تشکیل کارگروهی تخصصی به منظور حل مسائل مالیاتی حوزه گردشگری

تشکیل کارگروهی تخصصی به منظور حل مسائل مالیاتی حوزه گردشگری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 01 بهمن 1399

فعالان اقتصادی در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی خواستار شدند:

تشکیل کارگروهی تخصصی به منظور حل مسائل مالیاتی حوزه گردشگری

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: 55 درصد اقتصاد مشهد با حوزه گردشگری در پیوند بوده و بروز بحران ناشی از شیوع کرونا، این بخش را به چالش کشیده است. مراکز و بنگاه‌های فعال در حوزه گردشگری این شهر، حالا خود را در مواجهه با مشکلات مالیاتی می‌بینند و به همین منظور، درخواست دارند تا در کارگروهی تخصصی، مسائل مالیاتی فعالان این بخش به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر علیزاده قناد» که در تازه‌ترین نشست این کمیسیون سخن می گفت، متذکر شد: صنعت گردشگری با تداوم این بیماری و از دست رفتن پیک‌های سفر که ظرفیت کسب درآمد برای فعالان این بخش بود، حالا خود را در تقلا برای تداوم حیات می بیند. بخشی از دغدغه فعالان این حوزه، از مسائل مالیاتی نشات می گیرد.  این تجربه در گذشته وجود داشته که در مرحله صدور برگ تشخیص مالیاتی، نماینده ای از صنف مربوطه حضور داشته و این مسئله به شفافیت روند کار کمک می کرده است. در حال حاضر نیز درخواست ما بررسی پرونده های مالیاتی پرچالش بخش گردشگری، در کارگروهی ویژه است تا با نگاه به تمامی اقتضائات و اتفاقات موجود، تصمیمات لازم اخذ شود.

وی ادامه داد: بررسی پرونده در هیات های حل اختلاف مالیاتی هزینه زا و زمان بر است و برهمین اساس فعالان حوزه گردشگری تمایل دارند تا برای تشخیص صحت و سقم میزان مالیات تعیین شده و اعتراض به نقایص احتمالی، کار به این هیات ها کشانده نشود. حضور نماینده ای از این صنف یا حتی از جانب سازمان میراث فرهنگی در مرحله صدور برگه های تشخیص، می تواند به شفافیت کار و تسریع در روند آن کمک کند.

وی از خسارت سنگین به 95درصد صنعت گردشگری استان، سخن گفت و توضیح داد: فعالان این بخش نهایت همکاری و همراهی را در رعایت پروتکل های و تعطیلی مراکزشان داشته اند. انصافا صنعت گردشگری استان با دستگاه های اجرایی همکاری بسیار خوبی داشته و علی رغم اینکه در پی شیوع کرونا بسیار متضرر شده اما برای پیشگیری از این بیماری از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. حالا توقع می رود که حمایت ها هم به همین تناسب اعمال شوند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: صنعت گردشگری شرایط بسیار دشواری را در سال گذشته طی کرده است، چنان که در حال حاضر سه چهارم هتل ها تعطیل هستند و با مشکلات بسیاری از جمله تامین بیمه بیکاری پرسنل، پرداخت حقوق کارکنان، هزینه های نگهداری، بهای اجاره مکان و ... مواجه می باشند.

علیزاده قناد خاطر نشان کرد: مالیاتی که برای این واحدها در سال 99، اعمال می شود باید تمامی این آسیب ها و خسارت ها را مدنظر داشته باشد. ممیزین امور مالیاتی باید توجه داشته باشند که قیمت خدمات هتل ها و آژانس ها را در شرایط فعلی براساس بهای ریسک محاسبه کنند. در حال حاضر متاسفانه مطلع شده ایم که کارشناسان امور مالیاتی ارقامی را لحاظ می کنند که حتی در پیک پذیرش مسافر نیز امکان تحقق آن ها نیست.

در ادامه سید محمدرضا هاشمی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: فعالان حوزه گردشگری در چند حوزه مسائلی را مطرح کردند که باید به آن رسیدگی شود؛ نخست ارتباط نامتقارن میان مالیات بر عملکرد و مالیات ارزش افزوده، مالیات های بسیار سنگین پرداختی دفاتر (به ویژه از سال 95 به بعد) با حذف 50 درصد تخفیف مالیاتی از میزان تعیین شده و اعلام تخفیف فقط برای مالیات ابرازی، میزان بسیار بالای مالیات علی الراس برای خدمات آژانس ها و محاسبه غیرواقعی از فروش براساس حدس و گمان ممیز، عدم آگاهی کارشناسان مالیاتی از نحوه و موضوع فعالیت بنگاه اقتصادی از جمله این مسائل و چالش ها به شمار می آیند. 

وی ادامه داد: در بحث محاسبه علی الراس مالیات مواردی پیشنهاد شده که عبارتند است از رایزنی در خصوص نحوه محاسبه منطقی درآمد در هر بخش، کم کردن ضرایب محاسبه علی‌الراس و مشخص کردن سرفصل های درآمدی با هماهنگی و توافق با انجمن و جامعه مربوطه.

هاشمی خاطرنشان کرد: در سرفصل تشخیص مالیات به صورت تایید دفاتر نیز پیشنهاد می شود تا توافقی مابین سازمان میراث فرهنگی، امور مالیاتی و انجمن دفاتر مسافرتی در خصوص تهیه برگه های صورت حساب کالا، خدمات و تهیه قرارداد تور و ویزا توسط انجمن دفاتر مسافرتی، برای ارائه به سازمان امور مالیاتی صورت بگیرد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز پیشنهاد می شود تا رسیدگی به ارزش افزوده در هر سال انجام شده و محاسبه براساس برگه های صورت حساب کالا و خدمات ارسال شده به تفکیک مشمول و غیرمشمول انجام پذیرد. محاسبه ارزش افزوده بر مبنای فاکتورهای رسمی و مبالغ دریافتی بابت ارزش افزوده توسط شرکت هاست که متاسفانه سازمان امور مالیاتی در حال حاضر از رقم مالیات بر عملکرد و برگه تشخیص و رقم درآمد شرکت ها، مالیات اخذ می کند.

*در حال حاضر بیش از 60 درصد دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل هستند

 در بخش دیگری از این نشست، محمدسعید ولی‌زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی در سخنانی بیان کرد: علی رغم آنکه مسئولان سازمان امور مالیاتی تلاش دارند تا به فعالان اقتصادی و به ویژه بنگاه های حوزه گردشگری کمک کنند اما متاسفانه قوانین دست و پاگیر مانع از این همکاری شده است. در حال حاضر این سوال مطرح می شود که اگر مقرر شده، بحث امهال مالیات تا پایان سال اجرا شود، از ابتدای سال آینده تکلیف فعال اقتصادی چه خواهد بود؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 60 درصد دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل هستند و متاسفانه نیروی کار با سابقه بیش از 10 سال در حال تعدیل می باشند، خاطرنشان کرد: هیچ یک از دستگاه های متولی و خدمت رسان اعم از شرکت آب، برق، گاز و تامین اجتماعی به فعال اقتصادی کمک نکردند. علاوه بر این سازمان امور مالیاتی نیز نمی تواند به دلیل قوانین دست و پاگیر با فعال اقتصادی همکاری لازم را داشته باشد. اگر مقرر شود که عوارض تقسیط اما ماهانه دو درصد جریمه اعمال کنند، عملا تقسیط معنایی نخواهد داشت.

*آینده نامعلوم برای فعالان صنعت گردشگری

در ادامه، فرهاد دوائی، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری با بحران کرونا مواجه هستیم، حال فعال اقتصادی دقیقا نمی داند که سال آینده چه مسائلی را پیش رو دارد؟ در گذشته آژانس های مسافرتی در خلال  فعالیتشان هر 15 روز یکبار مالیات خود را پرداخت می کردند، در واقع مالیات در همان زمانی که آژانس های مسافرتی می خواستند مبلغ ایرلاین را پرداخت نمایند، مالیات را هم پرداخت می نمودند و فیش آن را به سازمان امور دارایی ارسال می کردند اما متاسفانه این قانون چند سال است که اجرایی نمی شود، به بیان دیگر در گذشته آژانس های مسافرتی در خلال فعالیتی که انجام می دادند و  پولی که از مردم اخذ می کردند، می توانستند به راحتی مالیات خود را پرداخت نمایند اما این مسئله ملغی شد و در حال حاضر پایان سال مبلغ بسیار سنگینی به عنوان مالیات از آژانس اخذ می شود، این در حالی است که حتی مجوز آژانس هم به میزان مالیات تعیینی ارزش ندارد.

*برگه تشخیص اولیه مالیات بسیار غیرمنصفانه صادر می شود

در بخش دیگری از این نشست مرجان شاه ولایتی، مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: از زمانی که بحث بررسی اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد، این موضوع همیشه به عنوان یک معضل برای فعالان حوزه گردشگری مطرح بود.

وی خاطرنشان کرد: بعضا قوانین حوزه مالیاتی اجرا می شود اما ارقام غیرمنصفانه به عنوان مالیات از مجموعه های حوزه گردشگری دریافت می گردد. اگر چه یک واحد می تواند اعتراض خود را در هیات های حل اختلاف مطرح کند اما در نهایت بعضا پس از مشکلات بسیار این رقم کاهش پیدا می کند و عدد حاصله باز هم منصفانه نیست، چرا که برگه تشخیص اولیه بسیار غیرمنصفانه صادر شده است.

شاه ولایتی ادامه داد: به اعتقاد بنده مشکل اصلی در برگه تشخیص اولیه است، هر چند که فعالان اقتصادی هم باید در تنظیم اظهارنامه های مالیاتی دقت لازم را داشته باشند.

*صرفا 33 درصد از ظرفیت هتل ها اشغال است

در بخش دیگری از این نشست، فریدالدین عطار، مدیر «هلدینگ گردشگری تارا» گفت: کارشناسان سازمان امور مالیاتی بر چه مبنای علمی، ظرفیت اشغال هتل ها را در ایام شیوع کرونا 100 درصد لحاظ می کنند؟ این در حالی است که در حالت بسیار خوشبینانه صرفا 33 درصد از ظرفیت هتل ها تکمیل می شود.

وی یادآور شد: تمام تلاش فعالان حوزه گردشگری آن است که به صورت واقعی مالیات بپردازند، در واقع هر چه شفافیت کمتر شود فعال اقتصادی مجبور می شود 25 الی 30 درصد بیشتر به سازمان امور دارایی، مالیات پرداخت کند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی و میراث فرهنگی دستور العمل مشترکی را در خصوص نحوه اخذ مالیات تدوین کنند، در واقع باید از فعالان عرصه گردشگری با قاعده و فرمول مشخص و مستند بر کارشناسی مالیات اخذ شود و نه آنکه با اعمال سلیقه، به این بخش فشار وارد گردد.

عطار تصریح کرد: متاسفانه برخی به صورت ناآگاهانه تیشه به ریشه صنعت گردشگری زده اند و همین حالا یکی از دلایل تعدیل نیروها، سختگیری های سازمان امور مالیاتی بود.

صادق کاظمیان، عضو هیأت مدیره و دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور نیز در همین رابطه با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان امور مالیاتی باید بپذیرند که شرایط بحرانی است، تصریح کرد: از سازمان امور مالیاتی تقاضا دارم با جوامع حرفه ای ارتباط تنگاتنگ تری ایجاد کند.

وی تصریح کرد: بحران کنونی، صرفا مربوط به شیوع کرونا نیست بلکه از آبان سال 98 ما دچار چالش شدیم و براساس پیش بینی های صورت گرفته تا تابستان سال آینده هم این بحران تداوم خواهد داشت. لذا باید تدبیر جدی برای این مسئله اتخاذ شود.

*ضرورت شناسایی مراکز اقامتی غیرمجاز توسط سازمان امور مالیاتی

در بخش دیگری از این نشست ابراهیم محرابی، مدیریت خانه مسافر خراسان رضوی نیز در سخنانی عنوان کرد: مشکل اساسی صنعت گردشگری در برگه تشخیص اولیه است که تمام واحدهای صنفی به چالش آن دچار هستند، چرا که دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی بسیار راحت رد می شود. زمانی که یک بنگاه اقتصادی در سال اول دفاتر را دقیق ارائه می کند اما این موارد به راحتی توسط سازمان امور مالیاتی رد می شود، فعال اقتصادی دیگر رغبتی به ارائه اطلاعات ندارد

مهدی آجیلیان، نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و مهمان پذیران مشهد نیز با بیان اینکه مالیات نه تنها منبع درآمدی برای دولت است بلکه بازویی برای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود، عنوان کرد: آیا تاکنون سازمان امور مالیاتی، گزارش دقیقی از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و اقتصاد مولد ارائه داده است؟

وی ادامه داد: از زمانی که بحث مالیات بر ارزش افزوده جدی شد، شاهد رشد ایجاد واحدهای اقامتی غیررسمی بوده ایم؛ به طوری که تعداد هتل  آپارتمان ها نسبت به ده سال گذشته کاهش یافته و فعالان اقتصادی به سمت احداث اقامتگاه های غیررسمی حرکت کرده اند چون سود آن به مراتب بیشتر و دردسرهای مالیاتی اش کمتر است.

در بخش دیگری از این نشست، سید باقر غفوریان، مدیر هتل الغدیر عنوان کرد: مسئله ارزش افزوده باید در هتل های 4 ستاره و 5 ستاره حذف شود تا زائران با هزینه کمتری به مشهد سفر کنند و علاوه بر این ماندگاریشان نیز در کلانشهر مشهد افزایش یابد. در گذشته زائران 10 روز در مشهد ماندگاری داشتند اما در حال حاضر ماندگاری زائران به 1 الی 2 شب کاهش یافته است. این مسئله در خصوص گردشگران خارجی نیز صدق می کند که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

علیرضا هاشمی، مدیر شرکت قطارهای رجا خرسان نیز با بیان اینکه شفافیت می تواند منجر به توسعه گردشگری گردد، عنوان کرد در بحث مالیات نیز می توان دلایل اختلاف مالیات اظهار شده را در کارگروهی مورد بررسی قرار داد. همچنین دستگاههایی همچون راه آهن و یا سازمان میراث می‌توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعاتی به امور مالیاتی، این سازمان را در  اعتبار سنجی میزان مالیات کسب و کارهای حوزه گردشگری یاری رسانند.

 

*80 میلیارد تومان از تسهیلات کرونایی به حوزه گردشگری استان پرداخت شده است

در بخش دیگری از این نشست یوسف بیدخوری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و تصریح کرد: دستگاه های دولتی نیز صرفا نباید به دنبال کسب درآمد براساس مصوبات قانونی باشند، چرا که در حال حاضر34 هزار نفر به طور مستقیم در حوزه گردشگری فعال هستند و حدود 50 هزار نیروی کار دیگر در مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری اشتغال دارند و همه این ها از بحران شیوع کرونا آسیب دیده و با خطر از دست دادن اشتغال خود مواجهند. اینجاست که نهادهای متولی باید با تدبیرگری، مشکلات را حل و فصل نمایند تا خسارت ها بیش از این تشدید نشود.

وی ادامه داد: کل حمایت تسهیلاتی که در حوزه گردشگری استان علی رغم پیگیری انجام گرفته، تنها 130 میلیارد تومان بود که این میزان نیز با سود 12 درصدی ارائه می شود. البته از این مبلغ نیز 80 میلیارد آن پرداخت شده که در قیاس با ابعاد صنعت گردشگری این استان بسیار ناچیز است. 

وی خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا مشوق های موثری را برای جذب گردشگری تدارک دیده اند که یکی از این موارد، مالیات ها است. برخی از کشورها مالیات را بر گردشگر اعمال نمی کنند علاوه بر این از صنعت گردشگری نیز حمایت شده تا بتواند خود را احیا کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به نظر می رسد خروجی جلسات باید حل و فصل مسائل مطرح شده باشد، تصریح کرد: چه میزان از درآمدهای حاصل از حوزه گردشگری توسط دولت برای تامین زیرساخت ها هزینه می شود؟ در واقع بخش دولتی باید از طریق فراهم کردن زیرساخت ها و فضای مناسب بتواند دریافت وجوه مذکور را توجیه کند.

*قوانین مخل حوزه گردشگری شناسایی شده اند

در ادامه مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ایران سخن پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه مسائل امور مالیاتی مطرح می شود اما به سرانجام نمی رسد و یا گزارش دهی در این خصوص صورت نمی گیرد؛ لذا مقرر است تا پیگیری های لازم در خصوص نحوه گزارش دهی در این حوزه نیز انجام بگیرد.

وی ادامه داد: کمیسیون گردشگری، قوانین مخل این حوزه را شناسایی کردند و یکسری از این موارد از اتاق بازرگانی مشهد به اتاق ایران منعکس شده تا در مجلس شورای اسلامی و زیرمجموعه های مرتبط با حوزه گردشگری حل و فصل شوند که نتایج این پیگیری ها به فعالان اقتصادی منعکس خواهد شد.

ثابت تیموری عنوان کرد: عدم همراهی ممیزان امور مالیاتی منجر به خلاف گویی واحد صنفی می شود،به طوری که بسیاری از فعالان اقتصادی مطرح می کنند که چون سازمان امور مالیاتی رسیدگی صحیحی به پرونده ندارد، فعال اقتصادی نیز رغبتی به ارائه اطلاعات نخواهد داشت و این مسئله در خصوص بخش اقامتگاه ها بیشتر صدق می کند. امید می رود با شفاف سازی لازم این قبیل مشکلات نیز حل شود.

*هیچ گونه مالیاتی وضع نمی شود مگر به حکم قانون

 احمدرضا مدبرنیا، مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی پس از استماع اظهارات فعالان اقتصادی استان پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: هیچ گونه مالیاتی وضع نمی شود مگر به حکم قانون. معتقدیم فعالان اقتصادی به دلیل عدم اشرافیت به قوانین با سازمان امور دارایی دچار چالش می شوند.

وی با بیان اینکه کارشناسان سازمان امور مالیاتی باید پاسخگوی دستگاه های نظارتی باشند، عنوان کرد: برای عملکرد سال 98 به بعد، ماده 97 قانون مالیات های مستقیم اصلاح شده و این ماده اشاره دارد که اگر اظهارنامه مالیاتی مطابق با بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی باشد، قطعی خواهد شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی با بیان اینکه از عملکرد سال 98 به بعد، رد دفتری صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: براساس آمارها در عملکرد سال 97 نسبت به سال 96، روند رد دفاتر حدود 70 درصد کاهش داشته است. این مسئله حکایت از اصلاح امور دارد.

وی افزود: تقاضا دارم کمیسیون گردشگری برای فعالان اقتصادی این حوزه آموزش قوانین مالیاتی را مدنظر داشته باشید. بر همین اساس سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد تا اساتیدی را در خصوص آموزش قوانین مالیاتی به صورت رایگان در اختیار کمیسیون گردشگری قرار دهد.

مدبرنیا خاطرنشان کرد: ما نیز از ایجاد کارگروهی جهت رفع مشکلات بخش گردشگری استقبال می کنیم. این کارگروه می تواند متشکل از کارشناسان حوزه گردشگری و سازمان امور مالیاتی باشد. در شرایط فعلی امکان ایجاد یک حوزه خاص وجود ندارد، چرا که در طرح جامع مالیاتی باید پرونده ها برمبنای گشت پستی بررسی شوند؛ با این حال ما آموزش های لازم را به کارشناسان ارائه داده ایم تا در هر حوزه اطلاعات کامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم جهت شناسایی فعالان اقتصادی که فرار مالیاتی دارند انجام شده و در حال حاضر در حال شناسایی آن ها هستیم، تصریح کرد: باید تفکیک میان مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده قائل شد، در تشخیص مالیات عملکرد توجهی به میزان فروش و هزینه نمی شود بلکه نهایتا سود مجموعه مبنا قرار می گیرد. این در حالی است که فروش مبنای مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در مالیات بر عملکرد، حوزه گردشگری معافیت ماده 132 را دارد اما برای مالیات بر ارزش افزوده معافیتی لحاظ نشده است، تصریح کرد: حداکثر مساعدت را با تمام مجموعه های فعال در حوزه گردشگری که در اثر شیوع کرونا خسارت دیده اند، خواهیم داشت.

مدبرنیا با اشاره به اینکه اگر کسی درآمد نداشته باشد قطعا مالیاتی برای او تعیین نمی شود، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی میلیاردها تومان زیان را می پذیرد اما فعال اقتصادی باید زمانی توقع پذیرش زیان را داشته باشد که دفاتر، اسناد و مدراک ارائه گردد. قطعا بدون ارائه مستندات زیان مورد قبول نیست، چرا که کارشناسان سازمان امور مالیاتی باید به دستگاه های نظارتی پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: مالیات علی الراس هیچ گونه مبنایی برای مامور امور مالیاتی تعیین نکرده است، فعالان اقتصادی باید به گونه ای عمل کنند که منجر به پرداخت مالیات علی الراس نشوند.

وی افزود: فعالان اقتصادی شناسنامه دار باید در شناسایی متخلفان که فرار مالیاتی دارند به سازمان امور مالیاتی کمک کنند. سامانه 1526 در این رابطه پذیرای گزارشات این حوزه است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی