افزایش ورود کامیون ها به دوغارون، دلیل اصلی ازدحام این روزها در این مرز

افزایش ورود کامیون ها به دوغارون، دلیل اصلی ازدحام این روزها در این مرز
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 27 خرداد 1399

مدیران گمرکی از دلایل ترافیک این روزهای کامیون ها در مرز گفتند

افزایش ورود کامیون ها به دوغارون، دلیل اصلی ازدحام این روزها در این مرز

 

 

«صف طولانی کامیون ها و خودروهای صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون»، به یک روایت تکراری بدل شده که هر چند ماه یک بار، بلند و بالایی این صف به سوژه ای برای رسانه ها تبدیل می شود.

هفته گذشته، احمد زمانیان یزدی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در هجدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی، به صراحت از تکرار و تدوام این مشکل انتقاد کرد و گفت:  چالش های مرز دوغارون به رغم انتقادات فراوان بخش خصوصی؛ همچنان به قوت خود باقی است. تنها مرزی که در دوره آغاز شیوع کرونا باز بود، دوغارون بود اما به واسطه کندی خدمات رسانی و ضعف مدیریت در این منطقه بیش از 1000 کامیون در این مرز متوقف هستند.

او تاکید کرد:سرعت پذیرش کامیون ها در حال حاضر بسیار پایین بوده و کرایه ها نیز تا 60 درصد افزایش یافته است. شرایط موجود، بخش تجارت و ترانزیت ما را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

اما پس از انتشار گسترده این اظهارات، بعضی از مسئولان امر این ترافیک و صف طولانی را تکذیب کردند. گزارشات واصله از این منطقه حکایت از تداوم مشکلات و طولانی شدن صف کامیون ها حکایت دارد. به همین بهانه سراغ مسئولان گمرکی استان رفتیم و از آن ها در خصوص مشکلات موجود و دلایل بروز آن ها پرسیدیم:

*توقف 1200 کامیون در دوغارون

امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در همین رابطه می گوید: نکته اصلی که در تردد کامیونها در مرز دوغارون وجود دارد این است که همانط ور که کامیون از مرز خارج می کنیم، از گمرکات مبدا در کشور نیز به دوغارون، ورودی کامیون داریم.

وی می افزاید: ما در حال حاضر ساعت کاری را در مرز افزایش دادیم و طبق آماری که دیشب اخذ کردیم، هم اکنون حدود 1200 دستگاه کامیون در دوغارون متوقف است. اما باید به این نکته توجه داشت که روزانه 300تا 400 کامیون از مرزها و مبادی دیگر کشور به دوغارون می آیند و این باعث می شود تا هر روز در این مرز با ازدحام کامیون ها مواجه باشیم.

جهانخواه یادآور می شود: باید به این نکته توجه داشت که اکثر بارهایی که به مرز دوغارون می آید، به صورت ترانشیپمنت است و این تخلیه بار از کامیون ایرانی و بارگیری کالاها در کامیون های افغانستانی، باعث توقف های طولانی تر در مرز می شود و چون حجم بار زیاد است، فرآیند کار کمی طولانی می گردد.

وی ادامه می دهد: از طرفی، مسیر دوغارون تا گمرک اسلام قلعه نیز مطلوبیت کافی را نداشته و نیاز به مرمت و بازسازی دارد و این موضوع نیز خود باعث توقف و ترافیک کامیون ها می شود؛ همان طور که دو روز پیش یک کامیون در مسیر مذکور واژگون شده بود و سایر کامیون ها ناگزیر شدند ساعت ها صبر کنند تا مسیر گشوده شود. برای بهبود این جاده، وزارت امور خارجه و مرزبانی باید با کشور افغانستان رایزنی های لازم را به عمل آورند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی از محدودیت پاکستان در پذیرش کامیون های افغانستانی و سرازیر شدن بار کالاهای تجاری برای انتقال از مرز ایران، به عنوان یکی دیگر از دلایل ازدحام کامیون ها در دوغارون نام می برد.

وی معتقد است که با افزایش ساعت کاری در مرز دوغارون و همکاری بیشتر تمامی نهادهای متولی در مرز، مشکل ازدحام و توقف کامیون ها طی چند روز آینده کاهش یافته و معطلی کمتری برای خروج کالاها، رخ خواهد داد.

*افزایش ورود کامیون ها به دوغارون، دلیل اصلی ازدحام این روزها در این مرز

محمد کوهگرد، مدیر گمرک دوغارون با تایید موضوع توقف کامیون ها در این مرز در روزهای اخیر می گوید: دلیل اصلی توقف ها، افزایش ورود کامیون ها و ارسال کالا از نقاط مختلف و دیگر مرزها به دوغارون است. همچنین طرف افغانستانی به مشکلاتی دچار شده که حرکت کامیون ها به آن سوی مرز را کند کرده است.

وی می افزاید: برای کاهش ازدحام کامیون ها، ساعت کار گمرک را به مدت دو ساعت افزایش دادیم و هم اکنون از ساعت 7 تا 19:30 هر روز، همراه با دیگر ارگان های مرزی، ارائه خدمت در مرز داریم و امید می رود که مسئله توقف ها تا یکی دو روز آینده حل و فصل شود.

کوهگرد با بیان اینکه ازدحام کامیون ها در مرز به گونه ای نبود که خلل ایجاد کند، اظهار می کند: روال کار برای حرکت کامیونها هم اکنون در حال انجام است. گمرک متولی امر صادرات و ترانزیت بوده و در صورت خواب کالا در مرز، ما باید پاسخگو باشیم.

مدیر گمرک دوغارون با تاکید بر اینکه وضعیت تردد در این مرز به گونه ای است که همیشه بیش از 1000 کامیون در مرز متوقف و یا در حال حرکت هستند، تصریح می کند: اگر این گونه نباشد جای تعجب است چون گمرک، بازارچه مرزی و منطقه ویژه در این مرز فعالند و پارکینگ ها همیشه پُر است. این ازدحام گاها مشکلات خدماتی در بحث پارکینگ ها به وجود آورده که البته تلاش ها بر رفع مستمر این مسائل متمرکز بوده است.

وی درباره عملکرد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نیز می گوید: شاید فضا و ظرفیت فعلی منطقه ویژه در حال حاضر جوابگوی ازدحام کامیون ها نباشد اما اگر فاز بعدی آن اجرایی شود، موضوع حل می شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی