مراحل تبیینی، به فاز عملیاتی کار وارد شوند تا اثرات ملموسی از فعالیت این کمیسیون، حاصل شود.

*روایتی از فعالیت‌های خیرانه در موسسه همدم و بیمارستان امام رضا(ع)

«زهرا حجت»، مدیرعامل خیریه توانبخشی «همد»م یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او گفت: اینکه کدام یک از مسئولیت‌ها را باید پیگیری کنیم، موضوع مهمی است. اگر موسسه «همدم» توانسته تا به امروز، در راستای توانبخشی 400 دختر بی سرپرست اقدام کند، مهم‌ترین عامل و ظرفیتش، وجود خیرانی بوده که مسئولیت اجتماعی خود را درک کرده اند و ما از راهنمایی‌ و حمایت آنها، در این سال‌ها بهره گرفته‌ایم.

دکتر بهرامی، رئیس سابق بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در ادامه اظهار کرد: اینکه انسان‎ها وظیفه دارند در برابر یکدیگر احساس مسئولیت کنند، موضوع بسیار مهمی است. آحاد جامعه و طبقات مختلف آن باید نسبت به رسالت‌های خود هوشیار باشند.

وی گفت: در حوزه پزشکی، سلامت روان و جسم در اولویت است و در طب اسلامی نیز موضوع اصلاح شیوه های زندگی مورد تاکید است. جامعه امروز ما، هم در عرصه درمانی و هم در عرصه اطلاع‌رسانی حوزه سلامت، نیازمند توجه و حمایت افرادی است که خود را در قبال اجتماع مسئول می دانند. تعریف سیستم های حمایتی در این عرصه ها، برای مردم آرامش روان ایجاد می کند.  

بهرامی از کمک به بیماران بی بضاعت به عنوان یکی از اقدامات خیرانه در بیمارستان امام رضا(ع) یاد کرد و گفت: اگر کارگر روزمزدی بستری شود و دوران نقاهت و بستری او بیش از 5 روز طول بکشد و بررسی ها نشان دهد که نیازمند است، به خانواده اش کمک هایی ارائه می کنیم تا از نگرانی های او کاسته شود.

او اظهار کرد: برای جلب کمک و حمایت جامعه باید ابزارهای مختلفی به کار گرفته شوند. از بیلبوردها و تلویزیون های شهری گرفته تا فراخوان های مردمی. یکی از اقدامات، دعوت از مردم برای ارائه وسایل درمانی بلااستفاده شان است. از تخت و ویلچر گرفته تا حتی سمعک و عصا. خوشبختانه مشارکت خوبی در این رابطه انجام گرفته است. این وسایل به صورت رایگان و در تمام طول درمان بیماران نیازمندمان، در اختیار آن ها قرار می گیرد. از طرفی، با شمار زیادی از  داروخانه ها وارد مذاکره شده ایم تا حق فنی از ما دریافت نکنند و ما به ازای آن، هزینه اش را برای کمک به بیماران صرف کنیم و آن ها نیز به نوعی در این زمینه یاری رسان باشند.

وی افزود: در عمده بیمارستان ها، شورای مشارکت ایجاد شده و در این چارچوب با بسیاری از موسسات خیریه ارتباط و همکاری برقرار شده است. معتقدیم که باید فراتر از چارچوب‌های معمول بیاندیشیم و طبیعتا اگر مسئولان و بخش‌های مختلف دیگر نیز همکاری کنند، بر تسهیل و تسریع کمک‌ها افزوده خواهد شد.

*بخش آی.سی.یو(ICU) بیمارستان امام رضا(ع)؛ چشم انتظار کمک خیران

«بهزاد علیزاده»، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که فوق تخصص بیماری‌های قلبی کودکان و بیماری‌های مادرزادی قلب است نیز در همین رابطه گفت: نگاه ما به مقوله سلامت و بیماری همیشه یک نگاه دردمندانه بوده که از قضا، دغدغه های فراوانی نیز برای جامعه ایجاد می کند. اما این نگاه نباید ما را از تلاش برای بهبود شرایط، ناامید سازد. در گذشته کودکان زیادی به دلیل بیماری‌های مادرزادی قلبی در سن زیر یکسال فوت می‌کردند، اما با تلاشی که طی سال های گذشته انجام گرفت، شماری از کودکان مبتلا به این عارضه، حالا بزرگ شده اند و به رغم بیماری، زندگی فعالی دارند و با یک دریچه قلب زندگی می کنند. این اتفاق به یمن کمک هایی بوده که پزشکان ما با دست خالی انجام داده اند.

وی افزود: تاکید داریم، دست متخصصان ما در این حوزه خالی است؛ تنها بخش ریفرال شرق کشور را ایجاد کرده ایم و برای تکمیل اقداماتمان، دست یاری به سوی خیران دراز می‌کنیم. آی‌سی‌یو ما در بیمارستان امام رضا(ع) تعطیل است؛ به این دلیل که دانشگاه علوم پزشکی نتوانست 20 میلیون تومان هزینه کند تا 4 پزشک شیفت شب برای‌ آن تامین نماید. وزیر بهداشت، نماینده مجلس و مسئولان هم نتوانسته اند کاری پیش ببرند و این بخش تعطیل شده است و من امروز از خیران یاری می‌خواهم تا ما را در ادامه این مسیر کمک کنند.

نظام خیرآبادی، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: اگر بخش اندکی از آموزه ها و تاکیدات دینی را درباره مسئولیت های اجتماعی عملیاتی کنیم، تحولات بزرگی در جامعه ما رقم می خورد.

وی تصریح کرد: ایجاد این کمیسیون یک گام بزرگ از سوی پارلمان بخش خصوصی بود اما کاری که در این چارچوب قرار است انجام بگیرد، نباید مشمول موازی کاری شود. متاسفانه برخی از مراکز خیریه ای که امروز در مشهد و استان ما فعالند، نیروهایی را به کار گمارده اند که حقوق همان ها را هم تامین نمی کنند. از این منظر باید مراقب باشیم که اهدافمان در شعارگرایی خلاصه نشود.

*اگر اشتغال توسعه پیدا کند، به بخشی از مسئولیت اجتماعی مان عمل کرده ایم

عبدالله یزدان بخش، رئیس کانون کارفرمایان خراسان رضوی نیز در همین رابطه، اظهار کرد: فرهنگسازی برای ترویج و ترغیب اقشار مختلف در جهت توجه به موضوع «مسئولیت های اجتماعی»‌، یک ضرورت مهم به شمار می آید. باید ببینیم که امروز بخش کارآفرینی، صنعت و اشتغال ما چقدر با این مفهوم درگیر است؟ آیا بیکاری خود یک معضل اجتماعی نیست و اگر کسی را به کار گماردیم، مشکل او حل می شود؟

وی خاطر نشان کرد: معتقدم که «کارآفرینی»، شکلی از عمل به مسئولیت اجتماعی است. اگر اشتغال را در این استان و کشور توسعه دهیم، به بخشی از مسئولیت اجتماعی مان عمل کرده ایم زیرا آسیب های فراوانی در بیکاری و فقر نهفته است. متاسفانه امروز مشکلات اقتصادی ما ابعاد سیاسی پیدا کرده و همین رویه، شکل رسیدگی به آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

در این جلسه تعداد دیگری از فعالان اقتصادی، اجتماعی، دانشگاهی و دارندگان فعالیت های دانش بنیان نیز مطالبی را پیرامون مسئولیت های اجتماعی بیان و آمادگی خودشان برای ارائه طرح های اجرایی و هرگونه همکاری با کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد اعلام نمودند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی