بخش گردشگری زیر مشکلات ناشی از شیوع کرونا، کمر خم کرده است

بخش گردشگری زیر مشکلات ناشی از شیوع کرونا، کمر خم کرده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 ارديبهشت 1400

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

بخش گردشگری زیر مشکلات ناشی از شیوع کرونا، کمر خم کرده است

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صنعت گردشگری که60درصد اقتصاد خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد، از تداوم شیوع کرونا، آسیب زیادی دیده و شانه‌های این بخش زیر بار مشکلات خم شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر علیزاده قناد» در نخستین جلسه این کمیسیون در سال جاری، با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های متولی در حمایت از صنعت خسارت‌دیده گردشگری، بیان کرد: اینکه عنوان شود، نرخ بهره تسهیلات کرونایی برای واحدهای گردشگری از 12 به 24 درصد افزایش خواهد داشت؛ امری نگران‌کننده بوده و نقض در قانون صورت گرفته است. از سوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، پیگیری این مبحث هستیم.

علیزاده قناد خاطرنشان کرد: در حال حاضر در  شرایط خاصی قرار داریم و عملکرد وزارتخانه های متبوع به دلیل فشارهای وارده چندان مطلوب ارزیابی نمی شود.

وی تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا فرهنگ مصرف را در حوزه های مختلف از جمله در بخش مصرف و تهیه کالا و خدمات دستخوش تغییر نمود. عمده کسب و کارها ناگزیر به سمت و سوی دیجیتال مارکتینگ حرکت کردند. آژانس های مسافرتی نیز برای تداوم حیات خود و رقابت با شرکت‌های بزرگ اینترنتی در این بخش، باید خدمات و حتی تعرفه‌های خود را رقابتی کنند.

 

 

*سود 24درصدی برای تسهیلات کرونایی

درادامه فرهاد دوائی، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان به ایراد سخن پرداخت و گفت: متاسفانه زمان سررسید 6 ماهه تسهیلات کرونایی که آخر فروردین ماه است مشخص شده و نرخ بهره تسهیلات دریافتی توسط واحدهای گردشگری با بهره 24 درصد محاسبه می شود. در واقع عملا بهره بانکی تسهیلات کرونایی 24 درصد بوده و نه 14 درصد. هر چند که مسئولان امر عنوان کرده اند که دوره تنفس 6 ماهه دیگری باید به واحدهای گردشگری تعلق بگیرد اما هنوز هیچ بخشنامه ای در این رابطه صادر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای گردشگری در ایام نوروز تعطیل بودند، با این حال بانک ها اخطار می دهند که بهره تسهیلات اعطایی را از محل ضمانت برداشت خواهیم کرد.

این فعال صنعت گردشگری یادآور شد: هر چند که فعالان اقتصادی بر این مسئله واقف بودند که چنین مسائلی پیش خواهد آمد، حال اگر امکان برگزاری جلسات و نشست با شورای هماهنگی بانک ها فراهم شود تا در برخورد بانک ها تعدیل ایجاد گردد، اقدام شایسته ای خواهد بود.

*مطالبه فعالان حوزه گردشگری، تخفیف سهم کارفرما از وزارت کار است

در بخش دیگری ازاین  نشست، محمد سعید ولی زاده، رئیس صنف دفاتر خدمات مسافرتی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه قانون کار وضعیت دستمزد کارگران و پرسنل را به صورت بی رویه ای افزایش داده است، مشکلاتی جدی را پیش روی واحدهای گردشگری می بینیم، چراکه تداوم حیات تاسیسات گردشگری در شرایط فعلی بسیار دشوار است. همچنین مطالبه فعالان این حوزه از وزارت کار، تخفیف در سهم کارفرما بوده اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

در ادامه، حسین نمایی، قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی نیز بیان کرد: متاسفانه وضعیت آژانس های مسافرتی به گونه ای است که هیچ فعالیتی در این حوزه صورت نمی گیرد و رکود بر این بازار به شدت حکمفرما شده است و در سمت دیگر فشارها مضاعف است. صنعت گردشگری آسیب پذیرترین صنعت در جهان به شمار می آید که با کوچک ترین نشانه ای تحت تاثیر قرار می گیرد و متاسفانه شرایط فعلی نیز مزید بر علت شده است.

*شرکت های آب، برق و گاز مساعدتی با مجموعه های گردشگری نداشتند

در بخش دیگری از نشست، سعید ورودی طرقبه، مدیرعامل گروه شرکت های پدیده عنوان کرد: شیوع کرونا صنعت گردشگری به ویژه روند فعالیت مجموعه گردشگری پدیده را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: در سال گذشته از شرکت های خدماتی(آب، برق و گاز) مطالبه استمهال داشتیم که متاسفانه انجام نگرفت، این در حالی است که براساس بخشنامه ها باید شرکت های آب، برق و گاز مساعدت لازم را با مجموعه های گردشگری داشته باشند. بر همین اساس تقاضا داریم این مسئله از طریق مراجع ذی ربط پیگیری شود، چرا که فعالیت برای کسبه در شرایط بحرانی بسیار دشوار شده و عملا فعالیت و فروشی ندارند.

وی بیان کرد: در بحبوحه این مشکلات بحث اخذ مالیات نیز مزید بر علت شده است. هر چند که ما به نوبه خود مساعدت لازم را با واحدهای فعال داشتیم اما متاسفانه دستگاه های ذی ربط همکاری لازم را با واحدهای گردشگری صورت نمی دهند.

*اجرای کامل سند راهبردی گردشگری، مطالبه فعالان این حوزه است

در ادامه ناصر غفران، مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی کاج نقره ای، با بیان اینکه متاسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته، هنوز یک سند بالادستی در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت تدوین و اجرایی نشده است، بیان کرد: در ساختارهای مختلف بدون هیچ تجزیه و تحلیلی همواره انگشت اتهام به سمت حوزه گردشگری است و در صورت بروز کوچکترین اتفاق و حادثه ای، این صنعت است که متحمل آسیب می شود. چنانکه متاسفانه انگشت اتهام در پیک چهارم کرونا به سمت واحدهای گردشگری نشانه رفت در حالی که هیچ اشاره ای به صفوف طولانی تهیه کالاهای معیشتی نشد.

وی یادآور شد: فضای بسیار مناسبی در حوزه گرشگری سلامت با تدوین سند راهبردی گردشگری سلامت ایجاد شده است. لذا یکی از مطالبات ما در سال 1400 اجرایی شدن کامل این سند است.

*ظرفیت های گردشگری استان با توجه به قرارداد 25 ساله ایران و چین تعیین شود

محمد جواد رنجکش، مدیر مرکز آموزش پدیده شاندیز از دیگر حاضران این جلسه بود که در سخنانی گفت: کمیسیون گردشگری باید برنامه ای را برای تعیین ظرفیت های حوزه گردشگری خراسان رضوی در بحث قرارداد 25 ساله همکاری ایران و چین تدوین کند. این برنامه باید فراتر از جهت گیری های موافق و مخالفان تهیه شود. در واقع نگاه به شرق در سیاست خارجی در آسیا _پاسیفیک به جزء جدایی ناپذیر تبدیل شده و طبق پیش بینی ها تا سال 2050 چین همراه با ایالت متحده آمریکا به منابع چهار گانه قدرت دست خواهد یافت و شاید در آن زمان بار دیگر شاهد نظامی دو قطبی باشیم.

وی عنوان کرد: چین در  طرح «یک کمربند؛ یک جاده» استراتژی بلندمدتی را برای هموار کردن مسیر خود در بحث روابط بین المللی پایه ریزی کرده و ایران نیز لاجرم در این مسیر قرار دارد. گردشگری در قرارداد 25 ساله، یکی از حوزه های بسیار برجسته تلقی شده که به بحث توسعه همکاری های گردشگری، احداث کریدور خط آهن، ساخت شهرهای گردشگری، برگزاری منظم جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی بین دو کشور و... در این بخش توجه خواهد شد. معتقدم استان خراسان رضوی به دلیل ظرفیت بالای حوزه گردشگری باید از هم اکنون سهم خود را از قالب رویدادها و کنوانسیون هایی که بعدا در حوزه های موضوعی صورت می گیرد، مشخص کند.

رنجکش خاطرنشان کرد: حال اگر بحث تعیین ظرفیت های گردشگری استان با عنایت به قرارداد 25 ساله ایران و چنین در سند راهبردی کمیسیون گردشگری تدوین شود، اقدام بسیار شایسته ای خواهد بود. نهادهای غیردولتی مانند اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی که سهم بسیار زیادی در حوزه گردشگری و برندینگ محلی دارد، می توانند در این بحث بسیار موثر واقع شوند.

 مدیر مرکز آموزش پدیده شاندیز افزود: صنعت گردشگری صرفا از کرونا آسیب نمی بیند و حتی در دوران پساکرونا نیز به دلیل مشکلات عدیده پیش روی این حوزه نمی توانیم از ظرفیت هایمان به نحو احسن استفاده کنیم.

*گردشگری استان دخیل در پیک چهارم کرونا نیست

در ادامه یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در تکمیل نکات سخنرانان این جلسه، اظهار کرد: متاسفانه برخی بحث سفر و تردد را با گردشگری اشتباه می گیرند و همین مسئله باعث می شود تا انگشت اتهام در ایام پیک کرونا متوجه این صنعت شود.

وی تصریح کرد: در سال 98، هفت میلیون و 439 هزار و 295 نفر اقامت شب در استان داشتیم. در سال جاری نیز 2.5 میلیون نفر اقامت شب در کل کشور ثبت شده است که از این میان، سهم استان خراسان رضوی 526 هزار و 266 نفر بوده است.

بیدخوری ادامه داد: در ابتدای نوروز، به دلیل ناهماهنگی در اطلاع رسانی و اطلاعات غلط در خصوص مسدود بودن جاده ها به سمت مشهد، بسیاری از زائران از سفر به مشهد بازماندند.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه به دلیل نظارت ها و بازدیدهای مکرر، تمامی تاسیسات گردشگری در ایام نوروز پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند. لذا نمی توان گردشگری استان را متهم به دخیل بودن در پیک چهارم کرونا کرد. در واقع دید و بازدیدها و عادی سازی شرایط شیوع کرونا مهم ترین دلیل آغاز پیک چهارم کرونا بود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت اشغال واحدهای اقامتی از 30 الی 35 درصد آغاز شد و در بهترین شرایط به 60 درصد رسید، لذا ضریب اشغال هتل ها و مراکز اقامتی در بازه مذمور، کمتر از 50 درصد ارزیابی شد. آمارها حکایت از آن داشت که در بهترین شرایط هیچ گونه ازدحامی در تاسیسات گردشگری وجود نداشت، لذا فعالیت این واحدها، آن هم با ظرفیت پایین و نظارت های دقیق، در شیوع کرونا دخیل نبوده است.

بیدخوری تصریح کرد: گردشگران خارجی که به استان ورود پیدا می کردند یا ویزای درمانی و یا ویزای تجاری دریافت می کردند. در سال گذشته 3 میلیون و 500 هزار نفر گردشگر خارجی به استان ما وارد شدند که درحال حاضر در خوشبینانه ترین حالت 300 الی 350 هزار نفر گردشگر خارجی ورودی داریم.

در بخش دیگری از این جلسه، صادق کاظمیان، عضو هیأت مدیره و دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور گفت: برآورد ما این است که میزان استقبال از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان، نزدیک به ۱۰ درصد بوده است. همچنین معتقدیم یک عامل استقبال کم از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ابهام در برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای موضوع سفر بوده است.

وی ادامه داد: هر چند که مسئولان عنوان کردند که 6 ماه دیگر از تسهیلات کرونا امهال شده است اما واقعیت ماجرا از شرایط دیگری حکایت می کند. متاسفانه این مسئله در خصوص عدم امهال تسهیلات کرونایی در حوزه اقامتگاه های بوم گردی نیز صدق می کند.

*سهم فروش آژانس های مسافرتی استان کاهش یافته است

در ادامه محمد معصومی رود معجنی، مسئول دفاتر فروش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخن پرداخت و گفت: سهم فروش آژانس های مسافرتی استان به دلیل فروش آنلاین بلیت های هواپیمایی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.وضعیت کرونا، سهم آژانس های مسافرتی را کاهش داده است که امید می رود با هم اندیشی لازم راهکارهای مشخصی برای این مهم اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: سهم فروش آژانس های مسافرتی استان نیز نسبت به دوره های قبل، کاهشی را نشان می دهد. تنها سهم برخی از آژانس های مسافرتی مستقر در تهران افزایش پیدا کرده که این مسئله نگران کننده است لذا باید از اظهارنظرهای متخصصین این حوزه استفاده شود.

در بخش دیگری از نشست، ابراهیم محرابی، مدیریت خانه مسافر استان با بیان اینکه متاسفانه وضعیت گردشگری سال گذشته در سال جاری نیز تکرار شده است، عنوان کرد: از آن جا که دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در کشور به مثابه قانون است، برخی از سازمان ها از اجرای آن سرباز می زنند. امید می رود با برخوردهای دولتی دیگر شاهد این تخلفات نباشیم. متاسفانه تسهیلات کرونایی به بهانه عدم پرداخت  در موعد مقرر 24 درصد محاسبه شده و جریمه هایی نیز بر این مساله اعمال شده است. این مطلب بیانگر آن است که مصوبات دولت زیر سوال رفته است. این در حالی است که مصوبات ستاد ملی کرونا به صورت ریز توسط بخش خصوصی باید اجرایی شود. امید می رود این مسائل در سال جاری به صورت ریشه ای حل و فصل شود.

وی افزود: معضل بعدی ماده 38 تامین اجتماعی است که علی رغم این که این مساله در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد و کمیسیون گردشگری نیز آن را پیگیری کرد اما هنوز پاسخی از سوی تهران دریافت نشده است.

محرابی یادآور شد: فشار به سیستم خانه مسافر با هدف ایجاد چالش در ساماندهی از سوی هر صنف و نهادی به معنای توسعه اقامتگاه های غیرمجاز و غیررسمی است. علاوه بر این اخیرا پروانه کسب 5 ساله برای واحد اقامتی غیررسمی و خانه مسافر صادر می شود که سازمان گردشگری بارها در این خصوص مکاتبه کرده است، این به معنای به هم ریختن ضوابط تاسیسات گردشگری است.

*درگاه واحد آماری باید در حوزه گردشگری ایجاد شود

در ادامه، مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری خاطرنشان کرد: حدود 3 هفته است که از فعالان حوزه گردشگری تقاضا کردیم آمار گردشگران در ایام نوروز را ارائه کنند، که متاسفانه همکاری لازم صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه آماری که توسط برخی از تشکل های بخش خصوصی ارائه می شود با آمارهای دولتی تفاوت چشمگیری دارد. نکته قابل توجه دیگر آن است که درایام نوروز سال جاری تنها اقامتگاه هایی فعالیت داشتند که توانایی رعایت پروتکل های بهداشتی را داشتند.

ثابت تیموری یادآور شد: لذا از بخش خصوصی تقاضا داریم که آمار مربوط به جذب گردشگر از مراکز اقامتی خود را به ما منعکس کنند که مطالبه گری با صحت و سقم بیشتری از مراکز دولتی انجام بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: همچنین از تمامی اعضای کمیسیون تقاضا داریم که اظهارات خود در خصوص سند همکاری 25 ساله ایران و چین و جاده ابریشم را به ما منعکس کنند که این مباحث قطعا در حوزه گردشگری بسیار تاثیر گذار است. 

وی خاطرنشان کرد: سند همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه گردشگری بسیار خوب ورود پیدا کرده است، متاسفانه در کشور ما بدون مطالعه سند، فقط به دنبال حاشیه سازی هستیم. لذا از اعضای کمیسیون تقاضا دارم که این سند را مطالعه کرده و نقطه نظرات خود را به کمیسیون ارائه دهند.

ثابت تیموری تصریح کرد: شبکه جاده ابریشم به 4 گروه اصلی تقسیم می شود، یکی از مسیرهای تجاری و گردشگری از ایران می گذرد، اصلی ترین شاهرگ از ترکمنستان، روسیه و ترکیه می گذرد، که می توان از طریق رایزنی با چین از این فرصت حداکثر استفاده را برد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد افزود: متاسفانه بحث آمار ضد و نقیض در حوزه گردشگری همواره مطرح بوده و قطعا ادامه هم خواهد داشت. لذا برنامه ریزی براساس این آمار متناقض بسیار دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به عدم همخوانی عملکرد ستاد ملی کرونا با ابلاغیه های وزارت گردشگری عنوان کرد: همگان بر این باور بودند که گردشگری باید رونق پیدا کند،  متاسفانه ستاد ملی کرونا در تشخیص مبتلایان به کرونا قصور داشته است به همین دلیل نباید در پیک چهارم کرونا، انگشت اتهام به سوی واحدهای گردشگری بگیرد.

ثابت تیموری یادآور شد: در سال جاری بایستی تلاش شود تا درگاه واحد آماری در حوزه گردشگری با همکاری آستان قدس، معاونت امور زائران استانداری و ... ایجاد شود تا تناقض آمار موجب سردرگمی برنامه ریزان نشود.

*در صنعت ریلی امید و گشایش بسیاری به سند همکاری 25 ساله ایران و چین است

در بخش دیگری از نشست، علیرضا هاشمی، مدیر شرکت قطارهای رجا خراسان تصریح کرد: سال گذشته در حوزه صنعت ریلی تجربه های بسیار بدی را پشت سرگذاشتیم و صدمات و آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شدیم و متاسفانه علی رغم وعده های داده شده مبنی بر حمایت سیستم بانکی، شاهد این اتفاق نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد قطارهای فعال به یک دوم تا یک سوم کاهش پیدا کرد و تعداد مسافر نیز نصف شد. علاوه بر این تک تک واگن ها توسط پیمانکار ضدعفونی می گردید.

هاشمی افزود: پیک نوروز (25 اسفند تا 15 فروردین ماه) در سال 99 حاکی از آن است که 7هزار و 800  نفر توسط شرکت به مشهد وارد و حدود 5 هزار نفر نیز از مشهد خارج شدند اما در مدت مشابه سال 98، 172 هزار نفر و در سال 1400، 94 هزار نفر از طریق شرکت رجا وارد مشهد شدند. با توجه به آمار، نوروز 1400 نسبت به نوروز سال 98 حدود 83 درصد کاهش تعداد سفر داشتیم. این مساله به لحاظ درآمد و هزینه قابل قیاس نبود، چرا که هزینه عملیاتی و پشتیبانی افزایش پیدا کرد.

مدیر شرکت قطارهای رجا خراسان خاطرنشان کرد:  فعالان حوزه صنعت ریلی امید به گشایش بسیاری به سند 25 ساله ایران و چین دارند، چرا که صنعت ریلی چین بزرگترین صنعت ریلی دنیاست و تولیدکننده شماره یک قطارهای پرسرعت است و قیمت واگن های چینی نسبت به تکنولوژی اروپایی بسیار پایین تر و طول عمر و قابلیت اطمینان مناسبی دارد. این سند در جذب مسافر از حوزه آسیای میانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود و همچنین می‌تواند تحولی در زیرساخت ریلی کشور ایجاد نماید.

در پایان، سید محمدرضا هاشمی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: ارائه نظرات مشورتی ومشارکت در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در مورد مسائل مرتبط با حوزه گردشگری به دستگاه های مرتبط، ارتقاء تعامل و همکاری با کمیسیون های گردشگری اتاق های بازرگانی کشور، بررسی وضعیت بازار هدف گردشگری در استان، تدوین برنامه اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و بازاریابی کشورهای هدف گردشگری، تشکیل کمیته های تخصصی به منظور شناسایی و رسیدگی به مسائل حوزه های مرتبط، ارتباط مستمر با شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و شناسایی و گردآوری آیین نامه ها و قوانین حوزه گردشگری با هدف رفع ابهامات و توسعه بازار گردشگری از برنامه های پیشنهادی کمیسیون در سال جاری است که از اعضای کمیسیون تقاضا داریم نقطه نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی