اقتصاد کشور نیازمند وزارت بازرگانی است

اقتصاد کشور نیازمند وزارت بازرگانی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 23 بهمن 1398

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:

اقتصاد کشور نیازمند وزارت بازرگانی است

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: اقتصاد کشور امروز بیش از هر زمانی به وزارتخانه ای تخصصی در حوزه تجارت و بازرگانی نیازمند است. این موضوع چندسالی است که مورد تاکید ما قرار دارد. معتقدیم تا زمانی که یک وزارتخانه، کار سه وزارت را انجام می دهد، به نتیجه ای نخواهیم رسید و موانع به قوت خود باقی خواهند ماند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدحسین روشنک» در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه این استان با انتقاد از بی مهری ها و  رویکردهای وزرای صمت در مواجهه با بخش بازرگانی و ضرورت های مورد نیاز آن، عنوان کرد: برندهایی که چند میلیون دلار مشتری بین المللی و صادرات داشتند، در حال حاضر با افت های جدی روبه رو شده اند و ضایعاتی از این دست، محصول رویکرد تصمیم گیرانی ناتوان است.

وی با اشاره به دو مبحث «برندینگ» و «تولید بدون کارخانه»، اضافه کرد: طرح این مباحث از اتاق مشهد و اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی آغاز شد اما قریب به 15سال است که به دنبال اخذ پروانه برای تولید بدون کارخانه هستیم ولی این موضوعات ثمری نیافته است. چرا باید یک رویکرد و برنامه اقتصادی با چنین موانعی مواجه شود؟

روشنک با تقدیر از خدمات نهادهایی نظیر گمرک در استان، بیان کرد: بخشی از مشکلات ما در مرکز است. صادرکنندگان افراد زحمتکش و کم توقعی هستند. متاسفانه شاهدیم همیشه افرادی که خوش حساب و متعهد بوده اند، به نوعی جریمه شده اند. مصداقش را در پرداخت مابه التفاوت قیمت ارز در زمان تصفیه شاهد هستیم.

وی پیشنهاداتی را در باب حمایت از صادرکنندگان نمونه عنوان کرد و در ادامه متذکر شد: توجه داشته باشیم که بخشی از مشکلات در حوزه تجارت در این استان قدیمی هستند و سال هاست که مکرر بیان می شوند. نمونه آن را در مشکلات مرز دوغارون، مسئله واگن های تجاری و... می بینیم. سازمان توسعه تجارت بباید ما به التفاوت قیمت ارز داخلی را از طریق واردات مواد اولیه سوبسیددار جبران کند و اجازه صادرات بدهد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد از انبوه بخشنامه ها در بخش بازرگانی و صادرات سخن گفت و تاکید کرد: بعضی ممانعت ها و ممنوعیت ها، ضن وجود رانت را ایجاد می کند. توامان برای صادرات یک کالا گاه نیاز به اخذ مجوز از مراجع مختلف است. این رویه ها، فرصت های ما را در بازار جهانی از بین می برد و ظرفیت های موجود را به رقبایمان می سپارد.

وی بروکراسی موجود در ساختارهای مختلف را تقبیح و خاطر نشان کرد: مشکل کارت های یک بار مصرف را مطرح می کنند اما کدام یک از همین کارت ها بدون مجوز وزارت صمت یا نظارت سازمان توسعه تجارت، صادر می شود؟ آیا واقعا گمرک نمی داند فلان صادراتی مربوط به چه کسی است؟ چرا وقتی دیدند از یک کارت 50 نفر استفاده می کنند، آن را مسدود نکردند؟ متقابلا شاهدیم که به همین بهانه ها بخش خصوصی را متهم می کنند.

روشنک در ابتدای اظهاراتش اشاره به چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی و فقدان این چهره بزرگ، یادآور شد: بدرقه ای که ایران از این سرباز وطن به عمل آورد، اتفاقی عظیم را در تاریخ ایران رقم زد و شاهد تکرار این حماسه در مراسم چهلم این سردار(مصادف با 22 بهمن) بودیم. این ظرفیت ارزشمند باید پاس داشته و قدر دانسته شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی