تدوین کتاب «توانمندی‌های معدنی استان» با اتکا به منابع اطلاعاتی مستند و کاربردی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 09 ارديبهشت 1396

در نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد:

تدوین کتاب «توانمندی‌های معدنی استان» با اتکا به منابع اطلاعاتی مستند و کاربردی

 

تدوین کتاب «توانمندی های معدنی خراسان رضوی» محور بحث در تازه ترین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان بود. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اصغر پورفتح ا... رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست، تدوین کتاب مذکور را اقدامی در جهت مستندسازی اطلاعات معدنی این خطه عنوان کرد و گفت: سال‌ها قبل کار مشابهی انجام گرفت که این اثر تکمله آن محسوب می‌شود. قرار است که این کتاب با کمک اتاق بازرگانی خراسان رضوی تولید شود و محور و اتکای ما در مباحث معدنی قرار گیرد، چرا که باور داریم خلاء اطلاعات مستند و متقن در این بخش، آسیب‌های زیادی را موجب شده و توانمندی‌های معدنی استان ما را کم رنگ کرده است.

  • انعکاس توانمندی‌های بخش معدن استان در یک کتاب

اما در ادامه این نشست جمال روشن‌روان به نمایندگی از تیم کارشناسی تدوین و نگارش این اثر مکتوب، در توضیحاتی به تشریح ساختار آن پرداخت. وی بیان کرد:در این کتاب از وضعیت موجود معادن استان را از نظر نوع و میزان ذخایر، پتانسیل‌های موجود، بازاریابی و تجارت، صنایع معدنی، ظرفیت‌های زمین‌شناسی استان و... سخن خواهیم گفت.

وی به تشریح منابع اطلاعاتی و روند پیشرفت کار اشاره کرد و یادآور شد: در این کتاب 69ماده معدنی موجود در استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گزارشی از روند استخراج معادن این خطه طی سال‌های 85 تا 94، ارائه خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که مقدمات این کتاب ظرف دوماه آینده به اتمام برسد.

روشن‌روان از فعالان معدنی و نمایندگان تشکل‌های حاضر در این نشست خواست تا همکاری و مساعدت لازم را برای جمع‌آوری هرچه بهتر اطلاعات این بخش به عمل آورند.

اما در ادامه اعضای حاضر هر کدام به بیان دغدغه‌های خود در خصوص این کتاب پرداختند. منابع آماری قابل استناد برای تهیه این اثر، ارائه تصویری از سیمای آینده بخش معدن استان، انعکاس پتانسیل‌های سرمایه‌ای، معرفی معدنکاران قدیمی و پیشکسوت و... بخشی از پیشنهادات و دغدغه‌های اعضا را تشکیل می‌داد که پیرو آن مقرر گردید مولفان این اثر در روند تهیه آن به منابع متعددی برای تامین آمارهای مورد نیاز خود ارجاع کنند.

  • دغدغه خام فروشی و ضرورت بازتعریف این مفهوم

در ادامه این نشست، پورفتح‌ا... رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق نیز با انتقاد از تورم قوانین در کشور و تضاد و تعارض‌هایی که به همین واسطه شکل می‌گیرد، «خام فروشی» را برآیند همین امر برشمرد و گفت: مرجعی نظیر بورس باید محوریت قیمت گذاری مواد خام معدنی باشد و چنانچه صنایع، خریدار این محصولات نبودند، عرضه کننده بتواند آن‌ها را صادر نمایند.

وی به استناد این بحث خواستار تدوین بسته‌ای شد که در آن تعاریف فعالان معدنی از موضوع خام فروشی ارائه شده است و تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد این تعاریف را در مراجع مختلف معرفی و ارائه نماییم.

  • پیگیری برای تشکیل دادگاه‌های تخصصی اقتصادی در استان

اما مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی که میهمان این نشست بود نیز در سخنانی از پیگیری موضوع تشکیل دادگاه‌های تخصصی برای بخش های مختلف اقتصادی خبر داد و یادآور شد: ایجاد این دادگاه‌های تخصصی، به صدور آرایی منصفانه‌تر منجر خواهد شد چرا که قاضی در مقام یک کارشناس با اقتضائات هر بخش آشناست و از این منظر رای خود را صادر می‌کند.

وی خواستار تعامل هرچه بیشتر دو کمیسیون حقوقی و قضایی و معدن اتاق بازرگانی شد و اعلام آمادگی کرد تا مباحث حقوقی معدنکاران در کمیسیون متبوعش مورد بررسی تخصصی قرار گیرند.

  • تلاش برای ایجاد «دفتر معدن» در اتاق بازرگانی استان

در پایان این نشست مافی دبیر کمیسیون گزارشی از اولین هم اندیشی معدنکاری و الزامات زیست محیطی ارائه داد و این نشست را بستری مناسب برای تعامل فعالان هر دو بخش و دستیابی به نوعی مفاهمه ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد: مقالاتی که در این نشست ارائه شدند، نظر به کاربردی بودن مفاهیم‌شان در اختیار اعضا برای بهره برداری قرار خواهند گرفت.

پورفتح ا... رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در جمع بندی این نشست، با تقدیر از هم‌گرایی تشکل‌های معدنی استان، این رویکرد را عاملی در جهت تثبیت هرچه بهتر جایگاه معدن در استانمان در سال جاری برشمرد.

وی همچنین از انجام پیگیری ها برای ایجاد «دفتر معدن» در اتاق بازرگانی استان خبر داد و عنوان کرد:این دفتر با هدف جمع‌بندی مباحث کارشناسی و تقویت جایگاه کمیسیون معدن اتاق ایجاد خواهد شد و امیدواریم ساز و کار این امر هرچه سریع تر فراهم آید.

 

 a

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی