ضرورت بهره گیری از ظرفیت اقتصادی حوزه اوراسیا با هدف کاهش اثرات تحریم ها

ضرورت بهره گیری از ظرفیت اقتصادی حوزه اوراسیا با هدف کاهش اثرات تحریم ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 30 دي 1398

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد تاکید کرد:

ضرورت بهره گیری از ظرفیت اقتصادی حوزه اوراسیا با هدف کاهش اثرات تحریم ها

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت تجارت و تعاملات اقتصادی با کشورهای حوزه اوراسیا با هدف کمرنگ کردن و کاهش اثرات تحریم ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق خراسان رضوی؛ «محسن خندان دل» در ششمین جلسه این کمیسیون اظهار کرد: هر چند آمارها در کشور ما بعضا متقن و قابل اعتماد نیستند، چون حوزه های متولی با نگاه بخشی نگری خود آمارها را تهیه می کنند اما امروز 5 درصد صادرات ایران در منطقه اوراسیا اتفاق می افتد که این مسئله می تواند حائز اهمیت باشد. در شرایط فعلی که درآمدهای نفتی به شدت کاهش پیدا کرده و در سیستم انقباضی شدید اقتصادی به سر می بریم، باید رویکردمان به مقوله کنوانسیون اوراسیا جدی تر باشد.

خندان دل با بیان اینکه در شرایط فعلی راهکاری جز تثبیت اقتصاد خارجی و حفظ بازارهای موجود نداریم، یادآور شد: حوزه اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و ایران است، این حوزه می تواند بازار مناسبی برای کمرنگ کردن تحریم ها باشد.

وی افزود: اهداف اوراسیا بسیار بزرگ است، چرا که این کشورها به دنبال ایجاد بازار بزرگ با زبان مشترک تجاری از طریق حذف تدریجی قوانین گمرکی مابین کشورهای نامبرده و ایجاد تعرفه مشترک در حوزه صادراتی و دستیابی به مدیریت زنجیره تامین هستند که این مهم به سادگی محقق نخواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد ادامه داد: دلیل عمده این است که به جز ایران و بلاروس مابقی کشورها عضو سازمان تجارت جهانی هستند و یکی از الزامات عضویت در سازمان تجارت جهانی نیز پذیرفتن FATF است و این مسئله می تواند محدودیتی جدی برای فعالیت ایران در حوزه اوراسیا ایجاد کند، مگر آنکه تعیین تکلیف مشخصی در این حوزه انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تلاش فراوانی را در خصوص تفاهم با کشور عراق متحمل شد اما بنا به شرایط سیاسی در حال حاضر این تلاش ها نتیجه ای حاصل نکرده است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ایران نقش کمرنگی در اقتصاد سوریه دارد، عنوان کرد: امروز در افغانستان بسیاری از پروژه های ما زمین گیر شده است، چرا که شرایط منطقه ای مباحث اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده است. اگر امروز مبحث حوزه اوراسیا مطرح می شود، باید امیدوار بود که عوامل خارجی این حوزه را دچار اختلال و چالش نکنند.

خندان دل یادآور شد: امروز با توجه به سیاستگذاری اقتصاد کلان کشور بایستی بهترین بهره برداری را برای بخش خصوصی انجام دهیم و این مسئله نیازمند یک برنامه سازی و برنامه ریزی است.

وی تصریح کرد: گزارش خوبی در آخرین کنگره پایش اوراسیا مطرح شد، اما ایراداتی به آن گزارش وارد بود، چرا که هیچ بخش تحلیلی در بخش خدمات در حوزه سازمان توسعه تجارت وجود نداشت. بر همین اساس پیشنهاد شد که ما در اتاق بازرگانی و به طور ویژه در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق مطلبی جامع و میدانی در این حوزه تدوین کنیم و اهمیت اوراسیا را به طور جدی تر پیگیری نماییم.

خندان دل یادآور شد: متاسفانه در کشور ما حوزه سیاست، اقتصاد را تحت الشعاع قرار داده و اقتصاد سیاسی در مواجهه با خطرات جدی قرار گرفته است با این حال نباید از تلاش دست برداریم.

وی خاطرنشان کرد: تمام هدف بنده در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران این است که بتوانم شرایطی را با همفکری شما فراهم کنم تا از امکانات اتاق برای حل مشکلات فعالان این بخش بهره بگیریم.

 رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد افزود: در حال حاضر شرایط و بستر ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه خدمات فنی، مهندسی و عمران در اتاق بازرگانی مهیا است اما چگونه باید انگیزه لازم به وجود بیاید تا فعالان این حوزه در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند؟

*ایران باید تاجیکستان و افغانستان را به عنوان کشورهای هدف حفظ کند

در ادامه حمید بابازاده، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون با کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان میزهای مشترکی را به پشتوانه مطالعه و با اخذ مجوز تشکیل داده ایم و در این رابطه هماهنگی هایی نیز با سازمان توسعه تجارت انجام گرفته است.

وی یادآور شد: ایران باید تاجیکستان و افغانستان را به عنوان بازارهای هدف خود حفظ کند، چرا که ما با این همسایگان دارای مشترکات زبانی و فرهنگی بسیاری هستیم و همین موضوع مزیت ارزشمندی به شمار می آید.

بابازاده عنوان کرد: ابتدا در حوزه اوراسیا باید سنجیده شود که چه فضایی برای فعالیت شرکت های خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. در این راستا کمیسیون خدمات فنی و مهندسی باید منشور یا آیین نامه ای را تهیه کند که چه اقداماتی را می توان در حوزه اوراسیا و در بخش خدمات فنی و مهندسی انجام داد، همچنین باید نیازهای ما در آن حوزه نیز ارزیابی شود. علاوه بر این باید بررسی شود که کدام یک از این حوزه ها برای ما قابل تحقق هستند. به طور مثال، در حوزه روسیه می توان فعالیت کرد، چرا که بحث ضمانت نامه های ما در آن کشور حل شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشورهای ما می توانند در تاجیکستان و ازبکستان و حتی ترکمنستان از طریق بعضی بانک های ایرانی، ضمانت نامه دریافت کنند البته پیچیدگی کار در ترکمنستان بیشتر است. تاکنون با بانک های ایرانی مستقر در تاجیکستان مذاکراتی صورت گرفته و جلسات متعددی در این حوزه برگزار شده است.

وی اظهار کرد: برای فعالیت در حوزه اوراسیا ابتدا باید نیازهای فعالان خدمات فنی و مهندسی سنجیده شود و موانع این حوزه نیز شناسایی شود و به عنوان یک پیشنهاد به مراتب بالادستی اعلام گردد.

بابازاده تصریح کرد: ما از اتاق بازرگانی تقاضا داریم تا نماینده ای را در کمیسیون عمران، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران به صورت مهمان و یا عضو دائمی داشته باشد که در پاسخ عنوان کردند که هیات رئیسه اتاق می توانند در این جلسات شرکت کنند و به اعتقاد بنده این فرصت بسیار مناسبی برای حل مسائل و مشکلات مان است.

* سیاست، شاهراهی برای رسیدن به اقتصاد است

 در ادامه محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی عنوان کرد: سیاست، شاه‎راهی برای رسیدن به اقتصاد است؛ متاسفانه این امر در کشور ما بالعکس می باشد که این مسئله مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و مشکلات بسیاری را نیز در سیستم های پایین دستی ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: ایران باید ویزا را برای افغانستان، عراق، تاجیکستان و ترکمنستان حذف کند تا مسیر تجارت و تعاملات اقتصادی با این کشورها تسهیل شود.

در بخش دیگری از این نشست محمود پژوم، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان با بیان اینکه حضور نماینده ای از ما در اتاق بازرگانی ایران می تواند در حل مشکلات استانی موثر باشد، عنوان کرد: متاسفانه تیم اقتصادی برای خود طرح و برنامه پیاده می کند و تیم سیاسی با برنامه ای متضاد بر رویکردها و تصمیمات اقتصادی خط بطلان می کشد. در این دو حوزه همواره شاهد تناقضاتی جدی در کشورمان بوده ایم.

وی یادآور شد: تجارب در رشته های مختلف فنی و مهندسی بدون انتقال به نسل جوان در حال از دست رفتن است، متاسفانه نسل جوان صرفا شنونده این تجربیات است و نمی تواند به آن جامه عمل بپوشاند، لذا چاره کار به نظر آرشیوسازی است تا نسل بعدی ما به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

پژوم خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد که اتفاقی را در کشور شاهد باشیم، بخش خصوصی باید مطالبه گر باشد و به صورت دقیق مشکلات را رصد کرده و برای آن راهکار عملی بیاندیشد.

*باید در حوزه کارورزی دانشجویان تدابیر لازم اندیشیده شود

در پایان محمدرضا توکلی زاده، معاون گروه عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی به رویکردهای آموزشی و تربیتی در دانشگاه های استان اشاره و عنوان کرد:بعضا شاهدیم که خروجی دانشگاه های استان با یکدیگر بسیار متفاوت است با این حال، نکته حائز اهمیت ایجاد انگیزه در دانشجویان برای ارتقای مهارت های کاربردی شان است تا بتوانند در بازار کار خروجی لازم را ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: دانشکده های مهندسی هیچ گاه همانند دانشکده های پزشکی نیازسنجی نکرده و دانشجویان متناسب با نیاز بازار کار تربیت نشده اند، این مسئله بنیادی است و ما چندین سال است که با این معضل مواجه هستیم.

معاون گروه عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه باید در حوزه کارورزی دانشجویان و فارغ التحصیلان تدابیر لازم اندیشیده شود، عنوان کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر در گروه کامپیوتر مباحث کارورزی به طور جدی دنبال شده است و این موضوع باید در سایر رشته ها نیز سری پیدا کند. طبیعتا تسهیل رویه ها چه در در فضای دانشگاهی و چه در حوزه صنعت و خدمات می تواند به تربیت نیروهای کارآمد در میان نسل جوان کشور منجر شود. این امر منوط به توسعه تعاملات این دو بخش است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی