اعتراض شرکت های ترانزیتی استان به کاهش ناوگان ورود موقت در مرز میلک

اعتراض شرکت های ترانزیتی استان به کاهش ناوگان ورود موقت در مرز میلک
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 15 مهر 1399

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

اعتراض شرکت های ترانزیتی استان به کاهش ناوگان ورود موقت در مرز میلک

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان به کاهش یا حذف سهمیه ناوگان افغانی ورود موقت (برای این شرکت‌ها) در مرز میلک معترض هستند. این تصمیم به بروز آسیب ها و خسارات جدی برای فعالان این حوزه منجر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «احمد زمانیان یزدی» در تازه‌ترین نشست این کمیسیون به نامه ای که طی روزهای گذشته از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان برای کاهش سهمیه ها در مرز میلک  ابلاغ شده بود، خاطرنشان کرد: آن چه که مسلم است تنها شرکت های خراسانی شامل این کاهش سهمیه ها نیستند بلکه تمامی شرکت های فعال مشمول این بحث می شوند. این اتفاق اعتراض انجمن حمل و نقل بین المللی حمل و نقل سیستان و بلوچستان را نیز در پی داشته است.

وی ادامه داد: در نامه ای اعتراض شرکت های استان را در این خصوص به مسئولین ذی ربط ابلاغ نموده و عنوان کردیم که این اقدام اصولی نیست و آسیب های جدی به جریان تجارت خارجی کشورمان وارد می آورد. در همین خصوص مکاتبه ای با استانداری خراسان رضوی نیز صورت گرفته و به کاهش سهمیه ها اعتراض شده است.

وی تاکید کرد: چنانچه ملاک کاهش یا حذف سهمیه ناوگان، فعالیت 6ماهه اول سال 1399 باشد، زیاد منطقی و به واقعیت نزدیک نیست چرا که در آن برهه موضوع شیوع بیماری کرونا، کندی عملیات دستگاه ها در مرز میلک( که منجر به توقف طولانی‌مدت و همچنین نوسانات شدید کرایه‌های حمل می‌شد) و اعتصابات رانندگان افغانستانی و عدم ورود آن ها به ایران در بازه مذکور، باعث شد تا در مقطع مذکور شاهد کاهش شدید فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی در مسیر میلک باشیم.

زمانیان تاکید کرد: به واسطه مباحث ذکر شده در همان مقطع، بیش از 80درصد محموله های مسیر نیمروز تغییر مسیر داده و از طریق دوغارون و میل 78 به افغانستان حمل شد که نتیجه آن کاهش آمار فعالیت شرکت‌های دارای ناوگان فعال در مسیر میلک بود.   

*تشدید ترافیک در مرز دوغارون

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه گفت: 4 الی 5 ماه است که در مرز دوغارون با مشکل ترافیک سنگین ناوگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی مواجه هستیم، البته ناگفته نماند در تمام طول سال مشکلات این مرز به قوت خود باقی هستند اما این بار به دلیل برخی مسائل، توقف و ترافیک دستگاه های ترانزیتی به مراتب بیشتر و طولانی‌تر شده و چالش ها نیز حادتر هستند.

وی تصریح کرد: کمیسیون و انجمن حمل و نقل از دی ماه سال گذشته در مرز دوغارون بیش از 200 ساعت مطالعه انجام داده است و گزارش جامعی را در رابطه با مشکلات و فرصت های منطقه دوغارون احصاء کرده است و گزارش حاصله را به ریاست اتاق ایران ارائه نمود و از سوی ایشان نیز موضوع به معاون اول رئیس جمهور گزارش شد. همچنین در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز این مسئله در دستور کار قرار گرفت. لذا تمامی دستگاه‌های دولتی مرتبط در جریان مسائل و مشکلات مرز دوغارون هستند.

زمانیان با بیان اینکه علاوه بر مسائل مرز دوغارون با مشکلاتی نیز در منطقه ویژه مواجه هستیم، عنوان کرد: حل مشکلات دوغارون نیازمند یک عزم جدی و اصلاحات اساسی است.

وی در ادامه اشاره ای نیز به موانع موجود در مسیر تجاری ترکمنستان داشت و یادآور شد: علی رغم اینکه در خصوص مشکل واگن های تجاری پیگیری های متعددی در مقاطع مختلف انجام شده اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

وی تصریح کرد: ترکمنستان موقتا 20 روز به طور آزمایشی اجازه داد تا روزانه 10 دستگاه ماشین ایرانی به مرزش وارد شود و راننده ایرانی با کشنده ترکمن بارش را تخلیه کند و بازگردد. البته این موضوع 2 الی 3 ماه پیش در دفتر وازرتخانه مطرح شد. حال از آن جا که شرکت ها مالک کامیون نیستند، پس راننده ها نیز این موضوع را نخواهند پذیرفت.

زمانیان یزدی یادآور شد: پیشنهادی مطرح شد تا طول دوره مذکور به دو ماه افزایش پیدا کند اما ما مخالف هستیم چرا که معتقدیم این مسئله قطعا در ادامه به رویه تبدیل خواهد شد و به ناوگان ایرانی آسیب های جدی وارد می کند.

*نتایج ملموسی از اقدامات انجام گرفته برای روان سازی مرز میلک شاهد نبوده‌ایم

در ادامه، ابراهیم عطایی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: افغانستان تنها کشوری است که وضعیت ترانزیت آن با ایران رو به بهبود است اما با توجه به عدم هماهنگی سازمان ها و مشکلات زیرساختی در مرز افغانستان، با مشکلاتی همچون توقف طولانی بار در مرز مواجه هستیم و شرکت های حمل و نقل بین المللی از این بابت خسارت های بسیاری را متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: ده روز پیش از طرف هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان با هماهنگی استانداری از مرز میلک بازدید داشتیم و تمام سازمان های فعال در مرز میلک در جلسه حضور یافتند. متولیان امر در جلسه مذکور بر نقش آفرینی سازمان ها در روان‌سازی مرز و حل مشکلات آن تاکید داشتند.

عطایی تصریح کرد: متاسفانه حدود 600 دستگاه ناوگان حمل و نقل تجاری در پشت مرز میلک متوقف شده بودند و این توقف باعث گلایه مسئولان کشور افغانستان شده بود و لذا پس از آن جلسه داخلی برگزار شد. افغانستان گلایه داشت که اگر ایران به دنبال ترانزیت است چرا 600 دستگاه کامیون افغان در مرز متوقف هستند؟

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی متذکر شد: متاسفانه با گذشت 10 روز از برگزاری جلسه، اثرات و نتایج ملموسی را به منظور روان سازی مرز میلک شاهد نبودیم. لذا مقرر شد تا نتایج توافقات با کشور افغانستان هفته آینده طی جلسه ای اعلام شود و مشکلات موجود مرتفع گردد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد:  علی رغم مکاتبات بسیار کمیسیون ترانزیت و حمل و  نقل بین المللی اتاق و انجمن حمل و نقل به گمرکات و سازمان راهداری، تنها 250 الی 260 کامیون می توانند از این مرز تردد کنند و این ترافیک همچنان به قوت خود باقی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرز میلک بار نمی پذیرد این بارها به سمت مرز دوغارون در حرکت هستند، علاوه بر این صادرات نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین براساس آمار 20درصد ترانزیت افغانستان و 50 درصد ترانزیت دوغارون افزایش یافته است که این مسائل شلوغی و ترافیک را در مرز دو چندان کرده است، به طوری که در روز 750 دستگاه ورودی و در مقابل 530 دستگاه خروجی داریم.

*فقدان مدیریت واحد مرزی سبب ایجاد مشکلات ترانزیتی شده است

در بخش دیگری از این نشست دین محمد فیض محمدی، مدیریت شرکت ستاره یاران زمین در سخنانی تصریح کرد: مشکلات مرزی از جمله چالش‌هایی هستند که در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با آن‌ها مواجه هستیم. سال ها با این گونه مسائل دست و پنجه نرم می کنیم اما تا به حال نسخه صحیحی برای آن پیچیده نشده است. البته گاهی نسخه هایی ارائه شده اما به مرحله اجرا نرسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلات مرزی تاثیرات منفی بر حوزه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی گذاشته است، آنچه که مسلم است فقدان مدیریت واحد مرزی سبب ایجاد مشکلات و مسائل عدیده می شود باید به منظور پرهیز از عملکردهای جزیره‌ای، برای آن چاره ای اندیشیده شود.

فیض محمدی عنوان کرد: با همکاری سازمان های مستقر در مرز میلک توانستیم به صورت مقطعی شاهد کاهش توقف ها از 12 روز به 2 روز باشیم، همچنین حجم 600 دستگاه متوقف شده در مرز به 50 دستگاه تقلیل یافته است.

وی خواستار پیگیری بعضی از مشکلات و ممنوعیت ها در مرز ماهیرود شد.

پریسا میرزایی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل آل تین ترابر خورشید نیز در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و گفت: با اینکه در مرز میلک بار داریم اما متاسفانه کامیون های ما مرجوع می شوند و به همین دلیل با شرکت های طرف قرارداد افغانستانی نیز درگیر می شویم. به طور مثال، پایانه صادرات یکسری از بارهای شرکت ما را مرجوع کرد، لذا طرف افغانستانی تصور کرد که ما به دنبال لغو قرارداد با آن شرکت هستیم و این مسئله چالش هایی را برای شرکت ما رقم زد.

وی بروز چنین مشکلاتی را عامل خسارت به شرکت های حمل و نقلی برشمرد و خواستار هماهنگی بیشتر در مرزهای تجاری شد.

*یک چاره‌جویی موثر برای حل بلندمدت مشکلات مرزی

در بخش دیگری از این نشست کاظم شیردل، عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در باب مشکلات و راهکارهای موجود برای حل مشکلات مرزی به ایراد سخن پرداخت و گفت: متاسفانه مدیریت واحدی در مرزهای ما وجود ندارد، لذا تا زمانی که این مهم محقق نشود، مشکلات نیز به قوت خود باقی هستند و هر اقدامی در جهت اصلاح یا حل مشکلات نیز مقطعی خواهد بود.

وی به ضعف تعاملات با طرف های خارجی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اگر رایزنی های موثری با طرف ترکمنستانی انجام می شد، شاهد تداوم مشکلات برای بیش از دو دهه نبودیم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه در مرز سرخس با کشور ترکمنستان با چالش های بسیاری مواجه هستیم و تعدد قوانین و مقررات سبب سردرگمی شرکت های حمل و نقل بین المللی شده است، تصریح کرد: هر واگن حداقل 1000 دلار قیمت دارد که متاسفانه در این حوزه کم کاری صورت گرفته است. هیچ بعید نیست که قیمت واگن به 1500 الی 2000 دلار نیز افزایش پیدا کند و لذا تقاضا می شود تا پیگیری لازم از طریق اتاق بازرگانی ایران، استانداری و ... انجام بگیرد، چرا که وضعیت تامین واگن با مشکلات فراوان همراه است.

وی خاطر نشان کرد: توقف کامیون ها در مرز دوغارون سنگین شده است، چنان که دیگر رانندگان راغب به حرکت در این مسیر نیستند.

در ادامه داود سپهر، مدیرعامل شرکت حمل و نقل توسعه ترابری تات با اشاره به اینکه متاسفانه در شرایطی که با تحریم های بین المللی مواجه هستیم دچار خودتحریمی نیز شده ایم، خاطرنشان کرد: اگر کشور افغانستان با ایران همکاری لازم را نداشته باشد، مسیر ترانزیتی ما با چالش مواجه می شود و از این منظر باید زیرساخت ها بهبود پیدا کنند و از مانع تراشی ها جلوگیری شود چرا همین رویه، شکلی از خودتحریمی است.

وی یادآور شد: راه آهن جمهوری اسلامی باید تا حدودی مسئولیت خود را در خصوص مشکلات شرکت های ترانزیتی قبول کند، اتاق بازرگانی، شورای گفت و گو و ... باید این مسئولیت ها را به شرکت راه آهن گوشزد کنند. نباید این طور باشد که راه آهن تنها کرایه حمل دریافت کند، بلکه باید مابه ازای هزینه های دریافتی، خدمات مطلوبی نیز ارائه نماید اما خسارت های ناشی از خواب واگن را شرکت های حمل و نقل بین المللی باید متحمل شوند.

مدیرعامل توسعه ترابری تات تصریح کرد: مشکل شلوغی راه آهن به شرکت های حمل و نقلی ارتباطی ندارد، این مسئله را باید راه آهن مدیریت کند.

رضا سلطانی لاهیجی، فعال حوزه ترانزیت نیز در همین رابطه عنوان کرد: در حال حاضر که ترکمنستان مسیر را بسته و امکان دسترسی به آسیای میانه و روسیه فراهم نیست باید ترانزیت را از مرز و خاک افغانستان حفظ کنیم. هر چند که ما این اقدام را انجام دادیم اما نتیجه ای حاصل نشد.

وی با اشاره به بهانه جویی های مکرر ترکمنستان و موانعی که این کشور بر سر تجارت ایران ایجاد کرده، متذکر شد: لازم به ذکر است که ترکمنستان طی هفته آتی تمام واگن های خود را به بخش خصوصی واگذار می کند، به بیان دیگر دولت ترکمنستان دیگر دخالتی در حمل، سیر و واگذاری واگن ندارد. این رویه می تواند هزینه ها را به شکل دیگری افزایش دهد.

وی خواستار برگزاری نشست هایی تخصصی به منظور پیش بینی و چاره جویی برای مشکلات آتی شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی