ظرفیت راه‌اندازی بازار بورس مستقل در خراسان رضوی، وجود دارد

ظرفیت راه‌اندازی بازار بورس مستقل در خراسان رضوی، وجود دارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 24 خرداد 1399

در نشست تخصصی «بررسی زمینه حضور بنگاه های بخش کشاورزی در بازار سرمایه» مطرح شد:

ظرفیت راه‌اندازی بازار بورس مستقل در خراسان رضوی وجود دارد

 

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: تشکیل بورس خراسان از جمله اقداماتی است که با هدف استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در استان، از چندی پیش در دست بررسی است. البته معتقدیم که بورس خراسان در صورت ایجاد و راه اندازی، باید ویژگی های خاصی داشته باشد و حتی  ممکن است برای آن آییننامه و قوانینی تدوین شود که متفاوت از بورس تهران باشند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛«حسین امیر رحیمی» در نشست تخصصی که از سوی کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد و با محوریت  «بررسی زمینه حضور بنگاه های بخش کشاورزی در بازار سرمایه» برگزار شد، اظهار کرد: برای افزایش سرمایهگذاری و بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه دو راه پیش روی ماست؛ یکی تقویت تالار بورس تهران در مشهد است و دیگری اندیشیدن به راهاندازی یک بازار سرمایه مستقل در این شهرستان. به نظر می رسد دومین راه، دارای ظرفیت بیشتری بوده و مسیر تسهیل شده تری پیش روی سرمایه گذاران قرار می دهد.

وی ادامه داد: البته راهاندازی بورس در خراسان رضوی پروسه زمانبری است که مخالفان و موافقان زیادی خواهد داشت ولی بخش صنعت توانمند و انباشت سرمایه در این خطه، قابلیتی را فراهم کرده تا بتوان یک بازار بورس حداقل به قواره 30 تا 40 درصد بازار بورس تهران در این منطقه تشکیل شود. در حال حاضر پیشنهادهای لازم برای راهاندازی این بازار به مراجع مربوطه ارائه شده است.

امیررحیمی تاکید کرد: دولت باید در این مسیر حرکت کند که بازار سرمایه در کشور را به چند بازار بورس منطقهای قوی تقسیم کند. راهاندازی بازار بورس منطقهای شرایط راحتتری برای سرمایهگذاران جهت مشارکت فراهم میکند چراکه مشکلات ناشی از رفت و آمد به مرکز برای اخذ مجوز فعالیت در بازار بورس را از میان برمی دارد و با رقابت سازنده توسعه مناطق را نیز در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در وضعیت فعلی بازار سرمایه در اقتصاد ایران میتواند با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، اعمال تحریمها، شیوع بیماری کرونا و همچنین به جهت استقبالی که از بازارهای مجازی در مقایسه با بازارهای فیزیکی رخ داده، نقش مهمی را ایفا کند و هدایتگر نقدینگی موجود باشد.

*سهم مشارکت بنگاه‌های اقتصادی خراسان رضوی در بازار سرمایه کشور تنها 1.5 درصد است

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت این استان در بازار سرمایه کشور گفت: هماکنون سهم خراسان رضوی از بازار مذکور، قابل مقایسه با وضعیت اقتصادی استان نبوده و تناسبی با آن ندارد. در سیاستگذاریهای کشور سهم خراسان رضوی از اقتصاد حداقل 5 درصد در نظر گرفته میشود؛ این در حالی است که خراسان رضوی تنها 36 شرکت بورسی در بازار سرمایه دارد که 23 مورد آن در بازار بورس و 13 مورد دیگر در بازار فرابورس فعالیت دارند. این تعداد تنها 1.5 درصد از حجم بازار سرمایه را شامل می‌شوند و از نظر ارزشی نیز زیر 2درصد کل ارزش بازار سرمایه کشور را در بر می گیرد. در یک مقایسه ، ارزش بازار این 36 شرکت به اندازه ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم نیست. (در حال حاضر ارزش شرکت مذکور در بازار سرمایه 240 هزار میلیارد تومان برآورد می شود).

وی خاطرنشان کرد: شرکتهایی در استان و اقتصاد آن فعالیت دارند که به خصوص در حوزههای صنایع غذایی، زعفران، و کشاورزی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور هستند. حوزه معدن، حمل و نقل و گردشگری نیز از پتانسیل بالایی برخوردارند. با این حال در بین سرمایهگذاران استان نوعی عدم نیاز و استقبال نسبت به ورود به بازار سرمایه دیده میشود.

امیررحیمی با بیان اینکه در استان ما بنگاه های کوچک و متوسط بیشتری نسبت به شرکت های اقتصادی بزرگ فعالیت دارند، متذکر شد: این مسئله می تواند یکی از دلایل استقبال کم نسبت به حضور در بازار سرمایه باشد. هماکنون خراسان رضوی با استانهای موفق در عرصه مشارکت بنگاهها در بازار سرمایه فاصله زیادی دارد.

*از اسفند ماه سال گذشته هر ماه حدود 25 هزار نفر متقاضی دریافت کد بورسی در خراسان رضوی بوده‌اند

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در این اداره کل، طی سال 97 در استان حدود 20 هزار نفر کد سهامداری جدید دریافت کرده اند اما از اسفند ماه سال گذشته تاکنون، تنها در مشهد هر ماه متوسط 25 هزار نفر برای دریافت کد سهامداری ثبتنام نمودند که این مسئله نمایانگر استقبال خوب شهروندان از بازار سرمایه است.

*شهروندان خراسان رضوی در مجموع 32 هزار میلیارد تومان سهام عدالت در اختیار دارند

امیررحیمی با اشاره به اینکه وضعیت استان از نظر سهام عدالت در مقایسه با وضعیت آن در بازار سرمایه متفاوت است، گفت: در حال حاضر حدود 4 میلیون نفر از شهروندان خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که هر کدام حداقل 8 میلیون تومان ارزشگذاری میشود. در واقع استان ما در مجموع حداقل به میزان 32 هزار میلیارد تومان سهام عدالت در اختیار دارد که سرمایه قابل توجهی است و فرصتی استثنایی برای اقتصاد استان در سیاستگذاری اقتصادی بهشمار میرود.

وی تاکید کرد: با توجه به انباشت سرمایه قابل توجه، تراکم جمعیتی زیاد، حضور سرمایه گذاران و جذابیت ویژه شهر مشهد برای کل سرمایه گذاران کشور و کشورهای طرف تجارت ایران به برکت امام هشتم شیعیان و موقعیت خاص این شهر در شرق کشور تشکیل بازار بورس مشهد گامی مهم در راستای پویایی و رشد بازار سرمایه و ارتقاء سهم بری استان از این بازار در سال جهش اقتصادی خواهد بود.

*مدیران بنگاه های اقتصادی بخش کشاورزی، از ظرفیت بازار سرمایه غافل نشوند

 در بخش دیگری از این نشست شهرام عیدی‌زاده، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی به اهداف برگزاری این نشست اشاره و بیان کرد: کمیسیون کشاورزی و آب و دفتر کشاورزی اتاق مشهد، برنامه های مختلفی برای ارائه آموزش های لازم و آگاهی بخشی به فعالان این بخش ها در دستور کار خود دارند.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر، بازار سرمایه در ایران شاهد هدایت بخشی از نقدینگی کشور بوده است. ظرفیت های مختلفی نیز در این بازار، به واسطه رونق آن، فعال شده اما کمتر از پتانسیل بخش کشاورزی برای این حضور، سخن گفته ایم. به نظر می رسد این موضوع باید به طور جدی مورد بررسی و مداقه کارشناسان قرار بگیرد.

سرپرست دفتر کشاوزی اتاق مشهد، به غافل ماندن بنگاه‌های اقتصادی استان در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی از ورود به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این بازار ظرفیت خوبی برای فعالان اقتصادی دارد و نباید از آن غافل ماند.

وی تاکید کرد: بنا داریم برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با نحوه ورود به بازار بورس، جلسات آموزشی بیشتری را ویژه مدیران واحدهای اقتصادی برگزار کنیم. جلسه پیش رو یکی از همین جلسات بوده و جهت پرسش و پاسخ فعالان اقتصادی با کارشناسان برای حضور در این بازار، برنامه ریزی شده است.

وی یادآور شد: معتقدیم که بخش کشاورزی ما دارای ظرفیت های ارزشمندی است اما چون در اولویت ها دیده نشده، همواره پتانسیل های آن مورد غفلت قرار گرفته است.

*جای صنایع غذایی و کشاورزی خراسان رضوی در بازار سرمایه خالی است

در بخش دیگری از این نشست حسین محمدی، مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه نمادهایی که در حوزه زراعت و کشاورزی در بازار بورس ایران فعالیت دارند، عمدتا به حوزههایی نظیر کشت و صنعت، دامداری، تولید گوشت، مرغ، جوجه و... مربوط میشوند، اظهار کرد: از این بخش، 15 شرکت فعال در این حوزه در بازار بورس و فرابورس داریم. در گروه محصولات صنایع غذایی و آشامیدنی، به جز گروه قند و شکر، نیز 30 شرکت در بازار بورس فعال هستند. وضعیت موجود نشاندهنده آن است که جای صنایع غذایی و کشاورزی استان در این مجموعه بسیار خالی می باشد. در حال حاضر بیش از 800 شرکت در حوزه صنایع غذایی در استان ما فعال هستند که شرایط آن اگر بهتر از نمادهای حاضر در بورس نباشد، بدتر نیست. اگر شرکتهای فعال در حوزه دامداری، زارعت و نهادههای دامی خراسان رضوی نیز شناسایی و وارد بازار سرمایه شوند، مورد استقبال قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری مولد ضمن کسب سود برای سرمایهگذار، خالق ارزش نیز هست، بیان کرد: فردی که به دنبال سرمایهگذاری در یک بازار است، برای سرمایهگذاری خود در حوزههای مولد یا غیرمولد و چه در داراییهای مالی و یا داراییهای غیرمالی فاکتورهای مهمی را مانند کسب سود بیشتر، اطمینان از سرمایهگذاری، اطمینان از بازار مورد نظر در هر زمان، شفافیت بازار، نقدشوندگی راحت و... را لحاظ میکند. بین بازارهای مختلف بازار بورس میزان نقدشوندگی نسبتا بالایی دارد؛ از ریسک متوسطی برخوردار است و بازدهی آن نیز میتواند در صورت سرمایهگذاری با دقت بالا باشد.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: مزیتهای سرمایهگذاری در بورس برای سرمایهگذاران شامل مشارکت در سود شرکتها و مدیریت آن، برخورداری از حمایت قانونی سازمان بورس، امکان سرمایهگذاری با مبالغ متنوع، قابلیت نقدشوندگی بالا، برخورداری از شفافیت بازار، بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارهای موازی در بلندمدت و... است.

وی با اشاره به شفافیت به عنوان یکی از مزیتهای اصلی بازار بورس خاطرنشان کرد: شرکتی که در بورس فعال است، باید گزارشات مالی خود را به صورت دورهای منتشر کند و این گزارشها در معرض دید عموم قرار میگیرد. بنابراین تا حد زیادی این شفافیت مالی ایجاد میشود.

*ضریب نفوذ و مشارکت مردم ایران در بازار سرمایه 16 درصد است

محمدی در خصوص ضریب نفوذ سرمایهگذاری مردم در بازار سرمایه در کشورهای مختلف عنوان کرد: در ایالات متحده امریکا حدود 55 درصد مردم در بازار سرمایه فعال هستند. این میزان در بریتانیا 12.3، در آلمان 12.5، هند 2 و ایران 16 درصد است. برنامه کشور ما این است که این نسبت مشارکت به 25 درصد افزایش پیدا کند. امروز دولت با ابزارهایی نظیر سهام عدالت، به دنبال تحقق این مهم است.

*مزایای حضور شرکتها در بازار سرمایه

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مزایای حضور در بازار سرمایه برای شرکتها و واحدهای اقتصادی گفت: نخستین امتیاز حضور در بازار سرمایه برای یک واحد اقتصادی کسب اعتبار است. شرکتهای فعال در این بازار معمولا اعتبار بیشتری دارند چون یک سازمان بالادستی و معتبر بر آن ها نظارت دارد. برخورداری از ظرفیت تبلیغاتی رایگان در فضای مجازی، رسانههای دیداری و شنیداری دومین مزیت حضور واحدهای اقتصادی در بازار سرمایه به شمار می آید. در حال حاضر نام بسیاری از شرکتهای حاضر در بازار سرمایه در فضای مجازی بارها منتشر میشود و مردم در جریان آن قرار میگیرند.

وی افزود: حمایت سهامداران از شرکت و نظارت دائم بر آن از جانب سهامداران و نهاد بالادستی، بهروزرسانی ارزش واقعی شرکت، برخورداری از برخی معافیتها، سهولت در تامین مالی و... از دیگر مزایای حضور بنگاههای اقتصادی در بازار سرمایه است.

وی به ارائه اطلاعات و آموزشهای مورد نیاز بنگاههای اقتصادی برای مشارکت در بازار سرمایه پرداخت و با اشاره به اینکه بورس و بازار سرمایه چه ماهیتی دارد، گفت: بورس مکانی است که سهام شرکتهای مختلف در آن خرید و فروش میشود. نام عامیانه این مکان، بازار سهام و نام رسمی آن بورس اوراق بهاردار است که از ارکان اصلی بازار سرمایه محسوب میشود. بورس در اقتصاد کشور نقشهای مهمی دارد از جمله اینکه محل مناسبی برای سرمایهگذاری افراد و مشارکت آنها در سود و زیان شرکتهاست. همچنین این بازار، یک بازار شفاف است که هر لحظه قیمتها در آن بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین میشود. بازار بورس یک بازار رقابتی است و سرمایههای کوچک مردم را برای تامین سرمایه مورد نیاز جهت انجام فعالیتهای اقتصادی جمعآوری میکند. نهایتا اینکه بورس به ایجاد سرمایه برای شرکتها کمک کرده و به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای دولت منجر خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه در ایران بازار سرمایه به بورس، فرابورس و سایر بازارهای بورس تقسیم میشود، عنوان کرد: در دنیا بازار بورس برای ارزهای خارجی نیز وجود دارد که چنین بازاری در ایران وجود ندارد و خرید و فروش ارز در صرافیها انجام میشود.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی با اشاره به ارکان بازار سرمایه در ایران خاطرنشان کرد: عالیترین رکن بازار سرمایه کشور ما شورای عالی بورس است که در آن چند وزیر مانند وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق ایران و... حضور دارند. زیرمجموعه این شورا سازمان اوراق بهادار قرار گرفته که در ذیل آن بورس اوراق بهادار و... دستهبندی میشود. بورس اوراق بهادار نیز به 2 بازار «نقد» و «مشتقه» تقسیم میشود که بازار نقد دارای بازار اول و دوم است که بازار اول دارای تابلوهای اصلی و فرعی است. اوراق بهادار شامل اوراق سهام، اوراق بدهی و ابزارهای مشتقه است.

وی در خصوص تقسیمبندی بازار سرمایه در بورس عنوان کرد: این بازار به 2 بازار اولیه و ثانویه تقسیم میشود. بازار اولیه بازاری است که در آن برای نخستین مرتبه اوراق بهادار شرکتها عرضه و فروخته میشود و از این طریق سرمایه مورد نیاز بنگاههای اقتصادی تامین خواهد شد. بازار ثانویه نیز بازاری است که معاملات سهام در آن صورت میگیرد. این بازار برای بازار سرمایه اهمیت زیادی دارد چون امکان نقدشوندگی و معامله مستمر در آن وجود دارد. بورس اوراق بهادار مهمترین نهاد بازار ثانویه است.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه در بازار بورس 2 بازار اول و دوم وجود دارد که بازار نخست دارای 2 تابلوی اصلی و فرعی است، ادامه داد: شاخصهایی وجود دارد که بر مبنای آن یک بنگاه اقتصادی میتواند وارد بازار نخست یا دوم شود. همچنین این شاخصها مشخص میکند که اگر یک بنگاه اقتصادی وارد بازار نخست شد، وارد تابلوی اصلی میشود یا فرعی.

محمدی اضافه کرد: تعداد سهام شناور، سودآوری، میزان سرمایه، شفافیت، حداقل تعداد سهامداران و... شاخصهایی است که روشن میکند یک بنگاه اقتصادی در کدام بازار و تابلو قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه شرکتی که بخواهد وارد تابلوی اصلی بشود، لازم است سودآوری آخرین سال مالی داشته و زیان انباشته نداشته باشد. گزارش حسابرسی مردود نداشته و همچنین حداقل مبلغ سرمایه ثبت شده آن باید 1000 میلیارد ریال باشد. حداقل سرمایه مورد نیاز یک بنگاه برای ورود به تابلوی فرعی باید 200 میلیارد ریال باشد. حداقل تعداد سهامداران در تابلوی اصلی بازار اول باید 1000، در تابلوی فرعی 850 و در بازار دوم نیز 250 نفر باشد.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: برخی شرکتها تمایل به حضور در بازار سرمایه دارند اما به دلایل متعددی نمیتوانند به این بازار ورود کنند؛ به همین جهت بازار فرابورس شرایطی سادهتر از بازار بورس دارد. به موجب بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه که از ابتدای سال 90 نیز لازمالاجرا شد، معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار تنها در بورسها و شرکتهایی که دارای مجوز است، امکان معامله دارد.

وی با اشاره به شاخصههای بازار فرابورس نیز گفت: بازارهای فرابورس هم شامل بازار اول و دوم است که سرمایه مورد نیاز یک بنگاه اقتصادی برای حضور در این بازار حداقل 10 میلیارد ریال باید باشد و 2 سال از زمان تاسیس آن گذشته و همچنین ضروری است سودده بهحساب آید. برای حضور در بازار دوم فرابورس نیز بنگاه اقتصادی نیاز به یک میلیارد ریال سرمایه داشته و از زمان تاسیس آن یک سال باید گذشته باشد. شرکتهای نوآور نیز میتوانند وارد بازار شرکتهای کوچک یا متوسط شوند که جمع حقوق سالانه سهام آن در شرایط حداقل یک و در شرایط حداکثر 500 میلیارد ریال باشد و یک سال نیز از زمان تاسیس آن گذشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه شرکتها باید در بازار بورس در یکی از نمادهای زرد، نارنجی و قرمز دستهبندی شوند، گفت: بنگاههای اقتصادی بسته به صورتهای مالی و زیانده بودن و همچنین تاخیر در ارائه صورتهای مالی در بازارهای زرد، نارنجی و قرمز قرار خواهند گرفت. شرکتی که در بازار قرمز است شرکتی است که ورشکسته است.

*بخش خصوصی کشور در یک دوره گذار مدیریتی است

در ادامه این نشست فریدون کافی، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی، با بیان اینکه بخش کشاورزی در کشور ما همیشه موردغفلت واقع شده و آخرین حلقه توسعه دانسته میشود، ادامه داد: در چند سال گذشته بیشترین فشارها بر کارخانجات خوراک دام و طیور وارد شد که شاید بخشی از عدم حضور ما در بازار سرمایه، ناشی از همین مسئله و همچنین ضعف فرهنگسازی نسبت به ظرفیت های این بازار است.

وی تصریح کرد: اکثر فعالان حوزه کشاورزی با چنگ و دندان پیگیر امور خود هستند و اصلا فرصتی برای ورود به مسائلی نظیر بازار سرمایه ندارند. البته در حال حاضر دلگرمیهایی برای کارخانجات خوراک دام ایجاد شده که کافی نیست. با این حال به عقیده من در هر حوزهای مسئله فرهنگسازی اهمیت دارد. ما نیاز بیشتری به برگزاری این جنس جلسات و ارائه آموزشهای لازم برای ورود جدی سرمایهگذاران به بازار سرمایه داریم.

کافی با بیان اینکه بخش خصوصی کشور در یک دوره گذار از مدیریت سنتی به صنعتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این 30 سال اخیر با بسیاری از فعالان اقتصادی که صحبت میکردیم، به آنان گوشزد میشد که لازم است برای مجموعه خود از یک یا چند مشاور در حوزههای مختلف بهره بگیرند. این مشاورین در حکم حفاظ یک مجموعه اقتصادی هستند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم در این استان چنین شرایطی را پیاده‌سازی کنیم تا روند گذر از مدیریت سنتی به صنعتی تسریع شود.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی تاکید کرد: این مشاوران هستند که باید فعالان اقتصادی را برای ورود به بازار بورس ترغیب کنند. تا زمانی که در مجموعههای خصوصی این اتفاق نیفتد، راه به جایی نخواهیم برد.

*بانک اطلاعاتی بنگاههای اقتصادی استان برای راهاندازی بورس منطقهای خراسان ایجاد شود

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی، بر لزوم راهاندازی بانک اطلاعاتی بنگاههای اقتصادی در استان برای راهاندازی بورس منطقهای خراسان تاکید کرد و گفت: بخشی از برنامه ریزی هایی که از سوی مسئولان برای توسعه بازار دنبال می شود، می تواند به اتکای این بانک اطلاعاتی باشد.

در ادامه مهدی هدایتنیا، مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات لبنی خراسان، نیز با بیان اینکه مشکلات زیاد موجب شده تا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به فکر حضور در بازار سرمایه نباشند، اظهار کرد: در استان 100 واحد تولیدی مشغول کار هستند که در حوزه لبنیات فعالیت دارند اما برخی از آن ها در بازار سرمایه حضور پیدا می کنند. بخشی از کمرنگ بودن حضور فعالان اقتصادی در بازار بورس به این دلیل است که اطلاعرسانی کاملی در این خصوص انجام نشده و بنگاههای اقتصادی با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان هستند و مجالی پیدا نمی کنند تا به بورس ورود کنند.

*20 درصد از بخش کشاورزی استان را بنگاههای بزرگ تشکیل میدهد که چشماندازی برای ورود به بازار سرمایه ندارند

کریم فارسی، دبیر اجرایی خانه کشاورز خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه اکثر فعالان این بخش در حوزه کشاورزی معیشتی و خرد فعالیت دارند، یادآور شد: تنها 20 درصد صنعت کشاورزی خراسان رضوی متعلق به صنایع بزرگ است و 80 درصد آن را کشاورزان خردهپا تشکیل میدهند.

وی ادامه داد: برای همان 20 درصد گرفتاریها به قدری فراوان است که کسی حاضر به پذیرش این ریسک نیست که وارد کاری شود که اطلاعی از آن ندارد. در واقع هیچ چشماندازی از ورود به بازار سرمایه برای این بنگاهها وجود ندارد. به نظر می رسد برای جذب ظرفیت این بخش به بازار سرمایه، باید طرح های ویژه ای ارائه شود.

یزدانیمقدم، مدیر سرمایهگذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز تاکید کرد: باید قبول کنیم که در استان اطلاعات ما از بازار سرمایه کم است. بخش خصوصی نیز در این حوزه کمتر به این مسئله ورود کرده است. اگر این مقوله را بپذیریم، قطعا میتوان نسبت به رفع مشکل اقدام لازم را انجام داد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی