چالش های مالیاتی و تامین اجتماعی، عرصه را بر فعالان حوزه خدمات فني و مهندسي، تنگ کرده است

چالش های مالیاتی و تامین اجتماعی، عرصه را بر فعالان حوزه خدمات فني و مهندسي، تنگ کرده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 27 اسفند 1399

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

چالش های مالیاتی و تامین اجتماعی، عرصه را بر فعالان حوزه خدمات فني و مهندسي، تنگ کرده است

 

 

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: خدمات فني و مهندسي از ظرفيت بالاي صادراتي برخوردار است، اما در سايه تحريم ها و همچنين ضعف حمایت های لازم دولت و نهادهای متولی، اين صنعت روزگار خوبي را سپري نمي كند و عرصه بر فعالان این حوزه تنگ شده است. بخشی از چالش های فعالان این بخش در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و مباحث حوزه تامین اجتماعی متمرکز است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن خنداندل» در دوازدهمین جلسه این کمیسیون عنوان کرد: ضعف در اجرای بخشنامه معافیت مالیات صادرکنندگان و مشکل در استرداد مالیات پرداختی صادرکنندگان حوزه خدمات فنی و مهندسی، چالش هایی را برای این حوزه رقم زده است.

وی با اشاره به گلایه های فعالان اقتصادی در بحث ارزش افزوده پیمانکاران فعال در حوزه گردشگری و فعالان صنعت ساختمانی، توضیح داد: یکی دیگر از نکات این بحث به زمانی مربوط می شود که پیمانکار خرید می کند و باید بابت تمام فاکتورهای خرید خود ارزش افزوده پرداخت نماید اما در زمان فروش به شکل مشخص گزینه ای برای جایگزینی ارزش افزوده وجود ندارد و لذا این مسئله عامل محرکه ای بود تا بخش خصوصی در این حوزه مطالبه گری داشته باشد. از سوی دیگر، موضوع حقوق تامین اجتماعی نیز مطرح است که روند اجرای پروژه ها را بعضا با چالش هایی مواجه می سازد.

*سازمان تامین اجتماعی، سهم خود از پروانه را باید به مرحله پایان کار موکول کند

در ادامه احدیان، نایب رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و در تشریح مشکلات موجود، عنوان کرد: تامین اجتماعی در بدو صدور پروانه کار، 15 درصد قیمت پروانه شهرداری را در همان روز نخست وصول و ادعا می کند که این مبلغ را از لیست های بیمه ای کاهش خواهد داد. این در حالی است که برخی از سازندگان تحت عنوان شرکت به حوزه ساخت و ساز ورود پیدا نمی کنند و لذا لیست بیمه ای هم ندارند که بخواهد این هزینه از لیست کاسته شود.

وی افزود: به سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد می شود مانند اداره کل امور دارایی، سهم خود را در مرحله پایان کار دریافت کند، چرا که سرمایه گذار، در همان مرحله ابتدایی باید هزینه سنگینی بابت خرید زمین پرداخت کند و علاوه بر این  سهم 15 درصدی تامین اجتماعی، هزینه پروانه، نظام مهندسی به انضمام قوانین های دست و پاگیر صنعت ساختمان از دیگر مسائلی هستند که او را در گام های ابتدایی با چالش ها و مشکلات متعدد مواجه کرده و سهم بزرگی از سرمایه اولیه را به خود اختصاص می دهند.

احدیان یادآور شد: مطالبه انبوه سازان دریافت تخفیف از سهم 15 درصدی سازمان تامین اجتماعی نیست، این سازمان عنوان کرد که 36 ماه فرصت داده شده تا انبوه ساز در36  قسط این 15 درصد را پرداخت کند. این در حالی است که تا زمانی که انبوه سازی پروانه دریافت کند و شروع به ساخت و ساز نماید، 5 الی 6 ماه سپری خواهد شد و فعال صنعت ساختمان در این مدت هیچ تولید ثروتی نکرده است.

  نایب رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران خراسان رضوی، خواستار اخذ سهم 15درصدی تامین اجتماعی در مرحله پایان کار شد.

وی افزود: در چند سال گذشته برخی از تشکل های بخش خصوصی در تلاش بودند تا قانون 15 درصد را تغییر بدهند حتی ادعا کردیم که راهکاری ارائه می دهیم تا درآمد سازمان تامین اجتماعی دو برابر شود اما سازمان باید از انبوه ساز در زمان و مکان مناسب سهم 15 درصدی خود را مطالبه کند.

وی نقبی به مبحث ارزش افزوده نیز زد و گفت: ارزش افزوده مالیاتی نیز به تمامی فعالان بخش تولید تعلق می گیرد و نهایتا در آخرین مرحله از مصرف کننده دریافت می شود اما این مسئله در خصوص صنعت ساختمان صدق نمی کند. در واقع انبوه ساز اجناس مختلفی را خریداری می کند و ارزش افزوده آن را پرداخت می نماید، حال زمانی که باید این مبلغ از خریدار دریافت شود به رشد بهای مسکن منجر می شود و عملا بازار کشش این بحث را ندارد.

خنداندل، رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جمع بندی این دستور کار و در تکمله نکات بیان شده، عنوان کرد: باید در این خصوص همفکری لازم با تشکل های مربوطه صورت بگیرد و راهکاری در این خصوص ارائه شود.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی نیز به عنوان پارلمان بخش خصوصی و ساختار پشتیبان این حوزه، از تمامی ظرفیت های خود برای اصلاح‌گری در این مسیر و پیگیری موضوع از مجاری مختلف، تلاش خواهد کرد.

* ضرورت اولویت دهی به استفاده از ظرفیت شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان در منطقه سنگان

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه بر ضرورت اولویت دهی برای استفاده از ظرفیت شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان در منطقه سنگان تاکید کرد.

خندان دل درباره دستور کار دوم این جلسه که «همفکری در پروژه اپال پارسیان» است، چنین اظهار کرد: یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن در منطقه سنگان خواف است و قاعدتا سرمایه گذاری بسیار بزرگ و هنگفتی در این محدوده صورت گرفته است.

وی با طرح این سوال که؛« سهم استان خراسان رضوی در بحث خدمات حوزه صنایع معدنی چه میزان است؟» یادآور شد: بنده تصور می کنم به واسطه ژئوپلتیک منطقه و استقرار این معادن در این خطه، حداقل باید تلاش شود تا ظرفیت و ارزش افزوده این منبع عظیم نصیب سایر استان ها نشود.

خنداندل با اشاره به اینکه بالغ بر 2 هزار پروژه و سرفصل در شرکت اوپال وجود دارد، افزود: شرکت اپال اعلام آمادگی کرده است تا از توان خدمات فنی و مهندسی استان در راستای توسعه خدمات خود و پیشبرد پروژه هایش بهره بگیرد.

در ادامه راضیه علیرضایی، مدیر بومی سازی اپال پارسیان در سخنانی عنوان کرد: پژوهش ها حاکی از آن است که هرگاه سرانه سرمایه گذاری برای ایجاد یک ظرفیت اقتصادی افزایش می یابد، آن پتانسیل از نظر عمر تداوم بیشتری دارد و در حاشیه آن مشاغل خدماتی بسیاری ایجاد خواهد شد که این مسئله به وضوح در منطقه خواف دیده می شود.

وی افزود: در سال 89 اولین اکتشافات در منطقه سنگان خواف صورت گرفت و مشخص شد که 90 درصد منابع سنگ های معدنی این منطقه در خاک ایران است. 10 درصد معادنی که در افغانستان واقع شده در 30 الی 40 کیلومتری ایران شکل گرفته که امید می رود با حاکم شدن آرامش در افغانستان بتوان از این منابع نیز بهره برد.

وی نقبی به استفاده از توانمندی های داخلی برای پیشبرد امور این شرکت زد و خاطرنشان کرد: در گذشته خط قرمزی در شرکت وجود داشت مبنی بر اینکه برخی از قطعات حتما از خارج وارد شود، این در حالی است که یک شرکت داخلی اعلام آمادگی کرد که می تواند برخی از قطعات مورد نیاز شرکت را تولید کند و مشابه آن را برای چادرملو ساخته است. پس از آن جلسه ای برگزار و نتیجه آن شد که قیمت تولید داخلی به مراتب پایین تر از تولید خارجی است. این اختلاف فاحش سبب شد تا قطعات دیگر از خارج وارد نشود.

علیرضایی افزود: شرکت اپال پارسیان آماده است تا از ظرفیت شرکت های خدمات فنی و مهندسی به دو طریق بهره بگیرد. شرکت های خدمات فنی و مهندسی می توانند اولویت های شرکت اپال را مورد بررسی قرار دهند و ما هم نهایت همکاری را با آنان خواهیم داشت. همچنین از مطالعات دانشجویی بر روی ظرفیت ها و توانمندی های شرکت استقبال خواهیم کرد.

مدیر بومی سازی اپال پارسیان تصریح کرد: منطقه سنگان خواف کانونی خواهد شد که گمرکات استان، خواه یا ناخواه به آن سمت حرکت خواهد کرد، چرا که ریل در آن جا به وجود آمده است و خط ریل در حال اتصال به افغانستان است. همچنین نواحی صنعتی در آینده ای نه چندان دور ایجاد خواهد شد. لذا دیگر نمی توان قطعات مورد نیاز شرکت را از دیگر استان ها تامین کنیم. تولید قطعات پلاستیکی، سیم پیچی موتور و ... باید در منطقه باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: شرکت های باربری نخستین شرکت هایی هستند که در منطقه شکل گرفتند و در حال حاضر در حال تحول هستند و مکانیزم های جدید باربری در حال جایگزینی است. علاوه بر این پیش بینی می شود به  ازای 50 الی 60 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری که در منطقه دیده می شود، زیرساخت هایی مانند ریل، جاده، فرودگاه، هواپیماهای کوچک و  هلی کوپتر، توسعه برق، گاز و ... نیز ایجاد شود.

علیرضایی با بیان اینکه بنده در تلاش هستم که ساز و کار همکاری با شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان افزایش پیدا کند، افزود: در سال گذشته شرکت اپال پارسیان قریب به 40 میلیون یورو خرید خارجی را با تولیدات داخل جایگزین کرده که بسیاری این تولیدات ساخت استان است.

مدیر بومی سازی اپال پارسیان با اشاره به اینکه بومی سازی و دسترسی به دانش اختصاصی می تواند ما را مستقل کند و از وابستگی به شرکت های خارجی برهاند، یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد، طی این 2 سال اخیر که فعالیت بومی سازی را در شرکت اپال پیگیری شده، معادل 1400 شغل مستقیم، سفارش کار و بهره گیری از تولیدات داخلی به جای خارجی صورت گرفته و 2400 شغل نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد گردیده است.

مدیر بومی سازی اپال پارسیان یادآور شد: بهره گیری از خرد جمعی، تغییر نگاه فنی و مهندسی، سطح دانش فنی، گرید مناسب و رقابت پذیر با رقبای بین المللی و... از مهم ترین شاخص های بومی سازی به شمار می آیند.

سعید بامشکی، مدیرعامل آریا تابلو توس نیز در همین رابطه گفت: متاسفانه به دلیل قصور شرکت های خدمات فنی و مهندسی و عدم بازدید از منطقه سنگان و آشنایی با ظرفیت ها، شرکت های مستقر در منطقه از ظرفیت دیگر استان ها استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: این چرخه اگر به سمتی حرکت کند که از تولیدات داخلی و نیروی کار استانی به جای تولیدات خارجی استفاده شود، قطعا گام های بزرگی برداشته خواهد شد، امید می رود با همکاری دوستان هر چه زودتر شاهد این اتفاق فرخنده باشیم.

در ادامه حمید یاعلی، رئیس بومی سازی اپال پارسیان با تاکید بر اینکه صنایع استان نیاز به تیم های فنی  و مهندسی بسیار قوی دارند، تصریح کرد: حتما تیم های فنی و مهندسی چه در قسمت بازرگانی و چه در حوزه صنعت باید عضوی از تیم بازرگانی در شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی باشند.

مهدی محمودی، سرپرست بازرسی فنی شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان نیز عنوان کرد: متاسفانه یکسری ضعف ها در داخل استان وجود دارد که این بحث به رویکرد خود شرکت ها بازمی گردد، هر چند که اکثر این شرکت ها توانمند هستند اما نمی توانند توانایی خود را بروز دهند. نحوه تشخیص در بازار و نوع نیاز صنایع داخل استان یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. برخی از شرکت ها، ظرفیت شرکت های خارجی را بومی سازی می کنند و نوع قطعات را براساس سفارش تولید می کنند، در حالی که هر شرکتی باید با توجه به توانمندی های خود، صنعتش را رشد دهد.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است که به توانمندی های شرکت های خدمات فنی و مهندسی توجه شود، خاطرنشان کرد: قطعا ورود شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان به احصاء نیاز شرکت های فعال در منطقه خواف کمک خواهد کرد تا خدمات موثرتری پیشنهاد شود و این شرکت ها در اولویت قرار بگیرند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی