یکی از راه های تنفس در تنگنای مشکلات کنونی، ظرفیت بخش «صادرات» است

یکی از راه های تنفس در تنگنای مشکلات کنونی، ظرفیت بخش «صادرات» است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 14 آذر 1398

رئیس اتاق ایران:

یکی از راه های تنفس در تنگنای مشکلات کنونی، ظرفیت بخش «صادرات» است

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از راه‌های تنفس ما در تنگنای مشکلات کنونی و حتی در آتیه اقتصاد کشورمان، توجه به ظرفیت بخش «صادرات» است و از این منظر باید بر رفع چالش‌های پیش روی این بخش متمرکز شویم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در نشست مشترک سه کمیسیون صنعت، تجارت و حمل و نقل اتاق مشهد، عنوان کرد: اگر به جای پشت پا زدن به ظرفیت های بخش صادرات و مانع تراشی برای آن و حتی گاهی متهم کردن صادرکنندگان، از این حوزه حمایت کنیم؛ بسیاری از مشکلات امروز اقتصاد مرتفع خواهد شد.

شافعی بیان کرد: ما در مسئله صادرات و گمرکات، نهادهای تصمیم‌گیر فراوان هستند اما متقابلا مرجعی خود را پاسخگو نمی داند. طی سال های گذشته به بخش های مولد در حوزه تامین مالی، ظلم بسیاری شده که البته بیشترین آن ها متوجه بخش صادرات بوده و نمونه آن کاهش چشمگیر سهم این بخش از مانده تسهیلات بانکی است. افزایش حتی دو درصدی این سهم می‌تواند گره‌های زیادی را از مشکلات فعالان اقتصادی بگشاید.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه، صادرکننده را مجاهد خطاب می کنند اما حمایتی از او صورت نمی دهند؛ متذکر شد:در مراسم اخیری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، پیشنهاداتی نیز با محور توسعه بخش صادرات، خطاب به مسئولان مطرح گردید. نخست اینکه سازمان توسعه تجارت نقطه تمرکز کشور در این بخش باشد و ساختار آن به گونه‌ای تغییر یابد که بخش خصوصی در آن دخیل شود و یک متولی پاسخگو نیز باید در این حوزه استقرار یابد.

وی همچنین به طرح پیشنهادی دیگری اشاره کرد که ادغام صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات را محقق می کند و توضیح داد: تجربه موفق کشورهای جهان در ایجاد اگزین بانک، می تواند الگوی ما در این حوزه قرار بگیرد و با همکاری تنگاتنگ دو بخش مذکور، تحولات مثبتی در بخش صادرات کشور رقم بخورد.  

*گره مشکلات گشوده نمی‌شود چون از علت‌ها غفلت شد و به معلول‌ها پرداختیم

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به ضعف جدی سیستم های تصمیم ساز کشور برای چاره‌جویی از مشکلات در بخش های مختلف و به ویژه در عرصه اقتصاد اشاره و بیان کرد: گاه سال‌ها می‌گذرد اما مشکلات به روال گذشته باقی می‌مانند. تدبیری هم اگر اندیشیده می شود، بر «معلول»‌ها تاکید دارد و کسی سراغی از «علت»‌ها نمی گیرد. این چنین می شود که هر تلاشی برای یک بازه کوتاه موثر واقع می افتد.

وی از فعالان بخش خصوصی خواست تا در تلاش های خود برای اصلاح امور، به این نقیصه توجه داشته و از آن پرهیز کنند و با نگاه ریشه‌ای به سراغ حل مشکلات بروند.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: «اضطرار»، یک بهانه مسئولان برای پرداخت سطحی به مسائل و عبور از ریشه هاست و سال‎هاست که «وضعیت اورژانسی» را بهانه می کنند. باوری در میان مدیران ما حاکم است که به اصطلاح از این ستون به آن ستون فرج است. نگاهی که باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی ها کوتاه مدت و اقدامات اورژانسی باشند اما زخم های عمیق اقتصاد ما به جراحی‌های عمیق نیازمند است. بخش خصوصی نیز باید سراغ راه حل های کارآمد برود.

* بخش غیرحاکمیتی گمرکات کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود

سومین بخش از اظهارات «شافعی»، به دغدغه فعالان حوزه حمل و نقل اشاره داشت. او به ظرفیت‌های حمل و نقلی در خراسان رضوی و همچنین پتانسیل های کشورمان در بحث ترانزیت عبوری اشاره و بیان کرد: با این وجود، جاده های منتهی به مرزهای ما کوچکترین شباهتی به جاده های ترانزیتی نداشته و بیشتر به کوره راه می مانند.

او گوشه‌چشمی هم به موضوع فرسودگی ناوگان حمل و نقل و افزایش هزینه های این حوزه داشت و اظهار کرد: نوسازی و بهسازی این ناوگان، هم ظرفیت های آن را افزون کرده و هم به کاهش هزینه ها منجر می شود و در نگاه کلی، اقتصاد کشور را منتفع می سازد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه، در چهار دهه گذشته برای موضوع ارتباط حمل و نقلی با کشورهای همسایه، برنامه بلندمدتی تدوین نشده، تصریح کرد: نمودی از بی توجهی به حل ریشه ای مشکلات را می توان در این بخش مشاهده کرد. نتیجه آن می شود که بارها چالش فعالان حوزه حمل و نقل و صادرکنندگان را در موضوع مرز دوغارون، به جلسات می آوریم و چه‌بسا برای بازه کوتاهی آن را حل و فصل می کنیم اما این مشکلات چندی بعد، دوباره بروز می کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: بخش غیرحاکمیتی گمرکات کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود و این موضوع را چند هفته پیش با وزیر اقتصاد نیز مطرح کردیم. همان‌طور که ترکیه و برخی دیگر از کشورها گمرکات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار داده اند، ما نیز پیشنهاد کردیم تا 5 گمرک فعال کشور به بخش خصوصی واگذار شود و اگر از ماحصل این کار، تجربه مثبتی به دست آمد، این اقدام را تسری ببخشیم. خوشبختانه توافقنامه این موضوع نیز امضا شده است.

شافعی گفت: علاوه بر این، در جلسه ای که با رئیس جمهور افغانستان داشتیم، برای کاهش معطلی کامیون ها در مرز با این کشور، استفاده از ظرفیت مرز یزدان (خراسان جنوبی) را پیشنهاد کردیم و وی نیز این موضوع را پذیرفت و دستور لازم را به وزیر مربوطه داد. ایران نیز باید این موضوع را برای به نتیجه رسیدن پیگیری می کرد تا مشکل حل شود. این اتفاق می‌توانست تا حد زیادی سرعت عمل و کاهش بار ترافیکی را در مرزهای مشترک ما با افغانستان به دنبال داشته باشد. بر همین اساس، از اتاق مشترک ایران و افغانستان تقاضا داریم تا در این زمینه با سفیر ایران تعامل لازم را به عمل آورد.

*ضرورت ایجاد شرکت های بزرگ در عرصه حمل و نقل تجاری کشور

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه ما در بخش خصوصی، شرکت های حمل و نقل تجاری بزرگ و توانمند نداریم و عمدتا راننده‌مالکی حکمفرماست، متذکر شد: ایجاد این شرکت های بزرگ، یک ضرورت برای بخش حمل و نقل کشورمان است چرا که اگر قرار بر اصلاحات و اقدامات اساسی باشد، این جنس شرکت ها می توانند به اجرای آن ها کمک کنند.

وی از کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد خواست تا در همایش ملی که اواخر آذرماه امسال پیرامون این حوزه برگزار می شود، این موضوع را مطرح و پیگیری کند.

شافعی از قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از موانع موجود در اقتصاد کشور و به ویژه در بخش حمل و نقل نام برد و گفت: سودآوری قاچاق را باید کاهش و ریسک پذیری آن را افزایش دهیم، اگر امروز کسی اقدامی انجام می دهد که نتیجه آن کاهش قاچاق کالاست، باید مورد تقدیر قرار بگیرد. صرفا با نظارت هاي پليسي نمي توان از قاچاق كالا جلوگيري كرد و بايد امر قاچاق براي قاچاقچيان غيراقتصادي شود، تا این پدیده مهار گردد.

 

 

 

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی