ضرورت تدوین ظرفیت ها و امکان سنجی سرمایه گذاری در بخش های مختلف گردشگری استان

ضرورت تدوین ظرفیت ها و امکان سنجی سرمایه گذاری در بخش های مختلف گردشگری استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 25 خرداد 1400

در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی مطرح شد:

ضرورت تدوین ظرفیت ها و امکان سنجی سرمایه گذاری در بخش های مختلف گردشگری استان

 

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: امکان سنجی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان ما یک ضرورت به شمار می‌آید که سطح بهره‌وری و ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در این بخش را منعکس خواهد کرد و از هدررفت سرمایه‌ها در این حوزه جلوگیری خواهد کرد و زیرساخت های مورد نیاز در بخش گردشگری استان را نیز با همین نگاه تکمیل خواهد نمود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مژگان ثابت تیموری» در تازه ترین نشست این کمیسیون به اهمیت ورود سرمایه های خارجی به بخش گردشگری استانمان اشاره کرد و توضیح داد: اخیرا یک شرکت چینی جهت سرمایه گذاری برای ایجاد یک مرکز تفریحی در نزدیکی شهر مشهد اعلام آمادگی نموده است که باید ابعاد این موضوع در کمیسیون بحث و بررسی شود.

وی به قرارداد 25 ساله بین ایران و چین و بندهای مربوط به همکاری دوجانبه این دو کشور در زمینه گردشگری اشاره و بیان کرد: این همکاری باید در زمینه توسعه زیرساخت ها، حمل و نقل و سرمایه گذاری در مناطق گردشگری باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به سند مذکور، باید بررسی کرد که ورود سرمایه گذارانی مانند این شرکت چینی به بخش گردشگری مشهد، پروتکل یا دستورالعمل جدیدی دارد یا خیر؟

وی با اشاره به مفاد سند 25 ساله بین ایران و چین گفت: در این سند ، سرمایه گذاری دوطرفه و همکاری دوجانبه بین دو کشور بدون تملک اراضی و استفاده از همکاری علمی، آکادمیک و فناوری های نوین طرف خارجی ذکر شده، توجه به انرژی های نوین و کاهش نیاز به مراکز اصلی تولید انرژی از دیگر موارد مطروحه در این سند است.

*لزوم ارائه طرحی توسط بخش خصوصی برای هدایت سرمایه گذاری در گردشگری

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تشخیص نیاز برای ایجاد تاسیسات گردشگری در کشور با وزارت میراث فرهنگی است، اما باید صدور مجوز براساس یک طرح دارای توجیه اقتصادی باشد. در صورتی که طرحی متقن و حساب شده برای ایجاد یکی از تاسیسات گردشگری از سوی تشکل های بخش خصوصی به این وزارتخانه ارائه شود، بلافاصله مراحل بررسی خود را پشت سر گذاشته و به تایید می رسد.

احمد دیناری افزود: هوشمندی در حوزه سرمایه گذاری این است که سرمایه گذار بداند خارج از مشهد و در سایر شهرستان ها در چه زمینه ای سرمایه گذاری کند که بازده و آورده خوبی داشته باشد اما اغلب سرمایه گذاران نمی دانند در چه بخشی سرمایه گذاری کنند چون به مشاوره اعتقاد ندارند و رویکردشان کاسب مابانه است. هرچند بخش دولتی حاضر به ارائه مشاوره صحیح به سرمایه گذار می باشد ولی سرمایه گذاران از این ظرفیت غافل هستند.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: نامه ای در خصوص تمایل شرکت چینی به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به این اداره کل نیز ارسال شد. نامه مزبور کلی است و هیچ اطلاعات خاصی ندارد و سرمایه گذار هدف و برنامه و چگونگی سرمایه گذاری خود را مشخص نکرده و هیچ کدام از مصادیق گردشگری در آن ذکر نشده است، همچنین سرمایه گذار تعیین نکرده است که به دنبال ایجاد تاسیسات گردشگری یا مشارکت در سرمایه گذاری حوزه گردشگری یا پیگیر دریافت زمین یا معرفی زمین با کاربری مشخص می باشد.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه گفت: یکی از پیشنهادات ما به سرمایه گذار چینی می تواند احیای کوهستان پارک مشهد باشد و سرمایه گذار می تواند علاوه بر راه اندازی مجدد این شهربازی، دو یا سه واحد اقامتی نیز در کنار آن بسازد.

*شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در آیین نامه قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران آمده است که متقاضیان سرمایه گذاری در ابتدا باید به مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مراجعه کنند تا صلاحیت آنان بررسی شود، بررسی اولیه برای میزان سرمایه گذاری آنها توسط مرکز خدمات انجام می گیرد.

یوسف بیدخوری افزود: فردی که بخواهد در ایران سرمایه گذاری کند، می تواند یک شرکت ایرانی تاسیس کند و حداقل 250 هزار دلار آورده برای سرمایه گذاری داشته باشد، 100 درصد سرمایه گذاری می تواند متعلق به خود فرد باشد، سرمایه گذار خارجی می تواند هیچ ایرانی را شریک کسب و کار خود نکند و حتی تسهیلاتی نیز برای سرمایه گذار خارجی در نظر گرفته شده است. از طرفی به تولیدات این سرمایه گذار اجازه صادرات داده می شود و تضمین کافی از سوی دولت به سرمایه گذاران خارجی داده می شود که اگر دچار حادثه شدند، سرمایه شان محفوظ بماند.

وی اظهار داشت: در قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی و الحاقیه مربوطه آن به صراحت قید کرده است که سرمایه گذار خارجی می تواند هر نوع سرمایه گذاری در کشور انجام دهد، لذا ایجاد مرکز تفریحی و سرگرمی و واحد اقامتی از جمله سرمایه گذاری هایی است که بررسی اولیه برای آن انجام می گیرد، موافقت اصولی و پروانه بهره برداری به نام خود سرمایه گذار خارجی صادر می شود.

وی اضافه کرد: هرچند هنوز مشکلاتی نظیر فرآیندهای مربوط به عدم سوء پیشینه یا مدارک هویتی برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد که در حال پیگیری برای حل آنها از طریق تهران هستیم اما سرمایه گذار خارجی همسان با سرمایه گذار داخلی در همه بخش ها مجاز به دریافت مجوزهای لازم است البته مشروط به اینکه طرح وی توجیه اقتصادی داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در مجموع خارجی ها می توانند مثل تمام ایرانی ها با هر میزان حجم سرمایه گذاری در اختیار خود و هر میزان مشارکت در اجرای پروژه ها، با رعایت قانون و مقررات برای این موضوع اقدام کنند.

*استفاده از توانمندی چین در حوزه حمل و نقل برای ورود به عرصه سرمایه گذاری

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافربری رجا خراسان نیز در این نشست گفت: سرمایه گذاران خارجی که به ایران می آیند باید به بخش هایی که نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد، هدایت شوند و در این راستا باید زمینه های سرمایه گذاری در خراسان رضوی، حداقل میزان سرمایه گذاری و موقعیت جغرافیایی آن مشخص گردد.

علیرضا هاشمی افزود: به دلیل جاذبه گردشگری مذهبی مشهد، هتل های زیاد و به دنبال آن مراکز تفریحی و فروشگاه های متعددی ایجاد شد و کم کم میزان هتل ها یا مراکز تفریحی از حد نیاز بیشتر گردید و عدم تعادل بین میزان آورده با سود سرمایه گذار را رقم زد.

وی اظهار داشت: به دلیل توانمندی مالی بالای سرمایه گذاران چینی، برخورداری از قدرت خرید بالاتر نسبت به ایرانی ها و جاذبه های گردشگری ایران، باید سرمایه گذاران مزبور به سمت صحیح هدایت شوند.

وی به تشریح نیازمندهای سرمایه گذاری در مشهد و اطراف آن پرداخت و گفت: چین سیستم حمل و نقلی مطلوبی دارد و می توان توجه سرمایه گذاران این کشور را به سمت زیرساخت های حوزه گردشگری شهر مشهد معطوف کرد.

*تکمیل شدن ظرفیت هتل سازی در مشهد

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در شرایط کنونی درخواست برای سرمایه گذاری ساخت هتل در مشهد به شدت کاهش یافته و به صفر نزدیک شده زیرا بازار هوشمند است و سرمایه گذار تشخیص می دهد که دیگر مشهد ظرفیتی برای سرمایه گذاری در حوزه هتل سازی ندارد اما فاجعه اصلی قبلا در هدایت اشتباه سرمایه گذار رخ داده است.

مرجان شاه ولایتی اظهار داشت: امکان سنجی واحدهای اقامتی صرف نظر از اینکه آیا این وظیفه بخش خصوصی است یا بخش خصوصی بودجه لازم را در این زمینه را دارد یا خیر؛ به نظر من وظیفه بخش دولتی می باشد تا ضمانت اجرایی برای این کار بدهد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی در حوزه واحدهای اقامتی یا ایجاد سایر تاسیسات گردشگری مثل بوم گردی دیگر سقف صدور مجوز در خراسان رضوی پُر شده است اما طبق قانون اگر شرایط زمینی که سرمایه گذار معرفی و روالی که برای ارائه درخواست خود طی می کند، درست باشد، مرجع قانونی یعنی وزارت میراث فرهنگی موظف است تا برای آن فرد سرمایه گذار مجوز صادر کند، در غیر این صورت متقاضی می تواند از مرجع تصمیم گیرنده شکایت نموده و حکم قانونی بگیرد.

وی ادامه داد: هرچند مورد مزبور یک ایراد قانونی است اما هدایت سرمایه در مسیر درست حکایت دیگری دارد، خوشبختانه تقاضا برای ایجاد واحدهای اقامتی در مشهد به صفر رسیده، واحدهای اقامتی نیمه ساخته زیادی نیز وجود دارد که در سال های آینده به ظرفیت اقامتی این شهر افزوده می شود.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی متذکر شد: هرچند سقف سرمایه گذاری در حوزه بوم گردی نیز در استان رو به تکمیل است اما خوشبختانه سرمایه گذار به شهرستان ها هدایت شده و در بخش های تفریحی آن مناطق در حال سرمایه گذاری است که اتفاق خوبی به شمار می رود.

شاه ولایتی اظهار داشت: همه کشورهای پیشرفته از ورود سرمایه گذاران خارجی استقبال می کنند، لذا ایران نیز باید به سوی سرمایه گذار خارجی آغوش گشاید، مهم این است که در قرارداد منعقده با این سرمایه گذاران، منافع ملی دیده شود زیرا این نوع سرمایه گذاری منجر به اشتغالزایی و رشد صنایع جانبی می شود اما نقش ما در هدایت درست این سرمایه گذاران بسیار اهمیت دارد.

*سرمایه گذاران داخلی را به جای خارجی ها حمایت کنید

 قائم مقام شرکت هوایپمایی آتی مشهد نیز در این نشست گفت: توانمندی های بومی ما در حوزه ایجاد مرکز تفریحی و گردشگری مطلوب است، لذا چرا باید سرمایه گذار خارجی را جایگزین سرمایه گذار داخلی کنیم در حالی که توانمندی لازم در سرمایه گذاران داخلی در حوزه گردشگری وجود دارد.

وی بیان کرد: اینکه از سرمایه گذار خارجی خواسته شود تا یک مجموعه تفریحی را بازسازی و راه اندازی مجدد کند، در حالی که سرمایه گذاران داخلی استان از ظرفیت و کارآیی، سرمایه و نیروی انسانی لازم برای احیای آن برخوردار هستند، شان و منزلت استان را تنزل می بخشد. موارد مهم دیگری در مشهد وجود دارد که نیازمند جذب سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذار خارجی است، نباید از این فرصت برای موارد جزئی مانند احیای مجدد یک شهربازی بهره گرفت.

 *آمادگی استانداری در پیگیری رفع مشکلات سرمایه گذاری

نماینده استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: چند نوع سرمایه گذاری در مناطق ییلاقی مشهد انجام شده که بعضا برخی از آنها نیمه تمام باقی مانده است که از جمله آنها مجموعه کشتی در محور ابرده و تله کابین در زشک است.

حسن علی افواجی افزود: سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در اطراف مشهد در حوزه گردشگری پیشنهاداتی ارائه کرده اند اما متأسفانه در جذب سرمایه گذار ضعیف عمل شده است.

وی بیان کرد: مشکلات کوهستان پارک مربوط به بنیاد شهید، شرکت شاهد و بانک دی است که طبق آخرین اطلاعاتی دریافتی از این پروژه، زمین پس گرفته شده و شرکت شاهد قبول کرده است تا سرمایه گذار داخلی یا خارجی شروع به فعالیت کند، استانداری نیز آمادگی دارد تا در حوزه حاکمیتی همکاری لازم را در بحث سرمایه گذاری داشته باشد.

*سرمایه گذاران خارجی به حمایت نیاز دارند

مدیرعامل هتل الغدیر نیز در تکمیل نکات مطرح شده، عنوان کرد: نکته مهم در بحث سرمایه گذاری خارجی حمایت و پشتیبانی دولت و دستگاههای اجرایی از سرمایه گذار است.

وی تأکید کرد: دولت نباید مایه رنجش سرمایه گذران خارجی شود بلکه باید زمینه برای جذب آن ها را فراهم کند تا شرایط سرمایه گذاری آسان شود.

*تدوین برنامه منظم برای جذب سرمایه گذار خارجی ضروری است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بار دیگر تریبون را در اختیار گرفت و بیان کرد: وقتی صحبت از گردشگری می کنیم باید منافع اقتصادی حاصل از آن را در مشهد و سایر شهرستانهای خراسان رضوی بسنجیم، شهرستان کلات ظرفیت های گردشگری بالقوه ای دارد که بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذار خارجی به شمار می آید، سرمایه گذاران خارجی هم به مزیت های سرمایه گذاری در ایران پی برده اند و می دانند که سرمایه گذاری در شهری مانند تهران هم هزینه بالاتری دارد و هم کیفیتش کمتر است.

وی با اشاره به وجود موانع متعدد در بخش تولید و آسیب های ناشی از شیوع کرونا به عرصه های مختلف گفت: کرونا باعث کاهش درآمد شرکت های خدماتی مانند آب، برق و گاز و مالیات و بانک ها شد لذا وصول مطالبات خود را از تاسیسات گردشگری خواستار شده اند، این موضوع باعث وارد آمدن فشار مضاعف به تاسیسات گردشگری شد.

بیدخوری اظهار داشت: در صورتی که برای جذب سرمایه گذار خارجی در خراسان رضوی برنامه منظمی تدوین شود، اشتغالزایی و درآمد زیادی از این محل عاید استان می شود، مشهد ظرفیت پذیرش سرمایه گذاران خارجی را دارد و می توان از این فرصت بهره گرفت.

*لزوم پیوست مطالعاتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی

مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: معاهده 25 ساله بین ایران و چین یک فرصت برای کشور ما به شمار می آید تا استفاده مطلوب از حضور چینی ها در حوزه سرمایه گذاری داشته باشد.

مهدی آجیلیان افزود: بعد از اجرای برجام، شرکت های خصوصی خارجی زیادی به ایران هجوم آوردند و در ابتدا سراغ اتاق بازرگانی ایران برای شناخت ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور رفتند.

وی تاکید کرد که باید با بهره گیری از توان برخی دستگاه های اجرایی در زمینه انجام مطالعات، ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خراسان رضوی احصاء شود.

*تجربه خوب از سرمایه گذاری خارجی در دفاتر خدماتی

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی، زیارتی و جهانگردی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: اگر قرار است حمایتی از سرمایه گذار خارجی انجام پذیرد چه بهتر که این پشتیبانی از توان داخلی نیز صورت پذیرد. ولی در عین حال اعتقاد دارم در کنار بهره مندی از ظرفیت بومی، می توان سرمایه گذار خارجی را هم داشته باشیم.

محمد سعید ولی زاده افزود: در دوره تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا، بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تعطیل شدند اما دفاتری که توسط سرمایه گذاران خارجی اداره می شدند،؛ تاب آوردند و با وجود رعایت همه قوانین و مقرارت داخلی، همچنان سرپا باقی ماندند.

وی اظهار داشت: پیش از شیوع کرونا یکی از مخالفین حضور سرمایه گذاران خارجی در ایجاد دفاتر خدمات مسافرتی بودم اما اکنون به حضور موثر آنها در این کسب و کار واقف شده و از حضورشان در حوزه سرمایه گذاری بخش گردشگری استقبال می کنم.

*چالش قطع برق هتل ها و خسران صنعت گردشگری

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اخیرا پیامک هایی برای صاحبان هتل ها ارسال شده که انشعاب برق آن ها را جزو صنایع بزرگ به شمار آورده است و طبق مصوبه شرکت برق منطقه ای نیز صنایع بزرگ موظف هستند از ساعت 12 تا 22 شب مصرف برق خود را تا 50 درصد بازه زمانی خرداد تا شهریور ماه سال قبل کاهش دهند در غیر این صورت برق آنها به مدت 24 یا حداکثر 48 ساعت قطع می شود.

شاه ولایتی افزود: پیگیری ها و مکاتباتی از سوی جامعه هتلداران در خصوص ارسال پیامک مزبور به صاحبان هتل ها انجام گرفته است زیرا هتل ها به هیچ وجه در شرایطی که نیمی از آنها تعطیل هستند و مصرف برق شان به دلیل نبود مسافر کافی کاهش یافته، نمی توانند متحمل قطع اجباری برق و هزینه های سنگین ناشی از آن شوند.

وی بیان کرد: هرچند بسیاری از هتل ها از دیزل ژنراتور برخوردار هستند اما این ظرفیت عمدتا برق اضطراری آسانسور و روشنایی آنها را پاسخگو است و به ناچار باید چیلرها را قطع کنند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد از آنجا که انشعاب برق هتل ها صنعتی است، پیامک ارسال شده به صنایع بزرگ به صاحبان هتل ها نیز ارسال شده که نگرانی زیادی را برای آنان به وجود آورده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این رابطه گفت: هم اینک 45 درصد از واحدهای اقامتی خراسان رضوی تعطیل هستند و ظرفیت اشغال مراکز اقامتی استان زیاد نیست اما باید با توجه به مشکلاتی که در حوزه قطعی برق برای واحدهای اقامتی در مشهد به وجود آمده، نشستی در این زمینه در استانداری برگزار شود.

بیدخوری افزود: هتل ها شرایط دشوای در تامین برق دارند، نمی توان کولر را برای مهمانان هتل خاموش کرد یا روند خدمت رسانی به مهمانان دچار وقفه و مشکل شود، لذا باید موضوع قطعی برق مراکز اقامتی یا هتل ها به صورت ویژه پیگیری شود و به عنوان مطالبه بخش خصوصی مطرح گردد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی