بازنگری بنیادی در نظام اشتغال کشور، با هدف توسعه کسب و کارهای مبتنی بر بهره وری و فناوری

بازنگری بنیادی در نظام اشتغال کشور، با هدف توسعه کسب و کارهای مبتنی بر بهره وری و فناوری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 09 آبان 1399

در هفتمین جلسه کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

بازنگری بنیادی در نظام اشتغال کشور، با هدف توسعه کسب و کارهای مبتنی بر بهره وری و فناوری

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد گفت: نظام آموزشی کشورمان از ناکارآمدی جدی رنج می‌برد و تاوان نقایص آن را قشر جوانی می‌دهند که سرمایه عمر را در این نظام سپری کرده اما در غایت کار به جمع فارغ‌التحصیلان فاقد اشتغال در کشور می‌پیوندند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «رضا حمیدی» که در هفتمین جلسه این کمیسیون سخن می گفت، متذکر شد: بیکاری حالا به یکی از چالش‌های بزرگ جامعه ایرانی تبدیل شده و بخشی نگری و اعمال راهبردهای جزیره‌ای و ناهماهنگ در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد که منبعث از سیاست‌های کلان آموزشی کشورمان است، بخش عمده‌ای از جمعیت فاقد اشتغال را از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار داده است.

وی نسبت به رشد آمارهای بیکاری در میان جمعیت تحصیلکرده کشور ابراز نگرانی نمود و تاکید کرد: اگر حساب و کتابی کنیم و هزینه های سنگینی که صرف تحصیل این دانش آموختگان از مقطع دیپلم تا لیسانس و حتی مقاطع بالاتر شده را محاسبه نماییم، شاید به رقم کلانی برسیم که به عنوان یک سرمایه به هدر رفته و ارزش افزوده ای نیز ایجاد نکرده است. امروز بخشی از چالش ما کمبود نیروی کار ماهر است که باید در همین سیستم آموزشی پرورش می یافته اما کوتاهی شده است.

حمیدی یادآور شد: حال اگر این اعداد و ارقام کلان صرف آموزش های مهارتی می شد، هم چرخ تولید رونق می گرفت، هم کارآمدی آموزشی فراهم می آمد و هم رشد اشتغال را شاهد بودیم.

 

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد خاطر نشان کرد: متأسفیم که امروز نامیدی و یاس گریبان جوانان ما را گرفته و اندیشه مهاجرت و ترک وطن مدام تشدید می شود. فرهنگ کار و تلاش که روزگاری سرلوحه نسل های گذشته بود، امروز جای خود را برای عده ای به منفعت طلبی های کوتاه مدت و کسب سودهای مقطعی داده و منافع فردی بر دیدگاه های جمعی اولویت یافته است. از رشد بیکاری در جامعه نگرانیم چون آن را منشاء آسیب های فراوان و مشکلات اجتماعی عمده می دانیم. 

وی گفت: متأسفانه مدیران ما از جسارت کافی برخوردار نیستند پس در بخش هایی که با نقایص کهنه مواجهیم، اصلاح گری عمده ای رقم نمی خورد. در شرایط فعلی، اقتصاد کشور با معضل تحریم ها مواجه است و تولید و صادرات ما از این حیث لطمه فراوانی دیده اما در همین شرایط می توان اقداماتی انجام داد که به شکوفایی اقتصادی و اجتماعی جامعه کمک کند.

حمیدی اشاره ای به شیوع کرونا و اثرات آن بر شرایط اقتصادی کشورمان داشت و یادآور شد: قطعاً اگر آگاهی لازم برای مردم ایجاد شود، سطح همکاری جامعه با ارکان دولتی برای مهار این همه گیری به حداکثر افزایش خواهد یافت.

*تأکید بر ضرورت اجرای پویش های اجتماعی برای مقابله با کرونا

محمّد حسین روشنک، رئیس ستاد پشتیبانی مردمی مقابله با کرونا نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر جامعه برای مقابله با کرونا بی تفاوت شود، قطعاٌ شاهد تبعات سختی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در شرایط شیوع کرونا، برگزاری مراسم غیرضرور در استادیوم ها و شرکت در برنامه های تشییع،  تهدیدهای بسیار جدی برای سلامت جامعه به دنبال خواهد داشت. رسانه ها باید در مسیر آگاه سازی جامعه و برحذر داشتن جامعه از رفتارهای پُرخطر، پیشگام شوند.

روشنک با اشاره به اینکه دولت به وظایف خود برای مقابله با شیوع کرونا عمل نکرده است، تصریح کرد: از همان ابتدا عنوان کردیم که باید قرارگاه مبارزه با کرونا در کشور ایجاد شود. به بیان دیگر فرماندهی کردن ستاد مقابله با کرونا و مهار این همه گیری با خواهش و تمنا امکان پذیر نیست بلکه برای مقابله باید مقتدرانه وارد میدان شد.

وی با طرح این سوال که رفتن به مسافرت ها در شرایط شیوع کرونا چه ضرورتی دارد و چرا انجام مسافرت ها ممنوع نمی شود، عنوان کرد: حقیقت آن است که مردم را برای مقابله با کرونا به میدان نیاوردیم، مردم ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی را دستوری می دانند. چرا فضا به سمتی سوق پیدا نکرده که مردم به سمت خودمراقبتی حرکت کنند؟

رئیس ستاد پشتیبانی مردمی مقابله با کرونا افزود: اگر این شرایط تداوم پیدا کند مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا صعودی خواهد بود و عبور از پیک این بیماری ناممکن می شود.

روشنک ادامه داد: چند پویش در ستاد پشتیبانی مردمی مقابله با کرونا شکل گرفته است، نخست پویش نذر ماسک است که امید می رود فعالان اقتصادی در این مسیر ما را یاری کنند. پویش حفظ اشتغال نیز از دیگر اقداماتی است که باید در شرایط فعلی بسیار جدی گرفته شود، چرا که حفظ اشتغال کارگران و پرسنل شاغل در مراکز خدماتی و گردشگری که با بحران روبه رو هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیشنهاد ما این است که دولت متعهّد شود تا برای واحدهای اقتصادی که در شرایط فعلی نسبت به حفظ نیروی کار خود همت می کنند، امتیازاتی را قائل شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد، گوشه چشمی به خسارت های پیدا و پنهان به اقتصاد شهر و استانمان داشت و تاکید کرد: نبض اقتصاد در شرایط کرونا، تحریم و تورم کند می زند و مردم دغدغه های جدی دارند.

روشنک یادآور شد: به همین استناد نیز پویش حمایت از فضای کسب و کار در شرایط کنونی از دیگر اولویت هایی است که باید در کانون توجّه قرار بگیرد. خوشبختانه در حوزه صنعت و تولید، به واسطه رعایت پروتکل ها، سطح شیوع بیماری کم بوده است. به نظر می رسد فرهنگ سازی موثر می تواند از این حوزه، بسیار موثر واقع شود.

* توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در بزنگاه دشوار شیوع کرونا

در بخش دیگری از این نشست ناصر صادقی، سرپرست دفتر مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: مشابه انتقاداتی که به دولت در باره ی شیوه ی اداره امور کشور در شرایط شیوع کرونا وجود دارد، در مقیاس خرد به نهادهای مردمی و بخش خصوصی نیز انتقادهایی وارد است که همراهی و حمایت اتاق بازرگانی می تواند در این زمینه کمک های شایانی را به مردم بنماید.

وی بیان کرد: بخش بزرگی از مشکلات امروز که مدیریت امور کشور را با خسارات بزرگ مواجه کرده است ناشی از بی اعتمادی مردم به عملکرد مسئولان دولتی است. کمیسیون مسئولیت های اجتماعی تلاش دارد تا در مسیر اعتماد سازی برای جامعه گام بردارد. این ساختار جایگاه و اعتماد به اتاق بازرگانی که راهبری بخشی از جامعه را بر عهده دارد، تقویت می کند تا بتواند نقش و اثر خود را در تقویت اعتماد عمومی به دولت ایفا کند.

*باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای مقابله با کرونا استفاده کرد

در بخش دیگری از این نشست محمد شفیعی، معاون مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی با تقدیر از اقدامات فعالان اقتصادی در مقابله با کرونا اظهار کرد: امکانات و توانمندی کشورها برای مقابله با کرونا با یکدیگر متفاوت است لذا مقایسه کشور ما با سایر کشورها چندان صحیح نیست.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی در راستای مسئولیت های اجتماعی اقدامات ارزنده ای را برای مقابله با کرونا انجام داده است، عنوان کرد: جنگ اقتصادی و تحریم ها در کنار شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی را برای دولت مضاعف کرده و این در حالی است که سایر کشورها با این جنس مسائل، به صورت توأمان مواجه نشده اند.

شفیعی با اشاره به اینکه پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را با اجبار و تهدید نمی توان به مردم تحمیل کرد، ادامه داد: مسئولیت های اجتماعی صرفاً متوجه دولت و بخش خصوصی نیست، بلکه این مهم ابتدا باید از بطن جامعه و مردم آغاز و بعد به تمامی جامعه تعمیم داده شود.

وی تأکید کرد: باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای مقابله با کرونا در کنار پتانسیل های بخش دولتی استفاده شود، چرا که صرفاً با امکانات دولتی نمی توان همه ی نیازها را برطرف کرد.

*شوک ناشی از کرونا بیش از 2 میلیون و 600 هزار شغل را تحت تأثیر قرار داده است

در این نشست جواد سخدری، مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری های نوین سلامت جهاددانشگاهی خراسان رضوی ضمن ارائه یک گزارش پژوهشی عنوان کرد: کاهش نرخ موالید و طولانی مدت شدن دوره ی مجرّدی، افزایش نابرابری جنسیتی و محافظه کاری اجتماعی به دلیل قرنطینه کرونایی، موکول شدن ازدواج و بچه دار شدن در برخی کشورها به بعد از پایان این همه گیری، تبدیل همه گیری به یک آزمایش اجتماعی بزرگ در سراسرجهان، تغییرات فرهنگی ناشی از همه گیری کرونا، گذار از فردگرایی به جمع گرایی، عبور از ترس فردی به ترس اجتماعی، گذر کردن از دغدغه فردی به دغدغه اجتماعی، رسیدن از غرور قدرت به ضعف و ناتوانی،گذار از نگرش مادی گرایانه به نگرش معنویت گرایانه، عبور از فراموشی مرگ و قیامت به نزدیکی به مرگ و قیامت، گذر کردن از جاه طلبی افراطی به حقارت و گذشتن از احساس امنیت به احساس ناامنی، به گفته محققان از مهم ترین تبعات جهان پساکرونا است.

وی با بیان اینکه اختصاص بخشی از منابع افراد، سازمان ها و کشورها به منظور مواجهه با رویدادهای غیرقابل پیش بینی حیاتی به نظر می رسد، ادامه داد: از هر پنج شغل، چهار مورد در دنیا تحت تأثیر این اپیدمی قرار گرفته است. همچنین زنجیره تأمین کسب و کارها در دنیا دچار مشکل جدی شده است.

سخدری تصریح کرد: شوک ناشی از کرونا بیش از 2 میلیون و 600 هزار شغل را فقط در کادر واحدهای صنفی تحت تأثیر قرارداده و این قابل مقایسه با آثار برآورد شده شوک ناشی از بازگشت تحریم ها است که آثار مستقیم آن در واقع بر روی یک میلیون و 100 هزار فرصت شغلی تأثیرگذار بوده است.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: بخش مهمی از مشاغل از دست رفته مضمون توسعه ای ندارند، بدین معنا که نه قادر هستند فقر را در کشور برطرف کنند و نه قادر هستند عقب ماندگی علمی و فنی ما را کاهش دهند. بنابراین بازنگری بنیادی در نظام اشتغال کشور ضروری است. باید بخشی از منابع محدود دولت به کسب و کارهای با حداکثر بهره وری و مبتنی بر فناوری اختصاص یابد (حوزه پژوهش و فناوری).

وی خاطرنشان کرد: در ایران علی رغم اینکه کرونا فرصت بسیار خوبی برای کسب و کارهای دیجیتال بوده اما این ویروس تاثیر منفی 71 درصدی بر این گونه اشتغال ها داشته چرا که زیرساخت ها فراهم نبوده است.

سخدری ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع ویروس هایی مانند کرونا باید تدابیری همچون روابط و تعامل با تماس کمتر، تقویت زیرساخت های دیجیتال و سازگاری افراد با کار در خانه و انزوا (تقویت بیرون زدگی و خانه گزینی)، نظارت بهتر بر همه گیری ها در آینده با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء و کلان داده، توسعه داروهای مبتنی بر هوش مصنوعی، پزشکی از راه دور، ظهور ورزش مجازی با لغو لیگ های ورزشی، رویدادهای دیجیتال، خرید آنلاین بیشتر و ... مدنظر قرارگیرد.

در بخش دیگری از جلسه این کمیسیون، احمد دستجردی، رئیس هیأت مدیره ابرسلامت هوشمند سینا، عنوان کرد: در گستره سرویس های ویژه قابل خرید در بازار داخلی، یکی از معدود زمینه های مطرح نشده سرویس اختصاصی خدمات پزشکی شخص محور است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از سرویس اختصاصی خدمات پزشکی، افزایش رفاه و اطمینان شخص در مسیر درمان است. این ظرفیت برای تک تک مراجعین شخصی سازی شده و به ارائه مسیر سلامت، انجام هماهنگی های لازم در مسیر درمان بین پزشکان، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و ...، بهره گیری از بهترین پزشکان، متخصصان، کلینیک ها و آزمایشگاه ها جهت ایجاد بهترین تجربه درمانی، خدمات 24 ساعته برای مشتریان، کاهش زمان تا رسیدن به خدمات درمانی و ... اقدام می کند.

*نیاز کودکان کلیوی به حمایت های حداکثری

در ادامه فاطمه قانع، مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد کیمیا نیز به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: کودکان آینده سازان کشورمان هستند. همین عشق به وطن و کودکان باعث شد که پس از تحصیل در خارج، خدمت در ایران را ترجیح دهم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه هایم این است که برای درمان کودکانی که بیماری مادرزادی کلیه دارند برنامه ی دراز مدت تنظیم کنیم. امید دارم ما هم بتوانیم انجمنی مانند محک که پشتیبان کودکان سرطانی هستند ایجاد کنیم.

قانع تصریح کرد: پس از دو سال پیگیری توانستیم مجوز تأسیس یک سازمان مردم نهاد را دریافت کنیم که این موسسه را « انجمن حمایت از کودکان بیمار کلیوی کیمیا» نامگذاری کردیم. این انجمن تنها انجمن حامی کودکان کلیوی در کشور است.

 مدیرعامل موسسه مردم نهاد کیمیا افزود: تعداد کودکان بیمار کلیوی در جامعه ما بسیار زیاد است به طوری که در مطب بالغ بر 3 هزار پرونده کودک بیمار کلیوی دارم اما اولویت ما کمک به کودکان نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در انجمن کیمیا 300 کودک نیازمند را تحت پوشش داریم، با این شرایط بد اقتصادی خانوده هایی هستند که 2 الی 3 بیمار کلیوی دارند و این مسئله آن ها را به بحران دچار کرده است. جامعه باید این بیماران را بشناسد و حمایت کند. حمایت ما علاوه بر مسائل دارویی، مسائل غیر دارویی را نیز شامل می شود و کمک های روان پزشکی، تغذیه ای، تهیه اقلام ضروری و ... را در بر می گیرد.

پس از معرفی انجمن فوق عبدالله بهرامی عضو برجسته دانشگاه علوم پزشکی تأمین داروهای مورنیاز انجمن را برعهده گرفت و اعلام نمود با معرفی و درخواست آن انجمن و با کمک مشارکتهای مردمی بیمارستان امام رضا(ع) پشتیبانی دارویی برای کودکان بیمار کلیوی را انجام خواهد داد.

سید حسن خدادادیان حسینی، رئیس روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی نیز در همین خصوص تصریح کرد: آخرین مرحله تشکیل مرکز نیکوکاری کارکنان سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است و در حال حاضر تمام تمرکز ما بر وقف بیمه است تا افراد نیازمندی را که سابقه کمی در بیمه دارند و از کار افتاده هستند، بتوانیم از طریق جذب منابع و مشوق های مردمی به صورت وقف بیمه، تحت پوشش قرار داده و برای آن ها مستمری برقرار کنیم.

وی تأکید کرد: این مرکز شخصیت حقوقی مستقلی دارد که بر مشارکت همکاران و خود مرکز تکیه می کند تا از این طریق پشتیبانی خوبی برای این طرح ارائه شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی