ضرورت ایجاد معاونت «ترانزیت و حمل و نقل» با هدف پیگیری تخصصی مسائل این حوزه

ضرورت ایجاد معاونت «ترانزیت و حمل و نقل» با هدف پیگیری تخصصی مسائل این حوزه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 05 تير 1400

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت خراسان رضوی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد معاونت «ترانزیت و حمل و نقل» با هدف پیگیری تخصصی مسائل این حوزه

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت خراسان رضوی گفت: پتانسیل حمل و نقل و ترانزیت کشور و ظرفیت‌هایی توسعه ای که در این عرصه وجود دارد، اقتضا می کند تا ساختاری قوی‌تر در سطح کلان برای پیگیری مسائل این بخش شکل بگیرد. مطالبه ما از دولت سیزدهم ایجاد معاونت حمل و نقل و ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «احمد زمانیان یزدی» در پانزدهمین جلسه این کمیسیون عنوان کرد: با ادغام وزارتخانه‌ها، آن نگاه تخصصی به این حوزه تحلیل یافت، در حالی که این بخش زمینه رشد فراوانی دارد اما با مشکلات متعددی دست به گریبان شده است.

وی با اشاره به معاونت تخصصی که در این حوزه در وزارت مذکور فعال است، متذکر شد: حیطه وظایف این معاونت بسیار گسترده بوده و تمرکز کافی بر بخش ترانزیت و حمل و نقل ندارد. 

زمانیان یزدی با اشاره به رویکردهای دولت جدید در بخش اقتصادی، عنوان کرد: امیدواریم دولت جدید گره گشای مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی باشد و شاهد پویایی اقتصاد، با اتخاذ سیاست های جدید باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد یادآور شد: بنا به درخواست ریاست اتاق ایران، مقرر است تا بسته‌ای از پیشنهادات کارآمد بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل استان را جمع بندی کنیم و از مسیر این اتاق، به گوش مقامات متولی در دولت آینده برسانیم و مطالبه نماییم.

وی خاطرنشان کرد: فعالان حوزه ترانزیت مطالبه یک مدیریت واحد مرزی داشتند که این مهم محقق شد، حال درخواست ما ایجاد یک معاونت تخصصی در بحث حمل و نقل و ترانزیت به منظور رصد و حل اساسی مشکلات این بخش است.

* خصوصی سازی خدمات در بخش ریلی، در چهارچوب مشارکت تشکلی

در ادامه مرتضی سرادار قندچی، رئیس اتحادیه حق العمل کاران گمرکی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: برای حل مسائل حوزه حمل و نقل، اتاق بازرگانی ایران باید به طور ویژه به این حوزه ورود پیدا کند. در عرصه حمل و نقل ریلی، چالش های متعددی گریبان فعالان حوزه تجارت خارجی استانمان را گرفته و تنها از مسیر رایزنی‌های مستمر، می توان این گره ها را گشود.

وی ادامه داد: مشکلات و مسائل موجود در حوزه ترانزیت ناشی از عدم وجود یک مدیریت واحد در این حوزه است، راه آهن نیز به دلیل مشکلات مالی و عدم اختیارات لازم نمی تواند در این مسیر گام بردارد لذا رغبتی به حرکت در مسیر خصوصی سازی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تنها راهکار آن است که یک تشکل قوی در این حوزه شکل بگیرد در چهارچوب تعامل با اتاق بازرگانی، موضوع خصوصی سازی خدمات در بخش ریلی را دنبال کند. علاوه بر این راه آهن باید به شرکت هایی که مجوز می دهد، پاسخگو باشد. این مطالبه باید توسط انجمن بین المللی حمل و نقل استان صورت بگیرد و از جزیره ای عمل کردن به شدت پرهیز شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

محی الدین صبوحی، مدیرعامل شرکت ریلی سپهر زاوه نیز در همین رابطه با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به تامین واگن تجاری برای بخش خصوصی فراوان است، متذکر شد: توقع می رود که در باب شرایط حمل و نقلی کشور، شفاف سازی شود. البته این بحث با مطالبه گری موثر تشکل های ممکن خواهد بود.

*کمبود زیرساخت ها، مشکل اصلی حوزه حمل و نقل بین المللی است

در بخش دیگری از این نشست کاظم شیردل، عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: کمبود زیرساخت ها، مشکل اصلی فعالان حوزه حمل و نقل و ترانزیت است. متاسفانه مسائل و مشکلات در عرصه مدیریتی این بخش در استان ما نیز مزید بر علت شده و لذا ضروری است تا ساختاری قوی در این حوزه ایجاد شود.

وی ادامه داد: در همین راستا تقاضا داریم تا بسته‌ای از مطالبات فعالان این حوزه تدوین شده و در از مجاری مربوطه در اختیار تیم دولت جدید قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 250 شرکت حمل و نقل در استان خراسان رضوی فعال هستند که متاسفانه عمده آن ها در مالکیت خود کامیونی ندارند. در واقع مشکلات چنان شرکت های فعال در این عرصه را تضعیف کرده که توان توسعه پیدا نکردند.

شیردل متذکر شد: موضوع تامین واگن نیز از آن بحث‌هایی است که قریب به چندین سال گذشته مطرح بوده اما متاسفانه هیچ اراده ای برای حل مشکلات این بخش مشاهده نمی شود. در چنین شرایطی برای فعالان حوزه تجارت خارجی این سوال ایجاد می شود که چرا قیمت تمام شده یک واگن حداقل به 1100 دلار رسیده است؟

  عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: چندین بار تقاضا کرده ایم، همان مجوزی که برای واردات واگن امدادی صادر و سقفی برای آن تعیین شده است، باید برای واگن های خصوصی نیز ابلاغ شود. از آن جا که خطوط محدود است، برخی از شرکت های خصولتی خط های مشهد را اشغال کرده اند. اگر نظارتی در این حوزه شکل بگیرد و سقفی برای واردات واگن توسط این بخش تعیین گردد؛ مدیریت بهتری رخ خواهد داد. توامان متولیان امر باید تمدید مجوزها را منوط به کیفیت فعالیت این شرکت ها کنند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت واگن باید شکسته شود، در واقع هزینه تمام شده یک واگن به دور از هر گونه رویکردهای دلالی باید مشخص شود. راهکار آن است که راه آهن جمهوری اسلامی به دلیل داشتن زیرساخت با راه آهن های رقیب قرارداد منعقد کند تا بدین طریق دست دلال ها قطع شود.

شیردل خواستار انجام یک پژوهش در این حوزه با همکاری این کمیسیون و ارکان متولی در این حوزه شد.

*باید به دنبال یک متولی مستقل در حوزه ترانزیت باشیم

ابراهیم عطایی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت خراسان رضوی و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان نیز در ادامه این جلسه تریبون را در اختیار گرفت و گفت: فعالان حوزه ترانزیت باید به دنبال یک متولی مستقل در این بخش باشند و تمامی نهادهای دیگر نیز از این متولی در اجرای برنامه‌هایش، حمایت به عمل آورند.

وی با بیان اینکه باید یک مدیریت و متولی قوی در حوزه حمل و نقل ایجاد شود،  ادامه داد: تغییر مدیران نیز بر مشکلات موجود در حوزه ترانزیت نیز دامن زده است که در دولت جدید نیز قطعا شاهد این اتفاق خواهیم بود.

عطایی تصریح کرد: یک نماینده متخصص از حوزه حمل و نقل باید در شورای عالی ترابری حضور داشته باشد و از مطالبات بخش خصوصی دفاع کند.

وی در ادامه به نشست پیشــین این کمیــسیون در خصوص مشکلات شرکتهای حمل ونقل بین المللی با اداره تعزیرات پرداخت و نتایج آن را بدین شرح اعلام نمود که میبایست تعامل با تعزیرات بیشتر صورت گیرد ، پیگیری دادرسی سریع در پرونده های حمل و نقلی، بررسی قوانین و مقررات سازمان تعزیرات با همکاری دانشگاه فردوسی وجلوگیری از تعطیلی بنگاه های اقتصادی با توجه به بخشنامه سال 1399 قوه قضائیه صورت گیرد و ابراز امیدواری کرد :در دولت جدید، زیرساخت های حمل و نقل بین المللی و پتانسیل های ترانزیتی کشورمان به عنوان یک سرمایه ارزشمند مورد توجه قرار گرفته و زمینه تسهیل فعالیت و سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود.

*لزوم اصلاح  قوانین مربوط به حوزه ترانزیت

قاسمعلی ضرابی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل شهاب ترابر در ادامه این جلسه گفت: اگرچه ایجاد یک معاونت تخصصی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی کارگشا خواهد بود اما حقیقت امر آن است که پرهیز از عملکرد جزیره ای در زیرساخت های مرتبط با حمل و نقل در بخش های مختلف ریلی، دریایی و... می تواند به مراتب اثرگذارتر واقع شود.

وی ادامه داد: مسئولین دولتی به جای آن که در شرایط کرونا از شرکت های حمل و نقل حمایت کنند، به مسائل و مشکلات بخش خصوصی بی اعتنا هستند. البته این رویه فقط به ایام بحرانی کرونا مربوط نمی شود و سال هاست که شاهد بی توجهی های دولت نسبت به نیازهای بخش خصوصی بوده ایم.  به طور مثال پرونده های 10 الی 15 ساله در حوزه تعزیرات وجود دارد که متاسفانه لاینحل باقی مانده اند و سرمایه هایی را معطل خود نگه داشته اند.

محمد ابوبکری، مدیرعامل شرکت حمل و نقل آباتمیم گیتی نیز در همین خصوص نیز با انتقاد از رویکردی که در کمیسیون ماده 10 اتخاذ می شود؛ بیان کرد: متاسفانه شاکی و تصمیم گیرنده در کمیسیون مذکور، خود ذی نفع هستند پس گرهی از این مسیر برای بخش خصوصی گشوده نمی شود. این مسائل ضرورت اصلاح  قوانین مربوط به حوزه ترانزیت را دو چندان می کند.

در ادامه، احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد نیز با تصدیق این گلایه عنوان کرد: بحث کمیسیون ماده 10 در آیین نامه شورای عالی ترابری تصویب شده و در آیین نامه تاسیس نیز پیش بینی گردیده است. در حال حاضر، آیین نامه مذکور در حال بازنگری بوده و این بحث لازم در خصوص کمیسیون ماده 10 نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تقاضای ما این است که یک کمیته فرعی ذیل ساختار کمیسیون ماده 10 تشکیل شود تا دفاعیات فعالان حوزه حمل و نقل در آن مطرح گردد. نکته قابل توجه دیگر بحث حضور نماینده تشکل ها در کمیسیون ماده 10 است. آن چه که مسلم است انجمن حمل و نقل ایران نماینده تشکل های استانی نیست، چرا که این انجمن به مشکلات و مسائل استانی واقف نبوده و نمی تواند تقاضای ما را به گوش مسئولان مربوطه برساند.

وی از رایزنی ها برای اصلاح این بحث و حضور نماینده شرکت های استانی خبر داد.

*برای بازسازی زیرساخت های حمل و نقل بین المللی باید هزینه سنگینی پرداخته شود

در پایان دین محمد فیض محمدی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ستاره یاران زمین با تاکید بر اینکه زمانی که مصوبه خوبی صادر می شود باید برای عملیاتی کردن آن از هیچ کوششی فروگذار نشود، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در سال های 97 و 98 در سطح بین المللی افتاد، مسئولان برای حمل و نقل داخلی، اهمیت بیشتری قائل شدند. در سال گذشته با افزایش صد در صدی کرایه حمل و نقل داخلی مواجه بوده ایم و این مهم جوابگوی هزینه شرکت های فعال در این بخش است اما برای بازسازی زیرساخت ها در بخش حمل و نقل بین المللی باید هزینه بسیاری پرداخته شود تا از این رویکرد در عرصه بین المللی دفاع شود ولی بی توجهی جدی را در این بخش شاهدیم.

وی ضمن تقدیر از هیات اجرایی اتاق ایران و افغانستان به منظور برگزاری جلسات با استاندار خراسان رضوی و طرح پاره ای از مسائل در حوزه حمل و نقل استان، عنوان کرد: بخشی از مطالبات به گوش مسئولین افغان رسیده و خوشبختانه دیپلماسی سازنده در این مسیر بسیار راهگشا بوده است. شرایط کشور افغانستان خاص است و این کشور آبستن اتفاقات بسیاری می باشد که قطعا این مسائل بر حوزه حمل و نقل بین المللی تاثیرگذار است و لذا در برنامه ریزی های آینده ما برای توسعه ظرفیت های ترانزیتی، باید به این موضوعات توجه ویژه داشته باشیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی