ضرورت حمایت تشکل های صنعتی از چرمشهر

ضرورت حمایت تشکل های صنعتی از چرمشهر
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 12 دي 1398

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی درخواست کرد:

ضرورت حمایت تشکل های صنعتی از چرمشهر

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: در بحث مشکلات شهرک صنعتی چرمشهر، تاکنون تنها بوده ایم اما با این وجود تلاش کردیم تا گره‌ها را بگشاییم و امروز نیز از تشکل های صنعتی استان درخواست کمک و حمایت داریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مسعود مهدیزاده مقدم»، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان در نشست مشترک کمیسیون‌های «صنعت» و «کشاورزی و آب» اتاق مشهد گفت: صنعت چرم دوبار در شهر مشهد جابه‌جا شده و آن را به آخرین نقطه شهری برده ایم؛ امروز شهرک چرمشهر در مرز شرقی حوزه کشف رود قرار داد و کشاورزی نیز در آن محدوده صورت نمی گیرد اما می‌بینیم که از این شهرک به عنوان یکی از منابع تهدیدکننده کشف رود در رسانه ها یاد می شود و مسائل دیگر را از قلم می اندازند. علت این بحث، عدم حمایت و کمک تشکل‌های صنعتی در این حوزه است.

وی تصریح کرد: چرا تنها مشکل کشف را چرمشهر عنوان می کنند؟ ما در حال ارتقای یک تصفیه خانه در آن نقطه هستیم که هم اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در طرح نجات کشف قرار است ظرف دو سال مشکلات حل شود اما همچنان عده ای مصرانه از دیگر مشکلا چشم می پوشند و همه انگشت اتهام را سمت این شهرک نشانه می روند. از طرفی، قرار بود 10 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان، برای رفع مشکلات چرمشهر اختصاص یابد اما یک ریال هم دریافت نکردیم.

مهدیزاده مقدم درباره وضعیت اعتباری شرکت شهرک های صنعتی استان نیز اظهار کرد: این شرکت یک دستگاه خدمات رسان در استان است. ما یک شرکت درآمد- هزینه ای هستیم و اعتباری از دولت نمی گیریم و از سوی دیگر، اعتبارات محدودی که در استان به ما داده می‌شود پاسخگوی نیازهایمان نیست. امروز 47درصد صنعت استان در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقرند و 24 درصد سرمایه گذاری و 39 درصد اشتغال صنعتی استان مربوط به این شهرک‌هاست.

وی با اشاره به حذف ردیف اعتبار شاخص‌ها در اعتبارات استانی گفت: تنها شاخص نرخ بیکاری در اعتبارات استانی مدنظر قرار گرفته و بدین ترتیب عملا اعتبارات ما در این زمینه نصف شده است. بنابراین، اولین تقاضای ما از اتاق بازرگانی این است که در زمینه افزایش اعتبارات زیرساختی شهرک‌های صنعتی و درخواست از مسئولان در این خصوص به ما کمک کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با تاکید بر اینکه، به دنبال آن هستیم تا یک درصد از مالیات ارزش افزوده را برای شهرک‌های صنعتی اخذ کنیم، افزود: اگر این اتفاق بیفتد، آثار بسیار خوبی خواهد داشت و امیدواریم این یک درصد مصوب شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح وضعیت تصفیه خانه شهرک‌های صنعتی استان پرداخت و گفت: به دنبال افزایش ظرفیت تصفیه خانه شهرک‌های صنعتی هستیم. امروز پساب تصفیه خانه چناران و شهرک صنعتی توس در حال استفاده مجدد است؛ این تصفیه خانه در حال ارتقا به 3000 متر مکعب می باشد و در شهرک صنعتی مشهد نیز بحث استفاده مجدد از پساب را داریم.

*حل مشکلات اسنادی شهرک های صنعتی

مهدیزاده مقدم با اشاره به پیگیری موضوع اسناد قطعات شهرک های صنعتی گفت: در بحث توسعه شهرک ها یکی از کارهای اساسی ما، ساماندهی بحث اسناد بود؛ برای نمونه طی سه سال گذشته در شهرک صنعتی چناران 400 هکتار از اراضی رفع مشکل شدند؛ علاوه بر آن مشکل سند 260 هکتار از اراضی مستقر در شهرک های عطار نیشابور و ماشین افزار طی 20 سال گذشته با همکاری خوب اداره کل ثبت اسناد استان مرتفع شده است. مشکلات واگذاری اسناد برخی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی توس نیز بر اساس مصوبه شورای گفت و گو و با همکاری اوقاف به زودی مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلفند که خدمات را تا درِ شرکت برسانند، گفت: امروز برای هر اتفاقی که قرار است رخ بدهد، از واحدهای صنعتی هزینه می گیرند؛ برای آسفالت جاده شهرک ها از واحدهای صنعتی هزینه می خواهند درحالی که نباید چنین باشد و جلوگیری از  این موضوع باید به مطالبه ای از سوی تشکل های بخش خصوصی تبدیل شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما بستر فیبر نوری را در شهرک صنعتی توس ایجاد کردیم و انتظار استقبال از سوی واحدهای مستقر در آن شهرک را داشتیم تا در سایر شهرک ها نیز همین اقدام تکرار شود اما استقبالی صورت نگرفت و این رویه در روند تامین خدمات از سوی ما مشکلاتی را ایجاد می کند.

مهدیزاده مقدم با اشاره به ماده 37 قانون تامین اجتماعی به عنوان یکی از موانع جدی پیش روی صنایع، گفت: برای انتقال یک واحد باید حتما مفاصا حساب تامین اجتماعی واحدهای مربوط به آن مالک اخذ شود و این یکی از گره های کار است که بعضا مانع انتقال می شود، البته امیدواریم که با حمایت استاندار این مشکل مرتفع گردد.

وی درباره دریافت حق انتقاع از واحدها در شهرک های صنعتی نیز اظهار کرد: قانون می‌گوید باید 30 درصد ماهانه به عنوان حق انتفاع دریافت شود اما ما این رقم را تا 15 درصد کاهش می‌دهیم و تا 48 ماه فرصت پرداخت داریم. این بدان معناست که ما به دنبال سود نیستیم.

*شهرک صنعتی کلات ظرفیت توسعه تا 250 هکتار دیگر را دارد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان درخصوص مطالبه شرکته ای مستقر در شهرک صنعتی کلات درباره راه های دسترسی به این شهرک گفت: شهرک صنعتی کلات ظرفیت توسعه را تا 250 هکتار دیگر دارد اما به دلیل قفل بودن مسیر و نامناسب بودن راه دسترسی به این شهرک، این پرونده با مشکل مواجه شده است. امروز شهرک صنعتی کلات دارای ظرفیت ویژه ای است و می توان به فکر توسعه آن بود اما تنها به دلیل مسئله راه دسترسی، چنین پتانسیلی معطل مانده است.

وی ادامه داد: راه دسترسی به شهرک ماشین افزار نیز زمانی توسط بسیج سازندگی ساخته و آسفالت شده است و باید از راهداری مطالبه کنیم که آن را تحویل بگیرد زیرا از وظایف ما و در حوزه اختیارات ما نیست.

مهدیزاده مقدم درباره سهم صنعت از آب مصرفی در استان نیز اظهار کرد: امروز سهم صنعت از آب استان 1.8 درصد است و ما به ازای هر لیتر آب در شهرکهای صنعتی 86 نفر اشتغال ایجاد کرده ایم. این نشان می دهد که واحدهای ما از آب به طور بهینه استفاده می کنند.

وی گفت: ما دارای سه نسل از شهرک های صنعتی هستیم این شهرک ها براساس مدل خود تقسیم بندی می شوند؛ نسل اول شهرک صنعتی توس است که همه نوع صنایع دارد اما همه این شهرک به اندازه یک سوم نیروگاه توس آلایندگی دارد. با این حال، همه می گویند محور غرب مشهد آلاینده است و از جابه جایی این واحدها می گویند؛ اما این واحدها کجا بروند؟ باید جایی برای آن ها باشد.

مهدیزاده در بحث واحدهای تولیدی راکد نیز اظهار کرد: 1700 واحد صنعتی از واحدهای استان کمتر از 30 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند که از ابتدای امسال تا کنون حدود 700 واحد را در کلینیک صنعت بررسی کرده ایم.

او درباره خرید و فروش اراضی شهرکهای صنعتی هم گفت: هر نقل و انتقالی باید زیرمجموعه ما باشد اما دلال بازی هایی به ویژه در شهرک صنعتی توس صورت می گیرد که موجب معاملاتی با رقم های بالا می شود و باید از این کار جلوگیری کرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی