توسعه پایدار بخش کشاورزی در تعامل با شورای بازرگانی هلند و ایران

توسعه پایدار بخش کشاورزی در تعامل با شورای بازرگانی هلند و ایران
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 30 آذر 1399

با پیگیری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی صورت گرفت:

توسعه پایدار بخش کشاورزی در تعامل با شورای بازرگانی هلند و ایران

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی در راستای رشد تعاملات و کمک به ارتقای تولید و توسعه پایدار در بخش های پژوهشی و تحقیقاتی، رشد تولید و بازرگانی در بخش کشاورزی، با شورای بازرگانی هلند و ایران تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «ناصر صداقت»، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در ابتدای این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس با جمعی از طرفین این تفاهم نامه برگزار شد، اظهار کرد: نقش بی بدیل کشاورزی در اقتصاد تمامی کشورها به عنوان عامل زیربنایی در کسب درآمدهای پایدار، اشتغالزایی مولد و نهایتا رشد و توسعه در سایر امور و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر همگان روشن و واضح است.

وی ادامه داد:  با امضای این توافقنامه بی شک گامی بزرگ و اقدامی اجرایی و ارزشمند در جهت ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خراسان رضوی برداشته خواهد شد. اقدامی کارگشا به جهت ارتقای سطح دانش و گسترش فناوری های نوین در حوزه و کشاورزی و به دنبال آن افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی استان، تلاش برای ارتقای سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جایگاهی والا و ایفای نقش حرفه ای این سازمان یکی از اهداف امضای این توافقنامه است. توافق نامه ای که امیدواریم زمینه ساز انتقال دانش ، تکنولوژی و فناوری های نوین شده و توسعه بازار محصولات کشاورزی طرفین را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی با توجه به کسب رتبه های بالا در تولید محصولات کشاورزی سطح جهانی در محصولاتی همچون زعفران ، پسته ، کشمش و گیاهان دارویی جایگاه بالایی داشته و بی شک با این اقدام ارتقای بیشتری خواهد یافت. تاثیرگذاری بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان و میزان اشتغال زایی اهمیتی دو چندان به بخش کشاورزی داده است و در این راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی عنوان بزرگترین تشکل بخش کشاورزی با بیش از ۱۷۰۰۰ عضو از مهندسین کشاورزی که در این حوزه مشغول می باشند می تواند به عنوان بازویی اجرایی و دانش محور در کنار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و موثر در توسعه و به کارگیری دانش و فناوری های درجهت تولید بیشتر و بهتر بوده و در برقراری تعامل با کشورهای صاحب دانش در این زمین پیشگام واقع شود و در راستای تحقق بهتر اهداف سازمان با تفکری جهانی گام بر می دارد تا با داشتن تفکری جهانی با برنامه ریزی محلی اهداف پیشروی سازمان را محقق نماید.

صداقت تصریح کرد: برقراری تعامل و تبادل دانش و زمینه سازی سرمایه گذاری مشترک برای استفاده از ظرفیت های کشاورزی استان به جهت توسعه بازارهای داخلی و تولید محصولات با کیفیت صادراتی برای عرضه در بازارهای منطقه ای از اهداف مورد نظر در برقراری تعامل با شورای بازرگانی هلند ایران است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی یادآور شد: این توافقنامه می تواند گامی در جهت در کاهش مصرف آب، افزایش راندمان تولید، ارتقای کیفیت محصولات، تولید دانش و فناوری های نوین و کشت های گلخانه ای خواهد بود.

وی تصریح کرد: امیدوارم روابط اقتصادی ، علمی وانتقال تجربیات و همکاری های مشترک تجاری میان این حوزه در هلند که توسط شورای بازرگانی هلند ایران برنامه ریزی و مدیریت خواهد شد. با انعقاد این توافق نامه قوت گرفته و در عرصه های بین المللی پررنگ تر حضور یابد.

* ورود به بحث امنیت غذایی با بهره گیری از تجربه و تکنولوژی های هلند

  در ادامه جواد اسماعیلی، قائم مقام جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: کشاورزی قراردادی یکی از موضوعات و جذاب در بخش کشاورزی نوین است. این مدل مورد حمایت فائو بوده و از سال 2001 مطرح شده است. این مدل می تواند بین کشاورزان و استارتاپ های مختلف همبسته شود و زنجیره تامین محصولات کشاورزی را باثبات تر کند. ماهیت کشاورزی قراردادی یک روش مبتنی بر فاکتورهای متعددی است که مورد توجه جهاد کشاورزی است، ورود یک شرکت و شخصیت حقوقی به عنوان واسط باعث می شود مدیریت دقیق تر  و دانش محورتر، مدیریت مالی شفاف و ساز و کارهای نظارتی را افزایش دهد و منطقا در مسیر توسعه و پیشرفت کشاورزی قرار گیریم.

وی یادآور شد: حضور شورای کشاورزی در روند کشاورزی قراردادی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فرصت بسیار مغتنمی است. مزایای کشاورزی قراردادی عبارت است از  تضمین امنیت بازار، معرفی فناوری جدید، نظارت بر تولید محصول استاندارد و تامین نهاده ها و امکان استفاده از همه ظرفیت های ممکن بین دو کشور ، کاهش دادن سهم ریسک کشاورزی و کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است. نکته مهمتر آن که افزایش مهارت و انتقال تکنولوژی یکی از اهدافی است که ما در این توافقنامه دنبال می کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با توجه به این که استان خراسان رضوی از ظرفیت های بسیار مهمی برخوردار است و از هزار و 728 گیاهان دارویی در انحصار ایران، تعداد 30 گونه گیاه دارویی از جمله زعفران در اختیار این استان است.  90 درصد سهم تولید زعفران و 70 درصد سهم تولید گل محمدی مربوط به کشورمان می باشد که بخش عمده ای از آن در اختیار خراسان رضوی است. همچنین به دنبال آن هستیم تا در محصولاتی مانند زیره سبز و سیاه نیز متمرکز شویم. توسعه تجارت محصولات کشاورزی به دلیل عدم زیرساخت ها و سیستم های نوین سهم کمی است و امید می رود با تفاهم نامه بتوانیم سهم قابل توجهی از مهارت ها و تکنولوژی های کشور هلند  برای تامین امنیت غذایی بهره بگیریم.

*ضرورت بهره گیری از تکنولوژی های جدید برای مدیریت بهره وری آب

در بخش دیگری از این نشست نراقی، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند عنوان کرد: روابط ایران و هلند از یک سابقه تاریخی 400 ساله برخوردار است و این رابطه دچار فراز و نشیب های زیادی بوده است اما خوشبختانه در شرایط فعلی زمینه به گونه ای فراهم آمده است که چشم انداز بسیار مثبتی می توان برای توسعه این روابط ارزیابی کرد. امضای تفاهم نامه در واقع گامی مثبت در حوزه کشاورزی خواهد بود، چرا که ایران پتانسیل های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد. همچنین پیش بینی می شود که ایران با همکاری هلند بتواند در حوزه تکنولوژی و تولید به هاب منطقه ای در خاورمیانه تبدیل شود.

وی یادآور شد: روز به روز اهمیت غذای سالم در دنیا رو به افزایش است و این موضوع نیز برای کشور ایران نیز بسیار حائز اهمیت است. بحث آب در کشاورزی مدرن بسیار حائز اهمیت است و ما نیز با استفاده از تکنولوژی های جدید به این سمت می رویم که در مصرف آب صرفه جویی کنیم.  خوشبختانه کشور هلند در این حوزه از تکنولوژی های خوبی برخوردار است. سفارت جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت خوبی برای توسعه این همکاری ها برخودار است و به تقویت روابط کمک خواهد کرد

*هلند در زمینه مدیریت آب و سازه گلخانه ای و تولید بذر حرف برای گفتن دارد

محمدپور، مدیرعامل شورای بازرگانی هلند و ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه، موضوع همکاری ایران و هلند در حوزه کشاورزی باید به عنوان یک رویکرد  بلندمدت پذیرفته شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه معتبری در هلند تجربه علم زیادی در بحث کشاورزی و آب دارد. لذا سعی داریم تا همکاری با این دانشگاه را توسعه دهیم. هلند در زمینه مدیریت آب و سازه گلخانه ای و تولید بذر و ... حرف برای گفتن دارد و تمام سعی ما بر این است که از این پتانسیل به نحواحسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تلاش داریم تا در کنار نگاه به بازار و فروش اجناس بیشتر بر تبادل تکنولوژی و استانداردها تمرکز کنیم.

*هلند به عنوان کشور مادر در استفاده از انرژی باد در جهان مطرح است

در ادامه عباس زاده، معاون سرمایه گذاری دفتر روستایی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان به استان های شرق کشور را پیش رو داریم و این مساله می تواند زمینه مناسبی در حوزه بهره وری بهینه آب در کشاورزی باشد، تصریح کرد: هلند به عنوان کشور مادر در استفاده از انرژی باد در جهان مطرح است، لذا تقاضا می شود از توان کشور هلند و کشورهای دیگری همچون آلمان و کشورهای اروپایی در این زمینه استفاده شود. 

در ادامه سیندی، مدیر توسعه بازار شورای بازرگانی هلند و ایران در سخنانی تصریح کرد: امیدواریم که فعالیت های بسیار خوبی را در توسعه تکنولوژی داشته باشیم. اهداف اصلی ما از همکاری با ایران شامل حوزه هایی مانند گلخانه ای، آبیاری، معرفی تکنولوژی های بازاریابی و حوزه های مرتبط است.

وی یادآور شد: امروز در بخش تحقیق و توسعه قدم های مهمی برداشته شده است، بنابراین بحث دانشگاهی و توسعه اینگونه دانش ها از مهم ترین حوزه هایی است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد، مثلا در حال حاضر موسسات بسیاری خوبی در این حوزه ها فعالیت دارند و شبکه ها و سازمان های بسیاری که می توانند به توسعه روابط با ایران کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما این افتخار داریم که بتوانیم در این بخش تحقیقات کمک های موثری به ایران داشته باشیم و تجاربمان را به اشتراک بگذاریم. بنابراین شاید بهترین فرصت برای اجرای این تفاهم نامه هم اکنون باشد.

گفتنی است، در پایان تفاهم نامه ای با هدف همکاری مشترک طرفین، فی مابین مهندس صداقت، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی و دکتر عباسی، نماینده شورای بازرگانی هلند و ایران به امضاء رسید.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی